Welke webhost

07-12-2021 00:53 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn bedrijf (winkel) wil ik een website maken. Maar door de bomen zie ik het bos niet meer; welke aanbieder kies ik?

Wensen:
Makkelijk te maken
Makkelijk te onderhouden
Geen hoge kosten
Eventueel uit te breiden/om te zetten naar webshop
Goed vindbaar

Hebben jullie tips/ervaringen?
Ik heb jaren webreus gebruikt, goede klantenservice etc. Geen idee of ze nog bestaan.

Ik heb wel het idee dat je niet precies weet wat webhosting inhoud want de eisen die je hebt hebben niks met de hosting te maken, behalve dan het kostenplaatje, maar met het bouwen van een website die je vervolgens kan hosten ergens. Of zelfs zelf kan hosten als je een eigen server hebt maar daar ga ik niet vanuit en zou ik in jouw geval niet doen.

Ik zou dus eerst iemand zoeken die een website voor je kan bouwen als je dat niet zelf wilt proberen. Vaak zitten er in je hosting pakket wel tools om zelf een website of webshop te bouwen. Er zijn bedrijven die een totaalpakket aanbieden dus website bouwen, hosten en domeinnaam. Je zou ook gewoon een van de webshop bouwsites kunnen gebruiken en dat koppelen aan een eigen domeinnaam.

Misschien heb je hier wat aan, staan heel veel tips en uitleg: https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-star ... elijkheden
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
07-12-2021 01:32
Ik heb wel het idee dat je niet precies weet wat webhosting inhoud want de eisen die je hebt hebben niks met de hosting te maken, behalve dan het kostenplaatje, maar met het bouwen van een website die je vervolgens kan hosten ergens. Of zelfs zelf kan hosten als je een eigen server hebt maar daar ga ik niet vanuit en zou ik in jouw geval niet doen.
Dit!

Bij een webhost regel je een plek om je website neer te zetten, de bijbehorende mailadressen aan te maken, de veiligheid te regelen en andere instellingen te doen.

Ik heb een website gehost bij Antagonist. Ik ben daar tevreden mee.
Alle reacties Link kopieren
Besteed het uit aan iemand die er verstand van heeft, in plaats van zelf gaan lopen pielen.
Scheelt je frustratie en vergroot je vindbaarheid.

Zeker als je een webshop wil hebben, qua beveiligde betalingsgegevens, voorraadbeheer, vindbaarheid etc.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een website met webshop gemaakt bij jouwweb. Het wordt daar ook gehost.
Je kunt daar zelf je website maken, daarvoor hoef je eigenlijk nergens verstand van te hebben. De 1e 3 maanden waren gratis en nu kost het iets van 18 euro per maand. Ben er heel tevreden over.
Alle reacties Link kopieren
@flaagje, wordt je website ook goed gevonden in Google?

Dit is leuk voor een hobbywebsite, maar als je je geld er mee wilt verdienen dan zou ik een vakman/vrouw inhuren. Het is een vak!

Ik kan een website bouwen, heb er zelfs voor geleerd (een jaar of 20 terug). Ik doe het werk niet meer vaak genoeg om er mijn geld mee te verdienen. Ik zet dit alleen nog in als vrijwilliger voor verenigingen. Er komt echt veel bij kijken als je het goed wilt doen.

Een goede website levert vaak zijn geld op.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
07-12-2021 01:32
Ik heb jaren webreus gebruikt, goede klantenservice etc. Geen idee of ze nog bestaan.

Ik heb wel het idee dat je niet precies weet wat webhosting inhoud want de eisen die je hebt hebben niks met de hosting te maken, behalve dan het kostenplaatje, maar met het bouwen van een website die je vervolgens kan hosten ergens. Of zelfs zelf kan hosten als je een eigen server hebt maar daar ga ik niet vanuit en zou ik in jouw geval niet doen.

Ik zou dus eerst iemand zoeken die een website voor je kan bouwen als je dat niet zelf wilt proberen. Vaak zitten er in je hosting pakket wel tools om zelf een website of webshop te bouwen. Er zijn bedrijven die een totaalpakket aanbieden dus website bouwen, hosten en domeinnaam. Je zou ook gewoon een van de webshop bouwsites kunnen gebruiken en dat koppelen aan een eigen domeinnaam.

Misschien heb je hier wat aan, staan heel veel tips en uitleg: https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-star ... elijkheden
Zeker bestaat webreus nog. Ik host daar mijn sites al een jaar of 15, en in al die tijd zijn de prijzen nog nooit verhoogd. Erg fijn bedrijf, en inderdaad is de klantenservice ook top.

Verder eens met bovenstaande, wat jij zoekt heeft niet te maken met een hosting bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Een facebookpagina is gratis en makkelijk te maken.

Een website is een stuk lastiger.

Je vraagt welke provider, maar een provider maakt geen website. Deze host alleen de website. Geeft ruimte op een server om je pagina te plaatsen. Dit kan redelijk goed. Wil je ook allerlei updates, beveiliging etc dat gaan de kosten omhoog.

Wanneer je een provider hebt, dan heb je nog geen website. Een website is het nieuwe visitekaartje van je bedrijf, de eerste indruk die mensen vaak krijgen van je bedrijf. Wanneer je zelf geen verstand hebt van een website bouwen en affiniteit met de digitale wereld, maak dan zelf niet de website. Laat de website maken door iemand die er verstand van heeft. Dit kan redelijk goedkoop, de basis wordt gemaakt en je kan soms zelf een foto of stuk tekst veranderen. Tot heel duur wanneer er een webshop aan vast moet zitten en veel pagina's met product informatie.

Vindbaarheid heeft te maken met de SEO.

Er zijn gratis YouTube filmpjes hoe je een website kan bouwen. Voor vindbaarheid zijn er weer andere fimpjes te vinden. Maar zelf maken vanuit het niets zonder ervaring kost heel veel tijd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ja als je het zelf allemaal doet en vanuit niks begint kost het heel veel tijd en uitzoekwerk. Ik heb mezelf websites bouwen geleerd doormiddel van veel proberen, boeken en tutorials. Op school wel een paar lessen dreamweaver gehad maar toen kende ik al de basic HTML dus typete ik gewoon de code i.p.v. de knopjes te gebruiken :rofl: Een keer dagen lopen prutsen om iets werkend te krijgen voordat ik de klantenservice van webreus benaderde. Binnen een uur werkte het, had een of andere instelling verkeerd staan. Raad het een proffesioneel bedrijf ook af om zelf te gaan proberen tenzij je er echt de tijd voor kunt nemen om een cursus te volgen want het is inderdaad je visitekaartje en je wilt wel dat de gegevens van je klanten veilig zijn en het gewoon naar behoren werkt. 15 jaar geleden kwam je er nog mee weg om je website in word te maken, ja dat kan wist ik niet totdat ik zag, maar nu niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.

Misschien begrijp ik het niet goed of heb ik het niet goed verwoord: ik kijk naar de aanbieders waar je vrij gemakkelijk een website kunt maken en aanpassen. Ik dacht in de richting van een jouwweb, strato, jimdo, etc. Dat zijn toch hostingpakketten?

De site is bedoeld voor een lokale fysieke winkel, met de basis info voor lokale klanten. Dus openingstijden, adres, voorwaarden, contact. Update als er een lockdown is…. Niets ingewikkelds, maar basic.

Kan dat netjes via een aanbieder die ik noem, of ben ik dan te naïef?
lily77 wijzigde dit bericht op 07-12-2021 09:06
Reden: Aanvulling
7.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor dat doel zou ik een FB pagina aanmaken. Dan kun je je klanten actief benaderen in plaats van dat ze eerst op zoek moeten naar jouw site.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lily77 schreef:
07-12-2021 08:59
Bedankt voor de reacties.

Misschien begrijp ik het niet goed of heb ik het niet goed verwoord: ik kijk naar de aanbieders waar je vrij gemakkelijk een website kunt maken en aanpassen. Ik dacht in de richting van een jouwweb, strato, jimdo, etc. Dat zijn toch hostingpakketten?

De site is bedoeld voor een lokale fysieke winkel, met de basis info voor lokale klanten. Dus openingstijden, adres, voorwaarden, contact. Update als er een lockdown is…. Niets ingewikkelds, maar basic.

Kan dat netjes via een aanbieder die ik noem, of ben ik dan te naïef?
Ja dat zijn hostingpakketten maar dan moet je nog wel een website bouwen.

Als het heel basic moet is wellicht wordpress een optie voor je. Bij veel webhosts zit dat al in het tools pakket en hoef je dus alleen maar te installeren, template kiezen en aanpassen waar nodig. Bij wordpress zelf kun je ook een site maken. Voordeel is dat ze dan alle updates enzo voor je doen en alles automatisch goed ingesteld krijgt. Nadeel is beperkt ruimte maar hoeveel ruimte heb je nodig voor een basic site van een lokale winkel. Koop je er een domeinnaam bij zodat je geen wordpress.com/pietjepuk ziet en klaar ben je.
Bij zelf wordpress hosten moet je er dus zelf voor zorgen dat je de updates uitvoerd, dat kan automatisch, en moet je soms hier en daar wat aanpassingen doen. Ook om het veilig te houden.
Alle reacties Link kopieren
Lily77 schreef:
07-12-2021 08:59
ik kijk naar de aanbieders waar je vrij gemakkelijk een website kunt maken en aanpassen. Ik dacht in de richting van een jouwweb, strato, jimdo, etc. Dat zijn toch hostingpakketten?

Dat is hosting PLUS sitebuilder. Die aanbieders hebben een pakket waarbij je site gehost wordt, en je die met een soort wizard makkelijk zelf kunt bouwen. Dat is inderdaad een optie als je er echt geen affiniteit mee hebt, het niet leuk vindt om wat te pielen, geen budget hebt om uit te besteden en het een heel simpele site moet worden.

Het nadeel van die sitebuilders is dat je vrij snel tegen grenzen aanloopt, en dat dingen die je wil dan niet kunnen. En dat je niet snapt waarom niet. Het is net zoiets als cake bakken met een pak kant-en-klaarmix: het is wel makkelijk maar je krijgt een simpele cake die altijd hetzelfde is.

Je contactgegevens online zetten kan prima met zo'n sitebuilder, een webwinkel inrichten niet.
Ik ben al jaren heel tevreden over Antagonist. Ze zijn geen budgethosting, maar we hebben nooit trammelant.

Je kan kiezen voor een WordPress met WOOcommerce, dat is ook voor een leek heel simpel in elkaar te flansen. Je hebt voor WOOcommerce misschien wat YouTube-filmpjes nodig, maar dat is alles.
Alle reacties Link kopieren
Tamsyn schreef:
07-12-2021 17:00
Ik ben al jaren heel tevreden over Antagonist. Ze zijn geen budgethosting, maar we hebben nooit trammelant.

Je kan kiezen voor een WordPress met WOOcommerce, dat is ook voor een leek heel simpel in elkaar te flansen. Je hebt voor WOOcommerce misschien wat YouTube-filmpjes nodig, maar dat is alles.
Ja, en als je bij de Gamma een hamer en spijkers koopt kun je ook zelf heel makkelijk een huis bouwen. Wel even op Youtube kijken, maar dat is dan ook alles.
Alle reacties Link kopieren
Lily77 schreef:
07-12-2021 08:59
Misschien begrijp ik het niet goed of heb ik het niet goed verwoord: ik kijk naar de aanbieders waar je vrij gemakkelijk een website kunt maken en aanpassen. Ik dacht in de richting van een jouwweb, strato, jimdo, etc. Dat zijn toch hostingpakketten?

De site is bedoeld voor een lokale fysieke winkel, met de basis info voor lokale klanten. Dus openingstijden, adres, voorwaarden, contact. Update als er een lockdown is…. Niets ingewikkelds, maar basic.

Kan dat netjes via een aanbieder die ik noem, of ben ik dan te naïef?
Je haalt dingen door elkaar en denkt veel te makkelijk over een website bouwen en over online marketing. Als ik het goed begrijp heb je wel geld om een fysieke winkel te runnen, maar moet de online representatie daarvan zo goedkoop mogelijk en bovendien door jou als absolute nitwit op dit gebied zelf gedaan worden? Dat je dan een online modderfiguur slaat maakt je niks uit? Het is geen 1995 hoor.

Neem je bedrijf serieus en investeer een paar duizend in een professioneel gemaakte site ipv zelf te klootviolen.
Knuddestudder schreef:
08-12-2021 00:52
Je haalt dingen door elkaar en denkt veel te makkelijk over een website bouwen en over online marketing. Als ik het goed begrijp heb je wel geld om een fysieke winkel te runnen, maar moet de online representatie daarvan zo goedkoop mogelijk en bovendien door jou als absolute nitwit op dit gebied zelf gedaan worden? Dat je dan een online modderfiguur slaat maakt je niks uit? Het is geen 1995 hoor.

Neem je bedrijf serieus en investeer een paar duizend in een professioneel gemaakte site ipv zelf te klootviolen.

Dit. Tenzij je een of ander hobbywinkeltje hebt, niet zelf een website in elkaar gaan flansen. En al helemaal geen webshop. Dat ziet er veel te amateuristisch uit.
Knuddestudder schreef:
08-12-2021 00:44
Ja, en als je bij de Gamma een hamer en spijkers koopt kun je ook zelf heel makkelijk een huis bouwen. Wel even op Youtube kijken, maar dat is dan ook alles.
Zo simpel is het dus wel met WordPress. Jouw vergelijking met een hamer en spijkers van de Gamma en YouTube-filmpjes kijken om daarna een huis te kunnen bouwen slaat werkelijk helemaal nergens op en laat duidelijk zien dat jij niet weet hoe makkelijk WordPress is. En hoe professioneel het kan werken.
Wordpress is inderdaad vrij makkelijk. Templates wijzigen gaat heel makkelijk, soms is het wel een gepuzzel om dingen extra toe te voegen maar daar kom je vaak ook wel uit. Wat ik vaak deed is een template kiezen die qua layout etc was wat ik zocht en dan pastte ik alles aan behalve de layout zelf. Moet je wel even goed kijken wat wat is en waar verwerkt zit in de code. Vind je dingen niet mooi dan haal je dat eruit. En dan maak je gewoon je eigen achtergrond enzo in photoshop of welk programma je dan ook gebruikt. Wel belangrijk om de originele code even te kopiëren en in een los tekstbestand te plakken voor het geval dat je het zo verpest en opnieuw wil beginnen. Kun je de originele code weer gewoon kopiëren plakken.
Tamsyn schreef:
08-12-2021 09:35
Zo simpel is het dus wel met WordPress. Jouw vergelijking met een hamer en spijkers van de Gamma en YouTube-filmpjes kijken om daarna een huis te kunnen bouwen slaat werkelijk helemaal nergens op en laat duidelijk zien dat jij niet weet hoe makkelijk WordPress is. En hoe professioneel het kan werken.

Als je weet wat je doet ja. Maar zo'n dertien in een dozijn website met een standaard template die door een leek in elkaar is geflanst ziet er toch niet uit joh. Veel te amateuristisch. No way dat ik bij zo'n winkel zou kopen.
RikM schreef:
08-12-2021 10:10
Als je weet wat je doet ja. Maar zo'n dertien in een dozijn website met een standaard template die door een leek in elkaar is geflanst ziet er toch niet uit joh. Veel te amateuristisch. No way dat ik bij zo'n winkel zou kopen.
Dat is helaas wel waar, ja.
Maar ik ga er in mijn naïviteit vanuit dat TO zich wil gaan verdiepen in wat ze wil. Als ze het zelf wil bouwen, dan kan dat met WP en Woocommerce, alleen je zal inderdaad verder moeten kijken dan een standaard template. Er zijn veel premium templates die er gelikt uitzien.
Ik heb eens voor de grap zo'n webwinkel in elkaar gedraaid, compleet met een Mollie-plugin en Astra en het zag er niet verkeerd uit. Maar voor een echte professionele uitstraling zul je er iets meer tijd in moeten steken dan die ene avond die ik gebruikt had. Of hulp van een prof.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
08-12-2021 10:07
(...) Moet je wel even goed kijken wat wat is en waar verwerkt zit in de code. (....) maak je gewoon je eigen achtergrond enzo in photoshop(...) de originele code even te kopiëren

:rofl:
Dat lijkt allemaal heel simpel als je al gewend bent dat soort dingen te doen. Maar als je een absolute beginner bent dan is wat je hier noemt al veel te technisch hoor. True, als je het léuk vindt en je er in gaat verdiepen en een tijdje gaat pielen kun je een hoop ontdekken, maar iets zegt me dat die voorwaarden bij TO niet van toepassing zijn.

En wat de webwinkel betreft: als je serieus een winkel hebt en veilig betalingen wil afhandelen en je klantgegevens beschermen en dat soort zaken, zou ik zeker niet zelf gaan knutselen. Tenzij het gaat om het verkopen van je eigen handgepunnikte schaapjes of zo, drie keer per jaar.
Ginevra schreef:
08-12-2021 10:44
:rofl:
Dat lijkt allemaal heel simpel als je al gewend bent dat soort dingen te doen. Maar als je een absolute beginner bent dan is wat je hier noemt al veel te technisch hoor. True, als je het léuk vindt en je er in gaat verdiepen en een tijdje gaat pielen kun je een hoop ontdekken, maar iets zegt me dat die voorwaarden bij TO niet van toepassing zijn.
Ja dat is waar. Ik vond het leuk om te doen maar een ander zou denken dat is te lastig. Ik deed het ook niet professioneel ofzo, gewoon hobbymatig. Had een blog, photo gallery, forum voor een select groepje en ik had een paar dagen een soort internetradio totdat webreus me waarschuwde dat ik ineens wel heel veel meer dataverkeer had. Had iemand dat ding uren op repeat. :facepalm: Ze waren zo coulant dat ik die rekening niet hoefde te betalen omdat ik altijd ruim onder mijn data limieten bleef. Was anders een dure rekening O_O :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Tamsyn schreef:
08-12-2021 09:35
Zo simpel is het dus wel met WordPress. Jouw vergelijking met een hamer en spijkers van de Gamma en YouTube-filmpjes kijken om daarna een huis te kunnen bouwen slaat werkelijk helemaal nergens op en laat duidelijk zien dat jij niet weet hoe makkelijk WordPress is. En hoe professioneel het kan werken.
Het is mijn vak sinds een jaar of 20, dus ik weet er wel het een en ander van. Dat een leek met een beetje doorzettingsvermogen, inzicht en interesse een site in elkaar kan fröbelen met WordPress (waartoe ik TO overigens niet reken) betekent niet dat diezelfde leek een professionele site kan maken, optimaliseren, beveiligen en onderhouden. En dan heb ik het alleen nog maar over de techniek, maar dan komt er nog design, gebruiksvriendelijkheid en last but not least de content en SEO bij kijken.

Nogmaals: TO heeft blijkbaar een fysieke winkel, maar is zo naïef (laat ik het daar op houden) om te denken dat ze zonder zelfs de meest elementaire kennis en vaardigheden zelf een goede zakelijke website of zelfs een webwinkel kan maken plus de rest van de genoemde aspecten. Dat is domweg uitgesloten. Ik snap die hele gedachtengang ook niet. Waarom denken mensen zo simpel over websites en alles wat daar mee samenhangt?

Ja, de vergelijking met de hamer en spijkers is overdreven, maar in de basis niet eens zoveel.
Knuddestudder schreef:
08-12-2021 14:33
Het is mijn vak sinds een jaar of 20, dus ik weet er wel het een en ander van. Dat een leek met een beetje doorzettingsvermogen, inzicht en interesse een site in elkaar kan fröbelen met WordPress (waartoe ik TO overigens niet reken) betekent niet dat diezelfde leek een professionele site kan maken, optimaliseren, beveiligen en onderhouden. En dan heb ik het alleen nog maar over de techniek, maar dan komt er nog design, gebruiksvriendelijkheid en last but not least de content en SEO bij kijken.

Ja, de vergelijking met de hamer en spijkers is overdreven, maar in de basis niet eens zoveel.
Mijn oprechte excuses voor mijn veel te snelle oordeel.. :$

Ik ben een zeer enthousiaste hobbyist met heel wat jaren ervaring met zelf websites knutselen en ik vergeet (blijkbaar te) vaak dat niet iedereen dat als hobby heeft. Dus dan reageer ik te makkelijk als: ach, dat kan iedereen met een beetje hulp.
Dus: sorry, ik zal voortaan beter kijken naar wie is de TO en wie reageert op TO. :)

Ik denk nu dat TO beter naar een prof kan gaan en haar wensen daar kan neer leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven