Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mogelijk weer maatregelen

26-10-2021 14:54 6585 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik beginnen met te stellen dat ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben of hij wel of niet gevaccineerd wil worden. Waar ik wel moeite mee heb is dat de minderheid die zich niet laat vaccineren zo luid hun mening probeert op te dringen aan mij, terwijl ze a. niet weten of ik gevaccineerd ben en b. Ik geen zin heb in discussies die geen enkele waarde hebben aangezien er niet echt geluisterd wordt naar argumenten. Maar goed, dit terzijde.

Wat me wel stoort is het volgende: vandaag wordt bekend dat er mogelijk opnieuw maatregelen ingevoerd gaan worden omdat de ziekenhuisopnames te hard stijgen. Dit zijn grotendeels ongevaccineerden die de bedden bezetten en nog dus onacceptabele druk geven op de reguliere zorg.

Ik vind het lastig te accepteren dat de minderheid nu ervoor zorgt dat de meerderheid zich weer aan maatregelen moet onderwerpen om diezelfde minderheid te beschermen tegen zichzelf.
En als ik in mijn omgeving kijk heeft een groot deel van de niet gevaccineerden zich al nooit gehouden aan de maatregelen of is daartegen in verzet gegaan. Dan denk ik hoe kunnen dan maatregelen nu nog zin hebben?

Ik ben bang dat nu weer maatregelen flinke toestanden gaan geven onder de mensen die gevaccineerd zijn en zich altijd (grotendeels) aan de maatregelen gehouden hebben.
Wat denken jullie?
Van mij mogen ze weer maatregelen invoeren zoals de afstand, maximaal aantal bezoekers en wellicht weer op meer plekken de mondkapjesplicht. Misschien iedereen zowiezo testen voor toegang omdat steeds vaker gevaccineerden toch besmet raken.

En misschien inderdaad wat regels meer aanscherpen en bepaalde dingen alleen toegankelijk maken voor gevaccineerden (en mensen die om medische redenen geen vaccin mogen want die hebben geen keuze). Doen ze in sommige landen ook al en vind het eigenlijk ook wel logisch en trekt mensen weer meer over de streep.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-10-2021 15:24
Is waar. Wat ik ook niet snap is dat het blijkbaar wel erg is om te overlijden aan corona, maar niet aan kanker, hart- en vaatziekten en noem maar op, want die mensen mogen creperen blijkbaar.
Dat is wel ongenuanceerd wat je daar stelt.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
26-10-2021 16:10
Die tweedeling is er gewoon en die wappies (en ik vind ze allemaal wappies) moeten gewoon een vaccin halen. Dat heeft niets met ergens intrappen te maken. Daarmee klink je zelf ook gelijk als een wappie. In mijn oren dan.

Die kende ik nog niet, gevaccineerd en toch een wappie zijn. Je zet jezelf hopeloos buitenspel in de discussie, maar dat laat ik bij jou.
marindah wijzigde dit bericht op 26-10-2021 16:22
0.34% gewijzigd
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is ook dat een corona patiënt een IC bed vaak lang bezet houd terwijl een bijv een openhart operatie er maar een dag of twee ligt. dat houd de reguliere (inhaal) zorg ook op.
mick87 schreef:
26-10-2021 16:15
Marinda heeft wel een punt. En ik vind wat jij stelt wel eng. Ik ken genoeg mensen die gewoon om redenen geen vaccin willen. Je kan ze moeilijk dwingen toch?
Sommige mensen wachten liever af, hebben eerdere mindere ervaringen met vaccins. Die gevoelens mogen er ook zijn. En niet iedereen is gelijk een wappie.
Ik ben pro vaccineren, maar ieder zijn mening. We moeten elkaar daarin blijven respecteren, hoe frustrerend ook.

Oplopende besmettingen komen ook door een optelsom van dingen. M.i. niet alleen door ongevaccineerden.

Nope, geen geduld meer voor. Geen respect meer voor. In mijn ogen heeft ze absoluut geen punt. Je kunt ze weg degelijk dwingen. Verwend k**volk is het met hun gemekker over vrijheid. Pleur op met je gevoelens. Zo sta ik erin. Mag jij eng vinden. Het is een klote situatie waar we met z'n allen in zitten. En sommigen doen hun best om het op te lossen en anderen luisteren liever naar onderbuikgevoelentjes. Bleh.
MarindaH schreef:
26-10-2021 16:21
Die kende ik nog niet, gevaccineerd en toch een wappie zijn. Je zet jezelf hopeloos buitenspel in de discussie, maar dat laat bij jou.

Maakt me niet uit dat jij het niet kent. Ik ben zwart-wit hierin. Ik hoef ook geen discussie meer hierover te voeren. Compleet klaar met al die lui.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
26-10-2021 16:20
Dat is wel ongenuanceerd wat je daar stelt.
Dat is wel wat er gebeurt en gaat toenemen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
26-10-2021 16:19
Van mij mogen ze weer maatregelen invoeren zoals de afstand, maximaal aantal bezoekers en wellicht weer op meer plekken de mondkapjesplicht. Misschien iedereen zowiezo testen voor toegang omdat steeds vaker gevaccineerden toch besmet raken.
Gevaccineerden worden wel besmet, maar het overgrote deel komt niet in het ziekenhuis en al zeker niet op de IC’s. Maar de niet gevaccineerde die de besmettelijke gevaccineerde tegenkomt wordt ziek en komt op de IC. Dan moet de gevaccineerde een mondkapje gaan dragen om de niet-gevaccineerde te beschermen?

Deze gaat me na anderhalf jaar thuis werken, en contact arm leven echt te ver.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
26-10-2021 16:22
Nope, geen geduld meer voor. Geen respect meer voor. In mijn ogen heeft ze absoluut geen punt. Je kunt ze weg degelijk dwingen. Verwend k**volk is het met hun gemekker over vrijheid. Pleur op met je gevoelens. Zo sta ik erin. Mag jij eng vinden. Het is een klote situatie waar we met z'n allen in zitten. En sommigen doen hun best om het op te lossen en anderen luisteren liever naar onderbuikgevoelentjes. Bleh.

Gelukkig heb jij zo te zien geen enkele bijwerking van het vaccin gehad O_o
marindah wijzigde dit bericht op 26-10-2021 16:27
2.56% gewijzigd
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
26-10-2021 16:22
Nope, geen geduld meer voor. Geen respect meer voor. In mijn ogen heeft ze absoluut geen punt. Je kunt ze weg degelijk dwingen. Verwend k**volk is het met hun gemekker over vrijheid. Pleur op met je gevoelens. Zo sta ik erin. Mag jij eng vinden. Het is een klote situatie waar we met z'n allen in zitten. En sommigen doen hun best om het op te lossen en anderen luisteren liever naar onderbuikgevoelentjes. Bleh.
Nee, dat kan je niet.
En je bent gruwelijk naïef als je denkt dat we met een nog hogere vaccinatiegraad van de problemen af zijn.

Maar ga vooral lekker door met ongevaccineerden bashen.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
26-10-2021 16:27
Nee, dat kan je niet.
En je bent gruwelijk naïef als je denkt dat we met een nog hogere vaccinatiegraad van de problemen af zijn.

Maar ga vooral lekker door met ongevaccineerden bashen.
Ik hoop wel dat de vaccinatiegraad verder stijgt. Maar denk ook niet dat we dan van alle problemen af zijn.
Dwingen kan niet.

Maar er zijn gewoon gevolgen om tijdens een pandemie je steentje bij te dragen.

De een doet dat met een goed werkend vaccin, de ander krijgt een waslijst aan maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
Blauwbloemetje schreef:
26-10-2021 16:21
Het probleem is ook dat een corona patiënt een IC bed vaak lang bezet houd terwijl een bijv een openhart operatie er maar een dag of twee ligt. dat houd de reguliere (inhaal) zorg ook op.
Dat klinkt zo inderdaad heel kwalijk maar dr. Erwin Kompanje heeft dit genuanceerd in een reactie op LinkedIn. Kompanje werkt bij Diederik Gommers op de IC. https://www.linkedin.com/feed/update/u ... 5980800%29.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
26-10-2021 16:15
Hier maak je een denkfout. De meeste ongevaccineerden hebben onzin-redenen.
Daarom zei ik ook bewust 'een deel'. Want ja, heel veel hebben onzin-redenen. Helemaal mee eens. Maar de (waarschijnlijk kleine) rest telt ook en moeten niet maarzo als wappies worden neergezet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel lastig, ik ben voor autonomie over je eigen lichaam en vind niet dat de overheid je mag verplichten om een vaccinatie te nemen. Maar tegelijkertijd vind ik samenlevingsontwrichtende maatregels herintroduceren voor de hele samenleving terwijl er een heel kleine groep is die als hoog risico factor geïdentificeerd kan worden (want hogere besmettingskans en grotere kans op ziekenhuis) ook erg ver gaan. Misschien dat regiogebonden maatregels wat zijn. Ben in ieder geval blij dat ik de beslissing niet hoef te nemen.
En ja de controle van de coronapas laat te wensen over. Tijdens mijn week naar zee at ik minimaal 1x per dag buiten de deur + de dagelijkse toiletbezoekjes onderweg en ben maar 1x gecontroleerd in die hele week. En dat ene restaurant deed het ook pas als je al aan je tafeltje zat.

Toen ik er een keer naar vroeg hoefde het blijkbaar niet als je alleen even naar de wc ging?!
nbk schreef:
26-10-2021 16:27
Nee, dat kan je niet.
En je bent gruwelijk naïef als je denkt dat we met een nog hogere vaccinatiegraad van de problemen af zijn.

Maar ga vooral lekker door met ongevaccineerden bashen.
Laten we in een pandemie daar toch eens mee beginnen, dan kijken we daarna wel naar de verdere problemen.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
26-10-2021 15:40
Waarom ? Serieuze vraag. Want iedereen heeft de kans om mee te doen. En daarbij geef ik toe dat ik liever in een ruimte ben met vooral gevaccineerde dan met ongevaccineerde. Tuurlijk kun je met vaccinatie ook Corona krijgen, maar de vaccineerde spreiden minder virus uit en hebben er mi meer aan gedaan om anderen niet te besmetten. Vind ik een fijn idee
Omdat wat mij betreft bewust een bepaalde groep mensen buiten de maatschappij plaatsen 'not done' is. Omdat mensen de vrijheid hebben om te kiezen en dat een heel groot goed is dat niet afgestraft mag worden.
En ik snap ze niet hè, echt niet. Ik blijf ook bij voorkeur uit de buurt van ongevaccineerden. Wat mij betreft douwen ze die prik er onder dwang in. Maar ook dat is 'not done' gelukkig.
Duufje schreef:
26-10-2021 16:39
Omdat wat mij betreft bewust een bepaalde groep mensen buiten de maatschappij plaatsen 'not done' is. Omdat mensen de vrijheid hebben om te kiezen en dat een heel groot goed is dat niet afgestraft mag worden.
En ik snap ze niet hè, echt niet. Ik blijf ook bij voorkeur uit de buurt van ongevaccineerden. Wat mij betreft douwen ze die prik er onder dwang in. Maar ook dat is 'not done' gelukkig.
Stel he, omdat het percentage ongevacineerde in het ziekenhuis zo hoog is komen er weer maatregelen, misschien zelfs een lockdown (geloof ik niet, maar even stel) dan zorgt hun keuze niet te vaccineren toch ook dat ze mij buiten de maatschappij plaatsen?

Of is het niet erg als het voor iedereen geldt?

Ik, als gevacineerde heb er toch ook aan bijgedragen dat de maatregelen deels werden opgeheven?

Werkt solidariteit maar een kant op ofzo?
Alle reacties Link kopieren
een persoonlijk verhaal uit de Volkskrant:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik heel graag zien dat er weer meer IC-bedden in NL komen. In 2010 waren er nog 2800 IC-bedden. Op dit moment is zelfs opschalen naar 1350 bedden een probleem. Allemaal wegbezuinigd de afgelopen jaren. Terwijl de bevolking juist is toegenomen!
Op de IC komen allerlei soorten patiënten, sommige oorzaken hadden voorkomen kunnen worden (en sommige uiteraard ook niet). Bijv. Long-patiënten door roken, ongelukken door rijgedrag, COVID bij ongevaccineerden, etc. Lijkt mij niet ethisch dat we hier uitzonderingen op moeten gaan maken.
Laten we beter inzetten op preventie van al deze voorkombare IC-opnames. En wat betreft COVID beter gaan kijken naar welke groep ongevaccineerden op de IC ligt. Volgens coronadashboard zijn dit vooral ouderen.
nbk schreef:
26-10-2021 16:27
Nee, dat kan je niet.
En je bent gruwelijk naïef als je denkt dat we met een nog hogere vaccinatiegraad van de problemen af zijn.

Maar ga vooral lekker door met ongevaccineerden bashen.
Mwah. Een heel simpel rekensommetje leert dat je met een vaccinatiegraad van 100% in ieder geval van de overbezetting van de IC's af bent. Nou is 100% natuurlijk niet haalbaar, maar 98% moet toch kunnen. Dat er dan vervolgens nog steeds problemen overblijven vind ik totaal geen argument om dan maar niet te vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
26-10-2021 16:45
een persoonlijk verhaal uit de Volkskrant:

Afbeelding
Dat klinkt zo inderdaad heel kwalijk maar dr. Erwin Kompanje heeft dit genuanceerd in een reactie op LinkedIn. Kompanje werkt bij Diederik Gommers op de IC. https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 5980800%29.
Alle reacties Link kopieren
Duufje schreef:
26-10-2021 16:39
Omdat wat mij betreft bewust een bepaalde groep mensen buiten de maatschappij plaatsen 'not done' is. Omdat mensen de vrijheid hebben om te kiezen en dat een heel groot goed is dat niet afgestraft mag worden.
En ik snap ze niet hè, echt niet. Ik blijf ook bij voorkeur uit de buurt van ongevaccineerden. Wat mij betreft douwen ze die prik er onder dwang in. Maar ook dat is 'not done' gelukkig.
Nee nee, de groep ongevaccineerden (of iig een groot deel ervan) plaatsen zichzelf bewust buiten de maatschappij.
...
Alle reacties Link kopieren
Gamechanger schreef:
26-10-2021 16:32
Dat klinkt zo inderdaad heel kwalijk maar dr. Erwin Kompanje heeft dit genuanceerd in een reactie op LinkedIn. Kompanje werkt bij Diederik Gommers op de IC. https://www.linkedin.com/feed/update/u ... 5980800%29.
Dat is normaal gesproken in het Erasmus zo, maar bij de meeste ziekenhuizen liggen de cardiochirurgische patiënten op een algemene IC. Dus ook waar Covid-patiënten liggen. En in het Erasmus gaat het ook om het totaal aantal IC-bedden. En bij teveel Covid leggen we ook andere patiënten op de cardio-IC zodat er plek is voor de Covid-patiënten en worden er dus minder hartoperaties gedaan.
Erwin werkt wel voor de IC, maar neemt er eigenlijk nooit een kijkje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven