Is deze pc nog te upgraden?

08-09-2025 23:45 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb echt nul verstand van computers. Dit is de pc van mijn nichtje, ze speelt heel graag de sims4 (met alle uitbereidingen) en gebruikt ze voor school vaak photoshop.

Ze ondervind veel problemen met deze pc, hij is erg traag, het duurt eeuwen voordat haar spel is geladen. Zelfs het afsluiten van het spel duurt enorm lang. Wanneer ze even wil switchen naar de internet explorer om een nieuw liedje of youtube filmpje op te zetten duurt het ook lang. Het duurt lang voordat de internet pagina normaal reageert.

Wanneer ze op photoshop zit (originele betaalde versie) heeft ze hetzelfde probleem. Soms moet ze tussendoor dingen opzoeken of een plaatje zoeken of iets en na een tijdje word dit ook enorm sloom. Het switchen duurt dan erg lang, ook al kan je photoshop ook gewoon in een klein scherm gebruiken.

Wat zou dit kunnen veroorzaken en nog belangrijker, valt er op deze pc iets te upgraden om het probleem weg te nemen? Weet iemand wat de mogelijkheden zijn?

Het betreft deze pc https://gyazo.com/ea251f429b31d791fcc7878f21de21b9
Dit kan van zoveel dingen afhankelijk zijn. Denk dat je beter iemand naar je pc kan laten kijken. Stats zie er opzich oke uit, maar hangt er vanaf hoe het onderhouden is etc.

Sinds wanneer heeft ze m? En heeft ze het sinds nieuw of tweedehands?

Overigens zijn photoshop en sims4 wel zware programma's om te runnen, het neemt sowieso veel werk geheugen in beslag 😅 Schermen verkleinen heeft trouwens nul effect hierop.

Edit: en er bestaat niet zoiets als een software upgrade om een pc sneller te maken. Daarvoor heb je nieuwe hardware (onderdelen) voor nodig, of evt je pc goed opschonen als dat het probleem is.
Is de internetsnelheid wel goed/hoog genoeg?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Airysuit schreef:
09-09-2025 00:03
Dit kan van zoveel dingen afhankelijk zijn. Denk dat je beter iemand naar je pc kan laten kijken. Stats zie er opzich oke uit, maar hangt er vanaf hoe het onderhouden is etc.

Overigens zijn photoshop en sims4 wel zware programma's om te runnen, het neemt sowieso veel werk geheugen in beslag 😅 Schermen verkleinen heeft trouwens nul effect hierop.

Edit: en er bestaat niet zoiets als een software upgrade om een pc sneller te maken. Daarvoor heb je nieuwe hardware (onderdelen) voor nodig, of evt je pc goed opschonen als dat het probleem is.
Ik snap dat er geen software upgrade is hiervoor, was het maar zo lol. Ik doelde meer op een andere grafische kaart of weet ik wat of meer werkgeheugen, als dat uberhaupt mogelijk is. Hardware dus.

Opschonen is het probleem niet, dat is al 100x gedaan inmiddels. Ze heeft de pc destijds nieuw gekregen dat is precies 5 jaar en 2 dagen geleden.
Moiren schreef:
09-09-2025 00:12
Is de internetsnelheid wel goed/hoog genoeg?
Ja, internet is prima.
Airysuit schreef:
09-09-2025 00:03

Eens.
De specificaties van je PC lijken goed genoeg.

Weet je zeker dat ze Internet Explorer gebruikt?
Want dat is wel verouderd om mee te browsen. Ik zou er in plaats daarvan Firefox opzetten. Of bedoelde je eigenlijk Microsoft Edge?
Courage schreef:
09-09-2025 00:27
Eens.
De specificaties van je PC lijken goed genoeg.

Weet je zeker dat ze Internet Explorer gebruikt?
Want dat is wel verouderd om mee te browsen. Ik zou er in plaats daarvan Firefox opzetten. Of bedoelde je eigenlijk Microsoft Edge?
Ze gebruikt firefox maar dat is toch ook een internet explorer? Of is dat enkel de naam van DE internet explorer? Ik hoop dat je me snapt, het is al laat lol
Anders de PC eens goed opschonen. Oude programma's verwijderen. Misschien zelfs alles opnieuw erop zetten.

Koeling kan ook een probleem zijn. Soms zijn ventilatoren vuil waardoor koeling een probleem wordt. Kan hier ook traag van worden.

En wat werkgeheugen erbij prikken.

Kan denk ik nog wel een ronde mee.
8GB RAM is wat aan de lage kant als je zware programma's zoals photoshop wilt draaien. Als je dat ophoogt naar minimaal 16GB zul je waarschijnlijk al wel verschil merken.

Zoals ik zie betreft dit een desktop met losse kast en geen laptop. Meestal kun je die goed upgraden en zo'n beetje alles wel vervangen als je zou willen en er handig in bent. Ik ken mensen die al tig jaar dezelfde computerkast hebben maar de inhoud is in de loop der jaren steeds geupgrade.

Heb je niemand in de familie, vrienden of kennissen kring die als hobby/werk aan computers sleutelt? Misschien kan die eens kijken want je kunt ook weer niet zomaar iedere videokaart enzo kopen en erin stoppen.
graze wijzigde dit bericht op 09-09-2025 01:26
18.63% gewijzigd
ikbenhetzozat schreef:
09-09-2025 00:33
Ze gebruikt firefox maar dat is toch ook een internet explorer? Of is dat enkel de naam van DE internet explorer? Ik hoop dat je me snapt, het is al laat lol
Nee, Internet Explorer heet nu Edge en dat noemen we een browser. Firefox is een andere browser.

Draait de p.c. nog steeds op Windows 10 of is het intussen Windows 11? Windows 10 wordt vanaf half oktober niet meer ondersteund, dan komen er geen beveiligingsupdates meer.

De specificaties van de Acer Aspire zijn voldoende, maar alles wijst op een fikse malware besmetting. Nu kan ik natuurlijk allerlei programma's noemen die ze kan gebruiken om het probleem op te lossen, maar als zij geen enkele kennis van zaken heeft, heb ik er niet het vertrouwen in dat het goed gaat komen. En laat ze ajb niet zelf gaan Googelen naar gratis programma's, want online staan ook genoeg bagger programma's die het probleem nog verder verergeren.

Ik zal één poging wagen. Laat haar Malwarebytes downloaden via deze link https://www.gratissoftwaresite.nl/downl ... e-virussen Klik op de link die staat onder 'download via de producent'. Het programma wordt dan geïnstalleerd, volg de instructies.

Ze krijgt 14 dagen gratis de premium proefversie, zonder te kopen wordt het na 14 dagen een uitgeklede gratis versie. En dat is prima, ze heeft hem nu alleen even nodig om van de rotzooi af te komen.

Laat haar een volledige scan doen. Als dat gedaan is en de p.c. opnieuw is opgestart, doe het dan nog een 2e keer om te checken op de p.c. echt malware vrij is.
ikbenhetzozat schreef:
09-09-2025 00:25
Ik snap dat er geen software upgrade is hiervoor, was het maar zo lol. Ik doelde meer op een andere grafische kaart of weet ik wat of meer werkgeheugen, als dat uberhaupt mogelijk is. Hardware dus.

Opschonen is het probleem niet, dat is al 100x gedaan inmiddels. Ze heeft de pc destijds nieuw gekregen dat is precies 5 jaar en 2 dagen geleden.
Als dat het probleem niet is zou ik een nieuwere aanschaffen. Ik vind een 5 jaar oude PC al best wel aan de oude kant.

Werkgeheugen zal wel helpen. Maar ik vraag me af of het verschil zo groot zal zijn.

Het vervangen van onderdelen kan uiteraard. Maar ik weet niet of dat de moeite is en of een nieuwe PC niet goedkoper is.
Graze schreef:
09-09-2025 01:20
8GB RAM is wat aan de lage kant als je zware programma's zoals photoshop wilt draaien. Als je dat ophoogt naar minimaal 16GB zul je waarschijnlijk al wel verschil merken.

Zoals ik zie betreft dit een desktop met losse kast en geen laptop. Meestal kun je die goed upgraden en zo'n beetje alles wel vervangen als je zou willen en er handig in bent. Ik ken mensen die al tig jaar dezelfde computerkast hebben maar de inhoud is in de loop der jaren steeds geupgrade.

Heb je niemand in de familie, vrienden of kennissen kring die als hobby/werk aan computers sleutelt? Misschien kan die eens kijken want je kunt ook weer niet zomaar iedere videokaart enzo kopen en erin stoppen.
8GB werkgeheugen is idd niet echt veel, maar voldoende voor Photoshop. (Mijn laptop heeft vergelijkbare specificaties als de Acer en ik gebruik ook Photoshop.) Bovendien start Firefox ook rete traag en voor het opstarten van een browser heb je echt geen 8GB nodig, laat staan 16GB.
Alles wijst op een fikse malware besmetting.

En als de p.c. nog draait op Windows 10, heeft uitbreiden van wat dan ook al helemaal geen zin, want vanaf komende maand komen voor Windows 10 geen beveiligingsupdates meer.
ikbenhetzozat schreef:
09-09-2025 00:33
Dat zijn browsers. Firefox, Edge, Chrome, allemaal browsers. Internet Explorer was er ook een maar die wordt niet meer gebruikt.
(Dat beantwoordt je hoofdvraag niet maar dat weet ik niet, ik zou denken dat hij gewoon op is na 5 jaar helaas)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven