Coronavirus COVID-19
alle pijlers
Verkoudheid afwachten?
dinsdag 29 september 2020 om 08:43
Dochter dertien jaar, werd woensdag verkouden. Donderdag thuisgehouden en test afgesproken. Kon zondagmiddag getest. Inmiddels waren de klachten al grotendeels weg, maandag alle klachten weg
Nu dinsdag heeft ze nog geen uitslag
Inmiddels vierde dag school die ze mist( en eigenlijk hard nodig heeft)
Balen maar ja
Nu zei ik tegen man; vlgd keer toch maar niet testen (als er geen koorts of benauwd heid bij zit) en isolatie en Wachten tot ze 24 uur klachtenvrij. Want dan was het sneller weer naar school gaan geweest HiJ zei; dat mag toch niet?
En nu kan ik dat inderdaad nergens meer terug vinden, heb ik die regel gedroomd dan?
Iemand anders die deze regel ook in zijn hoofd heeft?
Nu dinsdag heeft ze nog geen uitslag
Inmiddels vierde dag school die ze mist( en eigenlijk hard nodig heeft)
Balen maar ja
Nu zei ik tegen man; vlgd keer toch maar niet testen (als er geen koorts of benauwd heid bij zit) en isolatie en Wachten tot ze 24 uur klachtenvrij. Want dan was het sneller weer naar school gaan geweest HiJ zei; dat mag toch niet?
En nu kan ik dat inderdaad nergens meer terug vinden, heb ik die regel gedroomd dan?
Iemand anders die deze regel ook in zijn hoofd heeft?
dinsdag 29 september 2020 om 09:05
Waar lees je dan dat iedereen thuis moet blijven? Alleen met koorts of benauwdheid blijven huisgenoten thuis.kadanz schreef: ↑29-09-2020 09:01Nee, dat is alleen voor kinderen onder de 12 volgens mij. Iedereen blijft thuis tot de uitslag binnen is. Ik moet zeggen dat de website van de overheid een stuk minder overzichtelijk is geworden sinds de laatste keer dat ik ben getest!!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tslag-test
dinsdag 29 september 2020 om 09:05
Voor zover ik kan zien geldt die 24 uur alleen:
-bij kinderen t/m 12 op de basisschool
-als je herstellende bent van corona (je weet al dat je besmet was, het is meer dan een week geleden dat je ziek werd, en je bent nu 24 uur klachtenvrij)
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 29-09-2020 09:12
4.39% gewijzigd
dinsdag 29 september 2020 om 09:07
Als ze gisteren al nergens meer last van had, zou ik haar vandaag gewoon weer naar school hebben laten gaan. Mijn dochter is laatst getest toen de wachttijden nog niet zo belachelijk lang waren, dan kun je gewoon wachten tot de uitslag en daarna weer naar school. Maar ze kunnen je kind niet een week school laten missen alleen omdat het zo lang duurt voordat je iets te horen krijgt.
Goed dat er getest wordt hoor, daar niet van. Maar ik zie het vooral als een extra hulpmiddel. Volgens mij lopen er namelijk zat mensen rond die het hebben terwijl ze geen klachten hebben. Dat zie je wel aan de mensen die uit voorzorg getest worden, zoals sporters en bijvoorbeeld Gordon. Die blijken het te hebben terwijl ze geen enkele klacht hebben. En daarnaast worden veel mensen niet getest terwijl ze wél klachten hebben. Dus tja, misschien helpt het een beetje, maar het blijft dweilen met de kraan open.
Goed dat er getest wordt hoor, daar niet van. Maar ik zie het vooral als een extra hulpmiddel. Volgens mij lopen er namelijk zat mensen rond die het hebben terwijl ze geen klachten hebben. Dat zie je wel aan de mensen die uit voorzorg getest worden, zoals sporters en bijvoorbeeld Gordon. Die blijken het te hebben terwijl ze geen enkele klacht hebben. En daarnaast worden veel mensen niet getest terwijl ze wél klachten hebben. Dus tja, misschien helpt het een beetje, maar het blijft dweilen met de kraan open.
dinsdag 29 september 2020 om 09:07
Met iedereen bedoel ik inderdaad iedereen die klachten heeft, behalve kinderen onder de 12! Een beetje onhandig geformuleerdGatinmijnsok schreef: ↑29-09-2020 09:05Waar lees je dan dat iedereen thuis moet blijven? Alleen met koorts of benauwdheid blijven huisgenoten thuis.
dinsdag 29 september 2020 om 09:10
Van een collega die in de teststraat werkt zei juist dat je niet moet komen met alleen een verkoudheid, tenzij je in contact geweest bent met iemand die (mogelijk) corona heeft omdat ze het niet aan kunnen.
dinsdag 29 september 2020 om 09:10
Ah, oke. En het is t/m 12 jaar. Al is de school waar het kind naar toe gaat, basisonderwijs of vo, leidend, om het helemaal onduidelijk te maken.
dinsdag 29 september 2020 om 09:11
Dat zou ik alleen al om de praktische redenen dus niet doen. Stel je stuurt je kind tegen de regels in toch naar school en ‘s avonds komt de uitslag binnen: positief. Ga jij maar aan alle ouders en leraren uitleggen dat je eigenwijs bent geweest.pamelacourson schreef: ↑29-09-2020 09:07Als ze gisteren al nergens meer last van had, zou ik haar vandaag gewoon weer naar school hebben laten gaan. Mijn dochter is laatst getest toen de wachttijden nog niet zo belachelijk lang waren, dan kun je gewoon wachten tot de uitslag en daarna weer naar school. Maar ze kunnen je kind niet een week school laten missen alleen omdat het zo lang duurt voordat je iets te horen krijgt.
dinsdag 29 september 2020 om 09:13
Ik heb het aangepast, dankjewel.Gatinmijnsok schreef: ↑29-09-2020 09:10Ah, oke. En het is t/m 12 jaar. Al is de school waar het kind naar toe gaat, basisonderwijs of vo, leidend, om het helemaal onduidelijk te maken.
dinsdag 29 september 2020 om 09:14
Had ik die info gehad had ik zondag die test niet laten doorgaan dus. IkGatinmijnsok schreef: ↑29-09-2020 09:02Mijn bron is het gesprek met de persoon van de afsprakenlijn gisteren. Dus niets op papier.
Baal er enorm van
dinsdag 29 september 2020 om 09:14
De site van RIVM is iets overzichtelijker. https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ziekte
dinsdag 29 september 2020 om 09:15
Die toevoeging van ‘een week na begin klachten’ lijken de mensen aan de telefoon bij de GGD niet (allemaal) meegekregen te hebben.Marana schreef: ↑29-09-2020 09:02Het RIVM schrijft: Als je 24 uur geen klachten (koorts, hoesten, verkoudheid) meer hebt, en het is een week nadat je ziek bent geworden, kun je in elk geval geen andere mensen meer besmetten.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ziekte
Dus morgen zou ze, mits nog steeds klachtenvrij, weer naar school mogen. Of de uitslag nu positief of negatief is.
dinsdag 29 september 2020 om 09:16
Dan ben je toch inmiddels al lang genoeg weer beter?
dinsdag 29 september 2020 om 09:18
En dat je dat hebt in een gesprek op een forum waar je even snel een berichtje plaatst, dat kan iedereen overkomen en is natuurlijk niet erg. Maar dat het op de sites van de overheid zo bedroevend onduidelijk geformuleerd is vind ik echt zo ontzettend slecht. Snappen die mensen niet dat als dáár al geen heldere beschrijvingen zet van de regels men zich eigenlijk niet eens aan de regels kán houden al zou je willen? Ik vind het idioot.
dinsdag 29 september 2020 om 09:19
Het kan best zijn dat ze die maatregel stilletjes al aan het aanpassen zijn en dat het volgende week officieel beleid wordt. Dat zag ik bij het testen van kinderen ook al: Telefonisch liep de GGD al vooruit op regels die een week later pas bekend werden gemaakt.ExodusRedux schreef: ↑29-09-2020 09:10Van een collega die in de teststraat werkt zei juist dat je niet moet komen met alleen een verkoudheid, tenzij je in contact geweest bent met iemand die (mogelijk) corona heeft omdat ze het niet aan kunnen.
Maar vooralsnog moet iedereen zich laten testen met klachten als ‘verkoudheid, hoesten, verhoging of plotseling verlies van smaak of reuk’.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... raak-maken
dinsdag 29 september 2020 om 09:22
Nee. Het RIVM houdt in het geval van bevestigde corona minimaal een week +24 uur klachtenvrij aan. Dus zelfs dan zou de dochter van TO nog thuis moeten blijven.
dinsdag 29 september 2020 om 09:33
Man wilde zich ook laten testen met een snotneus en kreeg ook te horen via de afsprakenlijn dat dat niet nodig was, alleen met (flink) hoesten, benauwdheid en/of koorts.
Testen prima maar we moeten niet te paniekerig gaan doen om iedere snotneus. Bovendien is de kans minder groot dat kinderen het overbrengen op een volwassene, ik zou dochter gewoon laten gaan met een snotneus en nu deze al meer dan 24 uur over is al helemaal.
Testen prima maar we moeten niet te paniekerig gaan doen om iedere snotneus. Bovendien is de kans minder groot dat kinderen het overbrengen op een volwassene, ik zou dochter gewoon laten gaan met een snotneus en nu deze al meer dan 24 uur over is al helemaal.
dinsdag 29 september 2020 om 09:35
Daar hoef je toch niet voor tussen de regels door te lezen? Morgen is het een week geleden dat de klachten begonnen én ze is 24 uur vrij. Dan mag ze dus naar school.
dinsdag 29 september 2020 om 09:36
Niet een week + 24 uur (minimaal 8 dagen zou dat zijn), maar minimaal een week en daarnaast minimaal 24 uur klachtenvrij.
dinsdag 29 september 2020 om 09:59
Nou ik ben wel wakker geschud qua verkoudheden ik dacht ook zolang geen koorts of benauwd... vriendin was alleen verkouden en test positief en pas na 1,5 week verkoudheid komt de benauwdheid bij haar. Geen koorts gehad. Ze was dus wel besmettelijk met die verkoudheid! Gelukkig neemt zij de maatregelen heel sirieus en is ze thuis gebleven vanaf de eerste verkoudheidsklachten
where ever you go, go with your heart
dinsdag 29 september 2020 om 10:25
Nou, dat viel in mijn geval tegen. Mijn klachten begonnen op zondag. Aangezien ik door hooikoorts de hele zomer al snotter (het hele jaar eigenlijk, kreeg begin februari voor corona al extra medicijnen), maar de klachten dit keer verergerden, toch maar getest, maar niet gelijk bij de eerste nies gebeld. Op woensdag afspraak gemaakt, zaterdag kon ik terecht, zondag kreeg ik de uitslag (negatief, wat ik eigenlijk ook wel verwachtte, maar zekerheid is ook wel eens fijn)Lady*Voldemort schreef: ↑29-09-2020 08:59Een half jaar geleden werd er bijna niemand getest, want er waren geen tests. Toen werkte thuisblijven tot 24 uur klachtenvrij prima, dus waarom nu dan niet. Het enige voordeel van testen is dat je de duur van de thuisblijverij ermee kunt verkorten, indien negatieve uitslag. Maar als de wachttijden zo oplopen dat het verdachte hoestje al lang over is als de uitslag een keer binnen komt is het de achterdeur uit.
Maar er wordt gezegd dat je met een positieve test 7 dagen quarantaine moet houden, gerekend vanaf de eerste klachten, of tot je 24 uur klachtenvrij bent. Die 7 dagen waren dus eigenlijk op dezelfde dag voorbij als de testuitslag
Nouja, wat je in je laatste zin zegt, dus eigenlijk.
Later is nu