Hoe bewaren jullie gezinsherinneringen?
woensdag 25 juni 2025 om 06:15
Ik merk dat we als gezin steeds meer herinneringen, foto’s en grappige uitspraken hebben, maar alles raakt verspreid over apps, e-mails, telefoons, google drive, externe schijven.
Als voorbeeld stuur ik nu na vakanties wel eens een terugblik via e-mail naar mijn vrouw en kinderen met foto’s en een kort verhaaltje, maar dat raakt toch kwijt in de massa.
Ik droom van één centrale plek waar we dat als gezin kunnen bewaren, voor nu én later.
Hebben jullie hier een fijne oplossing voor? Een app, een manier van werken?
Ik hoor graag tips of ervaringen!
Als voorbeeld stuur ik nu na vakanties wel eens een terugblik via e-mail naar mijn vrouw en kinderen met foto’s en een kort verhaaltje, maar dat raakt toch kwijt in de massa.
Ik droom van één centrale plek waar we dat als gezin kunnen bewaren, voor nu én later.
Hebben jullie hier een fijne oplossing voor? Een app, een manier van werken?
Ik hoor graag tips of ervaringen!
woensdag 25 juni 2025 om 07:34
Wij maken 3-4 keer per jaar een fotoboek en laten alles printen. Het is tijdrovend, maar wel leuk als het helemaal klaar is. Wij schrijven er geen verhaaltjes bij overigens.
Kindertekeningen en frutsels gooi ik meestal na verloop van tijd wel weg.
Kindertekeningen en frutsels gooi ik meestal na verloop van tijd wel weg.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
woensdag 25 juni 2025 om 07:35
woensdag 25 juni 2025 om 10:12
wow hier hetzelfde probleem maar we zijn ook 6x verhuisd in 10 jaar dus ik was al heel bllij dat ik laatst op het idee kwam om allerlei losse kaarten, fotos's en grappige knutsels in 1 speciaal daarvoor aangewezen verhuisdoos te bewaren
Er zit verder geen systeem in. Foto's staan verspreid over 5 telefoons, 4 computers, apps en wat verdwaalde fotoboeken.... die ook ergens in een doos liggen.
Van de duizenden fotos die de afgelopen jaren zijn gemaakt, zal er waarschijnlijk maar een klein deel over zijn als de kids volwassen zijn. Ik weet niet eens of dat erg is.... ik heb zelf 5 fotoboeken uit mijn hele jeugd en dat vind ik eigenlijk wel genoeg, kijk er nooit in. Alleen leuk om de kinderen eens te laten zien hoe het/ik vroeger was ofzo, heb je geen duizenden foto's voor nodig.

Van de duizenden fotos die de afgelopen jaren zijn gemaakt, zal er waarschijnlijk maar een klein deel over zijn als de kids volwassen zijn. Ik weet niet eens of dat erg is.... ik heb zelf 5 fotoboeken uit mijn hele jeugd en dat vind ik eigenlijk wel genoeg, kijk er nooit in. Alleen leuk om de kinderen eens te laten zien hoe het/ik vroeger was ofzo, heb je geen duizenden foto's voor nodig.
woensdag 25 juni 2025 om 10:21
woensdag 25 juni 2025 om 11:45
Wij hebben het idee om alle foto's digitaal in de cloud te bewaren en te ordenen naar jaar, en binnen het jaar naar gebeurtenis. En dan willen we nog alle video's die we (digitaal) op tape hebben nog een keer overzetten naar de cloud.
Maar in werkelijkheid zit alles in de cloud zonder enige vorm van structuur. Als we foto's willen voor aan de muur, als achtergrond op computer of telefoon, of voor op "the frame" (Samsung tv die een fotolijst na doet) dan lopen we daar wat doorheen en pikken er uit wat leuk is.
En de filmpjes, die staan nog op tape. Geen idee of die nog leesbaar zijn.
Want eigenlijk is onze ervaring dat het verzamelen van dit soort dingen vooral leuk is tijdens het opslaan en ordenen, en dat je er daarna hoofdzakelijk niets meer mee doet.
Maar in werkelijkheid zit alles in de cloud zonder enige vorm van structuur. Als we foto's willen voor aan de muur, als achtergrond op computer of telefoon, of voor op "the frame" (Samsung tv die een fotolijst na doet) dan lopen we daar wat doorheen en pikken er uit wat leuk is.
En de filmpjes, die staan nog op tape. Geen idee of die nog leesbaar zijn.
Want eigenlijk is onze ervaring dat het verzamelen van dit soort dingen vooral leuk is tijdens het opslaan en ordenen, en dat je er daarna hoofdzakelijk niets meer mee doet.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
woensdag 25 juni 2025 om 12:55
wij hebben een gedeelde dropbox online.. hier staan alle foto`s gesorteerd op categorie.
In de categorieen hebben we submappen, dus bijvoorbeeld de map vakantie heeft inmiddels heel wat jaren benoemd staan en dan in die jaren de verschillende vakanties/trips erin zitten.
ik gebruik het echt heel vaak.
In de categorieen hebben we submappen, dus bijvoorbeeld de map vakantie heeft inmiddels heel wat jaren benoemd staan en dan in die jaren de verschillende vakanties/trips erin zitten.
ik gebruik het echt heel vaak.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
woensdag 25 juni 2025 om 13:22
Ik zou ook een systeem willen hebben, maar het komt er niet van. Ik heb een grote map met tekeningen et cetera van de kinderen, tot ze ongeveer tien jaar waren. Verder heel veel digitale filmpjes (op digitale tapejes, wel echt nog dingen die je in de betreffende camera moet stoppen om af te kunnen spelen of over te zetten op een andere informatiedrager) die eigenlijk allemaal een keer overgezet en gemonteerd zouden moeten worden. En dan heel veel foto's, die van tot een jaar of tien geleden op cd's en op een harddrive. Moet ook allemaal een keer weer bekeken en overgezet worden naar een centrale plek. De foto's van de laatste tien jaar staan in mijn iCloud. En dan heb ik nog dozen met spulletjes, zoals het eerste babypakje van de kinderen, de navelstrengstompjes, tandjes, notitieboekjes en zo... Wanneer dat toch ooit allemaal geordend moet worden... Dus ik lees graag mee voor tips.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 25 juni 2025 om 14:53
Ik zet alles op 3 harde schijven en 2 harde schijven in een brandveilige koffer. Sinds geboorte kind willen wij nu ook fotoboeken maken. Als ze 1 jaar is gaan wij de leukste foto's in een album plaatsen.
Op de harde schijven alles per jaar, maand en activiteit geordend, zodat je alles heel makkelijk terugvindt.
Op de harde schijven alles per jaar, maand en activiteit geordend, zodat je alles heel makkelijk terugvindt.
woensdag 25 juni 2025 om 16:56
Ik maak overal fotoboeken van en laat ze afdrukken.Elke vakantie een eigen boek, elk tripje een eigen boek, de bouw van ons huis een eigen boek en voor de "dagelijkse dingen" maak ik elk jaar een project life boek. Elke week heeft dan 2 pagina's waarin ik alle dingetjes van die week zet zoals een etentje, een uitspraak, een avondje uit, maar ook de verdrietge dingen. Dus zeg maar een soort dagboek maar dan in een leuke layout gecombineerd met foto's, verhaaltjes en quotes
woensdag 25 juni 2025 om 19:04
Ik ga binnenkort verhuizen en heb de zolder, de kasten, de laadjes, alles uitgemest. En heb dus de laatste weken al die zorgvuldig bewaarde frutsels en knutsels, de vakantieknipselboeken vol met ingeplakte bonnetjes en kaartjes, doosjes tandjes, knuffels en andere zooi naar de stort gebracht en me afgevraagd waarom ik dat toch allemaal heb bewaard. Jaren niet meer gezien, nooit meer naar omgekeken.
Wat overbleef waren de foto-albums en een paar dierbare spulletjes die makkelijk in één bewaardoos konden. Heerlijk!
Wat overbleef waren de foto-albums en een paar dierbare spulletjes die makkelijk in één bewaardoos konden. Heerlijk!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in