Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ouders wel of niet oppassen?

31-03-2020 22:35 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Misschien komt het doordat het laat op de avond is en ik letterlijk op ben na drie volle dagen met een dreumes en werken in elke minuut dat hij slaapt (sluit net mijn mail af), maar ik weet het even niet meer. Mijn ex en ik hebben co-ouderschap. Ons zoontje is van zondagochtend t/m woensdagochtend bij mij, de rest van de week bij mijn ex. Ik werk van dinsdag t/m vrijdag. Normaliter passen mijn ouders op dinsdag bij mij thuis op, op woensdag en donderdag gaat hij naar de opvang. Deze twee dagen vangt mijn ex nu op.

De afgelopen 2 weken ging het nog redelijk, maar aangezien de maatregelen verlengd zijn duurt dit sowieso nog 4 weken. Het wordt voor mij steeds lastiger om voldoende energie te kunnen steken in zowel mijn moederschap als mijn werk. Het is heerlijk om met mijn kind te zijn, maar het kost ook energie. Elk moment dat ik niet met hem bezig ben, werk ik. Ik heb weinig tijd/ruimte voor ontspanning.

So far de introductie. Mijn ex en ik nemen het coronavirus zeer serieus. Wij blijven allebei zo veel mogelijk thuis en vermijden al het contact met andere mensen, behalve dat wij beide 1x in de week boodschappen doen. Dat betekent dat mijn ouders niet meer oppassen. De enige personen die in direct contact komen met onze zoon zijn mijn ex, haar vriendin en ik.

Maar in welke mate neemt het risico toe, zowel voor ons als voor ons kind als voor mijn ouders, als zij wel weer op dinsdag komen oppassen? Ik kan die uren goed gebruiken voor mijn werk om zo iets meer rust te krijgen in de rest van de week. Zij gaan ook 1x in de week naar de supermarkt en vermijden verder alle contact. Kan iemand hier een zinnig woord over zeggen?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Werk je ook op zondag of gaat het serieus om 2,5 dag? Ik bedoel, daarna heb je 4,5 dag om te werken en weet ik wat.
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
31-03-2020 22:39
Werk je ook op zondag of gaat het serieus om 2,5 dag? Ik bedoel, daarna heb je 4,5 dag om te werken en weet ik wat.

Nee, op zondag is mijn zoontje ook bij mij. Dus ik werk zondagavond, maandagavond, dinsdagavond (en tijdens zijn 2/3 uur durende middagslaapje) en dan woensdag t/m zaterdag ochtend, middag, avond.

Wellicht handig om te vermelden: de 32 uur die ik normaliter werk is nu niet genoeg om mijn werk te kunnen doen.
mcsteamy wijzigde dit bericht op 31-03-2020 22:41
18.97% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
niet doen
je kind komt met meerdere mensen in aanraking, je ex, leiders bij de kov, andere kinderen bij de kov en kan zo het virus aan je ouders geven
Het gaat om 1 dag, de dinsdag. Kun je die uren niet voor een stukje uitsmeren over je andere werkdagen? Dan nog zaterdagochtend een uurtje en maak je bijna al je uren.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-03-2020 22:41
je kind komt met meerdere mensen in aanraking, je ex, leiders bij de kov, andere kinderen bij de kov en kan zo het virus aan je ouders geven
Kind gaat niet meer naar kov hè. Staat duidelijk in de OP.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-03-2020 22:41
je kind komt met meerdere mensen in aanraking, je ex, leiders bij de kov, andere kinderen bij de kov en kan zo het virus aan je ouders geven

Misschien was dat niet duidelijk, hij gaat nu niet meer naar het KDV. Hij komt dus alleen in aanraking met mij en mijn ex (en haar vriendin).
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
31-03-2020 22:40
Nee, op zondag is mijn zoontje ook bij mij. Dus ik werk zondagavond, maandagavond, dinsdagavond (en tijdens zijn 2/3 uur durende middagslaapje) en dan woensdag t/m zaterdag ochtend, middag, avond.

Wellicht handig om te vermelden: de 32 uur die ik normaliter werk is nu niet genoeg om mijn werk te kunnen doen.
Maar ligt dat aan je werk of omdat je op die dinsdag niet aan je werk toekomt vanwege de zoontje?
Want ahv je OP denk ik: je op 3 van de 4 dagen prima je uren draaien, alleen de dinsdag is begrijpelijk heel lastig. En dan ben je op zaterdag vrij. Dat zou te doen moeten zijn zonder oppas.
Maar als je standaard (veel) meer dan 32 uur werkt, dan snap ik het inderdaad.

Wat betreft je vraag: Ik ben geen voorstander van oppassen door grootouders in deze tijd. Dat is over het algemeen. Ik heb natuurlijk geen idee van de leeftijd van je ouders en achterliggende gezondheidsklachten.
Wat niet gaat gaat niet. Je werkgever moet zich ook realiseren dat mensen nu werk en zorg vanuit huis moeten combineren, en dus minder productief zijn.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
31-03-2020 22:43
Het gaat om 1 dag, de dinsdag. Kun je die uren niet voor een stukje uitsmeren over je andere werkdagen? Dan nog zaterdagochtend een uurtje en maak je bijna al je uren.

Dat doe ik al. Ik werk zo'n beetje elk ander vrij uur. 's Ochtends, 's middags en 's avonds. Ook op zaterdag.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
31-03-2020 22:44
Misschien was dat niet duidelijk, hij gaat nu niet meer naar het KDV. Hij komt dus alleen in aanraking met mij en mijn ex (en haar vriendin).
en met wie komen die ex en haar vriendin allemaal in aanraking?
gewoon niet doen
mcsteamy schreef:
31-03-2020 22:45
Dat doe ik al. Ik werk zo'n beetje elk ander vrij uur. 's Ochtends, 's middags en 's avonds. Ook op zaterdag.
Ik denk dat je probleem eerder dáár ligt, dan het wel of niet oppassen op dinsdag.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
31-03-2020 22:44
Maar ligt dat aan je werk of omdat je op die dinsdag niet aan je werk toekomt vanwege de zoontje?
Want ahv je OP denk ik: je op 3 van de 4 dagen prima je uren draaien, alleen de dinsdag is begrijpelijk heel lastig. En dan ben je op zaterdag vrij. Dat zou te doen moeten zijn zonder oppas.
Maar als je standaard (veel) meer dan 32 uur werkt, dan snap ik het inderdaad.

Wat betreft je vraag: Ik ben geen voorstander van oppassen door grootouders in deze tijd. Dat is over het algemeen. Ik heb natuurlijk geen idee van de leeftijd van je ouders en achterliggende gezondheidsklachten.

Dat ligt sowieso aan m'n werk. Deze crisis levert veel meer extra werk op, wat ik niet kan delegeren en wat gedaan móét worden. Dat feit an sich vind ik ook niet erg. Maar ik weet niet of ik het op deze manier nog weet-ik-hoe-lang vol kan houden.

Mijn ouders zijn beide midden 60, hebben nu geen klachten, zijn verder ook prima gezond.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je gevoel heel goed, heb zelf ook co ouderschap en het is voor iedereen nu gewoon zwaar. Ik denk juist wel in het positieve; namelijk dat wij ons kind af en toe mee kunnen geven aan de andere ouder en dan ook echt even ongestoord kunnen werken. Dat kan in ‘normale’ gezinnen niet dan is het 24/7.
Opa en oma passen hier normaal gesproken ook op maar die zien we nu echt niet. Ik moet er niet aan denken dat zij juist door contact met mij of zoontje ziek zouden worden. De vader van mijn zoontje werkt namelijk ook nog eens in de zorg.

Enige tip die ik je kan geven is om toch meer de focus op je kind te leggen als hij/zij bij jou is en de ‘vrije’ dagen dan zo goed mogelijk plannen. Is je werkgever fijn? Die van mij snapt heel goed dat je niet zoveel kunt met een kind thuis en vind het prima dat er nu af en toe wat minder gebeurt of dat ik juist wat doe op een ander moment.
Succes :rose:
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-03-2020 22:46
en met wie komen die ex en haar vriendin allemaal in aanraking?
gewoon niet doen

Mijn ex doet 1x in de week boodschappen. Verder niet. Net als ik.
Dat staat ook in m'n OP.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
31-03-2020 22:47
Mijn ouders zijn beide midden 60, hebben nu geen klachten, zijn verder ook prima gezond.
Houden zo.
Alle reacties Link kopieren
SofieJ1986 schreef:
31-03-2020 22:47
Ik snap je gevoel heel goed, heb zelf ook co ouderschap en het is voor iedereen nu gewoon zwaar. Ik denk juist wel in het positieve; namelijk dat wij ons kind af en toe mee kunnen geven aan de andere ouder en dan ook echt even ongestoord kunnen werken. Dat kan in ‘normale’ gezinnen niet dan is het 24/7.
Opa en oma passen hier normaal gesproken ook op maar die zien we nu echt niet. Ik moet er niet aan denken dat zij juist door contact met mij of zoontje ziek zouden worden. De vader van mijn zoontje werkt namelijk ook nog eens in de zorg.

Enige tip die ik je kan geven is om toch meer de focus op je kind te leggen als hij/zij bij jou is en de ‘vrije’ dagen dan zo goed mogelijk plannen. Is je werkgever fijn? Die van mij snapt heel goed dat je niet zoveel kunt met een kind thuis en vind het prima dat er nu af en toe wat minder gebeurt of dat ik juist wat doe op een ander moment.
Succes :rose:

Lief, dankjewel!
Als ik met mijn zoontje ben ben ik echt met hem. Dus als hij wakker is werk ik niet. Als hij op bed ligt wel.
Ik heb een fantastische werkgever, maar dat maakt het werk dat gedaan moet worden niet minder :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Over dat oppassen, als je ouders het geen probleem vinden en geen risicogroep zijn zou ik daar geen probleem mee hebben. Mijn ervaring is dat de meeste zestigers extreem voorzichtig zijn en zichzelf al een risicogroep vinden, dus die kijken wel uit.
Het gaat om 1,5 dag werk toch. Niet om 3?
Tja, zo doet iedereen het nu toch? Wij werken ons ook 3 slagen in de rondte met de kinderen thuis die en online lessen moeten volgen, je thuisonderwijs moet geven, online clubjes, muzieklessen, en de hele mikmak, een peuter er om heen én zelf een 40-urige werkweek. Het is nu even niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
31-03-2020 22:48
Houden zo.

Ja, heel graag! Het helpt ook niet dat mijn moeder elke dag aan de telefoon hangt om te zeggen dat ze hem zo mist en dat ze hem zo graag wil zien. In combinatie met dat het mij dus heel erg zou helpen om die uren op dinsdag te kunnen werken, zodat ik bijv. de zaterdag 'vrij' kan nemen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
het risico neemt gewoon toe, het advies is om thuis te blijven met je eigen gezin. als je het wel wilt doen dan neem je moedwillig het risico dat je je ouders moet begraven in de wetenschap dat het niet nodig was geweest
S-Meds schreef:
31-03-2020 22:50
het risico neemt gewoon toe, het advies is om thuis te blijven met je eigen gezin. als je het wel wilt doen dan neem je moedwillig het risico dat je je ouders moet begraven in de wetenschap dat het niet nodig was geweest
Als het fitte zestigers zijn die er zelf geen probleem mee hebben, zou ik het gewoon doen. Nu woon in ook in een coronaluwe omgeving, en ken niemand die een coronapatient kent.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
31-03-2020 22:47
Dat ligt sowieso aan m'n werk. Deze crisis levert veel meer extra werk op, wat ik niet kan delegeren en wat gedaan móét worden. Dat feit an sich vind ik ook niet erg. Maar ik weet niet of ik het op deze manier nog weet-ik-hoe-lang vol kan houden.

Mijn ouders zijn beide midden 60, hebben nu geen klachten, zijn verder ook prima gezond.
Dan kunnen ze toch prima oppassen? Zijn geen risicogroep....mijn ouders komen ook 1x in de week langs bij ons (inclusief zoontje van 5,5 week). Ouders willen dit zelf en nemen weloverwogen het risico om niet de 1e maanden van zoontje te hoeven missen.Wij zien nauwelijks andere mensen en mijn ouders ook niet. En ik kom zelf regelmatige bij de bakker voor brood. Tsja, deze situatie kan nog maanden gaan duren.....het leven gaat ook door.
leeuw32 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 22:54
12.03% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven