Tips goede (niet al te dure) camera?

28-07-2021 15:42 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een camera voor niet al te veel geld.
Mijn vriend klaagt vaak dat de foto's die hij met zijn telefoon neemt (is ook alweer enkele jaren oud) wat wazig zijn, dus ik wil hem verrassen met een mooie camera.

Heeft iemand nog tips? Prijsklasse liefst <200 euro.

Het hoeft dus niet meteen het beste van het beste te zijn, maar wat minder wazige foto's zou leuk zijn... :)
boterbloem909 wijzigde dit bericht op 28-07-2021 15:58
Reden: foutje
25.71% gewijzigd
Misschien is een andere telefoon een betere optie. Voor camera's kan je eens kijken bij Sony, die heeft goed voor een redelijke prijs. Al moet ik erbij vermelden, ik heb een Sony, maar omdat ik een andere telefoon heb gekocht, gebruik ik hem nooit.


132 euro

Afbeelding
Wat lief van jou. Maar zou je niet eerder naar een nieuwe telefoon voor hem kijken?

Ik denk dat het makkelijke van foto's nemen op een telefoon is dat je maar een ding nodig hebt. Gaat hij de camera dan ook overal meen naar toe nemen?

Of is het echt voor vakanties en uitstapjes enzo?
https://www.bcc.nl/foto-en-video/digita ... 35333933ff
Misschien is het ook een plan om met een wattenstaafje alcohol zijn lenzen eens schoon te maken.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe modernere telefoon betekend niet automatisch een betere camera. De camera van mijn S9+ (dus niet de standaard S9) is beduidend beter dan die van mijn huidige S21 (goedkoopste van de 4 verkrijgbare modellen). Nooit bij nagedacht toen ik het abbo afsloot.

En wat hier boven staat. Een losse camera, wat moet je ermee. Altijd maar een extra ding met je meeslepen. Tenzij je hobby fotograaf of wat dan ook bent, anders maar niet.
Alle reacties Link kopieren
Het enige soort "losse" camera's dat (volgens mij) de moeite waard is, zijn spiegelreflexcamera's (of de mirrorless variant - in ieder geval iets met een groot diafragma). Daarmee kun je foto's maken die gewoon niet te maken zijn met de kleinere lenzen die op telefoons en compactcamera's zitten.

Punt alleen is: E 200 is een te laag budget daarvoor. Voor dat geld zou je een compactcamera kunnen kopen, maar dan is een goeie telefoon met camera ongeveer net zo goed (en soms beter).

Dus: eens met bovenstaande meningen... Die E 200 kun je het beste gebruiken als deelbetaling voor een andere/betere telefoon met camera.
Ik denk dat alleen een SRL meerwaarde heeft en dat red je niet voor dat budget. Lees reviews van telefoons, er zijn er die een zeer goede camera hebben en echt niet in de prijsklasse van iPhone en Samsung.

En idd, is zijn lens wel schoon?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel degelijk goede compactcamera's... (beter dan telefoon) maar dan zit je al snel aan 700+ euro.

Met zo'n klein budget zou ik geen camera kopen, maar een (deel van) nieuwe telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst twee vriendinnen aan een camera+lens geholpen voor ongeveer dat budget (€100 en €250, respectievelijk).
En dan gaat het om camera's waar je gewoon aan een gevorderden cursus mee kunt doen. Echte camera's zeg maar.
Beide camera's waren echt nauwelijks gebruikt.

Neem geen compact camera.

Ik heb op marktplaats gezocht naar de Olympus M10, en dan de Mark I of de Mark II. Belangrijk: Met lens. Want deze camera kan lenzen verwisselen.
Als je zegt/onderhandelt dat het voor een eerste camera is, dat je een maximaal budget hebt en dat het een cadeautje is, kan dat wat sympatie-punten opleveren.

Behalve een wifi verbinding met je telefoon (handig voor het delen!) en verwisselbare lensen heeft dit type ook beeldstabilisatie, een behoorlijk grote sensor in vergelijking met een telefoon of compact camera, en alle mogelijke instellingen waar je nog nooit van gehoord hebt.
Kortom: Echte camera.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Moet je wel met een ‘echte’ camera willen slepen. Een telefoon heb je altijd wel bij je, een lose camera, helemaal met lens, is wel extra slepen.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk wel eens met de optie dat een nieuwe smartphone het overwegen waard is.Weet niet wat je bedoelt met dat de huidige "een aantal jaren oud is" (4 of 5 jaar?). De ontwikkelingen op smartphone gebied en ook hun camera specs gaan razendsnel.Dus dat is het overwegen waard.Zeker als je van fotografie houdt :-]
Ben zelf enthousiaste videograaf (film+fotografie) en zocht recent naar update voor m'n oudere smartphone.Ontdekte dat de specs van de moderne smartphone niet onderdeden voor de afzonderlijke (film+foto) camera's die ik had (wel iets oudere types). En omdat het voordeel van een smartphone idd is dat je hem altijd bij je hebt,besloten dat de smartphone m'n hoofdcamera wordt.Naast de andere die ik heb ,doe nl soms multi-cammen. Na veel speurwerk in categorie tot 250-300 euro bij de Xiamo Red Note Pro 10 uitgekomen voor 299 euro.Met camera specs als 'zeer goed' beoordeelt bij Cool Blue gebruikers (maar ook op andere sites).Het kleine broertje van de Pro 10 is de Xiaomi Redmi Note 10. Die is nu precies in jouw budget,afgeprijsd naar 199 euro.Dat was ook mijn 1e keus.Maar omdat ik ook aan avond/nachtfotografie doe, had ik vrij zware eisen aan de camera.Dus toch voor de zwaardere Pro gekozen met als beoordeling van de camera,zeer goed. Maar ok, ook 100 euro duurder.Maar volgens sommige gebruikers kan die camera de vergelijking aan met een aantal 'high end'' smartphone camera's.Dus voor mij het geld waard :cheer:
Maar denk dat je mbv de Filter op de CoolBlue site wel een goede keuze kunt maken.Hier de filter site van de smartphones met de beste camera specs tot 200 euro:
https://www.coolblue.nl/mobiele-telefoo ... js:100-200
Vraag blijft,why is the rum gone?
Mijn vriend heeft die Xiamo. Echt bizar strakke foto’s.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
30-07-2021 14:50
Mijn vriend heeft die Xiamo. Echt bizar strakke foto’s.
Moiren,jouw ervaring komt bijna letterlijk overeen met 1 van de vele lovende reviews die ik ook over de Xiaomi las.Hij maakt "belachelijk scherpe fotoos" :applause:
Vraag blijft,why is the rum gone?
Alle reacties Link kopieren
Nighttripper schreef:
31-07-2021 09:30
Moiren,jouw ervaring komt bijna letterlijk overeen met 1 van de vele lovende reviews die ik ook over de Xiaomi las.Hij maakt "belachelijk scherpe fotoos" :applause:
Dat is ook waarom je geen compact camera moet nemen.
Mobieltjes zijn echt wel goed.
Ook wordt die scherpte door de programmatuur nog wat opgepoetst waardoor het er echt heel scherp uit ziet.

Maar als je meer wilt doen met fotograferen heb je iets nodig waarbij je een en ander direct in kunt stellen; een camera heeft daar aparte knoppen en wieltjes voor. Plus een goede zoomlens of nog beter: lenzen kunt verwisselen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven