Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Op bezoek bij familie in buitenland?

26-02-2021 20:53 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al ruim een jaar heb ik, vanwege covid-19, mijn zus en haar gezin niet gezien; ze wonen in een ander EU land. Het duurt nu wel erg lang en ik zit er stiekem toch aan te denken om in de meivakantie met mijn gezin naar hen toe te gaan (een 1000km met de auto). We hebben 2 weken vrij dus als we een week blijven kunnen we ook nog een week/10 dagen in quarantaine als dat tegen die tijd nog de regel is.

Is dit heel asociaal? We gaan er daar dus niet op uit, alleen maar broodnodig van elkaars gezelschap genieten.
Ik zit echt in dubio. We houden ons altijd aan alle regels maar het wordt onderhand echt uitzichtloos.
Alle reacties Link kopieren
Als je met de auto gaat zijn verzekeringen al niet belangrijk.

Vraag is even of er grenscontroles zijn.
Ik heb zelf in augustus mazzel gehad bij een grenscontrole, de douanier was me goed gezind en liet me door, maar was kantje boord of ik had terug kunnen gaan, volgens de toen geldende regels.

Ik zou zeggen, proberen!
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
26-02-2021 22:19
Definieer ‘alles’?
Maatregelen en reisbeperkingen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de eindbeslissing zo lang mogelijk uitstellen, je kunt de laatste dag nog besluiten niet te gaan. En ik zou het ook dubieus vinden om te gaan maar ik kan me voorstellen dat de regels onder doen voor het gemis.
Zoek het goed uit, hou je aan de quarantaineregels en geniet als je kunt gaan!
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
26-02-2021 22:20
Als je met de auto gaat zijn verzekeringen al niet belangrijk.

Vraag is even of er grenscontroles zijn.
Ik heb zelf in augustus mazzel gehad bij een grenscontrole, de douanier was me goed gezind en liet me door, maar was kantje boord of ik had terug kunnen gaan, volgens de toen geldende regels.

Ik zou zeggen, proberen!
Huh? Als je in het buitenland in het ziekenhuis terecht komt, of je auto wordt gejat, lijkt me dat je zwaar de sjaak bent als er niks wordt vergoedt.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
26-02-2021 21:17
4 grenzen en strengere regels dan hier
Hoe zit het met de doorreis regels van die landen? In sommige landen kunnen andere regels gelden wanneer je niet langer dan 24 uur blijft of voor toeristische doeleinden.
Als je je zowel daar als hier aan de dan geldende quarantaine regels kunt houden, en als het geen al te groot probleem oplevert als je langer moet blijven omdat je toch positief test of grenzen dicht gaan, dan zou ik gewoon gaan.
Mensen die op vakantie gaan naar een gebied met meer besmettingen of minder regels ( dus meer risico) en dan thuis niet in quarantaine gaan vind ik asociaal, net als mensen die positief getest zijn en toch onder de mensen komen.

Ik zou idd wel je verzekering checken, want als je auto stuk gaat of gejat wordt, of je valt en breekt een been, dan wil je verzekerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
26-02-2021 22:20
Als je met de auto gaat zijn verzekeringen al niet belangrijk.

Vraag is even of er grenscontroles zijn.
Ik heb zelf in augustus mazzel gehad bij een grenscontrole, de douanier was me goed gezind en liet me door, maar was kantje boord of ik had terug kunnen gaan, volgens de toen geldende regels.

Ik zou zeggen, proberen!
Huh? Want als je met de auto gaat kun je niet ziek worden? Of een ongeluk krijgen?

Of je verzekerd bent, verschilt per verzekeraar, en moet TO dus even uitzoeken. Mijn ouders zijn net naar Italië geweest ivm overlijden naast familielid, en die waren wel verzekerd voor alles behalve Corona. Alleen als ze daar Corona zouden krijgen, dus niet. Maar nogmaals: dat kan per verzekeraar verschillen!

Je moet natuurlijk afwachten wat op dat moment de regels zijn voor quarantaine etc, èn beseffen dat dat zomaar per direct kan veranderen. Het is momenteel gewoon een risico dat je niet zomaar meer terug kunt naar Nederland, dus hoe groot is het probleem als je vast komt te zitten omdat een van de 4 grenzen sluiten?
In geval van mijn ouders leek die kans niet erg groot, omdat ze bijna per direct vertrokken en maar een paar dagen bleven.

Ik vind het niet per se asociaal of zo om te gaan, je moet alleen wel beseffen dat het gewoon niet meer zo vanzelfsprekend is dat je heen en terug kunt zoals gepland. En overwegen hoe groot dat risico is, en hoe erg dat zou zijn (als je bv bij familie kunt blijven logeren en daar kunt werken, is je probleem kleiner dan als je een hotel moet vinden en betalen en je werk moet afzeggen).
Kun je de reis in een dag maken als het moet?
Want stel dat je onderweg ziek wordt, dan kun je waarschijnlijk in geen enkel hotel meer terecht, of je mag sowieso niet overnachten zonder negatieve test.
Is 2 weken niet erg kort? Je moet bij terugkomst in quarantaine en misschien bij aankomst ook (geen idee naar welk land je gaat en wat de regels zijn) en dan moet je ook nog 1000 km heen en terug want je ook niet in een dag rijd met kinderen.

Hoeveel dagen van die 2 weken houd je dan nog over om bij je familie te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Doen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een plan B (werk / school / slaapplaats / ...) als de grens onverwacht compleet dichtgaat en je weken niet wegraakt bij je familie?
wissewis wijzigde dit bericht op 26-02-2021 23:36
17.45% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik ben van huis uit altijd al gewend dat ik familie in het buitenland soms jaren niet zag, ook omdat ver vliegen vroeger nog veel duurder was. Ook mijn moeder zag haar zussen soms jaren niet en heeft menig begrafenis overgeslagen. Dus ik herken die enorme drang om familie echt weer op te moeten zoeken zelf niet.

Dat gezegd hebbende, als je wil gaan zou ik gewoon gaan. Ik zou wel iets ruimer de tijd nemen voor quarantaine bij thuiskomst en ik zou het ook niet aan de grote klok hangen in mijn omgeving. Maar verder, ach volgens mij heeft het allemaal nauwelijks zin, er komt gewoon geen eind aan.

Dat je daar met niemand in aanraking zal komen vind ik dan weer niet zo realistisch, ook onderweg niet. Verder staat Nederland niet zo goed op de kaart in veel buitenlanden, wat betreft ons beleid, dus ook even kijken of je wel welkom bent overal.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
26-02-2021 20:55
Nog niet zolang geleden was de algemene opinie op dit forum dat de grenzen dicht moesten. Dus ik vrees dat je van de forummers niet terug mag komen ;-)

Maar volgens mij is het niet gevaarlijker om naar een andere EU land te gaan dan naar een willekeurige plek in Nederland. Ik zou zeggen: veel plezier.
Dat idee heb ik ook. Als de besmettingen daar lager liggen en/of mensen al meer gevaccinneerd zijn (of het veel minder dicht bevolkt is), dan lijkt het me juist veiliger met de auto.
Al weet ik niet of dat land dan weer op een stel nog niet gevaccineerde Nederlanders zit te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een soortgelijke reis onlangs juist niet met de auto gedaan maar ben gaan vliegen.
Zou met de auto 4 grensovergangen moeten passeren, en niet alleen heeft ieder land andere regels, die regels veranderen ook om de haverklap. Ik heb dat een paar weken proberen bij te houden (wanneer mag je welke grensovergang wel en niet over, wat moet je kunnen aantonen, welke testen moet je hebben gedaan en hoe oud mogen die testen zijn, etc) en kwam er niet uit.

Mijn grootste angst was onderweg autopech krijgen en daardoor de maximale tijd dat een test oud mag zijn overschrijden. Dan zit je ergens tussen thuis en je eindbestemming en moet je - met een beetje pech - een nieuwe test gaan regelen, voor het hele gezin. En wat als er dan toch iemand besmet blijkt te zijn?

Vliegtickets zijn voor de meeste bestemmingen niet duur momenteel, en op die manier hoefde ik alleen van Nederland en bestemmingsland de regels in de gaten te houden.
De regels op vliegvelden en in vliegtuigen worden heel goed nageleefd en er wordt streng op naleving toegezien. Dat, gecombineerd met het feit dat onze bestemming het familiehuis bovenop een verlaten berg staat waar alleen een schaapherder voorbijkomt, maakt dat ik die reis met een gerust hart heb gemaakt. Voelde me onderweg en op onze bestemming qua corona veiliger dan thuis in Nederland. Ik tref op mijn wekelijkse tripje naar de buurtsuper meer mensen zonder mondkapje die geen enkele regel in acht nemen, dan tijdens mijn hele reis.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Alle reacties Link kopieren
xiongmao schreef:
26-02-2021 22:07
Ik zou gewoon gaan. Maar ik ben vorige zomer dan ook gewoon op vakantie gegaan.
toen waren de vakantielanden niet Oranje
Alle reacties Link kopieren
Sweet_Concubine schreef:
27-02-2021 00:21

Zou met de auto 4 grensovergangen moeten passeren, en niet alleen heeft ieder land andere regels, die regels veranderen ook om de haverklap. Ik heb dat een paar weken proberen bij te houden (wanneer mag je welke grensovergang wel en niet over, wat moet je kunnen aantonen, welke testen moet je hebben gedaan en hoe oud mogen die testen zijn, etc) en kwam er niet uit.

dat hoef je niet zelf bij te houden, daar heeft Min, van Buitenlandse zaken een prima app voor https://www.nederlandwereldwijd.nl/docu ... ndse-zaken

heel handig TO
Alle reacties Link kopieren
Gaan, als je de regels van daar aan houdt is het geen probleem. Ik zit momenteel ook bij mijn ouders in het buitenland. Ik zit hier in quarantaine, heb me aangemeld via de site bij de lokale ggd zoals moet en akkoord ontvangen voor mijn reis. Bij terugkomst hoef ik niet in quarantaine trouwens, dat staat op de site van de overheid. Zijn een paar uitzonderingen, waaronder bezoek aan echtgenoot/ouders/kinderen. In jullie geval moet het dus wel bij terugkomst.
Onze verzekering dekt wel alles bij oranje gebied.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 27-02-2021 08:15
5.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je met de auto gaat, houdt dan ook eventuele avondklokken in de doorreislanden in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-02-2021 07:57
dat hoef je niet zelf bij te houden, daar heeft Min, van Buitenlandse zaken een prima app voor https://www.nederlandwereldwijd.nl/docu ... ndse-zaken

heel handig TO
Hier kan je niet altijd iets mee. In Duitsland bijvoorbeeld heeft elke deelstaat weer eigen regels en die staan daar niet bij. Dan zoek je je dus de pleuris op sites in het Duits van de betreffende deelstaat. Zelfs mijn ouders die hier wonen, weten niet eens precies de regels momenteel. Het veranderd ook om de haverklap.
Alle reacties Link kopieren
Als je je aan de geldende regels houdt zowel hier als daar; doen. 1000 km met de auto is niet zo ver.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
CatLady33 schreef:
26-02-2021 22:20
Maatregelen en reisbeperkingen
Geen familie in het buitenland zeker?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
27-02-2021 08:17
Hier kan je niet altijd iets mee. In Duitsland bijvoorbeeld heeft elke deelstaat weer eigen regels en die staan daar niet bij. Dan zoek je je dus de pleuris op sites in het Duits van de betreffende deelstaat. Zelfs mijn ouders die hier wonen, weten niet eens precies de regels momenteel. Het veranderd ook om de haverklap.
Duitsland heeft de app NINA. Hebben wij gebruikt toen we vorig jaar september toch nog een week op vakantie zijn geweest.
Ik weet niet of alle regels er in staan, maar wel veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan, maar wel ovb. Nog even afwachten of alles wat beter versoepeld, voordeel is dat je ws last minute kunt beslissen.
Ik ben vorig jaar ook 2x gaan vliegen, maar nu met die ellendige quarantaine boek ik nog niet. Dat moet echt eerst weg.
Als alles weer net als vorig jaar zomer is, twijfel ik geen moment.
Als ik jou was zou ik dan ook gaan, maar ik ben ook niet bang, word ik een x ziek so be it. Denk dat er grote kans is dat ik al een keer ziek geweest ben eind 2019 en maart 2020. Dus nee, ik maak me daar niet druk om, zolang je de regels maar wel respecteert naar waar je naartoe gaat.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
27-02-2021 08:09
Gaan, als je de regels van daar aan houdt is het geen probleem. Ik zit momenteel ook bij mijn ouders in het buitenland. Ik zit hier in quarantaine, heb me aangemeld via de site bij de lokale ggd zoals moet en akkoord ontvangen voor mijn reis. Bij terugkomst hoef ik niet in quarantaine trouwens, dat staat op de site van de overheid. Zijn een paar uitzonderingen, waaronder bezoek aan echtgenoot/ouders/kinderen. In jullie geval moet het dus wel bij terugkomst.
Onze verzekering dekt wel alles bij oranje gebied.
Toevoeging: die uitzondering bij bezoek echtgenoot/ouders/kinderen geldt alleen voor Duitsland en België. Als je 4 grenzen over moet, zit je niet in die landen, en moet je dus sowieso wel gewoon in quarantaine, onafhankelijk van wie je gaat bezoeken.
(Voordat iemand in de problemen komt omdat hij/zij denkt dat zijn situatie ook onder de uitzondering valt, terwijl dat niet zo is).
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
27-02-2021 09:31
Toevoeging: die uitzondering bij bezoek echtgenoot/ouders/kinderen geldt alleen voor Duitsland en België. Als je 4 grenzen over moet, zit je niet in die landen, en moet je dus sowieso wel gewoon in quarantaine, onafhankelijk van wie je gaat bezoeken.
(Voordat iemand in de problemen komt omdat hij/zij denkt dat zijn situatie ook onder de uitzondering valt, terwijl dat niet zo is).
ow dank je! Klopt inderdaad, staat op de site erbij. Bedankt voor de toevoeging!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven