Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Opvang kinderen en werk

31-03-2020 15:05 58 berichten
Nu het ernaar uit ziet dat de scholen nog wel even dicht zijn vraag ik me af hoe anderen werknemers/werkgevers dit doen. Ik kan mijn uren niet volledig maken en moet daar verlof voor opnemen. Ik begrijp dit want vind het ook belangrijk dat het bedrijf waarvoor ik werk financieel gezond blijft en ik aan het einde van deze crisis nog een baan/inkomen heb. Maar als dit nog t/m de meivakantie of 1 juni duurt dan kost me dit toch flink wat verlofuren. Hoe doen jullie dit? Of hebben jullie werkgevers compensatie regelingen voor ouders die hun kinderen nu ook les moeten geven?

Ik compenseer overigens al zoveel ik kan door in de avonden/weekenden wat te doen maar als dat nog 2 maanden duurt is daar de rek qua energie ook wel uit denk ik zo.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
31-03-2020 23:35
Ik vind het dan weer gewoon logisch.

Ik heb een contract getekend voor 19u, dan werk ik ook effectief 19u.
Wil mijn collega met een contract van 19u maar 10u op een week werken op dit moment dan neemt ze 9u vakantie op.

Klaar, duidelijk, eerlijk en voor iedereen dezelfde regels.
Ongeacht wel of geen kinderen.
19 uur werken is dan ook niet z'n opgave in deze situatie. Zelfs niet als je nog kleine kinderen hebt.
Desnoods werk je dan elke dag 4 uur op zelf in te delen tijdstippen. Dus in die situatie snap ik dat de werkgever niet happig is om betaald verlof toe te kennen.
Envelop schreef:
02-04-2020 09:58
Dit idd, door je hakken in het zand te zetten als werknemer help je je bedrijf ook niet verder. Je moet het uiteindelijk toch samen doen en kijken wat er samen mogelijk is.
Als mijn werkgever overlegt dan vind ik het wel anders.
Als me wordt gemeld dat ik maar verlof moet opnemen, dan word ik recalcitrant.
summerheat schreef:
02-04-2020 11:18
19 uur werken is dan ook niet z'n opgave in deze situatie. Zelfs niet als je nog kleine kinderen hebt.
Desnoods werk je dan elke dag 4 uur op zelf in te delen tijdstippen. Dus in die situatie snap ik dat de werkgever niet happig is om betaald verlof toe te kennen.
Dat is ook goed te doen. Ik werk dan weer 32 uur waarvan nu zo'n beetje 16. Dat (die 32 uur) is lastiger in een week te proppen met halve dagen en in de avonduren. Dat hoeft dan nu ook even niet.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
02-04-2020 17:00
Als mijn werkgever overlegt dan vind ik het wel anders.
Als me wordt gemeld dat ik maar verlof moet opnemen, dan word ik recalcitrant.
Opzich begrijp ik dat wel want het communicatief natuurlijk niet heel tactisch. Juridisch is het echter jouw probleem om voor opvang te zorgen als je kind niet meer naar school kan en valt het daardoor niet kunnen werken in jouw risicosfeer. Recht op loon heb je dus eigenlijk niet als je daardoor niet werkt. Neem je geen verlof op, grote kans dat je werkgever dan niet gehouden is tot betaling van loon. Vanuit goed werkgever en werknemerschap ga je echter normaal met elkaar in gesprek over deze situatie en kom je tot een oplossing.
anjer84 schreef:
02-04-2020 17:10
Opzich begrijp ik dat wel want het communicatief natuurlijk niet heel tactisch. Juridisch is het echter jouw probleem om voor opvang te zorgen als je kind niet meer naar school kan en valt het daardoor niet kunnen werken in jouw risicosfeer. Recht op loon heb je dus eigenlijk niet als je daardoor niet werkt. Neem je geen verlof op, grote kans dat je werkgever dan niet gehouden is tot betaling van loon. Vanuit goed werkgever en werknemerschap ga je echter normaal met elkaar in gesprek over deze situatie en kom je tot een oplossing.
Nou als dat juridisch echt zo is mogen ze dat wel eens aanpassen. Dit is toch pure overmacht?

(Ik heb overigens een werkgever die goed faciliteert hoor)
Alle reacties Link kopieren
TO, hoe oud zijn je kinderen? Kunnen ze niet zelfstandig werken? Mijn zoontje van 7 in groep 3 doet zijn werk vrij zelfstandig. De juf stuurt opdrachten door die hij zelf moet lezen en dan doen. En dan heb ik nog wat van die oefenboekjes waar hij verder in moet werken. In totaal is hij hier een twee a drie uurtjes mee bezig. Zusje van 5 hoef ik gewoon even te zeggen wat ze moet doen en dan is ze daar wel zoet mee.

Zelf werk ik 40 u en die doe ik van 9 tot 12.30h en dan van 14u tot 17.30u ongeveer. Dan eten maken, en 's avonds nog een uurtje werken. Soms doe ik wat minder maar dan haal ik het in het weekend in. De kinderen zitten 's ochtends naast me hun werk te maken. Af en toe vragen ze iets maar verder kan ik rustig door werken.

Moet je ook echt nieuwe leerstof aanleren?
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
02-04-2020 17:13
Nou als dat juridisch echt zo is mogen ze dat wel eens aanpassen. Dit is toch pure overmacht?

(Ik heb overigens een werkgever die goed faciliteert hoor)
Jep, dat is zo
Je werkgever heeft in principe niks met jouw kinderen te maken

Maar uit goed werkgeverschap kun je er echt samen uit komen
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
02-04-2020 17:02
Dat is ook goed te doen. Ik werk dan weer 32 uur waarvan nu zo'n beetje 16. Dat (die 32 uur) is lastiger in een week te proppen met halve dagen en in de avonduren. Dat hoeft dan nu ook even niet.
Precies. Ik werk ook 32 uur en daarnaast studeer ik. Mijn werkgever wil vooral dat we in de avonden vrij zijn, dus als werken even niet gaat dan boek je betaald verlof. Vandaag heb ik 5 uur gewerkt en heb 3 uur geboekt op betaald verlof.
Morgen gaat het misschien beter en zo niet, dan niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven