advies installeren en beheren androi telefoon zoon (10)

04-10-2020 12:25 39 berichten
Wij begrepen dat er vanaf groep 7 wat lessen zouden komen over slim omgaan met digitale media etc. en dat er een groepsapp zou komen, dus dat het een handig moment was om zoon wat meer digitale uitrusting te geven.

Nu heeft mijn man een (tweedehands) iphone, en ik gebruik een aantal apps via mijn ipod. Ik heb een eenvoudige telefoon om mee te bellen en sms'en; onderweg gebruik ik al die apps en functies niet, en ik ben onhandig, dus ik vind het voorlopig heel fijn om een apparaat dat veel kan en duur is, thuis te laten als ik op stap ga naar de winkel of de hond uitlaten ofzo. Mijn telefoontje is ook heel fijn klein en stootvast zonder zo'n enorm touchscreen scherm. Het enige jammere is dat ik geen whatsapp heb, en natuurlijk wordt mijn ipod steeds oude, dus helaas kan ik niet alle nieuwe apps installeren. Maar we hebben niet zo veel geld, dus ik laat het zo als het nog even kan.

Nu had een zwager een telefoon over, en heeft die aan ons gegeven voor onze zoon. Het is een android. Nu ben ik dus aan het kijken hoe ik dat ding kan inrichten voor mijn zoon, maar ik ben gewoon nog niet zo thuis in de android dingen. Ik loop een beetje vast in wat handig is: eerst had ik mijn eigen google account (waar ik weinig actief mee doe) op zijn telefoon gezet, maar dat zit zoon toch soort van vastgeknoopt aan mijn profiel. Toen wilde ik zijn google-account er op zetten dat hij via school heeft (voor google hangouts) met een school emailadres. Maar daar zit het beheer weer bij school, en krijgt hij een "werkprofiel" en geen prive-profiel waar ik iets mee kan.

Toen dacht ik dat ik (al lezend) wel een family-link app zou kunnen openen op mijn eigen profiel, en daarmee een account voor mijn zoon beheren. App op mijn ipod gezet, maar daar lukte het niet om een account voor mijn zoon aan te maken. Laptop er bij gepakt, en daarmee geprobeerd. Maar als ik de reviews lees over die app, zie ik erg veel kritiek.
Ik heb geen zin om de hele boel te moeten reguleren vanuit een app met allerlei rare beperkingen. Ik heb ook geen zin om nu een actief google account te moeten gebruiken voor iedere app die mijn zoon mag downloaden. Mijn google account is gekoppeld aan een heel oud hotmailadres dat ik amper gebruik.

Zoon heeft al een (oudere) ipad en ipod, en daar kan ik gewoon alles op zetten via mijn eigen apple account, en pas als ik mijn code invoer, kan ij downloaden.

Hoe doen anderen dit?
blijmetmij schreef:
04-10-2020 19:36
Wat vul je ontzettend veel voor mij in, en voor mijn zoon. Wat ik eigenlijk wil, wat ik niet weet, wat mijn zoon niet wil...

Zelf ook ergens last van?

De VRAAG was hoe je een Android inricht, welke apps je kan gebruiken om de boel mee in te richten en te beheerden en hoe het gaat als je als ouder een iPod of iPhone hebt, maar je kind dus een Android.

Ik hoef geen gezeur over vertrouwen of gebrek daaraan. Dit is gepost bij DIGI. Het gaat gewoon om info uitwissselen over toepassingen.

Iemand anders noemde al dat bij heb op school de telefoon juist niet mee mag, of niet in de pauze. Ik vind het zelf ook niet heel logisch klinken, dus ik zal ook eens aan school vragen hoe hun beleid er nou uit ziet. Wij wilden een beetje aansluiten bij dat beleid, maar ik heb er nog niets over gehoord dus we hebben “de regels” nog niet vastgesteld.
Maar waarom doe je zo moeilijk? Geef dat kind een telefoon, kijk er elke dag even op om te zien of er geen rare dingen gebeuren, stel wat grenzen ( niet mee naar school of bed) en klaar.
Jouw post maar verticaal gelezen en geen antwoorden gelezen, MAAR ....

Ik had een zeer goede HTC smartphone via tweedehands gekocht met Android.

Toch lukte het niet om bepaalde functies uit te voeren.

Als jullie een smartphone gebruiken die voordien van iemand anders was, verwijder dan alles wat de vorige eigenaar er heeft ingezet en zet het apparaat terug op fabrieksinstellingen. Ik heb een flink aantal mensen die er toch ook iets (iets!) van kenden naar laten zoeken. Niemand slaagde erin om bijvb mijn gmail op mijn apparaat te zetten. Tot ik bij een leerkracht-nieuwe media kwam en die heeft het mij uitgelegd.

Als je het apparaat niet terug op fabrieksinstellingen zet, blijven er verborgen kenmerken (ik vind geen beter woord) van de vorige gebruiker inzitten.

Succes.
mammezel schreef:
07-10-2020 17:13
Jouw post maar verticaal gelezen en geen antwoorden gelezen, MAAR ....

Ik had een zeer goede HTC smartphone via tweedehands gekocht met Android.

Toch lukte het niet om bepaalde functies uit te voeren.

Als jullie een smartphone gebruiken die voordien van iemand anders was, verwijder dan alles wat de vorige eigenaar er heeft ingezet en zet het apparaat terug op fabrieksinstellingen. Ik heb een flink aantal mensen die er toch ook iets (iets!) van kenden naar laten zoeken. Niemand slaagde erin om bijvb mijn gmail op mijn apparaat te zetten. Tot ik bij een leerkracht-nieuwe media kwam en die heeft het mij uitgelegd.

Als je het apparaat niet terug op fabrieksinstellingen zet, blijven er verborgen kenmerken (ik vind geen beter woord) van de vorige gebruiker inzitten.

Succes.
Bedankt voor je tip!
Ik zal navragen of dat al gebeurt is: ik dacht het wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het heel vluchtig gelezen, maar ik mis eigenlijk het advies om Ouderlijk toezicht in te stellen.

Met Ouderlijk Toezicht van Google kun je de telefoon van je zoon 'koppelen' aan jouw telefoon. Hij mag dan tot op zekere hoogte zelf apps installeren en je kunt zelf ook de beperkingen aan het gebruik ervan instellen. Bijvoorbeeld maximaal 30 minuten per dag.

https://support.google.com/googleplay/a ... 5738?hl=nl
Ik heb het inmiddels op school nagevraagd, en school probeert inderdaad de mobiel te betrekken bij de les om ze er vertrouwd mee te maken voor als ze naar het VO gaan. Dus ze kunnen een foto maken van aantekeningen, de rekenmachine gebruiken en dingen opzoeken. En er is dus een whatsapp groep van de klas. De schooltechnicus kan WiFi voor ze instellen.

Bij binnenpauzes op regendagen mag er ook gegamet worden. Ik hoor wel dat er ook buiten tiktok filmpjes gemaakt worden. Ongeveer 80% van de kinderen in groep 7/8 heeft een mobiel. Er wordt in de kring ook regelmatig iets besproken over de telefoons en ze doen mee aan de week van de mediawijsheid ofo.

Ik vind dit wel goed klinken; juist nu kunnen ze oefenen en redelijk begeleid foutjes maken, ook met zo’n groeps app.

Dus ik moet nu toch echt wel even die foon van zoon in orde gaan maken. Morgen maak ik een Google account voor hem een en installeer ik die family app op mijn laptop...

Welke games er op mogen, laat ik nog even in het midden; eerst eens kijken hoe die app werkt en wat ik er mee kan instellen. Als ik per app kan aangeven hoe lang het mag, kan hij het gaan proberen.
Alle reacties Link kopieren
Familiy Link is op verschillende niveau's in te stellen: altijd eerst toestemming voor installeren van apps tot helemaal vrij.

Ik heb eerst altijd toestemming laten vragen. Tot duidelijk was waar hij op moest letten (privacy etc) en heeft nu vrijheid om gratis apps te installeren.

Bedtijd en maximum tijd per dag zijn de belangrijkste features hier.

Vervelend is de beperking van Youtube door Google voor kinderen onder de 13. Die is bijna niet te omzeilen.
Okee; eigenlijk de belangrijkste vraag:
We zitten nu dus met een combi van IOS en Android apparaten.
Zoon heeft voorlopig een hele aardige android telefoon, en ik kan de family link app op mijn ipod installeren, al merkt ik dat sommige dingen niet helemaal werken, en dan moet ik verder op mijn laptop.

Zijn er meer gezinnen waarin Android en ios door elkaar lopen, of is dat in de praktijk zo onhandig dat je binnen de kortste keren toch probeert iedereen gelijk te trekken?

Of "is het wel te doen" voorlopig, maar is het dan wel handige dat ik even in mijn uppie de beheerder ben, en niet ook nog probeer een account voor mijn man toe te voegen aan de family link app zodat hij dezelfde beslissingen kan nemen als ik?
Ik zie het niet echt zitten om met zijn allen uitgebreid cloudruimte, foto's, apps etc. te gaan delen in die app omdat wijzelf dus meer ipod gericht zijn... Aan de andere kant is er een kleine kans dat ik misschien ook maar een android telefoon ga kopen om met mijn zoon te kunnen whatsappen (wat ik nu dus niet kan omdat ik geen smartphone heb)?
Alle reacties Link kopieren
Geef hem alsjeblieft zijn eigen google account. Als hij android gaat gebruiken ontkomt hij daar niet aan. En als hij niet zijn eigen account gaat gebruiken zal dat alleen maar problemen opleveren in de toekomst.

Hij zal dit zelf moeten leren en beheren. Daar kan je geen controle over hebben.

En ik snap je punt niet over het probleem dat jij iOS gebruikt en hij Android. De telefoons hoeven niks met elkaar te doen.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
RoamingZombie schreef:
23-10-2020 13:22
Geef hem alsjeblieft zijn eigen google account. Als hij android gaat gebruiken ontkomt hij daar niet aan. En als hij niet zijn eigen account gaat gebruiken zal dat alleen maar problemen opleveren in de toekomst.

Hij zal dit zelf moeten leren en beheren. Daar kan je geen controle over hebben.

En ik snap je punt niet over het probleem dat jij iOS gebruikt en hij Android. De telefoons hoeven niks met elkaar te doen.
Ik ben er nu al een tijdje mee bezig, en ik vind het een RAMP. Wat een gekut met google zeg! De iTunes store was gewoon iets dat los stond van al je andere accounts.

Maar nu we aan zo'n android vast zitten, MOETEN we google accounts gebruiken, die overal aan vastgeknoopt zitten. Ik probeer wel met gezond verstand niet al mijn gegevens online te gooien, maar nu wordt ik gedwongen tot allerlei stappen die we bewust de afgelopen jaren niet gedaan hebben.

Ik kijk bijvoorbeeld nooit ingelogd naar YouTube filmpjes. En ik houd geen online contactenlijsten bij.

Maar nu had ik een account voor zoon gemaakt met een google account dat mijn man kortgeleden al voor hem had gemaakt voor de PlayStation. Dit gekoppeld aan een family- link account. Nou; wat apps op de telefoon gezet en dingen beetje ingericht. Wat moet je bizar veel geheime knopjes en schuifjes verzetten bij je instellingen om te voorkomen dat de google assistent je afluistert en al je gegevens weer online doorstuurt zeg!

Mijn plan was om zoon van eigen geld tegoed te laten kopen. Maar nadat ik de family link had ingesteld, bleek dat mijn man oorspronkelijk een verzonnen geboortejaar had ingevuld waarmee zoon nu al volwassen zou zijn. Dan kan hij die family link met toezicht zelf verwijderen.
Dus ik verander mijn zoons geboortedatum. Zegt google me dat mijn zoon minderjarig is (duh!) en dat zijn account binnen een paar dagen verwijderd wordt, tenzij ik het gezag uitoefen. Nou dat leek me sowieso de bedoeling. Maar vervolgens wil google bewijs dat ik volwassen ben, en eist dat ik een creditcard nummer ga koppelen aan ons account als bewijs. Huh?! Als ik iets NIET van plan was, is het wel een online winkel permanent toegang geven tot mijn creditcard!

Het blijkt dat we voor een gedeeld family-account (nodig om samen het toezicht te kunnen instellen en aanpassen) sowieso verplicht een creditcard moeten opgeven.

Ik ben nu maar aan het zoeken naar prepaid creditcards om er op die manier nog een draai aan te geven dat ik ze geen permanente machtiging hoef te geven tot een rekening van ons, maar als ik hier over google, bestaat de kans dat ze dat niet gaan accepteren.

Ben ik nou de enige die het niet normaal vindt om al die gegevens maar zomaar in te leveren bij Google?

Ik vind sowieso die family link heel beperkt, en gebruik het nu alleen bij gebrek aan beter.
Wat ik er mee doe, is de telefoon tussen 20:00 en 8:00 vergrendelen. Dat is echt wel nodig. Ik kan er ook tijdslimieten bij apps voor instellen. Wat NIET kan, wat veel beter zou werken, is dat je een groep aanmaakt van apps en games waar zoon SAMEN een limiet voor mag gebruiken. Als ik nu voor YouTube 30 min. instel, en voor 2 games ook, dan kan hij daar samen al weer 1,5 uur mee bezig.

Zijn er ook andere, onafhankelijke apps te koop voor dit soort beheer op afstand?
Laat dat hele koppelen eens los. Ik heb voor mijn kinderen allemaal een eigen mailadres en dus een Google account. Ze mogen aanschaffen wat gratis is. En waar geld aan te pas komt, wordt er niet opgezet. Wel Netflix en Disney+. Daarop log ik in.

Ik zou zeggen bemoei je niet met de telefoon en kijk 1x per week samen op zijn telefoon. Laat hem jou door de telefoon leiden. Dat moet jij prima kunnen. Je maakt je drukker dan nodig en houdt hem erg in de houtgreep. Laat hem ontdekken en zeggen dat hij bij jullie terecht kan als er iets fout gaat.
Zeilboot76 schreef:
25-10-2020 17:12
Laat dat hele koppelen eens los. Ik heb voor mijn kinderen allemaal een eigen mailadres en dus een Google account. Ze mogen aanschaffen wat gratis is. En waar geld aan te pas komt, wordt er niet opgezet. Wel Netflix en Disney+. Daarop log ik in.

Ik zou zeggen bemoei je niet met de telefoon en kijk 1x per week samen op zijn telefoon. Laat hem jou door de telefoon leiden. Dat moet jij prima kunnen. Je maakt je drukker dan nodig en houdt hem erg in de houtgreep. Laat hem ontdekken en zeggen dat hij bij jullie terecht kan als er iets fout gaat.
Ik wil hem best laten ontdekken, maar niet als hij moet slapen. En hij heeft echt moeite om dingen te stoppen, dus het zou niet eerlijk zijn om hem, als zijn executieve functies dat gewoon nog niet aankunnen, teveel mogelijkheden te geven.

Ik zoek wel naar een systeem dat bij voorkeur inzichtelijk voor hem zelf maakt hoe het gaat, en hoe hij dingen kan leren. Ik wil niet de boze poortwachter zijn, maar hem met stapjes laten leren zodat hij in zijn vrijheid kan groeien.

Ik ga niet verder met google family link: zit nu betaalde apps te vergelijken. FL biedt te weinig privacy voor ons, maar is ook te strikt.

Ik vind de optie interessant om een smart wifi netwerk te nemen waar je per persoon een account op aanmaakt. Dan gaat het meer om dat hij zelf moet kiezen hoe hij zijn wifi tijd verdeelt over verschillende apparaten enzo.

Maar dan zou bv Spotify van mij gewoon altijd mogen, dus even kijken hoe het systeem dat doet.
blijmetmij schreef:
25-10-2020 18:06
Ik wil hem best laten ontdekken, maar niet als hij moet slapen.
Dan geef je hem geen data en zet je de wifi uit als hij moet slapen. Moet je natuurlijk wel zorgen dat je zelf wat data hebt voor als hij naar bed is :D

En voor de rest zou ik het niet al te veel zoeken in controle, maar in opvoeding. Leg je kind uit waarom internet ook best gevaarlijk kan zijn, en vraag hem met jou te overleggen als hij een app wil downloaden of zich ergens aan wil melden. Zo heb ik het bij gebrek aan anders ook gedaan en het ging prima.
Waarom moet zijn telefoon persé van 20 tot 8 uur vergrendeld zijn? Laat hem zijn telefoon om 20.00u bij jullie inleveren. Klaar.
Rosalind schreef:
26-10-2020 10:02
Waarom moet zijn telefoon persé van 20 tot 8 uur vergrendeld zijn? Laat hem zijn telefoon om 20.00u bij jullie inleveren. Klaar.
Nou; het liefst zou ik de telefoon zodanig instellen dat er een aantal zaken zijn die gewoon mogen doorlopen. Muziek en luisterboeken bijvoorbeeld. Daar mag hij in bed naar luisteren. Maar hij zou dan niet meer bezig moeten zijn met het apparaat; met games, whatsapp en andere dingen. Voor mijn zoon is het vaak heel duidelijk als iets echt niet meer KAN. Maar zodra de mogelijkheid nog wel bestaat (in zijn hoofd), dan wil hij dat toch heeeeeeel erg graag voortdurend afmaken en mee verder gaan. Daarin kan hij nog niet goed genoeg schakelen. Dus het zou veel onrust geven als er een omweggetje te verzinnen was.

Als alternatief zou hij die muziekfunctie apart op een oude ipod kunnen gebruiken, maar die is zo oud dat Spotift het nog net wel ondersteunt, maar de luisterbieb app doet het daar sinds kort niet meer op. Dus daarvoor was het wel fijn dat er een nieuwe telefoon in beeld kwam...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven