Blog starten op Facebook, maar hoe?

20-10-2015 11:51 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik wil graag via Facebook een blog starten. Er hoort nog geen website bij, ik wil eerst eens zien of het überhaupt gelezen gaat worden. Maar, hoe doe ik dat?

Ik zie dat ik een pagina kan maken, maar dan loop ik al vast! Bij 'artiest, band of bekende persoon' zie ik wel blogger staan, maar dan maak je toch een blog over een blogger? En dat is nou net niet de bedoeling. Ik wil simpelweg teksten kunnen plaatsen op een eigen pagina die publiek gelezen kan worden. Google helpt me niet echt, maar misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen. Heeft iemand dit al eens gedaan, en kan me verder helpen?
Volgens mij kan dat niet. Heb het nog nooit gezien.

Ik heb een paar vriendinnen die een blog schrijven maar die doen dat wel op een aparte website en zetten het daarna op hun prive fb.

Je zou natuurlijk wel voor je blog een fb pagina kunnen maken en de link van je blog ( gemaakt op een blog site) daar dan steeds kopieren.

Fb is meer bedoeld voor korte stukjes, geen hele lappen tekst.

Voordeel van een gewone blogsite is dat je de tekst nog tussen door kunt opleuken met foto's ipv een grote lap tekst wat je op fb wel zult krijgen.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Is er een bepaald onderwerp waar je blog over gaat? Dan kun je ook bij bv amusement een onderwerp kiezen.
Verder sluit ik me aan bij MadameQetesh. Een blog op Facebook is niet handig en ook geen goede test om te kijken of je blog wel aanslaat.

Je kunt op bijvoorbeeld Wordpress een eigen (gratis) blog opzetten en dan via Facebook naar je posts linken.
Bedankt voor de reacties en tips Mesyn en MadameQetesh!

Ik weet zeker dat het wel een mogelijkheid is, zie bijvoorbeeld https://www.facebook.com/Perrongelukken ... =page_info

Ter info: het zullen ook geen 'lappen tekst' worden, maar kort en bondige stukjes over uiteenlopende onderwerpen.
quote:Amanda1804 schreef op 20 oktober 2015 @ 12:06:

Bedankt voor de reacties en tips Mesyn en MadameQetesh!

Ik weet zeker dat het wel een mogelijkheid is, zie bijvoorbeeld https://www.facebook.com/Perrongelukken ... =page_info

Ter info: het zullen ook geen 'lappen tekst' worden, maar kort en bondige stukjes over uiteenlopende onderwerpen.

Dat is dus niet wat jij zegt.

Via deze pagina wordt je gewoon naar haar blog site gelinkt

Ze blogt dus niet op fb zelf.

Ze doet precies wat schreef wat vriendinnen doen. Alleen linkt deze direct door en vriendinnen linken hun nieuwe blog op fb.

Ze schrijft niet het blog op fb zelf.
quote:MadameQetesh schreef op 20 oktober 2015 @ 12:09:

[...]

Dat is dus niet wat jij zegt.

Via deze pagina wordt je gewoon naar haar blog site gelinkt

Ze blogt dus niet op fb zelf.

Ze doet precies wat schreef wat vriendinnen doen. Alleen linkt deze direct door en vriendinnen linken hun nieuwe blog op fb.

Ze schrijft niet het blog op fb zelf.Jawel hoor, hij schrijft de blog op Facebook zelf. Maar het leest niet echt lekker, die lappen tekst.
Op deze tijdlijn staan korte en bondige stukjes, die vervolgens verwijzen naar zijn blog. Je kunt die verwijzing dan toch gewoon achterwege laten lijkt me?
quote:ikeaverslaafde schreef op 20 oktober 2015 @ 12:11:

[...]

Jawel hoor, hij schrijft de blog op Facebook zelf. Maar het leest niet echt lekker, die lappen tekst.Mee eens! Daarom zullen mijn teksten ook korter blijven, en waarschijnlijk komt een extern blog er in de toekomst ook wel van. Maar voor nu wil ik Facebook als speeltuin gebruiken.
quote:ikeaverslaafde schreef op 20 oktober 2015 @ 12:11:

[...]

Jawel hoor, hij schrijft de blog op Facebook zelf. Maar het leest niet echt lekker, die lappen tekst.Dan kan ik dat blijkbaar niet zien. Ik zie alleen de info + link naar de website. Verder kan ik niks zien.
quote:Amanda1804 schreef op 20 oktober 2015 @ 12:12:

[...]

Mee eens! Daarom zullen mijn teksten ook korter blijven, en waarschijnlijk komt een extern blog er in de toekomst ook wel van. Maar voor nu wil ik Facebook als speeltuin gebruiken.

Je bedoeld dat je zo'n irritant figuur wilt worden die elke dag een status update gaat schrijven van een halve allinea.

Dat is geen blog.

Begin dan gewoon een echt blog.
quote:MadameQetesh schreef op 20 oktober 2015 @ 12:15:

[...]

Je bedoeld dat je zo'n irritant figuur wilt worden die elke dag een status update gaat schrijven van een halve allinea.

Dat is geen blog.

Begin dan gewoon een echt blog.Je bedoelt dat je wel heel erg snel oordeelt zonder de inhoudelijke informatie te hebben om een goed oordeel te kunnen vellen?
quote:Amanda1804 schreef op 20 oktober 2015 @ 12:16:

[...]

Je bedoelt dat je wel heel erg snel oordeelt zonder de inhoudelijke informatie te hebben om een goed oordeel te kunnen vellen?

Nee hoor dit is het beeld dat ik erbij krijgt.

Je wilt geen aparte blogsite maar alleen korte stukjes steeds op fb zetten.

Nou op mij komt dat dus zo over. Ik zou dat dus nooit volgen, en een blogger heeft volgers nodig

Een blog bestaat uit wat meer tekst dan een ministukje op fb.

Hoe zou ik het anders moeten zien?

Leg het dan eens uit wat je wil.
In facebook kun je notities maken.. bedoel je zoiets? Is wel heel beperkt. Als je echt wilt bloggen waarom dan geen wordpress, blogger, livejournal etc? Is gratis.
quote:MadameQetesh schreef op 20 oktober 2015 @ 12:13:

[...]

Dan kan ik dat blijkbaar niet zien. Ik zie alleen de info + link naar de website. Verder kan ik niks zien.Klik op tijdlijn.
TO, ik ben ook benieuwd wat je nu eigenlijk wil. Waar ga je over schrijven? Wie is je doelgroep? Wat is je doel met het blog?
Met alle respect (en meestal volgt er dan alsnog iets beledigends, maar zo is dit absoluut niet bedoeld): de mogelijkheid om een blog via bijv. blogger te starten is me bekend, en ga ik wellicht later ook gebruiken. Voor nu wil ik via FB starten, maar weet ik niet hoe het kan/moet.

Ik vind advies over alternatieven oprecht fijn, maar ze zijn voor mij nu (nog) niet op z'n plaats. Om dezelfde reden ga ik niet uitleggen wat ik ga doen, en welk beeld je daarbij zou kunnen vormen over mijn blogactiviteiten. :-) Dat doet er simpelweg niet toe.
quote:Amanda1804 schreef op 20 oktober 2015 @ 12:24:

Met alle respect (en meestal volgt er dan alsnog iets beledigends, maar zo is dit absoluut niet bedoeld): de mogelijkheid om een blog via bijv. blogger te starten is me bekend, en ga ik wellicht later ook gebruiken. Voor nu wil ik via FB starten, maar weet ik niet hoe het kan/moet.

Ik vind advies over alternatieven oprecht fijn, maar ze zijn voor mij nu (nog) niet op z'n plaats. Om dezelfde reden ga ik niet uitleggen wat ik ga doen, en welk beeld je daarbij zou kunnen vormen over mijn blogactiviteiten.

Tja dan niet. Dan blijft mijn beeld bestaan.

Beetje vreemd dat je hier om advies komt vragen maar vertikt om uit te leggen hoe je het precies bedoeld.
quote:ikeaverslaafde schreef op 20 oktober 2015 @ 12:22:

[...]

Klik op tijdlijn. Lukt niet. Misschien omdat ik mobiel zit.
Ik geef toch een optie op FB? Notities gebruiken.
quote:MadameQetesh schreef op 20 oktober 2015 @ 12:27:

[...]

Tja dan niet. Dan blijft mijn beeld bestaan.

Beetje vreemd dat je hier om advies komt vragen maar vertikt om uit te leggen hoe je het precies bedoeld.Dat geeft niet. En ik vraag inderdaad om advies, maar niet voor wat betreft de mogelijkheden. En daarbij doet de inhoud er ook niet toe.
Nou ja, veel succes dan maar.
quote:closednote schreef op 20 oktober 2015 @ 12:29:

Ik geef toch een optie op FB? Notities gebruiken.Dank je wel closednote! Om zeker te weten dat ik je begrijp: Je bedoelt om zo op je persoonlijke facebookpagina langere teksten te kunnen plaatsen?
quote:ikeaverslaafde schreef op 20 oktober 2015 @ 12:30:

Nou ja, veel succes dan maar.Een oprecht dankjewel hierbij, ikeaverslaafde!
quote:Amanda1804 schreef op 20 oktober 2015 @ 12:29:

[...]

Dat geeft niet. En ik vraag inderdaad om advies, maar niet voor wat betreft de mogelijkheden. En daarbij doet de inhoud er ook niet toe.

Het ging me niet om de inhoud. Het ging me om de manier waarop je het op fb wil plaatsen. Het is me nog steeds volkomen onduidelijk. Maar goed je wil geen uitleg geven. Ik blijf erbij fb is niet voor langere teksten en dus niet om te bloggen. Wel om links om te plaatsen.

Succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven