Entertainment alle pijlers

Boekentips fictie geschiedenis

21-04-2025 19:20 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als kind las ik graag de boeken van Thea Beckman: romans/fictie in een geschiedenisthema. Ik ben op zoek naar dergelijke boeken, maar dan voor volwassenen. Ik houd van alles van Romeinen tot aan begin twintigste eeuw (geen WO II), bij voorkeur Europese geschiedenis.
Robert Harris ken ik (de Cicero trilogie vond ik prachtig). Het mag feitelijk kloppen, maar ik ben niet op zoek naar non-fictie want dat vind ik niet lekker weg lezen ‘s avonds in bed. Wie heeft goede tips? Dank alvast!
Boeken van Ildefonso Falcones?
https://www.bol.com/nl/nl/f/het-achtste ... 066191171/

Het Achtste Leven -voor Brilka.
De boeken van James A. Michener. Ze zijn al wat ouder, maar brilliant geschreven boeken. Michener was een geschiedenis professor. De verhalen zijn fictief maar wat er gebeurd is wel gebaseerd op de waarheid

https://nl.wikipedia.org/wiki/James_A._Michener
Musch en Buat van Jean-Marc van Tol is geromantiseerde non-fictie, fijn om te lezen. Ook de Broeder Cadfael-serie van Ellis Peters over een monnik in de middeleeuwen die moorden oplost. De achtergrond van die boeken is historisch correct.
De eerdergenoemde boeken van Kate Mosse zijn ook erg fijn.
I'm still standing
tyche schreef:
21-04-2025 19:59
Door je avatar en naam denk ik aan Augustus van John Williams, over de Romeinse keizer, verteld vanuit meerdere perspectieven. Butcher's Crossing van dezelfde auteur speelt zich af op de uitgestrekte prairies van een net ontdekt Amerika waar de bizonjacht een belangrijke bron van inkomsten is, en waar het leven medogenloos is.

Kindred van Octavia Butler is historisch met een magisch-realistisch tintje, over een zwarte Amerikaanse vrouw uit de 20e eeuw die door een connectie met iemand uit het verleden wordt teruggetrokken in de tijd, toen er nog slavernij in de VS was.

The Crimson Petal and the White van Michel Faber speelt zich af in Victoriaans Londen en volgt een prostituee die de sociale ladder probeert te beklimmen.

Ik denk dat de meeste zo niet al deze boeken er ook in het Nederlands zijn.
Leuk, ik heb Butcher’s Crossing en Kindred met veel plezier gelezen, dus ik zet The Crimson Petal and the White op mijn leeslijstje 🙂

En ik tip Het Lied van Ooievaar en Dromedaris van Anjet Daanje en De Wintersoldaat van Daniel Mason.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Wat heerlijk dit, al die tips!
Magdalena, van Matthias Rozemond, ook in de online bibliotheek als e-book en luisterboek
Er stromen rivieren in de lucht, van Elif Shafak
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
'Willem die Madoc maakte' van Nico Dros, vond ik een van de betere boeken die ik las. (Ik ben mijn lijstje gelezen boeken aan het doorspitten).
'Gisterland' van Imme Dros, over Shakespeare, heel interessant!
'De heks van Limbricht' van Susan Smit
'Een handvol stof', van Evelyn Waugh
'Lyssa' van Tom Hofland
Ballon schreef:
21-04-2025 20:13
Tamara Mckinley boeken over Australië
Hoe de Engelsen zich daar vestigden in de 18e eeuw. En wat dat deed met het land, de aboriginals en de nieuwe inwoners
Wij zijn vorig jaar in Australië geweest en vond het daarna heerlijk om deze boeken te lezen. Helaas allemaal uit nu…
De vrouwen van Troje, en De stilte van de vrouwen, van Pat Barker.
Wat eten we vanavond?
Ik las vroeger graag boeken als The Other Boleyn Girl van Philippa Gregory en Wolf Hall van Hilary Mantel. Heerlijke boeken, als het tijdsbeeld je aanspreekt.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
ben nog even in mijn uitleen geschiedenis gedoken:

De rozen trilogie van Jennifer Donnelly
De theeroos, de winteroos & de wilde roos

De tempelbomen van Goa - Ana Vesolo

Victoria Hislop:
Plaza Granda
De Zonsopgang

Voor mijn zussen - judith Lennox

De vrouw van de theeplanter - Dinah Jefferies

de laatste concubine - Lesley Downer
Relax we're all crazy, it's not a competition
Een paar klassiekers nog:

De stam van de holenbeer plus vervolg, een serie van Jean Auel (oertijd dus technisch gezien buiten je window, wel erg goed, vooral de eerste delen)

En Nevelen van Avalon van Marion Bradley. Over King Arthur maar vooral vanuit het perspectief van de vrouwen.
wombat wijzigde dit bericht op 23-04-2025 22:11
0.35% gewijzigd
O ja, en daar hoort ook Koning voor eens en Altijd (The once and future king) van TH White bij. (Al geef ik toe dat het dertig jaar geleden is dat ik dat geweldig vond, dus het zou nogal gedateerd kunnen aandoen nu.)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
De boeken van Graham Brack in de Master Mercurius serie zijn geweldig:
https://grahambrackauthor.com/

Graham Brack komt regelmatig naar Nederland om research te doen voor deze serie, en als gevolg daarvan kloppen ze ook goed. Niet de hoofdpersoon natuurlijk, laat staan zijn avonturen, maar verder klopt alles. Het speelt zich af in Delft, Leiden en Den Haag en je kan zo 'meelopen' in het verhaal.
Bovendien heerlijke droge Britse humor.

Verder vind ik de boeken van Ambrose Parry ook erg leuk. Hier is de achtergrond de tijd dat vrouwen nog niet mochten stemmen. Laat staan medicijnen studeren: https://www.bookseriesinorder.com/ambrose-parry/

Ik kan er nog meer voor je opzoeken 😊.

D.V. Bishop heeft een prachtige serie over ene Cesare Aldo, die zich afspeelt in Italië in de tijd van de Medici's. https://dvbishop.com/

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven