Redenen om Facebook vaarwel te zeggen

19-09-2018 17:29 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie redenen om Facebook vaarwel te zeggen? Niet perse in het algemeen maar meer persoonlijke. :X
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
19-09-2018 18:35
Ja natuurlijk dat zal het zijn. Het ligt aan mij.

Nee, aan mij :bonk:

Wil je werkelijk beweren dat er op Facebook geen achterlijk, racistisch tuig op nieuwsberichten reageert? En waarom pik je mij er uit? Heet je soms Jolanda ofzo?
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben drie maanden geleden van Facebook gegaan. Omdat een kennis zat te pochen over de cito uitslag van haar dochter. Een andere kennis zat te vertellen over hoe romantisch haar man is terwijl ik wist dat ze zouden gaan scheiden. Ik was klaar met de fake dingen. Het plaatje paste eigenlijk nooit bij het praatje. En daar hou ik niet van. Ik mis er niks aan.....
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Restera schreef:
19-09-2018 18:38
Nee, aan mij :bonk:

Wil je werkelijk beweren dat er op Facebook geen achterlijk, racistisch tuig op nieuwsberichten reageert? En waarom pik je mij er uit? Heet je soms Jolanda ofzo?
Nee dat beweer ik niet maar ik zie het in mijn tijdlijn niet voorbij komen, dat zei ik. Ik heb jaren geleden iedereen die zogenaamd grappige racistische plaatjes postte er al afgegooid. En de nieuwssites heb ik maar amper geliked en ik lees de commentaren niet.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
19-09-2018 18:40
Nee dat beweer ik niet maar ik zie het in mijn tijdlijn niet voorbij komen, dat zei ik. Ik heb jaren geleden iedereen die zogenaamd grappige racistische plaatjes postte er al afgegooid. En de nieuwssites heb ik maar amper geliked en ik lees de commentaren niet.
Ik heb ook iedereen met racistische (en seksistische, homofobe, transfobe etc) trekjes geblokkeerd en verwijderd, ja, ook familieleden.

Maar alsnog blijft al het gegalbak van de in zichzelf gekeerde, wereldvreemde boeren Hollander langs komen onder alle nieuwsberichten in mijn feed & daar had ik genoeg van. Om je dood te schamen.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Dreamer schreef:
19-09-2018 18:13
Maar dan kijk je er toch niet?

Als ik zat ben van facebook dan verwijder ik het. Maar de dingen die hier genoemd worden, kom ik niet tegen. Ik blokker een hoop sites, scroll heel snel langs bepaalde artikelen en die hele marktplaats laat ik links liggen

Beetje zoals ik doe op het vivaforum, alleen de leuke dingen opzoeken :D
+1
Alle reacties Link kopieren
Daarom heb ik niet of nauwelijks nieuwssites etc geliked. Komt het niet in mijn tijdlijn. Als ik nieuws wil lezen ga ik wel naar de site van NOS of wat dan ook.
Scheelt veel.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt er geen zin meer in, er is een ander platform dat leuker is.
Alle reacties Link kopieren
Restera schreef:
19-09-2018 18:43
Ik heb ook iedereen met racistische (en seksistische, homofobe, transfobe etc) trekjes geblokkeerd en verwijderd, ja, ook familieleden.

Maar alsnog blijft al het gegalbak van de in zichzelf gekeerde, wereldvreemde boeren Hollander langs komen onder alle nieuwsberichten in mijn feed & daar had ik genoeg van. Om je dood te schamen.
Niet zo lang geleden is een post van een vriend van mij viral gegaan en wie en wat daarop gereageerd heeft maakte in de verste verre geen deel uit van mijn vriendengroep, maar wat een ellende kwam daarop af zeg...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Me verliezen in ‘facebook-en’, waardoor ik een avondje met partner laat verschieten voor iets waarvan ik geen enkel bericht meer voor de geest kon halen na het afsluiten van facebook. Facebooken heeft geen toegevoegde waarde. Toch overkwam het me telkens weer......

Uit zelfbescherming dus eigenlijk
namensgebruikersnaam wijzigde dit bericht op 19-09-2018 18:56
Reden: Liep niet lekker
6.28% gewijzigd
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
19-09-2018 18:39
Ik ben drie maanden geleden van Facebook gegaan. Omdat een kennis zat te pochen over de cito uitslag van haar dochter. Een andere kennis zat te vertellen over hoe romantisch haar man is terwijl ik wist dat ze zouden gaan scheiden. Ik was klaar met de fake dingen. Het plaatje paste eigenlijk nooit bij het praatje. En daar hou ik niet van. Ik mis er niks aan.....
Och zo eentje had ik ook in mijn lijst. Mijn geweldige man heeft rozen voor me gekocht, mijn lieve man heeft me mee uit eten genomen etc zulke berichten plaatste ze. Terwijl in werkelijkheid hij er 3 relaties op na hield en net een kind bij een minnares had gekregen.
Simpelweg omdat ik al zo'n 4 jaar niet meer heb ingelogd. Toch heb ik mijn account nog. Ik heb mijn account sinds 2005. Iedereen zat nog op Hyves toen.

Ik lees hier dat mensen zich verliezen in Facebook. Daar snap ik niets van. Het is zo saai! Ik zie nooit meer iemand iets posten en ik heb toch nog ruim 200 vrienden over.
*** ** ***
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
19-09-2018 18:15
Omdat ik niet iemand ben die gedoseerd kan Facebooken. Ik had constant het gevoel dat ik iets "miste". 's Avonds ff bijlezen werd een avond Facebooken. En ondertussen vond ik dat medium met al die neplevens eigenlijk hartstikke stom, en ik vond mezelf stom dat ik eraan meedeed. En dan toch weer kijken of je een like hebt. Alsof ik 16 ben...

Rigoureus gestopt en ik mis het totaal niet. Ik lees nu weer boeken ipv schermpjes. Het is heel verfrissend om af te spreken en nog niet alle ins en outs op FB te hebben gelezen. Ik app meer wat toch meer "gesprek" is dan duimpje omhoog.

Kan t iedereen aanraden.

Ik lees boeken én schermpjes. Zit bij een facebookgroep over boeken en lezen. Daarnaast spreek ik ook nog met mensen af.

Ik kan gelukkig wel doseren. Snap dat als dat niet lukt, dat je dan beter kunt stoppen. Ik heb dan weer moeite met het doseren van het vivaforum :P
Later is nu
Ik heb vorig jaar in de zomer Facebook heb opgezegd. En achteraf gezien had ik eigenlijk liever helemaal geen Facebook willen hebben.
De enige voordelen die ik ervan genoot waren contact met familie in het buitenland en op de hoogte zijn van hoe "vriendinnetjes van vroeger" nu zijn.
Maar dat laatste is op een gegeven moment helemaal niet meer zo interessant.
Er was bijvoorbeeld een reüniegroep van mijn vroegere basisschool. Maar nadat iedereen in de groep heeft gepost wat diegene nu in zijn dagenlijkse leven doet viel het stil. De reünie die op de planning stond heeft voor zover ik weet ook nooit plaatsgevonden.
Na een keer zien hoe het nu met iedereen gaat is de lol van de Facebookprofielen bekijken er ook snel vanaf.

Persoonlijke redenen waarom ik mijn Facebookaccount heb opgezegd zijn:
- Iedereen kan je zomaar opzoeken en vinden en ook zomaar een bericht sturen. Dat is niet altijd erg, maar iedereen betekent ook letterlijk iedereen, ook mensen waarvan je pas als ze contact zoeken beseft dat je niet wilt dat ze je profiel kunnen vinden.
- De profielfoto's vind ik, bot gezegd, vaak heel lelijk. Veel mensen hebben er een lelijke, kinderlijke Snapchatfilter overheen. Zo'n filter maakt de foto er niet mooier op. Facebook wordt daar niet leuker door. (Zonder filter zijn het ook vaak hele lelijke foto's)
- De berichten op Facebook staan vol met taal- en stijlfouten, zelfs als het gesponsorde berichten zijn van professionele bedrijven. Op een gegeven moment ging ik mij daaraan ergeren. Onbewust neem je die taal- en stijlfouten ook over als je ze steeds opnieuw leest.
- Facebook is geen website die makkelijk in gebruik is. Je kan niet met een klik op de knop je profiel "afschermen" zoals bijvoorbeeld op Instagram en Twitter wel kan. Daarnaast is het van sommige functies onduidelijk wat het moet voorstellen, wat je ermee kan en hoe je het gebruikt.
- Er wordt nog maar weinig echt op Facebook gepost door "consumenten". Als iemand wat post, is het meestal een reactie op een bericht waarin diegene een persoon tagt. Vrij overbodig als je bedenkt dat die persoon de andere persoon een berichtje had kunnen sturen. Ik vind het ook een beetje een sneue vorm van aandacht vragen. (Of ongewenst aandacht krijgen omdat andere personen kunnen zien dat jij ongevraagd getagd wordt.)
- Ik zie geen waarde in het hebben van Facebookvrienden zoals personen die je 13 jaar geleden hebt ontmoet op een kinderkamp en daarna nooit meer hebt gesproken. Wat voegt het weten dat ze bijvoorbeeld nu hun rijbewijs hebben behaald toe aan je leven? Al was dit "vriendjesverzamelen" iets wat op Hyves in 2008 al heel erg speelde, toen was het al "normaal" om iedereen die je misschien alleen van naam uit je omgeving kent maar toe te voegen. In Facebookvriendschappen met bijvoorbeeld collega's van de Albert Heijn waar ik al zes jaar niet meer werk zie ik ook geen waarde.

LinkedIn heb ik trouwens ook opgezegd, vooral vanwege dat iedereen je daar maar kan vinden. Maar de verdere redenen van waarom ik LinkedIn heb opgezegd zijn voor dit topic niet relevant.
EekTheCat0222 schreef:
19-09-2018 17:30
Ik heb een keer gehad dat in de map "overige" allemaal datingsberichten stonden. De bron hiervan leek te zijn dat er een klassenfoto is geplaatst van 2002 waar ik in getagd ben en mijn oud-klasgenoten achter hun pik aanlopen.

Leve scholen in de Vogelaarswijk.
Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt. Twee personen, die ik vroeger kende van de AH waar ik lang geleden heb gewerkt en van school, had ik helemaal niet als Facebookvriend maar stuurden mij ineens berichtjes. Allebei spraken ze mij ineens aan omdat ze zagen welke studie ik volgde.
De een wilde weten of hij met wat hij heeft gedaan naar de gevangenis moet, de ander of als je onder curatele staat kunt trouwen.
Raar is dat als je nooit interesse in iemand hebt getoond en nu dit soort berichten op Facebook gaat sturen.
Gatinmijnsok schreef:
19-09-2018 18:00
Omdat ik gek word van allerlei sensatie berichten van kranten met heftige koppen en dan blijkt het te gaan over iemand in Amerika of Azië, waar het toch allemaal anders ligt.
Door de enorm tenenkrommende reacties van mensen op nieuwsberichten.
Het ergste is dat je de pagina's van nieuwsmedia niet eens echt kunt blokkeren.
Als je de NOS, RTL en weet ik het allemaal hebt geblokkeerd, is er altijd weer iemand die reageert op een zender of krant die je misschien helemaal niet kende. (Zoals bv. de Correspodent.)
ywtje schreef:
19-09-2018 18:18
Omdat het geen reet aan is en geen Facebook hebben zoveel rust brengt?

Kan me echt niet meer voorstellen dat ik er ooit op gezeten heb. Vermoeiend gedoe. Dit soort topics laat dat alleen maar weer blijken.

Snap werkelijk niet als je je aan zoveel dingen ergert en zelfs naar redenen vraagt om het te verwijderen, je wel Facebook blijft houden :huh:
De hele maatschappij lijkt gefixeerd te zijn op Facebook. In 2012 spraken mijn klasgenoten op school niet over hoe hun weekend was, maar over Facebook. Of ze die en die discussie hebben gelezen tussen die en die schoolgenoot, die en die personen hun nieuwe foto's hebben gezien, dit en dat bericht al hebben gelezen etc. Zelfs leraren deden eraan mee. Je kon "vrienden" met ze worden en dan gingen ze reacties op je profiel plaatsen over hoe leuk je foto's zijn.
Vorig jaar nog zat ik bij een jongerenvereniging waar het ook alleen maar ging over Facebook dit, Facebook dat, wij moeten bekender worden en daar op die en deze manier Facebook voor gebruiken. (En daarom ben ik daar ook gillend weggegaan. Het was alleen maar dicteren hoe wij Facebook moeten gebruiken om bekender te worden en het had verder helemaal niets met de doelen van de vereniging te maken.)
Om gek van te worden was dat.

Als iedereen om je heen Facebook gebruikt als een overheersend verlengstuk van zijn of haar leven kan het heel lastig lijken om Facebook te verwijderen. Terwijl het eigenlijk niet meer is dan op een link klikken en dan twee weken wachten.
Behalve dat het een ongevraagd informatiestelende en doorverkopende mindslavesysteem is wat gebruikt wordt door willoze aandachtszuchtige meelopers, valt er weinig op aan te merken... No offense...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb facebook trouwens 3 jaar geleden gewist, in 1 keer. Niet gemist, nooit.
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Ik heb Facebook al een paar keer gewist.

Een keer -dacht ik - toen ik 15 was en bang was dat school het ging bekijken, privacy en zo. En toen kwam ik maanden later erachter dat het niet gewist was maar gedeactiveerd.

Een keer toen ik 17 was en er gewoon klaar mee was. Iedereen kan je profiel zien. En wat erop wordt gezet is zo zielig, veel aandachtshoererij.

Toen heb ik na 1,5 jaar toch weer een FB account aangemaakt omdat mensen zeiden dat als je geen Facebook hebt je geen leven hebt.

En begin vorig jaar heb ik het toch weer (voorgoed) verwijderd toen ik erachter kwam wat er eigenlijk in de algemene voorwaarden staat.
Ik ben ook niet van plan ooit meer een account te maken. En ja, ik heb dat ooit toch weer wel gedaan, maar toen was ik een stuk jonger en begreep ik niet wie Facebook in werkelijkheid is.

Zomaar een zin die ik nu even uit de Algemene Vorowaarden pluk:

1. Wie kan Facebook gebruiken
Als mensen achter hun meningen en acties staan, is onze community veiliger en kunnen de leden van onze community beter aansprakelijk worden gehouden. Daarom is het volgende verplicht:
geef nauwkeurige informatie over jezelf;

Wtf is dat voor een raar bedrijf?
Ik heb nog wel een account. Maar ik zit veel meer op Instagram.

Instagram is veel makkelijker in gebruik dan Facebook. Hier in dit topic las ik ook dat iemand vind dat Facebook niet de makkelijkste website is.

Wat ik nog wel doe met Facebook is op andere mensen hun profiel kijken. Maar de meeste mensen hebben al sinds 2016 geen nieuwe foto en/of berichten meer.
Het is meer dat ik me kan ergeren en daarna keihard lachen om oud-klasgenootjes die vroeger een grote mond hadden en nu bevallen van kinderen met namen als Britney, Cherony, Jaylino en Dylano. O_o
anoniem_376518 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 16:17
0.53% gewijzigd
Redenen voor mij, persoonlijk, om Facebook te verwijderen zouden zijn: ik gebruik het niet meer, behalve voor zolang het nog duurt om profielen van sommige andere mensen te kunnen bekijken.
Daarnaast werkt Facebook onhandig.

Ook vind ik dat Facebook steeds kinderlijker wordt. Je hebt nu toch ook filters voor over je foto heen? En dat als je gefeliciteerd o.i.d. typt er allemaal poppetjes op je scherm komen?
EekTheCat0222 schreef:
19-09-2018 17:30
Ik heb een keer gehad dat in de map "overige" allemaal datingsberichten stonden. De bron hiervan leek te zijn dat er een klassenfoto is geplaatst van 2002 waar ik in getagd ben en mijn oud-klasgenoten achter hun pik aanlopen.

Leve scholen in de Vogelaarswijk.
Dat soort berichten heb ik vanaf ongeveer 2009 dat ik al op Facebook zit nog nooit gehad.

Wel dat ik erachter kwam dat mensen mij blijkbaar kunnen "volgen" en dat allemaal mannen uit Sierra Leone, Singapore, Egypte etc. mij volgen. Ik heb het daar toen met wat vriendinnen over gehad, en die hadden dit ook allemaal. Heel gek. (of het zijn allemaal nepprofielen, maar vreemd is het wel. Vriendschapsverzoeken krijg ik nooit van die mannen want alleen vrienden-van kunnen een verzoek sturen.)
Voor mij was de reden om ALLE social media te verwijderen heel erg persoonlijk. Ik heb in mijn omgeving een overlijdensgeval meegemaakt wat dikwijls in de media kwam. Dit is al veel langer dan een jaar geleden. Maar nog steeds worden diegene's foto's van diegene's profiel afgehaald, screenshots gemaakt van berichten die diegene op andere profielen heeft geplaatst, van die vage Instagramaccounts gemaakt van tieners die die persoon helemaal niet kenden maar allemaal materiaal van Facbebook halen en teksten erbij zetten van dat ze diegene niet kenden maar 4-ever diegenes beste vriend/vriendin blijven en diegene zo missen.
Alleen maar omdat die persoon zo vaak in de media kwam met het overlijden.
Het is ook ontzettend confronterend om steeds maar weer persoonlijke foto's van diegene elders te zien opduiken. De media plukt ook schaamteloos foto's van Facebook.

Je kan niet weten wanneer je overlijd en of alles wat je dan op herkenbare social media hebt geplaatst verwijderd wordt. Dus voor mij was dat de reden om Facebook, Snapchat, Twitter en Instagram vaarwel te zeggen. Wat die persoon na de dood overkwam wil ik gewoon niet.
Het heeft me echt geraakt en ik wil mijn nabestaanden over of het nou 5 of 80 jaar is dit gewoon niet aandoen.
burenruzie schreef:
23-09-2018 18:03
Voor mij was de reden om ALLE social media te verwijderen heel erg persoonlijk. Ik heb in mijn omgeving een overlijdensgeval meegemaakt wat dikwijls in de media kwam. Dit is al veel langer dan een jaar geleden. Maar nog steeds worden diegene's foto's van diegene's profiel afgehaald, screenshots gemaakt van berichten die diegene op andere profielen heeft geplaatst, van die vage Instagramaccounts gemaakt van tieners die die persoon helemaal niet kenden maar allemaal materiaal van Facbebook halen en teksten erbij zetten van dat ze diegene niet kenden maar 4-ever diegenes beste vriend/vriendin blijven en diegene zo missen.
Alleen maar omdat die persoon zo vaak in de media kwam met het overlijden.
Het is ook ontzettend confronterend om steeds maar weer persoonlijke foto's van diegene elders te zien opduiken. De media plukt ook schaamteloos foto's van Facebook.

Je kan niet weten wanneer je overlijd en of alles wat je dan op herkenbare social media hebt geplaatst verwijderd wordt. Dus voor mij was dat de reden om Facebook, Snapchat, Twitter en Instagram vaarwel te zeggen. Wat die persoon na de dood overkwam wil ik gewoon niet.
Het heeft me echt geraakt en ik wil mijn nabestaanden over of het nou 5 of 80 jaar is dit gewoon niet aandoen.
Belachelijkst is dat deze troep ook nog sociale media wordt genoemd en iedereen dat klakkeloos overneemt. Asociale media is het in mijn woordenboek...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven