Hypotheek extra aflossing
vrijdag 3 oktober 2025 om 17:15
Zijn hier forummers die frequent of zo nu en dan extra aflossen op de hypotheek?
Wat zijn daarvoor de beweegredenen? En welke nadelen zijn er maar vind je die niet opwegen tegen de voordelen van extra aflossen? En heb je daar nog financieel advies bij gevraagd?
Mijn situatie: ik heb een annuïteitenhypotheek voor 30 jaar. 9 jaar afgelost, de rente is 2,2% voor de komende 11 jaar, voor de 10 laatste jaren wordt de rente t.z.t. bepaald. Nu ben ik in staat om extra af te lossen (met nog een ruime buffer op de spaarrekening). We hebben niet de wens om te verhuizen. Ik beleg wel, maar voor een relatief klein bedrag. Ik wil niet gaan beleggen met een groot deel van het geld dat ik kan missen.
Wat zijn daarvoor de beweegredenen? En welke nadelen zijn er maar vind je die niet opwegen tegen de voordelen van extra aflossen? En heb je daar nog financieel advies bij gevraagd?
Mijn situatie: ik heb een annuïteitenhypotheek voor 30 jaar. 9 jaar afgelost, de rente is 2,2% voor de komende 11 jaar, voor de 10 laatste jaren wordt de rente t.z.t. bepaald. Nu ben ik in staat om extra af te lossen (met nog een ruime buffer op de spaarrekening). We hebben niet de wens om te verhuizen. Ik beleg wel, maar voor een relatief klein bedrag. Ik wil niet gaan beleggen met een groot deel van het geld dat ik kan missen.
vrijdag 3 oktober 2025 om 17:21
vrijdag 3 oktober 2025 om 17:33
Kijk even of deposito meer oplevert dan hypotheekrente kost. Houdt hierbij ook rekening met de aftrek die je hebt op de hypotheekrente. Dan zie je vrij eenvoudig wat meer oplevert.
Ik heb dezelfde rente en looptijden en los bewust niet extra af maar beleg extra. Tegen de tijd dat de rente dan gaat veranderen heeft mijn geld langere tijd gerendeerd en kan ik dan beslissen of ik alsnog versneld ga aflossen (mag 20% van de hoofdsom per jaar) of blijf doorgaan zoals nu. Voorlopig is het rendement de afgelopen 9 jaar heel veel hoger geweest dan m'n hypotheekrente.
Ik heb dezelfde rente en looptijden en los bewust niet extra af maar beleg extra. Tegen de tijd dat de rente dan gaat veranderen heeft mijn geld langere tijd gerendeerd en kan ik dan beslissen of ik alsnog versneld ga aflossen (mag 20% van de hoofdsom per jaar) of blijf doorgaan zoals nu. Voorlopig is het rendement de afgelopen 9 jaar heel veel hoger geweest dan m'n hypotheekrente.
vrijdag 3 oktober 2025 om 17:34
Ik zou ook extra aflossen op je hypotheek, zodra ik kan wil ik dat ook doen. De voordelen zijn eerder afbetaald en dan lagere maandlasten.
Op de bank levert je geld helemaal niks op, beleggen heb ik geen kaas van gegeten, en de huizenmarkt zal echt niet dusdanig instorten dat je huis zijn waarde verliest. Stabiliseren dat wel, maar waardeverlies dat geloof ik niet zo.
Op de bank levert je geld helemaal niks op, beleggen heb ik geen kaas van gegeten, en de huizenmarkt zal echt niet dusdanig instorten dat je huis zijn waarde verliest. Stabiliseren dat wel, maar waardeverlies dat geloof ik niet zo.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 3 oktober 2025 om 17:36
Hier een hypotheekaflosser. Mijn rente is 2,54% vastgezet voor 20 jaar. Binnen 8 jaar ben ik afgelost.
Sommige zelfbenoemde wiskundigen zeggen dat het beter is om het geld te beleggen. Maar in mijn gedachte ga je met geleend geld niet beleggen. Dus mijn focus was eerst op hypotheek aflossen en een klein beetje beleggen. En daarna volop inzetten op beleggen.
Het gevoel van volledig hypotheekvrij (dus schuldenvrij) is voor mij belangrijker dan geneuzel in de percentages. Wat er ook gebeurt in het leven, met lage vaste lasten hoef ik mij niet snel zorgen te maken.
Sommige zelfbenoemde wiskundigen zeggen dat het beter is om het geld te beleggen. Maar in mijn gedachte ga je met geleend geld niet beleggen. Dus mijn focus was eerst op hypotheek aflossen en een klein beetje beleggen. En daarna volop inzetten op beleggen.
Het gevoel van volledig hypotheekvrij (dus schuldenvrij) is voor mij belangrijker dan geneuzel in de percentages. Wat er ook gebeurt in het leven, met lage vaste lasten hoef ik mij niet snel zorgen te maken.
vrijdag 3 oktober 2025 om 17:43
essychan schreef: ↑03-10-2025 17:36Hier een hypotheekaflosser. Mijn rente is 2,54% vastgezet voor 20 jaar. Binnen 8 jaar ben ik afgelost.
Ja precies. Zo denk ik er ook over eigenlijk. En wat afbetaald is, pakken ze je niet meer af. Als je alleen nog je energiekosten en WOZ moet betalen, dat lukt eigenlijk bijna altijd wel. Of er moeten hele gekke dingen gebeuren ...
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 3 oktober 2025 om 17:44
Best een mogelijkheid dat je meer mag aflossen. Wij mogen tenminste onbeperkt aflossen als de huidige hypotheekrente boven onze rente ligt.TinyTiny schreef: ↑03-10-2025 17:33Kijk even of deposito meer oplevert dan hypotheekrente kost. Houdt hierbij ook rekening met de aftrek die je hebt op de hypotheekrente. Dan zie je vrij eenvoudig wat meer oplevert.
vrijdag 3 oktober 2025 om 18:02
Als je zo veel extra kunt aflossen zou ik dat mss ook doen. Ik moet 1000en euro's extra aflossen voor een paar 10jes minder hypotheek. Als er iets gebeurt heb ik meer aan die 1000en op een deposito.
Mijn hypotheekrente is 1,7% en op een deposito krijg ik al snel meer rente, dat levert dan per maand meer op dan dat ik minder zou betalen aan de hypotheek. Zou ik ieder jaar 20000 extra kunnen aflossen dan zet dat mss wel zoden aan de dijk. Maar als ik per jaar 20.000 op een spaar/deposito zet dan heb ik dat geld ook voor 'als er iets gebeurd' en zou daar dus ook de hypotheek van betaald kunnen worden.
Dus ligt wat mij betreft ook aan hoe veel geld je 'over' hebt.
vrijdag 3 oktober 2025 om 18:05
Bij mij geldt dat niet. Maargoed, tegen die tijd is het restant dan in een jaar of 2 a 3 ook volledig afbetaald. Eerst dan maar eens zien wat de rente wordt.
Wat betreft beleggen met geleend geld wat anderen noemden: opzich snap ik die gedachtegang wel en met elke andere lening zou ik dat ook niet doen. Verschil zit er bij mij in dat we ook op 1 van de 2 salarissen kunnen leven, mocht het slecht gaan qua werk en dat er flinke overwaarde in het huis zit. Daardoor vind ik het risico prima te overzien.
Met een op 2 volledige inkomens net te betalen hypotheek, zie ik dat als een groter risico. Dan zou ik wel meer sparen/ aflossen afhankelijk van wat meer oplevert.
vrijdag 3 oktober 2025 om 18:06
Ik ben dus iemand die wel belegt en niet aflost. Ik heb nu ook een lage hypotheekrente maar helaas maar voor 10 jaar vastgezet (waarom? Ik dacht niet goed na). Dus ik beleg en daarmee haal ik een hoger rendement dan de hypotheekrente. En daarmee los ik dan na de looptijd van de rente een flink stuk af, zodat ik een lagere hypotheek overhoudt.
vrijdag 3 oktober 2025 om 18:08
Zo denk ik er ook over. Ik ben ook maximaal aan het aflossen, met behoudt van levensstandaard. Dus ik lig er niet krom voor.essychan schreef: ↑03-10-2025 17:36Hier een hypotheekaflosser. Mijn rente is 2,54% vastgezet voor 20 jaar. Binnen 8 jaar ben ik afgelost.
vrijdag 3 oktober 2025 om 18:19
Houdt ook rekening met eventuele belasting in box 3 bij de berekeningen.
Bij aflossing op een annuiteitenlening kun je meestal it 2 opties kiezen
- lager maandbedrag, looptijd blijft gelijk
- maandbedrag gelijk houden (dat bestaat dan uit lager rentedeel en hoger aflosdeel), looptijd wordt dan korter.
Ik heb zelf afgelost op hypotheek (spaarrente was toen heel laag), met bepaalde buffer met beschikbaar spaargeld. Daardoor nu lage maandlasten geeft veel financiele ruimte en keuzevrijheid (bijv minder werken, duurdere vakanties)
Bij aflossing op een annuiteitenlening kun je meestal it 2 opties kiezen
- lager maandbedrag, looptijd blijft gelijk
- maandbedrag gelijk houden (dat bestaat dan uit lager rentedeel en hoger aflosdeel), looptijd wordt dan korter.
Ik heb zelf afgelost op hypotheek (spaarrente was toen heel laag), met bepaalde buffer met beschikbaar spaargeld. Daardoor nu lage maandlasten geeft veel financiele ruimte en keuzevrijheid (bijv minder werken, duurdere vakanties)
vrijdag 3 oktober 2025 om 18:30
Ja, wij lossen regelmatig extra af. Van de twee opties die Mugske uitlegt, kiezen we dan voor de lagere maandlasten. We hebben ook geld gestopt in verduurzamen van de woning. Onze vaste lasten zijn alles bij elkaar zo laag geworden dat we prima van 1 loon zouden kunnen rondkomen. Als we minder willen werken of 1 van beiden moet stoppen met werken om wat voor reden dan ook, dan kan dat dus. Ik vind dat een heel fijn gevoel, fijner dan nog meer geld creëeren, maar dat is voor iedereen anders.
vrijdag 3 oktober 2025 om 18:46
Hypotheek volledig afgelost hier.
- Voordeel: goed gevoel, voelt vrij en nauwelijks maandlasten. Ik leef liever zonder schulden dan dat ik ergens ietsje meer rente krijg eventueel.
- Nadeel: Het was een lage hypotheekrente, die had ik graag meegenomen naar een duurdere woning als ik die ga kopen. Ook was de aflossingsboete nadelig. Er zitten vast meer nadelen aan, maar daar wil ik niet over nadenken
.
- Voordeel: goed gevoel, voelt vrij en nauwelijks maandlasten. Ik leef liever zonder schulden dan dat ik ergens ietsje meer rente krijg eventueel.
- Nadeel: Het was een lage hypotheekrente, die had ik graag meegenomen naar een duurdere woning als ik die ga kopen. Ook was de aflossingsboete nadelig. Er zitten vast meer nadelen aan, maar daar wil ik niet over nadenken
vrijdag 3 oktober 2025 om 19:08
Hier ook volledig afgelost binnen 20 jaar. Hadden een hoge rente tov nu (6,2%). Het voelt echt heerlijk vogelvrij. Energie is voor ons goedkoop want heel veel panelen. En Gas gebruiken we bijna niet omdat we zelden stoken. Als een van ons 3 dagen in de week werkt kan de ander stoppen. Maar dat willen we ook weer niet. Niet van plan ooit te verhuizen mits lichamelijk noodzakelijk. Ooit gekocht voor 350K maar ze gaan nu voor 780K weg dus erg blij daarmee.
vrijdag 3 oktober 2025 om 19:15
Wij lossen ook extra af. Het heeft voor- en nadelen, en de mate daarvan verschillen per situatie/persoon.
Voordelen; lagere maandlasten, minder grote schuld (ik leen liever niet)
Nadelen; geld zit vast in je huis, minder hypotheekrenteaftrek
Financieel advies; niet echt gehad, wel een keer over een nieuwe hypotheek i.v.m. lagere hypotheekrente, maar dat gaf alleen lagere maandlasten, geen lagere totale lasten
Ik moet ook meer gaan beleggen, maar ik wilde bij voldoende buffer eerst geld in het huis steken.
Voordelen; lagere maandlasten, minder grote schuld (ik leen liever niet)
Nadelen; geld zit vast in je huis, minder hypotheekrenteaftrek
Financieel advies; niet echt gehad, wel een keer over een nieuwe hypotheek i.v.m. lagere hypotheekrente, maar dat gaf alleen lagere maandlasten, geen lagere totale lasten
Ik moet ook meer gaan beleggen, maar ik wilde bij voldoende buffer eerst geld in het huis steken.
vrijdag 3 oktober 2025 om 19:47
Ik betaal 3000 euro hypotheekrente per jaar. Kleine teruggaaf dus netto kost het me 200 euro per maand of zo. Daarnaast nog een spaardeel wat wel hoger is door die lage rente, maar dat zie ik als normaal sparen en niet als kosten.
Aflossen heb ik wel eens over gedacht, voor het aflossingsvrije deel, maar zoals het er nu uitziet is dat tzt al gedekt door de overwaarde en mijn beleggingen.
Aflossen heb ik wel eens over gedacht, voor het aflossingsvrije deel, maar zoals het er nu uitziet is dat tzt al gedekt door de overwaarde en mijn beleggingen.
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:54
Wij hebben ons huis afgelost. Huis in 2005 gekocht en vanaf het begin zijn we begonnen met aflossen. Ook was dat toen heel ongebruikelijk, dat deed niemand en zo had de hypotheekadviseur het niet geleerd. Het waren vooral aflossingsvrije hypotheken. Hadden wij ook. Maar we hebben elk jaar zo veel mogelijk afgelost en dankzij de erfenissen is ons huis 2 jaar geleden afgelost. Heel fijn gevoel, het huis is nu echt van ons, we huren niet meer van de bank, en de bank heeft er ook niets meer over te zeggen.
Zorg er in ieder geval voor de jullie voldoende geld hebt waar je relatief snel bij kan komen. Wanneer het in stenen zit, kan dit lastig zijn. 2,2% hypotheekrente is laag. Maar staat je geld op de bank dan krijg je misschien maximaal met een beetje mazzel 2%.
Gebruik je je geld om de investeren of langer vast te zetten, dan kan je geld renderen. Je kan dan misschien 4-7% krijgen per jaar. Ook wanneer je conservatief belegd in ETF's of met fondsbeleggen. Langjarige resultaten laten zien dat dit haalbaar is. Maar je hebt je geld dan ook niet direct voorhanden en er is altijd een periode dat je geld minder waard wordt.
Maak een financieel plan. Hoeveel geld heb je nodig per jaar om je huidige levensstandaard te behouden? Welke grote uitgaven verwachten jullie komende jaren. Wanneer wil je minder gaan werken? Of met pensioen? Heb je dan voldoende geld om je huidige levensstandaard te behouden? Of wil je gebruik Kan je dan gebruik maken van je pensioen, je spaargeld, je aandelen, je dividend, huis verkopen. Wil je een keer een sabbatical nemen? etc etc.
Belangrijkste denk vooral in lange termijn. Ga niet zelf speculeren in beleggen (vastgoed, aandelen, opties, bitcoins, whisky, etc) wanneer je daar geen verstand van hebt.
Zorg er in ieder geval voor de jullie voldoende geld hebt waar je relatief snel bij kan komen. Wanneer het in stenen zit, kan dit lastig zijn. 2,2% hypotheekrente is laag. Maar staat je geld op de bank dan krijg je misschien maximaal met een beetje mazzel 2%.
Gebruik je je geld om de investeren of langer vast te zetten, dan kan je geld renderen. Je kan dan misschien 4-7% krijgen per jaar. Ook wanneer je conservatief belegd in ETF's of met fondsbeleggen. Langjarige resultaten laten zien dat dit haalbaar is. Maar je hebt je geld dan ook niet direct voorhanden en er is altijd een periode dat je geld minder waard wordt.
Maak een financieel plan. Hoeveel geld heb je nodig per jaar om je huidige levensstandaard te behouden? Welke grote uitgaven verwachten jullie komende jaren. Wanneer wil je minder gaan werken? Of met pensioen? Heb je dan voldoende geld om je huidige levensstandaard te behouden? Of wil je gebruik Kan je dan gebruik maken van je pensioen, je spaargeld, je aandelen, je dividend, huis verkopen. Wil je een keer een sabbatical nemen? etc etc.
Belangrijkste denk vooral in lange termijn. Ga niet zelf speculeren in beleggen (vastgoed, aandelen, opties, bitcoins, whisky, etc) wanneer je daar geen verstand van hebt.
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:54
Wij lossen niet extra af. Inderdaad ook een rente van 2%, 20 jaar vast. Eerste 10 jaar hadden we hogere rente.
2% rente met hypotheekrenteaftrek is gewoon heel weinig.
We hebben over 20 jaar nog wel een stukje aflossingsvrije hypotheek die afgelost moet worden, maar daar willen we voor gaan sparen. Sparen brengt meer op dan dat de hypotheekrente kost en als we er tegen die tijd toch anders over denken kunnen we het geld ook nog anders gebruiken.
Onze hypotheek met slechts 2% is al zo laag dat ik de noodzaak ook niet voel om nu al af te lossen.
2% rente met hypotheekrenteaftrek is gewoon heel weinig.
We hebben over 20 jaar nog wel een stukje aflossingsvrije hypotheek die afgelost moet worden, maar daar willen we voor gaan sparen. Sparen brengt meer op dan dat de hypotheekrente kost en als we er tegen die tijd toch anders over denken kunnen we het geld ook nog anders gebruiken.
Onze hypotheek met slechts 2% is al zo laag dat ik de noodzaak ook niet voel om nu al af te lossen.
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:58
Dat van die hypotheekrente is een veelgehoorde drogreden.
Je betaalt bij wijze van spreke 300 euro en je krijgt er 200 terug van de belastingdienst. Netto betaal je dan nog steeds 100 euro.
Bij een afgeloste hypotheek is dat 0.
vrijdag 3 oktober 2025 om 21:20
Het is helemaal geen drogreden.
Door de hypotheekrenteaftrek betaal je geen 2% maar dus 1,3 ofzo, netto.
Dus je hoeft niet eens te beleggen met je geld, als je alleen maar een spaarrente kan vinden boven de 1,3% is het dus al gunstiger om te sparen en je hypotheek te houden.
Jij vergeet dat als je niet aflost, je een bedrag op een spaarrekening hebt staan.
vrijdag 3 oktober 2025 om 21:34
Was het maar waar dat je 2/3 terugkrijgt, eerder 1/3.
Maar het is geen drogreden. Stel ik los 10.000 af bij een rente van 3%. Dan scheelt me dat 300 bruto en ongeveer 200 netto.
Dus een netto rendement van 2%.
Stel je lost die 10.000 niet extra af, maar belegt het. Alles met een rendement van meer dan 2% is dan gunstiger dan aflossen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in