Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondmaskerplicht winkels België

09-07-2020 22:04 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zat er aan te komen: vanaf zaterdag is het verplicht om een mondmasker te dragen in winkels, bibliotheken, concertzalen, bioscopen, ... in België.

Wat vinden jullie hiervan? Gaat een nieuwe gewoonte moeten worden om altijd een mondmasker bij te hebben als ik ga winkelen alvast. Op zich natuurlijk een kleine moeite, maar ik deed het tot hiertoe nog niet.
doornroosje9 schreef:
09-07-2020 23:50
Voordat we de trap opgingen, stond er 'mondkapje verplicht'. Dus neem ik aan dat je het dan moest opzetten?
Nee hoor, dat moet pas in de trein. Althans, zo gaat dat waar ik de trein heb genomen.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
10-07-2020 07:27
Een mondkapje moet je elke keer vernieuwen nadat je het afzet. Bij de touwtjes vastpakken om af te zetten, weggooien en een nieuwe pakken als hij weer op moet. Best een dure hobby om hem goed te gebruiken, dus gebruiken mensen hem niet goed en dan is het de vraag hoe effectief dat ding nog is. Bovendien denk je dat je veiliger bent met zo'n kapje op en dus nemen mensen meer risico's. Ik ben blij dat ik rustig kan winkelen zonder kapje. Het grote verschil met vroeger is dat ik deuren nu open met mijn voet of elleboog, geen knoppen (bijvoorbeeld van het stoplicht) aanraak met mijn hand en mijn handen om de haverklap was.
Wanneer je een kapje gebruikt om jezelf te beschermen moet je er idd zorgvuldig mee omgaan. Elke keer weggooien is niet nodig wanneer je het op de juiste manier gebruikt, dus beetpakken bij de touwtjes en daarna in een zakje laten glijden. Natuurlijk gaat een kapje niet de hele week mee. Wanneer je herbruikbare kapjes hebt en ze op 60 graden wast zijn de kosten minimaal.
Zelf wanneer je ze niet op de juiste manier gebruikt, bescherm je wel je omgeving en dat is ook winst.

Daarnaast zijn mensen niet dom. Inmiddels weet iedereen wel hoe je een kapje moet gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
10-07-2020 07:51
Nee hoor, dat moet pas in de trein. Althans, zo gaat dat waar ik de trein heb genomen.
Hier bij het station staat dat het ook op het perron verplicht is.
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
10-07-2020 07:50
Nee, check de wetenschappelijke literatuur maar. Als jij mondmaskers gebruik dit niet minimaal FFP2/N95 kwaliteit zijn, zijn ze niet om te zorgen dat jij niet besmet raakt maar dat je anderen niet besmet als jij ziek bent.
Maar dat is dan toch ook prima.
Wanneer ik niet wordt besmet, kan ik ook iemand anders niet besmetten.
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
10-07-2020 07:52

Daarnaast zijn mensen niet dom. Inmiddels weet iedereen wel hoe je een kapje moet gebruiken.

:HA:

Ik woon in Duitsland en hier zijn die dingen verplicht in álle winkels. Echt niet dat mensen dat goed doen. De meesten hebben hem buiten aan één oor hangen, onder de kin geschoven of ze stoppen hem in hun broekzak. Want je gaat eerst naar de drogist, gooit alles in de auto, loopt daarna naar de dierenwinkel, alles weer naar de auto, even langs het postkantoor, terug naar je auto voor je lege flessen, karretje pakken voor de supermarkt. Masker op masker af masker op masker af. Ik moet de eerste die dat correct doet nog tegenkomen hoor.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Van mij hoeft het niet maar als het in winkels moet zou ik dat niet heel erg vinden.
Ik vind het wel sneu voor bioscopen, musea etc. Die zijn net weer open en zo komt echt niemand natuurlijk.

Een rondje boodschappen doen met een masker of een film van 2 uur kijken is wel een heel groot verschil.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
09-07-2020 22:45
Klopt. Maar wat is de kans dat ik CoVid heb opgelopen afgelopen 2 weken? Want dat is een basisvoorwaarden. Ik kan alleen iemand besmetten wanneer ik besmet bent. Met zo weinig nieuwe besmettingen in NL en in mijn regio staat de teller al heel erg lang laag.

De meeste nieuwe besmettingen vinden primair plaats in kleine groep familie/vrienden, zoals een verjaardag, bruiloft, begrafenis. Niet op straat, in de winkel of op het werk.Het gaat om langer dan 15 minuten binnen de anderhalve meter zijn van iemand die besmettelijk is. Bij een vluchtig contact is de kans heel erg klein. Maar ome Piet dat wat kucht (rook) of Marietje die hooikoorts heeft, mensen die je goed kent, die worden niet zo snel geassocieerd met CoVid-19. Waardoor de kans op besmetting bij een gezellig samen zijn in een kleine slecht geventileerde ruimte best wel groot wordt wanneer iemand besmettelijk is.
En daar dragen ze geen mondkapjes en gaan dat ook niet doen. Want "niemand is verkouden".
Om mondkapjes dan in winkels te gaan verplichten lijkt me totaal nutteloos. Je kunt beter weer verjaardagen afraden.
Ceylon schreef:
10-07-2020 08:03
:HA:

Ik woon in Duitsland en hier zijn die dingen verplicht in álle winkels. Echt niet dat mensen dat goed doen. De meesten hebben hem buiten aan één oor hangen, onder de kin geschoven of ze stoppen hem in hun broekzak. Want je gaat eerst naar de drogist, gooit alles in de auto, loopt daarna naar de dierenwinkel, alles weer naar de auto, even langs het postkantoor, terug naar je auto voor je lege flessen, karretje pakken voor de supermarkt. Masker op masker af masker op masker af. Ik moet de eerste die dat correct doet nog tegenkomen hoor.
Klopt helemaal.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
09-07-2020 23:05
Veel winkels en restaurants in Zeeuws-Vlaanderen bestaan dankzij Belgische toeristen en dagjesmensen. Je kunt er prima eten en er is genoeg te doen dankzij de vele Belgen.
Precies. Als de belgjes niet komen gaan een hoop zaken failliet.
Ik heb nog nooit een mondkapje opgehad. Reis nooit met het ov en daar waar het verplicht wordt kom ik niet meer.
Waanzin
Overbodige en vooral, niet-geloofwaardige maatregel. Die gaat dus niet veel opvolging krijgen. Hier in de winkel draagt letterlijk niemand zo'n ding, en dat gaat morgen niet plots veranderen. Idem voor het ontsmetten van de karren; daar hadden ze in het begin ook iemand specifiek voor staat, een tijdje later werd dat al snel "beste klant, doe dit maar zelf", en ook nu zie je bitter weinig mensen ook effectief die kar ontsmetten.

Net lekker uit eten gegaan, en ware het niet voor de diensters die wel zo'n ding dragen en de bazin die het hare gewoon onder haar kin droeg, zou je niet eens weten dat er iets aan de had was. Even druk als anders, tafels op identiek dezelfde plaatsen als anders en vooral, even lekker als anders.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
10-07-2020 20:07
Overbodige en vooral, niet-geloofwaardige maatregel. Die gaat dus niet veel opvolging krijgen. Hier in de winkel draagt letterlijk niemand zo'n ding, en dat gaat morgen niet plots veranderen. Idem voor het ontsmetten van de karren; daar hadden ze in het begin ook iemand specifiek voor staat, een tijdje later werd dat al snel "beste klant, doe dit maar zelf", en ook nu zie je bitter weinig mensen ook effectief die kar ontsmetten.

Net lekker uit eten gegaan, en ware het niet voor de diensters die wel zo'n ding dragen en de bazin die het hare gewoon onder haar kin droeg, zou je niet eens weten dat er iets aan de had was. Even druk als anders, tafels op identiek dezelfde plaatsen als anders en vooral, even lekker als anders.
Er staan boetes op als winkels het niet volgen.

Ik heb dus al winkels horen zeggen dat ze vanaf morgen 1 keer vriendelijk vragen aan de klanten om een mondmasker op te zetten, maar dat ze de 2de keer politie bellen.

Ik hoop dat ze het leger ook hebben klaarstaan morgen, want ze gaan véél werk hebben de eerste dagen :-).


Je hebt als winkel of supermarkt geen zin in een monsterboete van een paar 1.000 euro per keer als je betrapt wordt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Uit contactonderzoek blijkt dat verreweg de meeste besmettingen plaatsvinden op de volgende drie plekken: thuis, op het werk en in het verpleegtehuis.

Supermarkten, restaurants en OV spelen nauwelijks een rol in de bestrijding. De mondkapjes daar halen weinig uit, zeker nu de besmettingsgraad erg laag is.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf1ea31d/
Alle reacties Link kopieren
Ik wet dat dat hier in Zwitserland ook komt.... Er zijn steeds meer mensen die positief getest worden....Dus ik snap Belgie
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
10-07-2020 20:13
Uit contactonderzoek blijkt dat verreweg de meeste besmettingen plaatsvinden op de volgende drie plekken: thuis, op het werk en in het verpleegtehuis.

Supermarkten, restaurants en OV spelen nauwelijks een rol in de bestrijding. De mondkapjes daar halen weinig uit, zeker nu de besmettingsgraad erg laag is.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf1ea31d/
Dat zegt niet zoveel natuurlijk, aangezien het OV de afgelopen maanden vrijwel uitgestorven was en restaurants pas net weer open zijn.
Wissewis schreef:
10-07-2020 20:09
Er staan boetes op als winkels het niet volgen.

Ik heb dus al winkels horen zeggen dat ze vanaf morgen 1 keer vriendelijk vragen aan de klanten om een mondmasker op te zetten, maar dat ze de 2de keer politie bellen.

Ik hoop dat ze het leger ook hebben klaarstaan morgen, want ze gaan véél werk hebben de eerste dagen :-).


Je hebt als winkel of supermarkt geen zin in een monsterboete van een paar 1.000 euro per keer als je betrapt wordt.
Ach, in April ging je ook beboet worden als je op een bankje ging zitten of naar een park of plein zou gaan. Als je een ietwat deftige burgemeester hebt (kudo's to Bartje), dan stuurt ie zijn politiemacht niet daar op af en behoudt ie zijn geloofwaardigheid. Gaat nu niet anders zijn.

Als je uiteraard in een stad/gehucht woont met een wereldverbeteraar als burgervader, dan ben je er idd aan voor de moeite al heb je ook dan nog steeds een geitewollensok nodig die de politie gaat bellen. Niets wat een beetje burgerzin en wat peer pressure dus niet oplost :biggrin:
smulrol schreef:
10-07-2020 20:23
Dat zegt niet zoveel natuurlijk, aangezien het OV de afgelopen maanden vrijwel uitgestorven was en restaurants pas net weer open zijn.
Toen de besmettingsgraad nog veel hoger was, deed iedereen gewoon boodschappen zonder mondkapje. En nu bijna niemand nog Corona heeft of krijgt, wordt dit opgedrongen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij trouwens nog altijd af wie die 70 à 80 % gekken mensen zijn in België die persé overal dat mondmasker wilden hebben.

Ik kom ze namelijk totaal niet tegen in mijn omgeving.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
10-07-2020 20:26
Toen de besmettingsgraad nog veel hoger was, deed iedereen gewoon boodschappen zonder mondkapje. En nu bijna niemand nog Corona heeft of krijgt, wordt dit opgedrongen?
Toen de besmettingsgraad nog veel hoger was was het OV nog veel leger dan het nu was. Ik had het niet over de supermarkt. Ik woon ook niet in Belgie
Alle reacties Link kopieren
Ik zou willen dat dit in Nederland ook zo was. Net terug uit Frankrijk en daar was het ook overal. Als risico groep super fijn dat je daar gewoon over straat kunt. Ipv in Nederland binnen te blijven. Nu is daar sowieso meer ruimte en makkelijk mensen te ontlopen maar ik heb 't idee dat in Nederland mensen overal scheit aan hebben nu. Sowieso veel Fransen die hem gewoon standaard ophebben. Ook museum bezoek was prima ermee.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200710_97241845

Het gaat dus 250 euro kosten om zonder mondmasker in een winkel rond te lopen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
10-07-2020 22:24
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200710_97241845

Het gaat dus 250 euro kosten om zonder mondmasker in een winkel rond te lopen.
En winkeliers worden niet verwacht om zelf controle te voeren op de plicht. Dus of ze gaan vanaf nu politie laten patrouilleren in de winkels, of er gebeurt niets :rofl: (en de eerste winkelier die zijn boete van 750 in die constellatie voor de rechtbank trekt, die zet de overheid in nauwe schoentjes...)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het waanzin en hoop echt dat ze het hier in NL niet gaan doen. Ik vind een half uurtje privesauna op mijn neus en mond lang genoeg. En bovendien kost het klauwen met geld als je bij elke winkel een schone opmoet.

Het lijkt wel een soort wedloop tussen landen wie de strengste danwel de meest vreemde maatregelen neemt. De wereld is echt gek aan het worden. De bankjesboete in Belgie sloeg ook echt alles.....
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga niet meer naar België zolang deze onzin bestaat. Die hele corona is allang weer weg. Overdreven gedoe. Dan blijf ik wel in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
SNagelkerke schreef:
10-07-2020 22:38
Ik ga niet meer naar België zolang deze onzin bestaat. Die hele corona is allang weer weg. Overdreven gedoe. Dan blijf ik wel in Nederland.
Nou, daar zullen ze van onder de indruk zijn hoor :hyper:
Mutsje78 schreef:
10-07-2020 22:37
De bankjesboete in Belgie sloeg ook echt alles.....
Ach, ook alleen maar daar waar je effectief politie en burgemeesters had die zich wouden profileren. Wat had niet allemaal; 250 voor op een bankje te zitten, 250 voor samenscholingen, 250 om met de verkeerde bubbel om te gaan, 250 om met meer dan 4 samen te zijn, 250 om onnodige verplaatsingen te doen. We hebben al die dingen gedaan en geen één boete gekregen.

Geen enkele regel die zegt trouwens dat je elke keer opnieuw een nieuw masker op moet; is ook veel milieuvriendelijker als je dat niet doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven