Ouders die het digitaal niet meer zo goed weten.

21-10-2025 06:58 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vader is altijd een computer nerd geweest, hield informatie over de nieuwste gadgets bij. Mijn moeder is zo'n beetje een digibeet. Ze kan mailen, appen en online shoppen lukt ook nog wel op bol maar dat was het wel. Kortom mijn vader hield alles bij voor m'n moeder.

Maar nu weet mijn vader het ook allemaal niet zo goed meer. Doet soms domme dingen online waardoor ik wel eens verbaasd ben dat hij nog niet te maken heeft gehad met bijvoorbeeld identiteitsfraude of een lege bankrekening. Zat het hele weekend te klooien met zijn nieuwe telefoon omdat hij te eigenwijs was om de juiste stappen te volgen of ze niet begreep.

Ik vraag me af hoe anderen hiermee omgaan, met ouders die het digitaal allemaal niet meer zo goed weten of kunnen bijhouden (en dat ook niet altijd willen toegeven of zien) ? Zijn je ouders daardoor een keer in de problemen geraakt?
Het is ook ongelooflijk hoe die telemarketeers inspelen op deze groep mensen. Ze weten precies wie ze moeten bellen en hoe ze hun "slachtoffer" moeten bespelen.

Veel ouderen worden onrustig van alle berichten die ze ontvangen via mail, Whats app, telefoon e.d.. Ze begrijpen het gewoon niet allemaal meer en gaan er dan maar in mee om er vanaf te zijn.

Zelfde zie je gebeuren bij de zgn. politie die aan de deur komt voor pinpas of sieraden.
Ik ben soms ook bang dat het mijn voorland gaat zijn. De cognitieve vaardigheden nemen helaas af met het ouder worden.

https://www.vzinfo.nl/ouderen/cognitieve-veroudering
Phlox24 schreef:
21-10-2025 12:07
Het is ook ongelooflijk hoe die telemarketeers inspelen op deze groep mensen. Ze weten precies wie ze moeten bellen en hoe ze hun "slachtoffer" moeten bespelen.

Precies. Mensen die zeggen dat ze er niet intrappen, onderschatten het echt. Ze zijn zo geraffineerd. Ik snap de frustratie van Ginevra dan ook heel goed.
_melon2 schreef:
21-10-2025 11:51
WAAROM in hemelsnaam. WAAROM? Ik kan wel janken nu ook bijna als ik er weer aan denk. De onmacht die ik voel is onvoorstelbaar.

Ja, het hele idee dat je gewoon kunt ophangen wil er niet in. En dat tuig weet precies wat ze moeten zeggen: ”Ja mevrouw wij hebben onderzoek in je buurt gedaan en het blijkt dat u teveel betaalt voor energie”. Hoppetaaa, gaan we weer.

En dan was er een vrijwilliger van Humanitas die regelmatig even langs kwam om met haar de geldzaken door te nemen. Op zich deed ik dat, maar ja ik woon ver weg en kan niet elke week een avondje langs komen. Heel aardig dat die man dat deed, maar die ging dus ook voorstellen doen “goh als u een ander telefoonabonnement neemt is dat 5 euro per maand goedkoper”. Neeeeeeeeeeeee! Afblijven! Dat heb ik net op tijd kunnen annuleren maar mensen zijn zo geprogrammeerd op “het moet goedkoper” dat ze zich niet kunnen voorstellen dat sommige mensen rust en overzicht nodig hebben in plaats van steeds nieuwe en andere abonnementen om een eurootje te besparen. Dus die vrijwilliger hielp ook niet echt mee.
Harba lorifa
Ginevra, zo'n vrijwilliger is inderdaad niet erg helpend.
Zorg dat jij gemachtigd bent bij de bank. En dat jij mee kunt kijken op alle rekeningen. Ook kan je per dag maximale bedragen instellen.

Er zijn handige boekjes te koop om inloggegevens en wachtwoorden in op te slaan. Dan heb je alles geordend bij elkaar.
Ja dat is allemaal het nadeel van digitalisering. Ik merk het ook soms bij mezelf, dan wil ik bijvoorbeeld iets qua bankzaken regelen maar waar ik dan eerst naar zo'n kantoor ging om het uit te vragen moet je het nu allemaal online maar regelen en kun je bellen als je er niet uitkomt. Ben een paar jaar geleden van ellende maar een keer naar Amsterdam gegaan omdat ik een dure reis wilde boeken en nog wat vragen had die ik face to face wilde bespreken en tja dat reisbureau had alleen daar een kantoor.

En ook iedere keer dat gedoe van wat is mijn digid wachtwoord ook alweer als ze de belasting moeten invullen, iets bij de zorgverzekering na moeten kijken, iets bij de huisarts willen regelen of het ziekenhuis.

Zou me niks verbazen dat als ik zo oud ben ik stik chagrijnig ga worden omdat je niks meer fatsoenlijk even kan regelen.
Wat frustrerend Ginevra. Alles wat je aan afspraken maakt, gaat ervan uit dat iemand in staat is tot helder nadenken op zo'n moment. Als daar het probleem zit, dan bereik je helemaal niets.

Een nieuw telefoonnummer hooguit, dat die oplichters even niet weten hoe ze je moeten bereiken. Maar dat is ook weer veel regelwerk natuurlijk, en geeft geen garanties. Maar ik moet zeggen: ik word eigenlijk al een hele tijd niet meer door oplichters gebeld. Dus het is ook weer geen natuurwet dat dat constant gebeurt.
Taskmaster schreef:
21-10-2025 11:07
Heeft je vader dan geen dementie?
Dat zeggen meer mensen.. maar hij is pas 66. Hij is echt heel knullig. Mijn moeder is ook 10 jaar ouder en heeft altijd voor hem gezorgd alsof het een zoon voor haar is. Echt een hele ongezonde relatie. Om een voorbeeld te geven: mijn moeder neemt al zolang ze bij elkaar zijn mijn vader zijn temperatuur op als hij koorts heeft. Met een rectale thermometer!!!!! Nou heb ik ook een hele vreemde jeugd gehad, met behoorlijk wat trauma. Daarom wil ik eigenlijk ook later niet te veel voor hun regelen en doen, dan hadden ze maar wat aardiger voor mij moeten zijn.
Jemoederheethenk6 schreef:
21-10-2025 12:48
Dat zeggen meer mensen.. maar hij is pas 66. Hij is echt heel knullig. Mijn moeder is ook 10 jaar ouder en heeft altijd voor hem gezorgd alsof het een zoon voor haar is. Echt een hele ongezonde relatie. Om een voorbeeld te geven: mijn moeder neemt al zolang ze bij elkaar zijn mijn vader zijn temperatuur op als hij koorts heeft. Met een rectale thermometer!!!!! Nou heb ik ook een hele vreemde jeugd gehad, met behoorlijk wat trauma. Daarom wil ik eigenlijk ook later niet te veel voor hun regelen en doen, dan hadden ze maar wat aardiger voor mij moeten zijn.
Leeftijd zegt niet zoveel als het om dementie gaat. Ik heb het bij mensen gezien die in de 50 waren.
Appletje schreef:
21-10-2025 13:23
Leeftijd zegt niet zoveel als het om dementie gaat. Ik heb het bij mensen gezien die in de 50 waren.
Het zal ons niks verbazen hoor als hij vroeg dement wordt. Maar de signalen zoals niet op woorden kunnen komen of namen vergeten heeft hij nog helemaal niet, juist heel scherp nog.
Phlox24 schreef:
21-10-2025 12:07
Ik denk niet dat ze weten wie ze moeten bellen maar dat ze goed aanvoelen wie ze aan de lijn hebben. De meeste mensen zullen gelijk ophangen dus als iemand in gesprek blijft ben je al half binnen. Het zal me ook niets verbazen als het telefoonscript aangepast wordt aan de hand van hoelang mensen in gesprek blijven. Dan kan je het steeds wat dwingender maken.
Hadalabo schreef:
21-10-2025 12:32

Zou me niks verbazen dat als ik zo oud ben ik stik chagrijnig ga worden omdat je niks meer fatsoenlijk even kan regelen.
Ik denk dat je vooral heel onzeker gaat worden omdat je het gewoon allemaal niet zo goed meer kunt volgen. En die onzekerheid maakt je gevoelig voor invloeden van buitenaf.

Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik ook zo word, maar hopen dat er dan iemand is om mij te ondersteunen mocht ik oud worden.
Wombat schreef:
21-10-2025 10:49
Soms vraag ik me af of wij allemaal later ook zo worden, of dat dat meevalt omdat we meer met technologie en bijbehorend wantrouwen zijn opgegroeid. Het klinkt wel een beetje eng.

Mijn ouders hebben allebei de leeftijd niet bereikt dat deze dingen gaan spelen, dus ik herken het zelf niet.

Gelukkig niet allemaal, maar ik zie vaak genoeg bij mensen die goed bij de tijd waren, er door ouderdom een moment komt dat ze dingen niet meer overzien en het niet goed meer begrijpen.
Misschien is dit erger bij de oudere generatie en heeft dit minder vat op ons omdat wij er mee opgegroeid zijn, dat zou mooi zijn, maar ik vrees dat het geen bal uitmaakt. En dat velen hier tegenaan gaan lopen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ik ben relatief jong 55. Mijn kinderen kunnen als ze willen overal in. Van bank tot viva. Het is nog niet nodig. Maar wel handig. Mijn vader van 87 doet alles zelf, inclusief overboekingen via acceptgiro en handmatig zijn belasting. Prima zolang dat gaat. Mijn moeder kan letterlijk niks. Dus dat wordt wel wat. Smartphone hebben ze niet. Ik bel 1 keer week naar de vaste lijn en beeldbellen als zus of broer er is.
Afkoelen heeft gewerkt
Sierlijk schreef:
21-10-2025 15:29
Gelukkig niet allemaal, maar ik zie vaak genoeg bij mensen die goed bij de tijd waren, er door ouderdom een moment komt dat ze dingen niet meer overzien en het niet goed meer begrijpen.
Misschien is dit erger bij de oudere generatie en heeft dit minder vat op ons omdat wij er mee opgegroeid zijn, dat zou mooi zijn, maar ik vrees dat het geen bal uitmaakt. En dat velen hier tegenaan gaan lopen.
Wat ik erg hoop dat hierin verschil maakt is dat de nu oude generatie is opgegroeid met beleefdheid en gezagsgetrouwheid, vooral in de context van de kerk, en latere generaties veel minder.
De tijd zal het leren.
Redhead70 schreef:
21-10-2025 18:27
Ik ben relatief jong 55. Mijn kinderen kunnen als ze willen overal in. Van bank tot viva. Het is nog niet nodig. Maar wel handig. Mijn vader van 87 doet alles zelf, inclusief overboekingen via acceptgiro en handmatig zijn belasting. Prima zolang dat gaat. Mijn moeder kan letterlijk niks. Dus dat wordt wel wat. Smartphone hebben ze niet. Ik bel 1 keer week naar de vaste lijn en beeldbellen als zus of broer er is.
Daar zou ik zeker met familie een gesprek over hebben. En aandringen om in ieder geval basisvaardigheden te leren. Als vader ziek wordt of komt te overlijden zitten jullie met een groot probleem. En is moeder volledig afhankelijk en niet zelfredzaam. En jullie volledig mantelzorgers.
Mijn moeder snapt helemaal niets van internet en vindt er ook geen zak aan. Toen ik ging mantelzorgen 10 jaar geleden heb ik allerlei accounts aangemaakt en hotmailadres. Het werd mij op een gegeven moment wel teveel.
Ook een hoop gezeik met oplichting en mooie praatjes aan de deur en vervolgens iets laten ondertekenen. Moest ik er weer achteraan om dingen terug gedraaid te krijgen. Persoonsalarmering voor 60 euro per maand terwijl dit via de thuiszorg ca 10 euro per maand kost, dure telefoon + abbo terwijl bij Ben.nl je al klaar bent voor 15 euro.
Heb moeten dreigen met naam en gegevens op opgelicht.nl en dat soort sites te zetten. Wat een energie kostte dat.

Ik zit er ook vaak over na te denken hoe of wat als ik ouder ben en net als jouw ouders het ook niet meer weet. Ik loop tegen de 60.
Wachtwoorden en inlogs kwijt of niet meer weet in welke volgorde. Lijkt me toch wel een heel gedoe als je alleen bent en geen familie hebt die het kan overnemen.
Dubbel
evelien2010 schreef:
21-10-2025 20:34
Daar zou ik zeker met familie een gesprek over hebben. En aandringen om in ieder geval basisvaardigheden te leren. Als vader ziek wordt of komt te overlijden zitten jullie met een groot probleem. En is moeder volledig afhankelijk en niet zelfredzaam. En jullie volledig mantelzorgers.
Mijn moeder heeft afasie, dus geen optie. Als vader wegvalt wordt het verpleeghuis de indicatie is er al. Vader is best eigenwijs, dus uitzoeken moeten we zowiezo.
Afkoelen heeft gewerkt
Wombat schreef:
21-10-2025 19:39
Wat ik erg hoop dat hierin verschil maakt is dat de nu oude generatie is opgegroeid met beleefdheid en gezagsgetrouwheid, vooral in de context van de kerk, en latere generaties veel minder.
De tijd zal het leren.

Mwah, mijn moeder was helemaal niet zo gezagsgetrouw en ze spuugde zowat op de kerk.
Maar ze had gewoon geen vat meer op de dingen en haar persoonlijkheid veranderde na een paar beroertes.

En we kunnen niet voorspellen hoe wij er over 30 jaar bij zitten. Wij mogen dan de smartphone en internet kennen, maar tegen die tijd gaat het allemaal weer heel anders. Het enige wat je kan doen is proberen het een beetje bij te benen.
Harba lorifa
evelien2010 schreef:
21-10-2025 20:34

Dit klinkt me niet erg realistisch in de oren. Ik weet niet hoe oud haar moeder is, maar de meeste mensen leer je geen dingen meer aan als ze hun hele leven zo zijn, en bij 80 plus wordt het heel lastig om die dingen te onthouden.

Wat voor ons een klein dingetje is, is voor hen enorm moeilijk. Gelukkig niet voor iedereen, maar verkijk je hier niet op.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
22-10-2025 08:12
Dit klinkt me niet erg realistisch in de oren. Ik weet niet hoe oud haar moeder is, maar de meeste mensen leer je geen dingen meer aan als ze hun hele leven zo zijn, en bij 80 plus wordt het heel lastig om die dingen te onthouden.

Wat voor ons een klein dingetje is, is voor hen enorm moeilijk. Gelukkig niet voor iedereen, maar verkijk je hier niet op.
Dit inderdaad. Mijn moeder is 82 en daarbij ook nog eens zo goed als dement. Die leer je deze dingen niet meer aan.
Ook genoeg gedoe gehad met abonnementen, ik geloof dat ze wel 6 verschillende krantenabonnementen had afgesloten via telefonische verkoop.

Mijn broer en ik zijn nu gemachtigden bij de bank voor haar geldzaken en rekeningen. Wij kunnen overal bij. Ook dus machtigingen intrekken etc.
Ikvid het af en toe ook moeilijk. Aan de andere kant is het wel makkelijk dat ze niet interetvaardig zijn. Kunnen ze ook geen rare dingen uithalen
Afkoelen heeft gewerkt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven