Lettertypen-vraagje

18-04-2011 14:39 15 berichten
Ik download regelmatig leuke lettertypes, o.a. van DaFont.

Nu ben ik iets aan het maken, in Word, ziet er leuk uit!

Alleen, als ik bij print preview kijk, valt van bepaalde regels de bovenkant van de woorden een beetje weg! De letters missen dus hun bovenkant, waardoor e.e.a. een stuk minder goed leesbaar wordt.

Ik heb al zitten zoeken bij alignment & spacing, maar daar kom ik niet verder mee.

Ik heb als line spacing (regelafstand) 1.5 lines.

Wat doe ik verkeerd?
Niemand?
Valt het deel van de regels ook echt weg als je het uitprint?
Ik heb nog niet geprobeerd te printen, want het is een groot bestand in veel kleur, en ik spaar mijn inktpatronen nog even....
Je kunt ook alleen de pagina printen waar het je opvalt en dan in grijstinten.

Soms geeft de preview niet alles nauwkeurig weer.

Welk lettertype gebruik je? Dan kan ik even kijken in mijn eigen Word of ik de oplossing kan vinden.
overigens, ik ga het bij de copyshop uitprinten...

het gebeurt bij Avenir, amandine en matchbook....
Ik zal even voor je kijken.
Super!
Ik zie het overduidelijk bij Amandine. Volgens mij kun je het niet zelf aanpassen, maar moet de ontwikkelaar van het lettertype dit doen. Het heeft te maken met staart- en stokletters (ascenders&descenders) die niet juist zijn ingesteld. Zie ook hier voor iemand met hetzelfde probleem.
He verdorie, dat ik vind ik jammer....

overigens had ik er bij Avenir op een andere pc geen last van, maar op mijn Mac wel.

En er staat me iets van bij dat ik er in photoshop ook geen last van had....... in ieder geval bij Avenir
Het kan verschillen per programma. Als je toevallig Fontlab op je Mac hebt, kun je het zelf aanpassen. Zie hier.

Bij Matchbook kan ik niet duidelijk zien of er iets wordt afgesneden, omdat het vooral lange strepen zijn. Avenir kan ik niet vinden op DaFont, dus daar heb ik niet naar gekeken.
In photoshop heb ik er bij amandine in ieder geval helemaal geen last van....

(en ik kan avenir niet meer vinden in photoshop!!)
Misschien kan je op het DaFont forum vragen of iemand het voor je wil aanpassen. Daar zijn wel mensen die wel FontLab of een ander programma hebben wat er op lijkt.
Ik zal zelf eens op zoek gaan naar FontLab, ben benieuwd!

Bedankt voor je hulp!
Graag gedaan. Misschien zou je een demo versie (wel beperkte mogelijkheden) van FontLab kunnen downloaden om te proberen het te veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven