Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vakantie annuleren of niet?

01-04-2020 11:39 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, mijn vriend en ik zitten met een dilemma. Wij hebben een vakantie geboekt (al voor het corona gebeuren) op 25 mei. Nu twijfelen wij heel erg wat we moeten doen en hebben net contact gehad met het reisbureau. Wij hebben een aanbetaling van €640 gedaan en als wij de vakantie zelf annuleren, zijn we dit bedrag dus kwijt. Het reisbureau durft zelf ook geen advies te geven wat ik goed begrijp. Zij zeggen dat ongeveer 50% van de mensen hun vakantie zelf annuleren.

Indien we onze vakantie wel betalen (nog €1000), is de kans groot dat onze vakantie tegen die tijd alsnog geannuleerd wordt en dat we dan een voucher krijgen. Opzich zou dit het beste zijn. Maar stel dat het bijvoorbeeld rond 20 mei opgeheven wordt en dat we wel kunnen gaan zitten wij daar ook niet op te wachten aangezien wij niet het risico willen lopen om ineens besmet te raken en daar in het ziekenhuis te belanden. Plus denk ik dat er dan nog een hele rare sfeer hangt.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Ik zou wachten op dat voucher.
Het ziet er niet naar uit dat je al heel snel weer op vakantie zou kunnen. (Zei Rutte gisteren ook)
anoniem_63e9328468450 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 11:42
1.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het in dit geval denk ik aan laten komen op de kans dat het reisbureau gaat annuleren. Ik weet niet wat je bestemming is maar als het verder is dan Ameland dan zie ik het niet positief voor je in.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zeker zijn jullie van inkomsten in de komende tijd? Dat lijkt me ook nog iets om mee te wegen of je bereid bent om nog 1000 euro erin te steken.

Je kunt er wel vanuit gaan dat je vakantie niet doorgaat.
Alle reacties Link kopieren
Die vakantie gaat zeer waarschijnlijk niet door, ik denk dat de meeste grenzen dan nog gewoon dicht zijn. Ik zou niet annuleren, maar de voucher accepteren. Lees bijvoorbeeld eens consuwijzer.

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis ... oronavirus

Een voucher ontslaat je niet van je recht op geld terug.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet omboeken?
Ik weet dat mijn zusje dat gedaan heeft,
Die heeft de vakantie die ze van de zomer geboekt had naar volgend jaar verzet.
Mocht alles van de zomer toch weer normaal zijn gaat ze wel kijken of er nog iets te boeken is.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
01-04-2020 11:42
Ik zou het in dit geval denk ik aan laten komen op de kans dat het reisbureau gaat annuleren. Ik weet niet wat je bestemming is maar als het verder is dan Ameland dan zie ik het niet positief voor je in.
Onze reisbestemming is Kroatië dus inderdaad wel naar het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
01-04-2020 11:51
Kan je niet omboeken?
Ik weet dat mijn zusje dat gedaan heeft,
Die heeft de vakantie die ze van de zomer geboekt had naar volgend jaar verzet.
Mocht alles van de zomer toch weer normaal zijn gaat ze wel kijken of er nog iets te boeken is.
Nee omboeken kan helaas niet, ze vinden 25 mei nog te ver weg. Ze handelen eerst de mensen af die eerder reizen (nu bijv t/m 1 mei), de rest bekijken ze daarna. Zij hebben het ook ontzettend druk natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
01-04-2020 11:47
Hoe zeker zijn jullie van inkomsten in de komende tijd? Dat lijkt me ook nog iets om mee te wegen of je bereid bent om nog 1000 euro erin te steken.

Je kunt er wel vanuit gaan dat je vakantie niet doorgaat.
Qua inkomsten maakt het in principe niet uit. Wij hadden natuurlijk al gerekend dat wij dit bedrag sowieso kwijt hadden geweest want zonder corona had het gewoon doorgegaan.

Ik ben bijvoorbeeld wel bang dat de reisorganisatie ineens failliet gaat en dat we dan €1600 kwijt zijn ipv €640..
Alle reacties Link kopieren
Zonde van het geld maar annuleren. Deze situatie duurt voorlopig nog wel
Wij hebben deze week onze zomervakantie van begin juli zelf geannuleerd en waren dus de aanbetaling kwijt. Ik was er helemaal klaar mee en wilde gewoon zekerheid.

Als je het geld kan missen en zekerheid wil, zou ik annuleren.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
01-04-2020 12:05
Wij hebben deze week onze zomervakantie van begin juli zelf geannuleerd en waren dus de aanbetaling kwijt. Ik was er helemaal klaar mee en wilde gewoon zekerheid.

Als je het geld kan missen en zekerheid wil, zou ik annuleren.
Ja, dit snap ik volledig. Die onzekerheid is gewoon zwaar klote.

Het geld missen kunnen wij wel maar het is wel een hoop geld. Maar aan de andere kant, gezondheid voor alles..
Alle reacties Link kopieren
Ceruda schreef:
01-04-2020 11:55
Qua inkomsten maakt het in principe niet uit. Wij hadden natuurlijk al gerekend dat wij dit bedrag sowieso kwijt hadden geweest want zonder corona had het gewoon doorgegaan.

Ik ben bijvoorbeeld wel bang dat de reisorganisatie ineens failliet gaat en dat we dan €1600 kwijt zijn ipv €640..
Is de reisorganisatie aangesloten bij SGR? Dan neemt SGR dit over, ook indien het een voucher is.

https://www.sgr.nl/veelgestelde-vragen/
Ceruda schreef:
01-04-2020 11:53
Nee omboeken kan helaas niet, ze vinden 25 mei nog te ver weg. Ze handelen eerst de mensen af die eerder reizen (nu bijv t/m 1 mei), de rest bekijken ze daarna. Zij hebben het ook ontzettend druk natuurlijk.
Dus kan je later ws gewoon omboeken.
Of de voucher nu al accepteren.

Je hoeft niet nu al een beslissing te nemen. Helemaal omdat de beslissing zelf genomen je geen enkele recht of coulange kan opleveren en gewoon nog even wacht mbt maatregelen hier en daar er misschien wel meer mogelijk is dan nu.

Om precies de reden die je hier zelf tikt.
gizzmo-returns schreef:
01-04-2020 12:05
Wij hebben deze week onze zomervakantie van begin juli zelf geannuleerd en waren dus de aanbetaling kwijt. Ik was er helemaal klaar mee en wilde gewoon zekerheid.

Als je het geld kan missen en zekerheid wil, zou ik annuleren.
Dat kan toch ook gewoon later nog dan? Ik snap dit echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
01-04-2020 12:09
Dus kan je later ws gewoon omboeken.
Of de voucher nu al accepteren.

Je hoeft niet nu al een beslissing te nemen. Helemaal omdat de beslissing zelf genomen je geen enkele recht of coulange kan opleveren en gewoon nog even wacht mbt maatregelen hier en daar er misschien wel meer mogelijk is dan nu.

Om precies de reden die je hier zelf tikt.
Wij moeten voor 12 april het resterende bedrag betalen, dit is niet anders dan normaal. De voucher krijgen wij dus ook pas nadat wij betaald hebben en pas wanneer het reisbureau zelf de vakantie annuleert. Tot die tijd zitten we dus in onzekerheid.
Luci_Morgenster schreef:
01-04-2020 12:11
Dat kan toch ook gewoon later nog dan? Ik snap dit echt niet.
Hoe later je annuleert hoe duurder het wordt. Daarom nu gedaan. We waren nu een relatief klein bedrag kwijt.
Luci_Morgenster schreef:
01-04-2020 12:11
Dat kan toch ook gewoon later nog dan? Ik snap dit echt niet.
En ik wil geen voucher omdat die een jaar geldig zijn en de kans groot is dat we volgend jaar pas veel later vakantie kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Onze reis in mei wordt verzet naar september, maar ik denk dat we zelfs dan nog niet kunnen...Anders wordt het volgend jaar pas.
Theamuts schreef:
01-04-2020 11:42
Ik zou wachten op dat voucher.
Het ziet er niet naar uit dat je al heel snel weer op vakantie zou kunnen. (Zei Rutte gisteren ook)

Dit. (En zo lang mogelijk wachten met restantbetaling)
De Sunwebgroep heeft alle reizen t/m 31 mei geannuleerd. Kreeg ik mail van.
Ik verwacht dat die er wel kijk op hebben en dat de andere reisorganisaties snel volgen.

Wacht gewoon even af.


Oh wacht, niet goed gelezen. Ze hebben nu alles tot 6 mei geannuleerd.
Maar de kans is natuurlijk enorm groot dat dit straks weer verlengd wordt.
anoniem_387962 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 12:27
29.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
01-04-2020 12:16
En ik wil geen voucher omdat die een jaar geldig zijn en de kans groot is dat we volgend jaar pas veel later vakantie kunnen krijgen.
Een voucher ontslaat je niet van je recht op geld terug. Je moet binnen een jaar boeken, niet binnen een jaar op vakantie. Op consuwijzer vind je alle informatie.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
01-04-2020 12:24
De Sunwebgroep heeft alle reizen t/m 31 mei geannuleerd. Kreeg ik mail van.
Ik verwacht dat die er wel kijk op hebben en dat de andere reisorganisaties snel volgen.

Wacht gewoon even af.
Corendon ook zag ik. Wij moeten alleen voor 12 april he restante bedrag betalen.. Dus in hoeverre kunnen wij zo lang mogelijk wachten? Zou je voor een vakantie ook een aanmaning krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Ook antwoorden op die vraag vind je op consuwijzer. Lees die site gewoon even door, dan ben je volledig op de hoogte.
Ceruda schreef:
01-04-2020 12:25
Corendon ook zag ik. Wij moeten alleen voor 12 april he restante bedrag betalen.. Dus in hoeverre kunnen wij zo lang mogelijk wachten? Zou je voor een vakantie ook een aanmaning krijgen?

Ja je krijgt gewoon een herinnering. Ik zou die 12 april afwachten. Dan komt er een herinnering met een uiterste datum.

En wat hier al eerder gezegd werd. Dat voucher moet binnen een jaar gebruikt worden maar het betekent niet dat je binnen een jaar moet reizen. Alleen dat je de boeking binnen een jaar moet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven