Olifanten Thailand
zondag 22 juni 2025 om 18:41
Volgende maand gaan wij naar Thailand en we willen graag een olifantenopvang bezoeken. Bij voorkeur in Chiang mai of ko Samui.
Ik heb al veeeeel gegoolged, maar ik kom er maar geen wijs uit. Dan lijkt het eerst ethisch verantwoord, maar blijkt het uiteindelijk toch weer een touristtrap.
Ik hoopte dat er hier misschien iemand aanraders heeft vanuit eigen ervaring?
Welke is leuk om te bezoeken en goed voor de dieren?
Ik heb al veeeeel gegoolged, maar ik kom er maar geen wijs uit. Dan lijkt het eerst ethisch verantwoord, maar blijkt het uiteindelijk toch weer een touristtrap.
Ik hoopte dat er hier misschien iemand aanraders heeft vanuit eigen ervaring?
Welke is leuk om te bezoeken en goed voor de dieren?
zondag 22 juni 2025 om 19:45
Dit kwam op Insta voorbij van de week:
Hoe bezoek je olifanten op een verantwoorde manier?
Let hierop bij het kiezen van een sanctuary:
Je mag de olifanten niet aanraken
Geen voeren, wassen of ritjes
De dieren mogen vrij rondlopen
De plek biedt educatie en respecteert natuurlijk gedrag
Interactie gebeurt op afstand, in stilte
Hoewel alle plekken beweren vriendelijk te zijn voor de olifanten, is dit slechts met een handjevol plekken het geval. In de meeste gevallen worden de olifanten uitgebuit, van jongs af aan gebroken om te gehoorzamen en enorm verwaarloosd en mishandeld.
Deze plekken in Thailand voldoen aan de normen van diervriendelijkheid en zijn goedgekeurd door World Animal Protection:
ChangChill – Chiang Mai
Boon Lott’s Elephant Sanctuary (BLES) – Midden-Noord Thailand
BEES (Burm and Emily’s Elephant Sanctuary) – Mae Chaem
Following Giants – Krabi / Koh Lanta
Kindred Spirit Elephant Sanctuary (KSES) – Noord-Thailand
Phuket Elephant Sanctuary – Phuket
Mahouts Elephant Foundation – Chiang Mai regio
Somboon Legacy Foundation – Noord-Thailand
Hoewel alle plekken beweren vriendelijk te zijn voor de olifanten, is dit slechts met een handjevol plekken het geval. In de meeste gevallen worden de olifanten uitgebuit, van jongs af aan gebroken om te gehoorzamen en enorm verwaarloosd en mishandeld.
Deze plekken in Thailand voldoen aan de normen van diervriendelijkheid en zijn goedgekeurd door World Animal Protection:
zondag 22 juni 2025 om 22:00
Dat bedoelt ze niet.Marianneke schreef: ↑22-06-2025 21:53Dus je wilt als toerist een olifantenfarm bezoeken, maar het mag geen oord voor toeristen zijn?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 22 juni 2025 om 22:30
zondag 22 juni 2025 om 22:31
Ik vind het ook goed dat je dit uitzoekt maar voor de zekerheid zou ik helemaal geen olifantenopvang gaan bezoeken. Zodra er iets te "bezoeken" valt, ook al is het helemaal niet als attractie bedoeld, geen ritjes of andere toeristen-dingen, dan is het al een toeristentrekker en/of verdienmodel. Als je ze kunt bekijken bedoel ik.
Misschien zijn er ook opvangcentra die je kunt bezoeken zonder dat je olifanten kunt zien maar dan volstaat mogelijk ook een gelddonatie.
Misschien zijn er ook opvangcentra die je kunt bezoeken zonder dat je olifanten kunt zien maar dan volstaat mogelijk ook een gelddonatie.
zondag 22 juni 2025 om 22:35
https://www.mytravelsecret.nl/olifantenopvang-thailand/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 22 juni 2025 om 22:43
Zou zelf naar een park gaan waar waar deze prachtige dieren mogelijk in het wild te zien zijn. Lees op Google meerdere parken o.a.Kui Buri National Park en Khao Yai National Park.
Lijkt mij namelijk verschrikkelijk om naar een opvang te gaan. Ik snap de intentie, maar het idee dat die dieren zo gekweld en toegetakeld zijn voor een stom ritje. Een donatie zou ik wel geven.
Dit is bijvoorbeeld ook een reden dat ik niet snel naar Santorini zou gaan, al die arme ezeltjes
kan ik niet tegen.
Lijkt mij namelijk verschrikkelijk om naar een opvang te gaan. Ik snap de intentie, maar het idee dat die dieren zo gekweld en toegetakeld zijn voor een stom ritje. Een donatie zou ik wel geven.
Dit is bijvoorbeeld ook een reden dat ik niet snel naar Santorini zou gaan, al die arme ezeltjes

zondag 22 juni 2025 om 23:17
Dat klopt natuurlijk niet, een opvang heeft geld nodig om dieren te helpen en te onderhouden en dat geld krijgen ze niet van de Thaise overheid. Ook in Europa zijn veel dierenopvang centra waar je heen kunt / dieren kunt zien en met de inkomsten daarvan redden ze weer nieuwe dieren…Dala schreef: ↑22-06-2025 22:31Ik vind het ook goed dat je dit uitzoekt maar voor de zekerheid zou ik helemaal geen olifantenopvang gaan bezoeken. Zodra er iets te "bezoeken" valt, ook al is het helemaal niet als attractie bedoeld, geen ritjes of andere toeristen-dingen, dan is het al een toeristentrekker en/of verdienmodel. Als je ze kunt bekijken bedoel ik.
Maar goed daarmee zeg ik niet dat alle opvangen ethisch verantwoord zijn maar het zien van de dieren is geen contra
where ever you go, go with your heart
maandag 23 juni 2025 om 07:53
Skawa schreef: ↑22-06-2025 23:17Dat klopt natuurlijk niet, een opvang heeft geld nodig om dieren te helpen en te onderhouden en dat geld krijgen ze niet van de Thaise overheid. Ook in Europa zijn veel dierenopvang centra waar je heen kunt / dieren kunt zien en met de inkomsten daarvan redden ze weer nieuwe dieren…
Maar goed daarmee zeg ik niet dat alle opvangen ethisch verantwoord zijn maar het zien van de dieren is geen contra
Het hangt er o.a. vanaf hoe dicht je bij de dieren mag komen. Van een afstand observeren is heel anders dan meehelpen voeren met een speciaal jasje aan. Eigenlijk is het altijd fout als je direct bij de olifanten mag komen.
Als er jonge dieren zijn, is de kans klein dat je in een ethische opvang bent. Het doel zou moeten zijn om niet nog meer dieren in gevangenschap te houden en geboortes gaan daar rechtstreeks tegenin en dienen enkel om meer toeristen aan te trekken. Want die vinden babyolifanten extra schattig.
maandag 23 juni 2025 om 07:56
Maar met een donatie van 1000 euro zonder bezichtiging kun je toch meer dan met een ticket van 30 euro (bijv) waarbij je de dieren gaat zien?Skawa schreef: ↑22-06-2025 23:17Dat klopt natuurlijk niet, een opvang heeft geld nodig om dieren te helpen en te onderhouden en dat geld krijgen ze niet van de Thaise overheid. Ook in Europa zijn veel dierenopvang centra waar je heen kunt / dieren kunt zien en met de inkomsten daarvan redden ze weer nieuwe dieren…
maandag 23 juni 2025 om 08:04
Dit vind ik ook een goede maatstaf. Het doel is het opvangen van dieren die zijn uitgebuit in de toeristenindustrie. Het fokken van nieuwe dieren in gevangenschap lijkt mij niet bij de doelstelling horen.Ravintola schreef: ↑23-06-2025 07:53Het hangt er o.a. vanaf hoe dicht je bij de dieren mag komen. Van een afstand observeren is heel anders dan meehelpen voeren met een speciaal jasje aan. Eigenlijk is het altijd fout als je direct bij de olifanten mag komen.
Als er jonge dieren zijn, is de kans klein dat je in een ethische opvang bent. Het doel zou moeten zijn om niet nog meer dieren in gevangenschap te houden en geboortes gaan daar rechtstreeks tegenin en dienen enkel om meer toeristen aan te trekken. Want die vinden babyolifanten extra schattig.
Even een zoekopdracht van de genoemde centra en ik zie babydieren. Tja, volgens mij kan je dan hier ook naar de dierentuin.
maandag 23 juni 2025 om 08:22
Af en toe komen zwangere olifanten binnen. Dan komen ze daar gaandeweg achter en heeft de oude eigenaar dit goddank niet geweten. Die beesten worden ook gebruikt als broedmachines. Ik heb er als vrijwilliger gewerkt dus oordeel niet te snel.Steven1980 schreef: ↑23-06-2025 08:04Dit vind ik ook een goede maatstaf. Het doel is het opvangen van dieren die zijn uitgebuit in de toeristenindustrie. Het fokken van nieuwe dieren in gevangenschap lijkt mij niet bij de doelstelling horen.
Even een zoekopdracht van de genoemde centra en ik zie babydieren. Tja, volgens mij kan je dan hier ook naar de dierentuin.
maandag 23 juni 2025 om 08:46
Wfft.org (In het kort: Vangen/redden dieren in Nood op in (apen, beren, krokodillen, tijgers etc) waaronder ook Olifanten)
Hier heb ik 10 jaar geleden vrijwilligerswerk gedaan. Is opgezet door een Nederlander. Afgelopen jaren is er veel gedaan. Tegenwoordig zijn er ook bezoekers overdag en ik zie zelfs eco-lodges. Wel beperkt in aantal.
Als ik weer een keer in Thailand ben zal dit het eerste zijn waar ik weer naar naar toe zal gaan.
Hier heb ik 10 jaar geleden vrijwilligerswerk gedaan. Is opgezet door een Nederlander. Afgelopen jaren is er veel gedaan. Tegenwoordig zijn er ook bezoekers overdag en ik zie zelfs eco-lodges. Wel beperkt in aantal.
Als ik weer een keer in Thailand ben zal dit het eerste zijn waar ik weer naar naar toe zal gaan.
maandag 23 juni 2025 om 09:05
Dit idd. Ik heb met een groepsreis een excursie gehad. Werd door reisorganisatie en reisleider aangegeven dat het verantwoord was. We hebben daar de mogelijkheid gehad ze te voeren en te wassen..... vond het prachtig om te zien die dieren. Maar wel spijt gehad dat ik mee ben gegaan omdat het toch duidelijk was dat deze prachtige dieren mishandeld werden. Heb dit ook daarna ook gemeld bij reisorganisatie. Nooit iets meer op gehoord helaas....Mangogogo schreef: ↑22-06-2025 19:45Dit kwam op Insta voorbij van de week:
Je mag de olifanten niet aanraken
Geen voeren, wassen of ritjes
De dieren mogen vrij rondlopen
De plek biedt educatie en respecteert natuurlijk gedrag
Interactie gebeurt op afstand, in stilte
ChangChill – Chiang Mai
Boon Lott’s Elephant Sanctuary (BLES) – Midden-Noord Thailand
BEES (Burm and Emily’s Elephant Sanctuary) – Mae Chaem
Following Giants – Krabi / Koh Lanta
Kindred Spirit Elephant Sanctuary (KSES) – Noord-Thailand
Phuket Elephant Sanctuary – Phuket
Mahouts Elephant Foundation – Chiang Mai regio
Somboon Legacy Foundation – Noord-Thailand
Carpe Diem!
maandag 23 juni 2025 om 10:01
Dit dus. Als je begaan bent met het lot van opvang-olifanten: doneer een mooi bedrag. Daar hebben die olifanten echt veel meer aan dan koekeloerende nieuwsgierigen; echt, die olifanten zitten heus niet op jou te wachten.
maandag 23 juni 2025 om 10:28
Een enkel kalf ala.. maar vaak hebben die opvangcentra permanent kalveren. Dan klopt het niet.
(En vrijwilligerswerk is helaas soms ook een verdienmodel geworden)
Wij zijn vorig jaar in Thailand geweest en hebben uitgebreid gezocht of er een verantwoorde opvang was, waar de dieren niet werden mishandeld of aan de ketting gelegd. Onze conclusie was, dat die er niet is. Wij zijn dus niet bij een olifantenopvang geweest.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
maandag 23 juni 2025 om 10:29
Een kalf hoeft helemaal niet uit de kudde te worden gehaald. Andere olifanten ontfermen zich d'r over, maar er wordt geld mee verdiend dan weet je al genoeg.
maandag 23 juni 2025 om 10:30
Zelfs alleen van een afstand observeren heeft tot doel de toerist/bezoeker tevreden te stellen. Want die vindt het leuk om een olifant te zien.
En je bent niet de enige in dat jaar die denkt "oooh, wat leuk die olifanten, en wat goed dat ze hier worden opgevangen."
Nee, waarschijnlijk is zo'n opvang vrijwel het hele jaar toegankelijk en komen er per dag honderden mensen kijken omdat ze het allemaal zo goed vinden dat de uitgebuite olifanten uit de toeristenindustrie niet meer hoeven te schilderen, voetballen, mensen op hun rug te vervoeren etc. En ja, zo'n opvang waar je op afstand observeert is natuurlijk ook beter dan waar olifanten voorheen voor werden ingezet. Maar mensen komen toch in de éérste plaats om die olifanten zelf te gaan zien.
En als ze mensen zouden vragen een donatie te doen zonder dat ze ook maar 1 olifant zullen zien, zijn een hele hoop mensen dat ineens toch een stuk minder bereid...
En je bent niet de enige in dat jaar die denkt "oooh, wat leuk die olifanten, en wat goed dat ze hier worden opgevangen."
Nee, waarschijnlijk is zo'n opvang vrijwel het hele jaar toegankelijk en komen er per dag honderden mensen kijken omdat ze het allemaal zo goed vinden dat de uitgebuite olifanten uit de toeristenindustrie niet meer hoeven te schilderen, voetballen, mensen op hun rug te vervoeren etc. En ja, zo'n opvang waar je op afstand observeert is natuurlijk ook beter dan waar olifanten voorheen voor werden ingezet. Maar mensen komen toch in de éérste plaats om die olifanten zelf te gaan zien.
En als ze mensen zouden vragen een donatie te doen zonder dat ze ook maar 1 olifant zullen zien, zijn een hele hoop mensen dat ineens toch een stuk minder bereid...
maandag 23 juni 2025 om 10:30
Maar een olifant die is gered uit de industrie of het toerisme heeft geen kudde natuurlijk.Bontebok schreef: ↑23-06-2025 10:28Elke olifant in gevangenschap waar je naar mag kijken als mens, is exploitatie en geen sactuary. Een zieke of gewonde olifant moet zo snel mogelijk weer terug naar de kudde. Dat strookt niet met opvang waar toeristen moeten betalen. Dat is namelijk een verdienmodel.
Dat gezegd hebbende: ik heb dit nooit gedaan in Thailand.
•
maandag 23 juni 2025 om 10:32

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in