Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Thuiswerken: werkgever neemt het niet zo nauw

27-10-2020 09:17 31 berichten
We weten allemaal dat thuiswerken de norm is.. Ik werk 2 dagen per week bij een bedrijf en op maandag kwamen we altijd bijeen. De rest was altijd al thuiswerken of op bezoek bij klanten. Maar nu er laatst nog extra werd benadrukt dat we echt moeten thuiswerken wanneer nodig, houd ik mij daaraan. Ondanks dat ik jong en gezond ben, wil ik voorkomen dat ik het coronavirus krijg.

Tot mijn verbazing kreeg ik gisterochtend, toen ik braaf thuis aan het werk was, een appje van mijn werkgever met de vraag of ik ook kom. Geantwoord dat ik onder het mom van zoveel mogelijk thuiswerken, dus thuiswerk. Ik heb het gevoel dat ik hiermee geen punten scoor bij mijn werkgever. Ik krijg hier geen lekker gevoel bij. Ik werk pas sinds deze zomer bij deze werkgever en heb erg het gevoel dat mijn contract niet verlengd gaat worden over een paar maanden, en dat dit soort dingen meespelen. Hoe kan ik hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden je collega's ervan?
Alle reacties Link kopieren
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar, komen je collega's dan wel naar het werk?

Heel vervelend die druk.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
In gesprek gaan: vraag je werkgever waarom hij of zij het belangrijk vindt dat je komt en leg uit waarom jij thuis wil blijven. Ik wil ook zoveel mogelijk thuis werken en mijn teamlead wil om begrijpelijke redenen dat er altijd 1 van de 3 mensen met mijn functie op locatie is. Aangezien we gezorgd hebben dat het er dan inderdaad maar 1 is en we dan alleen op een kamer zitten vind ik dat ok. Maar dat hebben we dus overlegd, in gesprek, samen.
Alle reacties Link kopieren
Communicatie lijkt me de sleutel hier. Dus na die vorige persconferentie had je even met werkgever moeten overleggen wat de verwachtingen zijn. In dat gesprek kun je dan ook meenemen hoe jij je erbij voelt en hoe je het zelf zou willen inregelen.

Mijn werkgever neemt het ook niet zo nauw, maar door in gesprek te blijven met elkaar kunnen we een goede modus vinden samen.
Alle reacties Link kopieren
Als werkgevers het niet zo nauw nemen en er breekt corona uit, kan het bedrijf gesloten worden he? realiseren ze zich dat wel?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je met je werkgever wel overleg gehad hebt dat je op de maandag niet meer op kantoor bent en dat je niet zonder bericht thuis bent gaan werken? Als je dat niet hebt gedaan dan zou ik als werkgever ook niet blij met je zijn want aan de communicatie schort er dan nogal wat.
Ja, misschien niet eerlijk, maar dit kan invloed hebben op je verlenging.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
27-10-2020 09:28
Ik neem aan dat je met je werkgever wel overleg gehad hebt dat je op de maandag niet meer op kantoor bent en dat je niet zonder bericht thuis bent gaan werken? Als je dat niet hebt gedaan dan zou ik als werkgever ook niet blij met je zijn want aan de communicatie schort er dan nogal wat.
Mee eens.
Miek_ schreef:
27-10-2020 09:28
Ik neem aan dat je met je werkgever wel overleg gehad hebt dat je op de maandag niet meer op kantoor bent en dat je niet zonder bericht thuis bent gaan werken? Als je dat niet hebt gedaan dan zou ik als werkgever ook niet blij met je zijn want aan de communicatie schort er dan nogal wat.
Zondagavond werd er in de groepsapp gevraagd wie er de volgende dag naar kantoor ging, ik zei dus dat ik thuis zou werken. Vond het al een vreemde vraag. Maar de volgende dag werd ik toch geacht te komen.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
27-10-2020 09:44
Zondagavond werd er in de groepsapp gevraagd wie er de volgende dag naar kantoor ging, ik zei dus dat ik thuis zou werken. Vond het al een vreemde vraag. Maar de volgende dag werd ik toch geacht te komen.
Zoiets bespreek je toch ook niet in de groepsapp. Als het de afspraak is dat je op maandag op kantoor bent en je wilt dit niet vanwege de aanscherping van de coronamaatregelen dan bespreek je dit 1 op 1 met je leidinggevende en ga je met elkaar in gesprek. Dit is niet iets wat je in een groepsapp mededeelt. Ik snap wel dat je baas niet blij met je is. Niet bepaalt professioneel communiceren.
Alle reacties Link kopieren
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algeme ... t-je-weten

"1. Mag mijn werkgever mij verplichten thuis of juist op kantoor te werken?

Vanwege corona vraagt de overheid iedereen om thuis te werken. Dus heb je een functie die thuiswerken toelaat, dan werk je in principe thuis. Je werkgever kan je daartoe ook verplichten. Andersom geldt dat als het voor je werk nodig is dat je op kantoor bent, je niet zo maar kan thuisblijven. Wil je niet naar kantoor, omdat jij of je huisgenoot tot een risicogroep behoren? Overleg dan met je werkgever of je toch thuis kan werken of vervangend werk kan doen. "
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het denk ik niet. 1x per week naar kantoor voor een vergadering/werkoverleg en de rest vd week thuiswerken IS toch juist zoveel mogelijk thuiswerken?
Raar als je daar tegenin gaat. Zeker als je er nog maar net werkt.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
27-10-2020 09:58
Ik snap het denk ik niet. 1x per week naar kantoor voor een vergadering/werkoverleg en de rest vd week thuiswerken IS toch juist zoveel mogelijk thuiswerken?
Raar als je daar tegenin gaat. Zeker als je er nog maar net werkt.
Ik ben ook een loonslaaf hoor, maar ik werk thuis en ik kan zelf prima inschatten wanneer het wenselijk is om buitenshuis te werken. Mijn werkgever is zeker niet de doorslaggevende factor.

Ik ben wel een stuk ouder dan TO en als ik hierdoor mijn baan zou verliezen ga ik wel elders werken.
Alle reacties Link kopieren
Werkgever laat steken vallen hier. Zou een duidelijk beleid moeten uitzetten. En dan kan je vervolgens als medewerker hierover in gesprek.
Als er een belangrijke persconferentie is geweest, kan ik me voorstellen dat er een team overleg wordt ingepland over "hoe nu verder" en dat daar weer nieuwe afspraken worden gemaakt in onderling overleg. Dan voorkom je dat ieder individueel wat gaat doen en daar scheve gezichten over ontstaan.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
27-10-2020 09:47
Zoiets bespreek je toch ook niet in de groepsapp.
Dit is een verwijt richting de leidinggevende die de vraag stelde in de groepsapp?
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
27-10-2020 10:09
Werkgever laat steken vallen hier. Zou een duidelijk beleid moeten uitzetten. En dan kan je vervolgens als medewerker hierover in gesprek.
Als er een belangrijke persconferentie is geweest, kan ik me voorstellen dat er een team overleg wordt ingepland over "hoe nu verder" en dat daar weer nieuwe afspraken worden gemaakt in onderling overleg. Dan voorkom je dat ieder individueel wat gaat doen en daar scheve gezichten over ontstaan.
zo gaat het hier wel, tijdens de persconferentie al even app-contact met het hele MT. En dan volgende ochtend overleg en direct daarna communiceren we, wat de bedoeling is.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
27-10-2020 09:58
Ik snap het denk ik niet. 1x per week naar kantoor voor een vergadering/werkoverleg en de rest vd week thuiswerken IS toch juist zoveel mogelijk thuiswerken?
Raar als je daar tegenin gaat. Zeker als je er nog maar net werkt.
Helemaal niet raar.
Met zijn allen uur of langer zitten praten in een vergaderruimte zitten is risicovol. Voor je het weet is hele afdeling in quarantaine
Miek_ schreef:
27-10-2020 09:47
Zoiets bespreek je toch ook niet in de groepsapp. Als het de afspraak is dat je op maandag op kantoor bent en je wilt dit niet vanwege de aanscherping van de coronamaatregelen dan bespreek je dit 1 op 1 met je leidinggevende en ga je met elkaar in gesprek. Dit is niet iets wat je in een groepsapp mededeelt. Ik snap wel dat je baas niet blij met je is. Niet bepaalt professioneel communiceren.

Zo hey, wat een harde reactie. TO haar leidinggevende gooit die vraag toch in een groepsapp, die is dus om te beginnen niet professioneel. Hij zou als leidinggevende pro-actief aan zijn medewerkers moeten mede delen wat het beleid is of daar het gesprek over aan gaan in de groep. Op zijn allerminst had hij aan moeten geven wat zijn verwachtingen zijn en aangeven dat mensen die hier andere ideeen over hebben, met hem in gesprek moeten gaan.

Natuurlijk kan en moet TO zelf het gesprek aan gaan als professionaliteit vanuit de werkgever uitblijft, goede leerschool voor TO ze krijgt nu een kans om te oefenen met jezelf professioneel opstellen, maar om nu zo op haar te hakken. Waar is dat goed voor?
smulrol schreef:
27-10-2020 10:12
Dit is een verwijt richting de leidinggevende die de vraag stelde in de groepsapp?
Dit, hoewel ik dat ook niet zo zou doen zijn er genoeg bedrijven waar dat heel normaal is.

Wel gek dat je teamleider je dan alsnog vroeg of je kwam. Tijd voor een goed gesprek erover, met het oog op wat gepost werd door lilalinda. Zoveel mogelijk thuiswerken is niet per se volledig thuiswerken.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon je werk blijven doen. Niet bang laten maken. Als je je baan hierom zou verliezen dan is het een giftige werkomgeving waarin je toch niet zou moeten willen werken. Denk aan je eigen mentale gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
27-10-2020 10:14
Helemaal niet raar.
Met zijn allen uur of langer zitten praten in een vergaderruimte zitten is risicovol. Voor je het weet is hele afdeling in quarantaine
qua vergaderingen is door Rutte wel aangegeven dat het om maximaal 4 personen gaat
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-10-2020 10:30
qua vergaderingen is door Rutte wel aangegeven dat het om maximaal 4 personen gaat
je bedoelt dat het advies is om met max 4 personen fysiek te vergaderen?
Prima dus dat TO liever digitaal aansluit
Alle reacties Link kopieren
het gaat voor werkgevers verder dan "adviezen" hoor, er kan gecontroleerd worden
Inclusief mogeijkheid tot bedrijfssluiting (maar dan moet je het wel bont maken (denk aan, die problemen bij slachterijen etc)
Dit lijkt een ethiek-conflict. Jouw etisch besef is anders dan dat van je werkgever. Dat kan, komt veel voor. Er loop nu ook een topic over de werkwijze van een bedrijf waar iemand zich niet in kan vinden.

Je moet je wel realiseren dat dit misschien de eerste keer is dat jouw norm anders is dan die van werkgever, maar niet de laatste. Jouw werkgever kan (en mag binnen de wet) eisen aan jou stellen en bepaald gedrag/een bepaalde houding van jou verwachten.

Jij bepaalt zelf hoe ver je daar in mee wil en kan gaan.

Hoe belangrijk, hoe leuk is jouw baan en in hoeverre ben jij bereid toe te geven/in te leveren_mee te buigen met datgene wat werkgever van je verlangt.

Ikzelf vind het niet heel gezond om het "gevecht" aan te gaan met je eigen normbesef. Maar da's persoonlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven