Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kinderopvangvergoeding overheid

20-06-2020 14:31 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, wat een domper weer. Weken lang word je lekker gemaakt met het feit dat de overheid de eigen bijdrage kinderopvang vergoed zodat je zogenaamd niks zou betalen voor kinderopvang tijdens de lockdown. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik kreeg net de brief van de SVB, nou, dat dekt bij lange na mijn kosten niet, hoor. Het is zelfs niet eens de helft van mijn eigen bijdrage.

Echt, wat een dooie mus weer van Rutte & co.

Hoe is dat bij jullie?
fashionvictim wijzigde dit bericht op 20-06-2020 14:34
2.67% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
21-06-2020 20:40
Wat raar, bij ons stond er 1 totaalbedrag in het bericht, ik heb geen specificatie per kind gezien.
Op de brief stond bij mij ook 1 bedrag, maar op mijn svb zie je per kind.

Staat bij mij vermeld dat ze evenveel uur gaan. Maar staat wel een ander percentage met uitleg, waarbij verschil in uren opvang verschil in percentage kan geven, maar ik heb geen verschil in uren opvang. Dit is de uitleg:
'De Belastingdienst gebruikt de Kinderopvangtoeslagtabel 2020 om het percentage kinderopvangtoeslag te bepalen voor een periode. Voor het kind met de meeste uren opvang (rangorde is '1e kind') is het percentage kinderopvangtoeslag lager dan voor de kinderen met minder uren opvang (rangorde is '2e en volgende kind').'
Alle reacties Link kopieren
Oh ok, dus toch verschil in toeslag.

Kan iemand dan ook nog verklaren, waarom de een quitte speelt en ik (als de opvang al gaat terugbetalen, waar ik nog niks over heb gehoord) dan nog 100 euro minder krijg dan ik heb betaald?
Alle reacties Link kopieren
Draakje2018 schreef:
21-06-2020 14:17
Weet je wat het is? Sommige kdv en gastouders hebben overuren moeten draaien en een ander beslist dan maar even dat alle mensen de uren vergoed krijgen.
Ik als gastouder bv. heb weken lang extra uren gedraaid, veel meer dan ik normaal gesproken zou doen.
Toen de scholen open gingen voor halve tijden heb ik alle schoolkinderen gratis extra opvang moeten bieden.
Ik heb dagen gemaakt van 7 uur in de ochtend tot 19 uur in de avond, 5 dagen per week en als bedankje moet ik nu 800 euro terugbetalen aan de ouders. Ik ben het hier dus niet mee eens want ik heb echt veel en veel meer gewerkt en deze beslissing is voor mij genomen niet door mij.
Natuurlijk had ik al die extra uren kunnen weigeren maar een beetje menselijk mens doet dat niet.
Godzijdank willen geen van mijn vraagouders mijn bijdrage terug dus ik heb niks te klagen.
De bijdrage van de overheid krijgen ze al terug en daar zijn ze gelukkig al blij genoeg mee.
Voor gastouders vind ik het al weer wat anders dan voor organisaties. De organisaties hebben afgesproken dat ze het restant vergoeden. Dan vind ik het schandalig dat ze dan vervolgens toch proberen ouders op hun schuldgevoel in te werken om het toch niet terug te betalen.
De uren die je nu extra hebt gewerkt, was voor noodopvang? Is daar niet iets extra’s voor geregeld dan? Want voor kinderen die nu meer naar de opvang gingen dan normaal (dat zullen er niet veel geweest zijn, alleen van ouders met echt lastige cruciale beroepen) moet natuurlijk wel betaald worden.

Maar ik weet heel zeker dat ze bij de opvang van mijn kind geen extra uren gedraaid hebben hoor. Ze waren dicht voor verreweg het grootste deel van de kinderen, en de kinderen met ouders met vitaal beroep kwamen nauwelijks meer dan normaal. Ze hadden dus elke dag een klein clubje. En de ‘normale’ bezetting werd gewoon doorbetaald, want ouders betaalden gewoon. Ik betaal per maand 1650 euro, en krijg nu 47,50 terug in verband met de ‘boven maximum tarief’ kosten. Ik snap dat ze niet ineens helemaal geen kosten hadden (ik vermoed dat hun personeel ook graag gewoon salaris wilde), maar die 47,50 hebben ze echt makkelijk bespaard op alleen al luiers en eten voor mijn kind. En verder is voor haar gewoon betaald, terwijl ze er niet was. Kon er dus kosten neutraal een ander kindje in de plaats.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
20-06-2020 20:42
Hebben jullie dit per post gekregen of per email?

Ik ben super benieuwd wat de overheid bedacht heeft wat we terug gaan krijgen namelijk.... nogal een complexe situatie waarbij ik werkloos ben en dat helaas door corona toch langer was dan verwacht. Maar we nemen 3 dagen af en werken beiden 4 dus we hebben meer recht dan we afnemen en dat smeren we over het jaar uit...
We hebben bericht gekregen en krijgen een aanzienlijk bedrag terug. Ik heb het niet nagerekend, alles wat we terug krijgen is mooi meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Lieveling schreef:
20-06-2020 23:05
Hier ook, KDV heeft per 1 Jan alle contracten aangepast van 10 naar 11 uur per dag. Hadden wij nog niet verwerkt zodat we niet terug hoefde te betalen. Daarnaast hadden we het maandelijkse teruggavebedrag iets omlaag gezet om diezelfde reden. Ze rekenen echter met het volledige bedrag. We hebben dus te weinig teruggekregen maar daar mag je kennelijk geen bezwaar tegen aantekenen :(
Ja hier precies hetzelfde het geval.
Hadden 75 uur bij de belastingdienst staan maar nemen gemiddeld altijd rond de 90 uur af. Ik had het later aangepast naar de werkelijke contracturen, maar dat had geen effect meer op de peildatum van de belastingdienst.

Ik zie inderdaad overal staan dat je daar geen bezwaar tegen kunt aantekenen. Is dat inderdaad gewoon dikke pech? Of wordt dat nog verrekend in de definitieve aanslag oid aan het einde van het jaar?
Alle reacties Link kopieren
fala1989 schreef:
21-06-2020 21:27
Ja hier precies hetzelfde het geval.
Hadden 75 uur bij de belastingdienst staan maar nemen gemiddeld altijd rond de 90 uur af. Ik had het later aangepast naar de werkelijke contracturen, maar dat had geen effect meer op de peildatum van de belastingdienst.

Ik zie inderdaad overal staan dat je daar geen bezwaar tegen kunt aantekenen. Is dat inderdaad gewoon dikke pech? Of wordt dat nog verrekend in de definitieve aanslag oid aan het einde van het jaar?

Dat is afwachten maar ik ga uit van pech. Die regeling zelf kost al geld genoeg en is dus zo opgezet dat het zo min mogelijk administratieve rompslomp (en dus extra geld) kost.
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen ruim 100,- meer terug.
Ze rekenen met de Max tarief maar die van ons ligt daar onder.
Moeten we dit dan weer straks terug betalen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ging naar aanleiding van dit topic even kijken, maar nu baal ik zo erg! Wij hebben de gemiddelde uren per maand voor de berekening van de KOT laag staan, mijn man werkt onregelmatig en in de zomervakantie gaan de kinderen niet naar de opvang (gastouder), dus ik wil geen risico lopen terug te moeten betalen. Dus ik had wel een verschil verwacht, maar dit is wel heel zuur. Ik heb de afgelopen maanden €360 per maand aan eigen bijdrage betaald en ik krijg in totaal maar €112 terug!! Ik kan wel janken :cry:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb überhaupt nog geen bericht. Dat zou in MijnOverheid moeten komen toch?
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
22-06-2020 11:48
Ik heb überhaupt nog geen bericht. Dat zou in MijnOverheid moeten komen toch?
Als je inlogt op de site van SVB dan kun je de berekening zien.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
21-06-2020 20:53
Voor gastouders vind ik het al weer wat anders dan voor organisaties. De organisaties hebben afgesproken dat ze het restant vergoeden. Dan vind ik het schandalig dat ze dan vervolgens toch proberen ouders op hun schuldgevoel in te werken om het toch niet terug te betalen.
De uren die je nu extra hebt gewerkt, was voor noodopvang? Is daar niet iets extra’s voor geregeld dan? Want voor kinderen die nu meer naar de opvang gingen dan normaal (dat zullen er niet veel geweest zijn, alleen van ouders met echt lastige cruciale beroepen) moet natuurlijk wel betaald worden.

Maar ik weet heel zeker dat ze bij de opvang van mijn kind geen extra uren gedraaid hebben hoor. Ze waren dicht voor verreweg het grootste deel van de kinderen, en de kinderen met ouders met vitaal beroep kwamen nauwelijks meer dan normaal. Ze hadden dus elke dag een klein clubje. En de ‘normale’ bezetting werd gewoon doorbetaald, want ouders betaalden gewoon. Ik betaal per maand 1650 euro, en krijg nu 47,50 terug in verband met de ‘boven maximum tarief’ kosten. Ik snap dat ze niet ineens helemaal geen kosten hadden (ik vermoed dat hun personeel ook graag gewoon salaris wilde), maar die 47,50 hebben ze echt makkelijk bespaard op alleen al luiers en eten voor mijn kind. En verder is voor haar gewoon betaald, terwijl ze er niet was. Kon er dus kosten neutraal een ander kindje in de plaats.
Ja de extra opvang was voor nood.
Normaal werk ik alleen naschools en nu was het ineens vanaf 7 uur tot 1900.
De meeste van mjjn ouders werken in een cruciaal beroep dus het was flink aanpoten.
Hoe het er op een kdv aan toegaat weet ik eerlijk gezegd niet.
Maar als het zo weinig is dan zouden ze dat inderdaad bespaard moeten hebben.
Draakje2018 schreef:
22-06-2020 21:28
Ja de extra opvang was voor nood.
Normaal werk ik alleen naschools en nu was het ineens vanaf 7 uur tot 1900.
De meeste van mjjn ouders werken in een cruciaal beroep dus het was flink aanpoten.
Hoe het er op een kdv aan toegaat weet ik eerlijk gezegd niet.
Maar als het zo weinig is dan zouden ze dat inderdaad bespaard moeten hebben.
Maar heb je dan geen contact opgenomen met de gemeente? Zij regelden de noodopvang en ook de extra kosten die je daarvoor gemaakt zou hebben. Zie bijvoorbeeld:

https://www.kinderopvangtotaal.nl/de-be ... deropvang/
elein schreef:
22-06-2020 11:48
Ik heb überhaupt nog geen bericht. Dat zou in MijnOverheid moeten komen toch?
Ik heb nog geen bericht gehad maar zie de berekening wel bij mijn svb nu.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
21-06-2020 20:53

Maar ik weet heel zeker dat ze bij de opvang van mijn kind geen extra uren gedraaid hebben hoor. Ze waren dicht voor verreweg het grootste deel van de kinderen, en de kinderen met ouders met vitaal beroep kwamen nauwelijks meer dan normaal. Ze hadden dus elke dag een klein clubje. En de ‘normale’ bezetting werd gewoon doorbetaald, want ouders betaalden gewoon. Ik betaal per maand 1650 euro, en krijg nu 47,50 terug in verband met de ‘boven maximum tarief’ kosten. Ik snap dat ze niet ineens helemaal geen kosten hadden (ik vermoed dat hun personeel ook graag gewoon salaris wilde), maar die 47,50 hebben ze echt makkelijk bespaard op alleen al luiers en eten voor mijn kind. En verder is voor haar gewoon betaald, terwijl ze er niet was. Kon er dus kosten neutraal een ander kindje in de plaats.
het is niet dat de opvang ineens geen kosten had he, huur en personeelskosten gingen gewoon door (en personeelskosten is de grootste pot bij een kinderopvang).
Soumis schreef:
21-06-2020 20:51
Oh ok, dus toch verschil in toeslag.

Kan iemand dan ook nog verklaren, waarom de een quitte speelt en ik (als de opvang al gaat terugbetalen, waar ik nog niks over heb gehoord) dan nog 100 euro minder krijg dan ik heb betaald?
omdat de belastingdienst terugbetaald tot aan het uurtarief waarover je KOT betaald. daarboven betalen sommige opvangorganisaties je het bedrag terug (de mijne wel)
viva_mama schreef:
22-06-2020 11:43
Ik ging naar aanleiding van dit topic even kijken, maar nu baal ik zo erg! Wij hebben de gemiddelde uren per maand voor de berekening van de KOT laag staan, mijn man werkt onregelmatig en in de zomervakantie gaan de kinderen niet naar de opvang (gastouder), dus ik wil geen risico lopen terug te moeten betalen. Dus ik had wel een verschil verwacht, maar dit is wel heel zuur. Ik heb de afgelopen maanden €360 per maand aan eigen bijdrage betaald en ik krijg in totaal maar €112 terug!! Ik kan wel janken :cry:
maar hier kan de belastingdienst toch weinig aan doen?

ze hebben heel snel een regeling op poten gezet en ook nog eens snel terugbetaald. wellicht dat er nog wat komt voor deze uitzonderingsgevallen maar ik snap wel dat dat niet meteen allemaal rond is.
Alle reacties Link kopieren
Madelein schreef:
23-06-2020 10:08
het is niet dat de opvang ineens geen kosten had he, huur en personeelskosten gingen gewoon door (en personeelskosten is de grootste pot bij een kinderopvang).
Nee, dat snap ik natuurlijk daarom schrijf ik ook niet dat ze dikke winst gemaakt hebben. Maar er is voor mijn kind gewoon voor 4 dagen in de week volledig betaald, minus die 47 euro. De rest hebben ze gewoon gekregen. Dus als er in plaats van mijn kind een kind van een ouder met een vitaal beroep extra opgevangen is, hebben ze ook geen extra kosten gemaakt. Want er was betaald voor de mijne, alleen kwam in plaats daarvan die van iemand anders.
En aangezien er veel meer kinderen niet kwamen dan kinderen extra, hebben ze het echt niet drukker gehad dan normaal. Het grootste deel van de kosten zal inderdaad gewoon doorgelopen zijn, maar er werkt bv altijd wel ergens 1 oproepkracht. Die was nu niet nodig, dat scheelt al 1fte. Minder boodschappen nodig, minder luiers, minder melkpoeder. Minder spullen voor activiteiten (ze knutselen etc nogal veel daar). Dat compenseert echt die 47 euro per maand die ze per kind terug moesten betalen wel.

Ik ben zelf ook werkgever, ik weet heel goed dat je kosten grotendeels doorlopen als je werk stil ligt.
Alle reacties Link kopieren
viva_mama schreef:
22-06-2020 11:43
Ik ging naar aanleiding van dit topic even kijken, maar nu baal ik zo erg! Wij hebben de gemiddelde uren per maand voor de berekening van de KOT laag staan, mijn man werkt onregelmatig en in de zomervakantie gaan de kinderen niet naar de opvang (gastouder), dus ik wil geen risico lopen terug te moeten betalen. Dus ik had wel een verschil verwacht, maar dit is wel heel zuur. Ik heb de afgelopen maanden €360 per maand aan eigen bijdrage betaald en ik krijg in totaal maar €112 terug!! Ik kan wel janken :cry:
Mijn reactie die hier stond blijkt niet te kloppen. Excuus.
_melon wijzigde dit bericht op 23-06-2020 11:23
11.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ook even op SVB gekeken naar aanleiding van dit topic omdat ik ook geen brief ontvangen heb (nog). Maar daar staat inderdaad precies wat je ontvangt en uitleg hoe het berekend is. Duidelijk dus! Bij mij klopt het verder, krijg echt volledige eigen bijdrage terug.
winterkoud wijzigde dit bericht op 23-06-2020 13:33
8.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madelein schreef:
23-06-2020 10:08

omdat de belastingdienst terugbetaald tot aan het uurtarief waarover je KOT betaald. daarboven betalen sommige opvangorganisaties je het bedrag terug (de mijne wel)
Als mijn opvang dat gedeelte terugbetaald heb ik nog 100 euro minder dan wat ik betaald heb.

Ik zet wel mijn inkomen hoger dan het daadwerkelijk is, ook om te voorkomen dat ik terug moet betalen. Als ik het hier zo lees, ligt het daaraan.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
23-06-2020 10:28
Je kan bij de Belastingdienst toeslagen voor 1 september gegevens invoeren die beter passen bij de werkelijkheid en dan volgt er een correctie. Staat op de site van het SVB.
Volgens mij niet hoor, alleen als er een kind mist, bij overige gegevens die niet kloppen heb je pech. Ben benieuwd wat jij hebt zien staan? Dit zie ik staan op mijnsvb:

Wat te doen als er een kind niet bij staat?

Het kan zijn dat een kind op 6 april 2020 nog niet bekend was bij de Belastingdienst/Toeslagen voor de kinderopvangtoeslag.
Zorg ervoor dat de juiste gegevens in Mijn toeslagen staan. Doe dit zo snel mogelijk, maar in ieder geval voor 1 september 2020.
Krijgt u voor dit kind toeslag? Dan berekent de Belastingdienst/Toeslagen uw vergoeding eigen bijdrage kinderopvang opnieuw en krijgt u automatisch in oktober bericht van ons. Een eventuele nabetaling volgt ook in oktober.

Mijn toeslagen


Wat als andere gegevens niet kloppen?

De regeling vergoeding eigen bijdrage kinderopvangtoeslag gaat uit van de gegevens die op 6 april bij de Belastingdienst/Toeslagen verwerkt waren. Is het toetsingsinkomen, het aantal opvanguren of soort opvang na 6 april gewijzigd? Dan wordt uw vergoeding niet opnieuw berekend.
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
23-06-2020 11:13
Volgens mij niet hoor, alleen als er een kind mist, bij overige gegevens die niet kloppen heb je pech. Ben benieuwd wat jij hebt zien staan? Dit zie ik staan op mijnsvb:

Wat te doen als er een kind niet bij staat?

Het kan zijn dat een kind op 6 april 2020 nog niet bekend was bij de Belastingdienst/Toeslagen voor de kinderopvangtoeslag.
Zorg ervoor dat de juiste gegevens in Mijn toeslagen staan. Doe dit zo snel mogelijk, maar in ieder geval voor 1 september 2020.
Krijgt u voor dit kind toeslag? Dan berekent de Belastingdienst/Toeslagen uw vergoeding eigen bijdrage kinderopvang opnieuw en krijgt u automatisch in oktober bericht van ons. Een eventuele nabetaling volgt ook in oktober.

Mijn toeslagen


Wat als andere gegevens niet kloppen?

De regeling vergoeding eigen bijdrage kinderopvangtoeslag gaat uit van de gegevens die op 6 april bij de Belastingdienst/Toeslagen verwerkt waren. Is het toetsingsinkomen, het aantal opvanguren of soort opvang na 6 april gewijzigd? Dan wordt uw vergoeding niet opnieuw berekend.
Oh vorige week stond dat stukje over 1 september nog los van 'wat als een kind mist'. Ik zie dat het nu gespecificeerd is dus dan klopt dat niet nee wat ik zei.

Maar de berekening van de KOT blijft wel hetzelfde. Dus als je nu een hoger salaris / te weinig uren opgeeft, trekt dat met de definitieve berekening volgend jaar wel weer een beetje recht.
Alle reacties Link kopieren
Je inkomen te hoog zetten zorgt ervoor dat je minder toeslag krijgt en de eigen bijdrage dus hoger is. Dan is je vergoeding dus eerder te hoog dan te laag.

Ze zijn uitgegaan van de gegevens zoals ze die op 6 april hadden. Als je dus toen opgegeven had staan dat je veel minder uren af nam dan je eigenlijk deed, of een veel te laag salaris, dan krijg je minder terug dan je betaald hebt.
Als je meer uren opgegeven had of een te hoog salaris heb je mazzel, dan krijg je (na correctie van de toeslag volgend jaar) meer dan je betaald hebt. En best veel mensen zetten hun salaris te hoog voor de zekerheid, dus die hebben mazzel. Ze hebben gekozen voor een eenvoudig systeem waar zo snel mogelijk betaald kon worden zonder allerlei dingen individueel te controleren of af te wachten (bv hoe veel toeslag je recht op hebt, weten ze pas echt zeker aan het eind van het jaar. Dan zouden mensen dus echt heel lang moeten wachten).
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je uitleg nausica. Klinkt heel logisch, maar zag het zelf even niet :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Maar ik besef dat het heel oneerlijk voelt/is als je de uren veel te laag opgegeven had, en nu dus vergoeding misloopt hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef zelf altijd de standaard uren per maand op en pas elke maand direct de uren aan als ik meer uren gebruikt heb dan standaard in de maand. Dan krijg je maand daarna je extra toeslag ook meteen gestort. En eind van het jaar heb je dan ook de uren exact kloppend met je jaaropgaaf.
Salaris rond ik af naar de bovenkant maar zeker niet veel hoger, en in al die jaren eigenlijk nooit hoeven bijbetalen, meestal klein beetje terug nog.

Maar zeker zuur voor mensen die hun uren expres laag inzetten om bijbetaling einde jaar te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Als je je salaris vooraf weet is dat wel gemakkelijk idd, kleine moeite dan ook. Mijn vriend is zzp'er dus het is een verrassing met welk resultaat hij het jaar afsluit. Ik heb zelf ook nog wel eens een bonus. Wij hebben de uren iets lager en het inkomen dus erg hoog ingezet, kan het alleen maar meevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven