Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zwanger/bevallen/kraamtijd

19-10-2020 12:22 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is er al een topic, maar die kon ik zo niet vinden.

Ik ben nu zelf 35 weken zwanger en baal behoorlijk van corona. Waar ik er eerder nog best nuchter in stond, vind ik het nu steeds spannender nu het eind van de zwangerschap en dus de bevalling in zicht komt.
Ik verwacht een geplande keizersnede, waarna ik 48 uur in het ziekenhuis moet blijven.

Ik ben steeds banger dat ik corona krijg, of mijn man. Of misschien mijn zoon die nu 3 is. Of de baby! Het lijkt me vooral heel vervelend als je de kraamtijd niet samen door zou mogen brengen. Buiten natuurlijk dat een van ons echt heel ziek kan worden, maar daar wil ik al helemaal niet aan denken.

Zijn er meer mensen die rond deze periode zwanger/bevallen zijn? En hebben jullie dezelfde zorgen?

Of misschien ervaring met kraamtijd icm corona. Wat doe je met bezoek? Mogen je ouders je baby vasthouden? Dat soort dingen.

Zoals je kan lezen, spookt er vanalles door mijn hoofd. Hormonen helpen natuurlijk niet mee haha!

Vooral benieuwd hoe anderen hierin staan en of iemand misschien tips heeft?
Alle reacties Link kopieren
Nu ben ik zelf ook ineens erg verkouden, terwijl er morgen afspraken gepland staan bij de gynaecoloog. Maar eerst toch maar een test doen, ik verwacht niet dat ik nu corona heb. Maarja, je weet het nooit. En om nou de gynaecoloog te besmetten is ook zowat!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eind maart bevallen, middenin de eerste heftige lockdown. Ik ben ingeleid, en de baby en ik hebben 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Het grootste nadeel was dat er in het ziekenhuis geen bezoek mocht komen, enkel mijn man mocht bij ons zijn. Toen wij eenmaal thuis kwamen hebben we kraamvisite gehad, maar enkel van opa’s en oma’s en mensen die écht dicht bij ons staan. In totaal een stuk of 10, niet tegelijk. Het is zeker geen leuke periode om te bevallen maar het komt echt goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begin april bevallen met een keizersnede en ik herken je zorgen.

Bij mij is alles goed gegaan. Niemand heeft corona gekregen. Onze ouders hebben na de kraamweek de baby vastgehouden, behalve mijn vader die durfde het niet. Was te bang de baby te besmetten.

Het zijn rare tijden, maar ergens is het ook wel heel knus en rustig zo de kraamtijd met alleen je gezin.

Sterkte! Je kunt niet meer doen dan voorzichtig zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik tik woensdag de 39 weken aan maar ik maak me niet te druk. Het loopt zoals het loopt en ik kan daar toch maar heel weinig aan doen. We gaan verantwoordelijk om met de regels, maar we zitten ook niet te kluizenaren, het leven gaat door.

Qua kraamvisite kijk ik wel hoe het loopt. Ip ben ik niet zo van het mijn pasgeboren baby aan anderen geven, weet ik nog van de vorige keer, maar de grootouders vind ik wel een ander verhaal.

Ik bekijk het maar gewoon per dag. Als ik moet bevallen of kramen met corona, het zij zo, dat overleven we ook wel weer. We hebben er maar beperkt controle over.

Zonder negatieve test zou ik bij verkoudheidsklachten zeker niet naar een zorgverlener nu nee.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 35 wk en ook een geplande keizersnee. Met al een peuter van 2,5. Heel vergelijkbaar dus :-) k maak me niet echt zorgen, ben wel voorzichtig ook hoor... ik shop alleen online en we zien weinig mensen.
Vind t wel jammer dat mijn moeder niet naar het ziekenhuis mag komen als de kleine er is. Meer opa's en oma's zijn er hier niet. Verder zullen we dan ook amper aan kraamvisite doen, maar ook vind ik niet zo erg.

Ik denk dat je hormonen inderdaad ook een beetje een loopje met je nemen. Maar natuurlijk wel goed om juist nu extra voorzichtig te zijn!
Ik herken jouw zorgen! Ik ben zelf nu 25 weken zwanger en werk in de zorg. Ik geef eerlijk toe, doodeng vind ik het. Eigenlijk precies om de redenen die jij ook geeft, wat nou als ik corona krijg of mijn partner.
Nu duurt het bij mij natuurlijk nog even voordat ik aan de bevalling hoef te denken (eind januari). Maar ik heb wel het een en ander met mijn vriend afgesproken.
Vooral m.b.t. de feestdagen, nieuw jaars dag gaan wij bijv. niet iedereen bij langs (al zou dat op dit moment sowieso niet kunnen, maar als de regels versoepelen doen wij het dus ook niet). Kerst alleen met beide kanten apart (dus ene dag zijn kant van familie, andere dag mijn kant).
Qua bezoek met kraamvisite weet ik het nog niet. Daar wacht ik ook nog mee, ik kijk eerst wat corona komende tijd gaat doen.
Wel zit ik na te denken over wat ik ga doen als er strengere maatregelen komen.. Begin van het jaar mocht hier in de regio de verloskundige niet mee met ziekenhuis bevalling. Dus ondanks dat je dan geen medische indicatie had, mocht je wel in het ziekenhuis bevallen, maar niet met je eigen verloskundige.
Als dat weer het geval gaat zijn, dan overweeg ik een thuisbevalling.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bevallen net voor alles begon in Nederland, dus de aanloop en de bevalling waren gewoon 'ontspannen', maar naast de opa's en oma's daarna geen kraamvisite meer gehad. Toen was natuurlijk alles nog veel onduidelijker dus ik zou daar nu ook weer wat makkelijker in staan, wel beperkt kraamvisite toelaten.

Ik vond het een paar weekjes zuur, maar het is niet anders. Er zaten ook positieve kanten aan. Nu is het in ieder geval bekend hoe de situatie is, of ongeveer gaat zijn dus dat is alweer meegenomen. Al krijgt een van jullie corona, dan wordt je als gezin echt niet gescheiden hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eind juni bevallen.
Moest alle medische afspraken alleen doen en vond dat echt verschrikkelijk.
Heb me strakker aan de regels gehouden dan nodig ivm de zorg uit het ziekenhuis die ik nodig had dus heb tijdens mijn zwangerschap weinig mensen gezien en wanneer ik iemand zag was dat op anderhalve meter.

Ben bevallen en moest blijven: alleen man mocht op bezoek komen: ik lag dus 3 uur na mijn bevalling met baby bij een vreemde dame op de kamer en man moest naar huis. Tranen met tuiten heb ik daar om gehuild.

Vanuit de kraamzorg mocht er 1 iemand binnen dus dat was het kraambezoek. Die heeft de baby wel vastgehouden want was van tevoren in quarantaine gegaan.

De mensen die echt dicht bij ons staan willen de baby niet vasthouden ivm besmettingsgevaar.
De andere mensen zien we niet en ik had me deze tijd echt heel anders voorgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bevallen toen het relatief weer rustig was na de vorige lockdown. Bezoek hebben we de eerste periode (of nou ja: na 2 weken, eerst wilde ik zelf wat herstellen van m'n keizersnede) wel gedaan, maar max 2 mensen per keer en niet meer dan 1 bezoek per dag. Nu de corona gevallen weer zo zijn opgelopen, zijn we daarmee weer even gestopt. Baby's laten vasthouden door anderen hebben we, op de kraamhulp in de eerste week na, vooralsnog niet gedaan. Ook niet door de grootouders. Dat is sneu, maar vooral voor hun eigen gezondheid, want alle grootouders zitten flink in risicogroepen. Verder vind ik zo'n rustige kraamtijd eigenlijk wel lekker. Ik las ook dat vrouwen sinds corona relatief sneller en beter herstellen omdat ze veel meer aan hun rust toekomen zonder bezoek. Het enige wat wel balen is, is dat ik geen hulp kan inschakelen op deze manier, dat was met een tweeling af en toe best welkom geweest. Maar ik vind het zelf belangrijker om zo weinig mogelijk risico te lopen. Raambezoeken werden trouwens door vriendinnen die bevallen zijn als behoorlijk intensief ervaren, dus daar zijn we niet aan begonnen.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
19-10-2020 13:15
Ik ben eind juni bevallen.
Moest alle medische afspraken alleen doen en vond dat echt verschrikkelijk.
Heb me strakker aan de regels gehouden dan nodig ivm de zorg uit het ziekenhuis die ik nodig had dus heb tijdens mijn zwangerschap weinig mensen gezien en wanneer ik iemand zag was dat op anderhalve meter.

Ben bevallen en moest blijven: alleen man mocht op bezoek komen: ik lag dus 3 uur na mijn bevalling met baby bij een vreemde dame op de kamer en man moest naar huis. Tranen met tuiten heb ik daar om gehuild.

Hier heeft man ook de 20 weken echo gemist, dat was wel echt rottig. Maar wat naar dat jouw man naar huis moest, ik lag ook in het ziekenhuis en voor de daadwerkelijke bevalling ook met een ander op de kamer. Dat vond ik niks - werd ingeleid en heb wel 2 dagen weeen gehad, ik heb liever geen vreemden bij me als ik pijn heb. Maar na de bevalling kreeg ik een eigen kamer met man. Dat was in mijn ziekenhuis gelukkig het protocol.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
19-10-2020 12:45


Het zijn rare tijden, maar ergens is het ook wel heel knus en rustig zo de kraamtijd met alleen je gezin.

Zo heb ik het ook ervaren (bevallen in mei). Lekker met z'n drieën in de bubbel. Het duurde lang voor ik op krachten kwam na de bevalling en ergens was het ook handig om te kunnen zeggen: sorry kraambezoek, je weet wel, corona ...

Ouders hebben de baby vastgehouden, omdat we wisten dat ze allemaal amper buiten de deur kwamen en erg voorzichtig waren. Verder niemand de eerste maanden.
Bang om corona op te lopen was ik ook niet, want man en ik kwamen nergens.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
Wat een verhalen al, en wat een verschil bij sommigen. Drominique, wat een vervelende start hebben jullie zo gehad dan. Hopelijk inmiddels in meer rustiger vaarwater.

Ik vind de rust in de kraamweek helemaal niet erg. De weken erna houden we het ook rustig denk ik. Daar maak ik me ook niet veel zorgen over. Meer over dat iemand van ons ziek wordt. Ik vind het wel heel jammer dat mijn zoontje pas na de volgende dag op bezoek mag komen (als de regels blijven zoals ze nu zijn) maar ik hoop in ieder geval dat hij mag komen in het ziekenhuis al. Anders is het best gek en zijn we natuurlijk niet compleet.
De meeste dingen zijn wel overkomelijk, maar brengt toch zorgen met zich mee.

@greendale, 2 weken helemaal geen bezoek is best heftig trouwens. Helemaal als je ouders/schoonouders of andere echt naasten zo lang moeten wachten

@dropdrop, gelukkig is alles goed gegaan. Hoe gaat je herstel?

@lux, je klinkt lekker nuchter. (zie ik vaker in je posts) Heerlijk lijkt me dat. Normaal ben ik ook niet zo heftig, maar hormonen doen gekke dingen hier. Heb zelfs bij poppoli gelopen ivm angstklachten. Maar dat stond los van corona. Gelukkig gaat het nu goed hoor. En ik zie dit nu ook niet als angstklachten oid, meer als veel zorgen maken.

@Marende, leuk echt wel heel vergelijkbaar ja! Heb je al een datum? Jammer van je moeder inderdaad, hopelijk kan ze toch snel komen zodra je weer thuis bent.
Hoe jullie het doen , zo staan wij er ook ongeveer in. Niet onnodig naar winkels/andere plekken en ook sociale contacten op een laag pitje. Ook niet zo erg, kunnen we vast wennen aan het cocoonen en het geeft ook wel rust.

@kattenkwaad, gelukkig heb je nog even. Klinkt goed hoe je erover nadenkt. Hopelijk is het tegen die tijd al een beetje minder allemaal!! Werken in de zorg lijkt me nu sowieso wel pittig!

@patatje,gelukkig dat de aanloop wel ontspannen was dan. Toch gek om zo je kraamtijd te hebben. Zeker aan het begin.

Gelukkig is het bij ons qua timing nog best goed gegaan. Man mocht vanaf de 20 weken echo weer mee, dat was erg fijn.
Ook heeft hij tot september thuisgewerkt, dat kwam stiekem wel heel goed uit. Al had ik natuurlijk liever geen corona tijden, maar we hebben er het beste van kunnen maken en de voordelen benut. Hopelijk kan dat straks ook en helpt het juist wel dat er meer rust is.
Alle reacties Link kopieren
In ons ziekenhuis is het trouwens wel goed geregeld qua kamers. Kraamkamers zijn allemaal privé en ruim. Inclusief eigen badkamer en bank/bed voor partner. En de gezinskamers (voor na de bevalling) zijn ook privé en man kan gewoon blijven slapen. Dus wat dat betreft erg goed geregeld!

We hebben op het kaartje nog wel staan: 'voor bezoek graag even bellen/appen' ik twijfel om dat sowieso maar weg te laten haha.

Ik hoop dat onze ouders en mijn zus in de week na de bevalling wel kunnen komen. Misschien vasthouden met mondkapje op ofzo en natuurlijk eerst handen ontsmetten. De rest moet maar meer geduld hebben, helaas voor hun.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu ruim 34 weken zwanger en weet volgende week of het een geplande ks of inleiding gaat worden. En ook al een peuter van 2.5 hier, herkenbaar dus.

Kraambezoek in het ziekenhuis mag niet. Peuter mag alleen komen in overleg.
Over kraamvisite hebben we nog niet echt nagedacht omdat de regels over 4 weken misschien ook wel weer anders zijn.
Mijn vriend mag sinds 2 weken niet meer mee naar het ziekenhuis helaas. Misschien wel bij het bevallingsgesprek maar dat weten we nog niet.
Ik vind het wel spannend en jammer ook, vooral omdat de kraamweek van de oudste ook in het water gevallen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef pas in februari te bevallen / keizersnee maar ik weet dat ik minstens een week moet blijven en als het tegen zit wel 2 weken.
Dit heeft te maken met complicaties bij de vorige zwangerschap.

En bij ons in het ziekenhuis mogen broertjes en zusjes dus niet op bezoek komen. En die regel was in augustus er ook nog dus ik verwacht dat dit in februari ook nog zo is.

En dat vind ik wel heel erg zwaar.

Maar ik kan de situatie niet veranderen en de baby moet er toch uit, ze kan niet blijven zitten tot alles weer rustig word ;-)
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
19-10-2020 13:25
Hier heeft man ook de 20 weken echo gemist, dat was wel echt rottig. Maar wat naar dat jouw man naar huis moest, ik lag ook in het ziekenhuis en voor de daadwerkelijke bevalling ook met een ander op de kamer. Dat vond ik niks - werd ingeleid en heb wel 2 dagen weeen gehad, ik heb liever geen vreemden bij me als ik pijn heb. Maar na de bevalling kreeg ik een eigen kamer met man. Dat was in mijn ziekenhuis gelukkig het protocol.
Hier was daar geen plaats voor ivm de grote Corona afdeling...
Alle reacties Link kopieren
Hier eind augustus bevallen. Ingeleid. Mijn man mocht gelukkig gewoon blijven maar ander bezoek mocht niet. Mocht ook niet van de afdeling af. Moest op mijn eigen kamer blijven. Wel privé. En toen ik 4cm ontsluiting had mocht mijn man ook meteen blijven. Haalden een bed en alles. Kraamvisite hebben wij wel gedaan. De opa en oma's en de broer en zus met aanhang en dat was het. Kraamverzorgster stond daar ook helemaal achter. Die vond visite helemaal niet erg. Hoorde wel dat een collega van haar wel tegen visite was dus kwam er ook niemand.

Mijn man heeft ook alle echo's wel zo'n beetje gemist. Alleen de allereerste niet. De 20 weken echo mocht hij ook niet bij zijn. Heb gejankt daarom.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
19-10-2020 13:04
Al krijgt een van jullie corona, dan wordt je als gezin echt niet gescheiden hoor.
Dit is helaas niet waar. Al verschillen de precieze regels per ziekenhuis. Wij hebben deze periode een tijd in het ziekenhuis gelegen met baby en mijn vriend werd verkouden. Hij mocht absoluut niet meer in het ziekenhuis komen tot hij een negatieve test had. Ik mocht blijven omdat ik geen klachten had, maar als wij iemand gezien zouden hebben met Corona hadden we zelfs beide weg gemoeten! Ik lag toen niet meer op de kraamafdeling dus was zelf geen patiënt meer, maar we sliepen toen wel bij onze baby op de kamer.

Wbt de kraamtijd was de kinderarts voor de baby niet echt bang voor Corona. Wél voor andere virussen die bewezen gevaarlijk zijn voor jonge kinderen zoals RS virus (verkoudheid). Ze adviseerde om de eerste vier maanden selectief te zijn met wie de baby vasthoudt en absoluut geen mensen die ziek(ig) zijn op bezoek te laten. Ze vond dat iedereen dat altijd zou moeten doen, ook met gezonde babies en ook als er geen Corona heerst.

Nu zijn er familieleden die niet bij ons op bezoek willen/durven ivm angst om ons te besmetten en dat vind ik erg verdrietig. Verder vind ik de kraamtijd ook wel lekker rustig zo!

Als ik jullie was zou ik in de aanloop naar de geboorte wel extra voorzichtig zijn om besmetting met wat dan ook te voorkomen, maar ook proberen te ontspannen. Het loopt toch wel hoe het loopt, dat heb je ook niet allemaal in de hand...
Alle reacties Link kopieren
Tja doe corona.... is echt vervelend
Ik ben oma geworden 6 okt dochter had een keizersnede, en moest 2 dagen blijven.
Geen bezoek allleen de vader, thuis gekomen mocht er ook geen bezoek komen. Ook geen opa en oma, maar video bellen kon wel enzo zagen wij toch nog wat van onze kleindochter.

To t op de dag van vandaag heb ik kleindochter nog niet vast gehad..
Tja waardeloos... maar kan ze nog lang genoeg vast houden.. en video beleen doen we nog steeds.

Ook dochter vertelde dat men in het ziekenhuis het een prima bijkomstigheid vinden voor de kersverse ouders, die (moeten) nu veel beter de rust nemen..
Alle reacties Link kopieren
ollie-ollie schreef:
19-10-2020 14:15
Dit is helaas niet waar. Al verschillen de precieze regels per ziekenhuis. Wij hebben deze periode een tijd in het ziekenhuis gelegen met baby en mijn vriend werd verkouden. Hij mocht absoluut niet meer in het ziekenhuis komen tot hij een negatieve test had. Ik mocht blijven omdat ik geen klachten had, maar als wij iemand gezien zouden hebben met Corona hadden we zelfs beide weg gemoeten! Ik lag toen niet meer op de kraamafdeling dus was zelf geen patiënt meer, maar we sliepen toen wel bij onze baby op de kamer.
O excuus, ik wist niet dat dat overal zoveel verschilde! Dan snap ik wel dat je je daar als moeder-to-be zorgen om kan maken ja! Wat naar dat jullie zo op hebben moeten starten :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hier bijna 30 weken zwanger en corona opgelopen. Ik heb nu al besloten dat ik, nadat ik beter ben, niemand meer wil zien behalve vriend en dochter. Ook na de geboorte wil ik geen bezoek. In ons ziekenhuis mogen partner en inwonende kinderen momenteel wel nog op bezoek komen, hopelijk blijft dit zo. Ander bezoek is niet meer toegelaten. In onze regio zijn de cijfers slecht, dus ik verwacht niet dat de maatregelen tegen eind december versoepeld zullen zijn. Maar ook al zou gewoon bezoek toegelaten zijn, ik wil geen bezoek.

Wanneer mag je je laten testen, Heytan?

Veel succes met de zwangerschappen en bevallingen iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Vier weken geleden bevallen in het ziekenhuis, eerste dag dat al het personeel weer mondkapjes ging dragen, laatste dag dat behalve man ook mijn zus er bij mocht zijn.

Kraambezoek hebben we heel rustig gehouden. Vriendinnen gevraagd zonder gezin te komen. Eigenlijk is meer dan de helft nog niet geweest. Eigenlijk was die rust voor het gezin en mijn herstel wel lekker :).

Opa’s en oma’s hebben de baby vastgehouden maar ik moet zeggen dat die allemaal in een bubbel zitten en niemand zien behalve de kinderen en altijd op afstand. Nu met het toenemend aantal besmettingen zien we hen ook weer minder.

Nu ben ik niet zo bang om Corona zelf te krijgen. De cijfers spreken in ons voordeel, de kans dat we geen ernstige dingen zouden tegenkomen is gelukkig groot. En ja natuurlijk kan het wel, net zoals kanker krijgen, een ongeluk, enz. En daar ben ik ook niet elke dag bang voor.

We houden ons wel goed aan de regels.

Overigens vond ik het de laatste weken van mijn zwangerschap spannender dan toen ze er eenmaal was.... ik heb nu ook gewoon de tijd niet om me druk te maken denk ik want de situatie is nu zorgelijker dan toen.
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
19-10-2020 14:17
Tja doe corona.... is echt vervelend
Ik ben oma geworden 6 okt dochter had een keizersnede, en moest 2 dagen blijven.
Geen bezoek allleen de vader, thuis gekomen mocht er ook geen bezoek komen. Ook geen opa en oma, maar video bellen kon wel enzo zagen wij toch nog wat van onze kleindochter.

To t op de dag van vandaag heb ik kleindochter nog niet vast gehad..
Tja waardeloos... maar kan ze nog lang genoeg vast houden.. en video beleen doen we nog steeds.

Ook dochter vertelde dat men in het ziekenhuis het een prima bijkomstigheid vinden voor de kersverse ouders, die (moeten) nu veel beter de rust nemen..
Dat ligt echt aan jouw dochter! Je kan toch gewoon jouw kleindochter vasthouden?
Alle reacties Link kopieren
ollie-ollie schreef:
19-10-2020 14:15
Dit is helaas niet waar. Al verschillen de precieze regels per ziekenhuis. Wij hebben deze periode een tijd in het ziekenhuis gelegen met baby en mijn vriend werd verkouden. Hij mocht absoluut niet meer in het ziekenhuis komen tot hij een negatieve test had. Ik mocht blijven omdat ik geen klachten had, maar als wij iemand gezien zouden hebben met Corona hadden we zelfs beide weg gemoeten! Ik lag toen niet meer op de kraamafdeling dus was zelf geen patiënt meer, maar we sliepen toen wel bij onze baby op de kamer.

Wbt de kraamtijd was de kinderarts voor de baby niet echt bang voor Corona. Wél voor andere virussen die bewezen gevaarlijk zijn voor jonge kinderen zoals RS virus (verkoudheid). Ze adviseerde om de eerste vier maanden selectief te zijn met wie de baby vasthoudt en absoluut geen mensen die ziek(ig) zijn op bezoek te laten. Ze vond dat iedereen dat altijd zou moeten doen, ook met gezonde babies en ook als er geen Corona heerst.

Nu zijn er familieleden die niet bij ons op bezoek willen/durven ivm angst om ons te besmetten en dat vind ik erg verdrietig. Verder vind ik de kraamtijd ook wel lekker rustig zo!

Als ik jullie was zou ik in de aanloop naar de geboorte wel extra voorzichtig zijn om besmetting met wat dan ook te voorkomen, maar ook proberen te ontspannen. Het loopt toch wel hoe het loopt, dat heb je ook niet allemaal in de hand...
Maar NICU/neo is ook wel weer wat anders dan kraam hè. Dus dat moet je ook niet vergelijken.

Al weet ik de precieze regels op de kraamafdeling niet hoor, maar kraam is echt een heel andere afdeling dan neo/NICU met al die prematuren en hele zieke kindjes.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven