Entertainment alle pijlers

Boekentips fictie geschiedenis

21-04-2025 19:20 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als kind las ik graag de boeken van Thea Beckman: romans/fictie in een geschiedenisthema. Ik ben op zoek naar dergelijke boeken, maar dan voor volwassenen. Ik houd van alles van Romeinen tot aan begin twintigste eeuw (geen WO II), bij voorkeur Europese geschiedenis.
Robert Harris ken ik (de Cicero trilogie vond ik prachtig). Het mag feitelijk kloppen, maar ik ben niet op zoek naar non-fictie want dat vind ik niet lekker weg lezen ‘s avonds in bed. Wie heeft goede tips? Dank alvast!
Diana Gabaldon
De reiziger serie.

Over een tijdreizigster die teruggaat naar het Schotland van 1740.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Ken Follett, Pilaren van de aarde (alleen geen idee of dit het eerste boek van de serie is. Maar hij heeft wel een aantal series uit verschillende eeuwen geschreven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ken Folletts Kingsbridge serie.
Over een fictief stadje in Engeland, van de 9e tot de 19e eeuw. Oké, na een paar boeken zie je het patroon wel steeds terugkeren met de slechterik vs de goeden, maar ik vind het heerlijk weglezen. Pillars of the Earth blijft een van mijn favorieten.

Bernard Cornwell, onder andere de serie over de 100-jarige Oorlog.

Philippa Gregory, hele boekenserie over de Tudors. Leest ook makkelijk weg.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
De boeken van Hella Haasse.

Mary Bryant van Anthony van Kampen.
horroruitje wijzigde dit bericht op 21-04-2025 19:32
40.66% gewijzigd
Our little life is rounded with a sleep
nlies schreef:
21-04-2025 19:29
Ken Follett, Pilaren van de aarde (alleen geen idee of dit het eerste boek van de serie is. Maar hij heeft wel een aantal series uit verschillende eeuwen geschreven

Haha, je was me voor!
Pillars of the Earth (ik heb hier nog een oude vertaling die ‘De Kathedraal’ heet’ ) is inderdaad de eerste. Verwarrend genoeg speelt een van de latere delen zich een paar eeuwen daarvoor af. :)
Je moet niet alles geloven wat je denkt
botanietje schreef:
21-04-2025 19:32
Haha, je was me voor!
Pillars of the Earth (ik heb hier nog een oude vertaling die ‘De Kathedraal’ heet’ ) is inderdaad de eerste. Verwarrend genoeg speelt een van de latere delen zich een paar eeuwen daarvoor af. :)
Ja maar jij was uitgebreider dan ik ;)
Van De kathedraal is trouwens ook een bordspel gemaakt, (even als leuk feitje)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Boeken van Simone van der Vlugt,
'Tropenbruid' van Susan Smit,
'Tulpenliefde' van Femke Roobol
'De thuiskomst' van Anna Enquist
Dank voor alle tips!

Simone van der Vlugt ken ik, maar op een of andere manier irriteert haar schrijfstijl me. Ik kan er moeilijk de vinger op leggen, maar het voelt te vluchtig/simplistisch ofzo?
Verder ken ik alleen ‘de thuiskomst’ van alle tips tot nu toe (mooi!), dus de rest gaat op mijn lijstje. Leuk!
The Nightingale van Kristin Hannah.
Door je avatar en naam denk ik aan Augustus van John Williams, over de Romeinse keizer, verteld vanuit meerdere perspectieven. Butcher's Crossing van dezelfde auteur speelt zich af op de uitgestrekte prairies van een net ontdekt Amerika waar de bizonjacht een belangrijke bron van inkomsten is, en waar het leven medogenloos is.

Kindred van Octavia Butler is historisch met een magisch-realistisch tintje, over een zwarte Amerikaanse vrouw uit de 20e eeuw die door een connectie met iemand uit het verleden wordt teruggetrokken in de tijd, toen er nog slavernij in de VS was.

The Crimson Petal and the White van Michel Faber speelt zich af in Victoriaans Londen en volgt een prostituee die de sociale ladder probeert te beklimmen.

Ik denk dat de meeste zo niet al deze boeken er ook in het Nederlands zijn.
What a nuanced anxiety
Oh Engelstalig mag ook hoor! Dank!
Tamara Mckinley boeken over Australië
Hoe de Engelsen zich daar vestigden in de 18e eeuw. En wat dat deed met het land, de aboriginals en de nieuwe inwoners
Een paar boeken die ik mooi vond, beide op feiten gebaseerd:

Arthur Japin - de overgave

Dit boek speelt zich af in Texas tussen 1825 en 1875 en het wordt verteld door de stokoude Sally (Granny) Parker die met de komst van het Comanche-opperhoofd Quanah in 1875 terugblikt naar de dag die voorgoed haar leven veranderde, evenals deze ontmoeting met het opperhoofd dat zal doen.

Stefan Hertmans - De bekeerlinge

Over een jonge vrouw uit de 11e eeuw van Normandische afkomst, die trouwt met een Joodse man en hiermee niet alleen in een persoonlijke geloofscrisis terecht komt, maar tegelijk ook te maken krijgt met de gewelddadige wereld van de middeleeuwse geloofsstrijd.

(Van Arthur Japin vond ik "De zwarte met het witte hart" en "Kolja" ook erg mooi.)
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Arthur Japin misschien? Die schrijft veel historische romans, gebaseerd op waargebeurde personen en gebeurtenissen.
Edward Rutherford heeft boeken met een plaats of land als uitgangspunt, New York, Londen, China. En dan door de eeuwen heen steeds een nieuwe verhaallijn.

De al meer genoemde Ken Follett is één van mijn favorieten. Ik vind de serie die rond de eerste wereldoorlog begint het mooist, maar je zegt dat die periode jouw interesse niet heeft…

De boeken van Tracy Chevalier (meisje met de parel), zijn heel divers, Frankrijk in de Middeleeuwen, de Underground railroad in de VS, Victoriaans Engeland, etc.

Je moet er van houden, maar de boeken van Bodie Thoene zijn erg spannend. Er zit soms een wat Christelijke ondertoon in, maar dat vond ik niet afdoen aan de verhalen.

Onlangs ook een mooi boek gelezen over Jeanne d’Arc van Katherin J. Chen.
Roberta Rich :
De vroedvrouw van Venetie
De vroedvrouw van de Sultan
De zoon van de vroedvrouw

Tamara McKinley :
het land achter de horizon
de verre kolonie
de erfgenamen van het land

Sarah Lark
Het eiland van duizend bronnen
Dochter van de mangroven

Het land met de gouden kust
De schaduw van de kauri-boom
De dag van de zonnewende

Dochter van twee werelden
Vriendinnen voor het leven

Schiet maar ik ben toch al dood - Julia Navarro

Een vrouw in Havanna - Susana Rubio Lopez
Relax we're all crazy, it's not a competition
Ik kwam hier ook The pillars of the earth noemen. Een van de weinige boeken die ik meerdere keren herlezen heb.
Oh wat fijn dit allemaal! Dank!!
Simone van der Vlught
Oh ja, de boeken over de vroedvrouw in Venetië. Bijzonder om daarna het ghetto daar eens te bezoeken.

Bloemen van Steen van Ilaria Tutti, speelt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Prachtig boek!

Je geeft aan niet van de Tweede Wereldoorlog te houden, maar Het Duitse Meisje van Chris Bohjalian is toch wel een aanrader. Speelt in Pruisen aan het eind van de oorlog. Zitten een paar heftige stukken in.
Omdat ze in mijn geboortestreek spelen vond ik de boeken van Joke Eikenaar leuk om te lezen. Zijn eigenlijk jeugdboeken.
En Het huis met de rode luiken, ben de auteur even kwijt.
De boeken van Kate Mosse , Verloren labyrinth oa.

Verder hebben Marianne en Theo Hoogstraaten best leuke historische romans vind ik.
Ik houd van Juliet Marillier. Zij schrijft boeken met een Keltisch tintje, met een vleugje magie. Niet echt 1 op 1 realistisch historisch dus, maar wel in de historische setting van de vroege middeleeuwen. Ik vind het echt heerlijke boeken. Series ook vaak dus als je een leuke te pakken hebt dan kan je even vooruit.
Bijna non-fictie
Marijke Meu (Winsemius) - interessant en leest lekker door

Bob Pierik - zoveel leven voor de deur

Reizen met mijzelf en anderen - Martha Gellhorn (autobiografisch maar leest lekker door)

fictie
c s richardson - de keizer van Parijs

het verhaal van Lucy Gault

the thousand autumns of Jacob de zoet

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven