welke telefoon?
maandag 3 mei 2021 om 09:55
Dag allemaal,
Mijn moeders telefoon is het nu echt aan het begeven (ze heeft nu een Samsung, ik gok uit het jaar 2013).
Nu is ze dus opzoek naar een nieuwe, het liefst een compacte die niet te duur is. Mijn moeder gebruikt alleen what's app en af en toe internet, geen social media of wat dan ook.. Ze zal denk ik genoeg hebben aan 32 GB. Ik ben al aan het kijken en ik twijfel tussen twee telefoos:
Samsung Galaxy A40
Samsun Galazy A41
De eerste komt uit 2019, ik lees dat de batterij duur wat korter is, maar aangezien ze er amper op zit zal dit niet heel erg zijn. Echter twijfel ik omdat deze telefoon dus al 2 jaar oud is, gaat deze dan nog wel een paar jaar mee?
De tweede is wat nieuwer, echter lees ik weer dat mensen problemen hebben met de vingerscanner..
Als laatste denk ik zelf aan de iPhone SE, alleen is deze wel €400, is dit echt je geld waard?
Hij lijkt wel ideaal omdat deze telefoon compact is en ook nog eens een homeknop heeft, maar wel prijzig..
Heeft iemand ervaring met één van deze telefoons of een andere optie die goed is?
Mijn moeders telefoon is het nu echt aan het begeven (ze heeft nu een Samsung, ik gok uit het jaar 2013).
Nu is ze dus opzoek naar een nieuwe, het liefst een compacte die niet te duur is. Mijn moeder gebruikt alleen what's app en af en toe internet, geen social media of wat dan ook.. Ze zal denk ik genoeg hebben aan 32 GB. Ik ben al aan het kijken en ik twijfel tussen twee telefoos:
Samsung Galaxy A40
Samsun Galazy A41
De eerste komt uit 2019, ik lees dat de batterij duur wat korter is, maar aangezien ze er amper op zit zal dit niet heel erg zijn. Echter twijfel ik omdat deze telefoon dus al 2 jaar oud is, gaat deze dan nog wel een paar jaar mee?
De tweede is wat nieuwer, echter lees ik weer dat mensen problemen hebben met de vingerscanner..
Als laatste denk ik zelf aan de iPhone SE, alleen is deze wel €400, is dit echt je geld waard?
Hij lijkt wel ideaal omdat deze telefoon compact is en ook nog eens een homeknop heeft, maar wel prijzig..
Heeft iemand ervaring met één van deze telefoons of een andere optie die goed is?
maandag 3 mei 2021 om 10:14
Die telefoons zijn prima, maar ik zou wel de A41 nemen. Samsung doet in principe 3 jaar updaten, dus die A40 zit al in zijn laatste jaar. Of neem de A42, dat is de jongste opvolger en is pas een half jaar oud.
De A71 en A51 zijn ook nog leuke opties. Ietsjes luxer dan de A41 maar net zo "oud". De A71 heeft 2 GB RAM extra en een iets betere processor dan de A51 en de A51 heeft weer een iets betere processor dan de A41. Of de A52, de jongste opvolger van de A52, die heeft ook 2 GB RAM extra.
Ik zou zelf voor zo jong mogelijk gaan, dan heb je het langste veiligheidsupdates. Xaomi en Google Pixel zijn ook nog opties, maar ik ken niks van die lijnen.
De A71 en A51 zijn ook nog leuke opties. Ietsjes luxer dan de A41 maar net zo "oud". De A71 heeft 2 GB RAM extra en een iets betere processor dan de A51 en de A51 heeft weer een iets betere processor dan de A41. Of de A52, de jongste opvolger van de A52, die heeft ook 2 GB RAM extra.
Ik zou zelf voor zo jong mogelijk gaan, dan heb je het langste veiligheidsupdates. Xaomi en Google Pixel zijn ook nog opties, maar ik ken niks van die lijnen.
maandag 3 mei 2021 om 10:18
Ik moet zeggen dat ik twijfelde tussen het voor mij bekende Samsung en Motorola.
Gezien het prijskaartje heb ik in 2017 gekozen voor Motorola en heel eerlijk, dat ding werkt helemaal prima. Ik heb er toen 160 euro voor betaald, en nog steeds meer dan tevreden mee.
Mijn volgende toestel zal ook weer een Motorola zijn.
Het enige jammere eraan is dat je de batterij er niet uit kunt halen.
Gezien het prijskaartje heb ik in 2017 gekozen voor Motorola en heel eerlijk, dat ding werkt helemaal prima. Ik heb er toen 160 euro voor betaald, en nog steeds meer dan tevreden mee.
maandag 3 mei 2021 om 10:32
Ik heb zelf de Samsung Galaxy A20e. Vorig jaar gekocht.
Ik heb deze gekozen omdat:
- relatief klein.
- groot genoeg om je scherm normaal te kunnen lezen (mijn vorige was half zo klein).
- batterijduur is prima. Ik doe iets meer met mijn telefoon dan jouw moeder, aangezien ik wel op social media zit (geen filmpjes of zo), maar ik hang hem hoogstens eens in 2-3 dagen aan de telefoon als het niet langer duurt voor hij leeg is.
- snelheid is prima, maar ik gebruik hem dus niet voor zware activiteiten.
- prijs was 150 euro.
- ik gebruik de vingerafdruktoegang/gezichtsherkenning ed niet. Alleen pincode. Je kunt ook kiezen voor zo'n patroon.
Apple is vaak intuitiever en daardoor populairder bij ouderen. Maar als ze gewend is aan een samsung/Android, dan zou ik niet zomaar over gaan naar een ander soort/merk.
Als ik een nieuwe zou moeten kiezen, zou ik de opvolger van de mijne kiezen.
Ik heb deze gekozen omdat:
- relatief klein.
- groot genoeg om je scherm normaal te kunnen lezen (mijn vorige was half zo klein).
- batterijduur is prima. Ik doe iets meer met mijn telefoon dan jouw moeder, aangezien ik wel op social media zit (geen filmpjes of zo), maar ik hang hem hoogstens eens in 2-3 dagen aan de telefoon als het niet langer duurt voor hij leeg is.
- snelheid is prima, maar ik gebruik hem dus niet voor zware activiteiten.
- prijs was 150 euro.
- ik gebruik de vingerafdruktoegang/gezichtsherkenning ed niet. Alleen pincode. Je kunt ook kiezen voor zo'n patroon.
Apple is vaak intuitiever en daardoor populairder bij ouderen. Maar als ze gewend is aan een samsung/Android, dan zou ik niet zomaar over gaan naar een ander soort/merk.
Als ik een nieuwe zou moeten kiezen, zou ik de opvolger van de mijne kiezen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 3 mei 2021 om 10:39
Ik heb al jaren een iPhone, 100% tevreden klant hier. Mijn moeder had eerst een android, maar is op een gegeven moment overgestapt. Het was de eerste week een beetje zoeken, maar ze is het nu helemaal gewend. En anders heeft ze haar kinderen die goed genoeg kunnen helpen.
De iPhone SE heeft vorig jaar nog een upgrade gehad (het is een model dat wat langer bestaat), en kan qua software nog jaren en jaren mee. Apple stuurt nu nog steeds updates voor de iPhone 6s (uit 2015), alle toestellen krijgen meer dan 4 jaar nieuwe software functies en beveiligingsupdates. Ook zijn iPhones best wel waardevast.
De iPhone SE heeft vorig jaar nog een upgrade gehad (het is een model dat wat langer bestaat), en kan qua software nog jaren en jaren mee. Apple stuurt nu nog steeds updates voor de iPhone 6s (uit 2015), alle toestellen krijgen meer dan 4 jaar nieuwe software functies en beveiligingsupdates. Ook zijn iPhones best wel waardevast.
maandag 3 mei 2021 om 10:41
Ik zou niet van Samsung naar Apple overstappen voor een ouder persoon. Helemaal als ze de telefoon niet veel gebruikt zal het lang kunnen duren voor ze er handigheid in krijgt. Ik heb de Samsung A51. Wat groter scherm maar toch nog vrij compact. Heel tevreden mee. Alleen het maken van schermafbeeldingen vind ik lastig. Twee toetsen tegelijk aan de zijkant indrukken daarvoor en dat gaat bij mij vaak mis. Maar dat kan ook mijn onhandigheid zijn.
maandag 3 mei 2021 om 10:58
Sorry maar ik vind dat wat overdreven dat een ouder persoon niet zou kunnen omgaan met een iPhone.
Een Mac computer, oké, dat is flink wennen na Windows. Maar een telefoon is toch gewoon een kwestie van dingen aantikken die je ziet op het scherm? Daar is toch niks "anders" aan? Dat kan een kind van 2 ook.
En aan de buitenkant wat knoppen, nou dat is een kwestie van 30 seconden uitleg door de verkoper, welke knop voor wat is. En ook binnen hetzelfde merk verandert dat zo nu en dan, wel of geen home knop en dat soort dingen. Dus dat is al geen reden om andere merken te vermijden.
Een Mac computer, oké, dat is flink wennen na Windows. Maar een telefoon is toch gewoon een kwestie van dingen aantikken die je ziet op het scherm? Daar is toch niks "anders" aan? Dat kan een kind van 2 ook.
En aan de buitenkant wat knoppen, nou dat is een kwestie van 30 seconden uitleg door de verkoper, welke knop voor wat is. En ook binnen hetzelfde merk verandert dat zo nu en dan, wel of geen home knop en dat soort dingen. Dus dat is al geen reden om andere merken te vermijden.
You can never have too many hats, gloves and shoes
maandag 3 mei 2021 om 11:07
Eens met patsy—stone.
Het enige dat even een ding kan worden is apps / wachtwoorden overzetten, maar zelfs daar heeft apple een tool voor. Wel met de kanttekening dat je moeder niet helemaal bang moet zijn om ook maar iets te doen. Maar zelfs mijn vriends 80jarige oma is nog geswitcht zonder noemenswaardige problemen.
MAC vs Windows: als fervente iPad/iPhone fan dacht ik ook dat die mac helemaal iets voor mij was. Nog nooit zo lang spijt gehad, haha.
Het enige dat even een ding kan worden is apps / wachtwoorden overzetten, maar zelfs daar heeft apple een tool voor. Wel met de kanttekening dat je moeder niet helemaal bang moet zijn om ook maar iets te doen. Maar zelfs mijn vriends 80jarige oma is nog geswitcht zonder noemenswaardige problemen.
MAC vs Windows: als fervente iPad/iPhone fan dacht ik ook dat die mac helemaal iets voor mij was. Nog nooit zo lang spijt gehad, haha.
maandag 3 mei 2021 om 11:24
Ik ben ook al jaren motorola-fan.Gizmauw schreef: ↑03-05-2021 10:18Ik moet zeggen dat ik twijfelde tussen het voor mij bekende Samsung en Motorola.
Laatst heb ik wel degelijk mijn batterij laten vervangen bij zo'n klein winkeltje. Het kan wel, maar het 'mag' niet ofzo? Nou, voor mij was de keuze een nieuwe telefoon of een nieuwe batterij, dus ik vond het het proberen waard. Een klein half jaar later kan ik nog twee dagen door (als ik niet te enthousiast spelletjes speel).
maandag 3 mei 2021 om 11:48
maandag 3 mei 2021 om 11:50
maandag 3 mei 2021 om 11:50
Mijn moeder heeft niks op haar account staan, dus daar zal het probleem denk ik niet zittenimpala schreef: ↑03-05-2021 11:48Voor Samsung betaal je teveel, er zijn zat telefoons die net zo goed en vaak zelfs beter zijn én veel goedkoper.
IPhone idem, en waarom zou je overstappen als je Android gewend bent en ook alles al op je Google account hebt staan. Je maakt het dan echt nodeloos ingewikkeld en duur.
maandag 3 mei 2021 om 11:53
Waarschijnlijk staan haar contacten erop. En haar apps. Als ze weer een Android neemt, neem ze die die gewoon mee.happyface97 schreef: ↑03-05-2021 11:50Mijn moeder heeft niks op haar account staan, dus daar zal het probleem denk ik niet zitten![]()
Als ze een Iphone neemt moet ze weer een heel nieuw en ander account gaan aanmaken. En al haar apps opnieuw installeren.
.
maandag 3 mei 2021 om 12:01
Zeker als je moeder weinig met haar telefoon doet zou ik voor een lange batterijduur gaan. Niks zo vervelend als telkens moeten bedenken dat je je telefoon aan de lader moet leggen als je hem eigenlijk niet nodig hebt (om er dan achter te komen dat de batterij leeg is als je hem juist wel wilt gebruiken).
Keuzehulp: https://tweakers.net/reviews/8562/7/sma ... aders.html
Overigens wil lang niet iedereen een vingerafdrukscanner gebruiken.
Overigens wil lang niet iedereen een vingerafdrukscanner gebruiken.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
maandag 3 mei 2021 om 12:16
Ja hele goeie, van die batterijduur!merano schreef: ↑03-05-2021 12:01Zeker als je moeder weinig met haar telefoon doet zou ik voor een lange batterijduur gaan. Niks zo vervelend als telkens moeten bedenken dat je je telefoon aan de lader moet leggen als je hem eigenlijk niet nodig hebt (om er dan achter te komen dat de batterij leeg is als je hem juist wel wilt gebruiken).
.
maandag 3 mei 2021 om 12:50
patsy--stone schreef: ↑03-05-2021 10:58
Maar een telefoon is toch gewoon een kwestie van dingen aantikken die je ziet op het scherm? Daar is toch niks "anders" aan? Dat kan een kind van 2 ook.
Dat is absoluut niet het geval hoor. Ik heb genoeg ervaring met ouderen en het omgaan met een telefoon maar het blijft een abstracte wereld voor ze. Ze durven niet zo goed om op dingen te klikken omdat ze niet weten wat er gebeurt, bang zijn dat er dan nog meer vragen worden gesteld die ze niet snappen, etc. Wat voor ons logisch is, het principe van een telefoon, is voor hun niet het geval. En zelfs ik vervloek Apple als ik daar dingen op moeten doen die compleet anders werken dan op Android.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
maandag 3 mei 2021 om 13:32
Ja. Wij vinden het logisch dat het figuurtje van een telefoon staat voor "ik wil bellen" en dat je daar dan dus op kunt tikken om te bellen. Mijn opa vind dat helemaal niet logisch. Hij zoekt naar de nummers om een telefoonnummer in te tikken, maar die verschijnen natuurlijk pas nadat je hebt aangegeven dat je wil bellen.RoamingZombie schreef: ↑03-05-2021 12:50Dat is absoluut niet het geval hoor. Ik heb genoeg ervaring met ouderen en het omgaan met een telefoon maar het blijft een abstracte wereld voor ze. Ze durven niet zo goed om op dingen te klikken omdat ze niet weten wat er gebeurt, bang zijn dat er dan nog meer vragen worden gesteld die ze niet snappen, etc. Wat voor ons logisch is, het principe van een telefoon, is voor hun niet het geval. En zelfs ik vervloek Apple als ik daar dingen op moeten doen die compleet anders werken dan op Android.