Entertainment alle pijlers

Harry Potter and the cursed child komt naar Nederland!

02-09-2025 21:13 68 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik heb net geboekt! Ik kan niet wachten. De eerste hoofdrolspeler is gisteren bekend gemaakt. Valentijn van Hall zal Harry Potter gaan spelen.
Sinds the Phantom of the Opera heb ik alle musicals in het Circustheater gezien (behalve als het een reprise was, bij Aida).
Nu dus geen musical maar een toneelstuk. Maar laat ik nou toevallig ook een Harry Potter fan zijn! Onze dochter van 13 is nu deel 4 aan het lezen. Mijn zus, dochter en ik gaan met ons drieën. Zo'n zin in. Alleen duurt het wel nog 9 maanden.
Het is mega hypocriet om hier dan zo lekker hard negatief op te gaan, maar als het jezelf beter uitkomt, wel mensen / bedrijven die slechte dingen doen te negeren.

Ik heb The Cursed Child jaren geleden in Londen gezien en je mag het verhaal ruk vinden, maar het toneelstuk was echt wel spectaculair.

Dus misschien ga ik ook gewoon wel weer in NL.

En JK kan het echt aan haar derrière oxideren wat de rest van ons doet. Ze heeft al meer geld aan ons verdiend dan ze ooit in haar eigen leven kan opmaken.

En verder hoeft niemand mij te vertellen welke boeken ik wel en niet mooi mag vinden en lezen. It's a free country.
J.K. Rowling komt op voor vrouwenrechten en dat vind ik een zeer goede zaak.

Ik wil graag naar The cursed child in Londen. Ik vond het boek echt helemaal niks, en had dus ook nooit interesse in het toneelstuk. Maar iemand die ik ken is afgelopen jaar geweest en was helemaal lyrisch, beste toneelstuk ooit etc. dus nu wil ik het ook wel graag zien.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
03-09-2025 09:47

Nee hoor, J.K. Rowling komt helemaal niet op voor vrouwenrechten. Ze komt alleen op voor die vrouwen die volgens haar kortzichtige benul en bekrompen ideeën voldoen aan haar beeld van 'de vrouw'. Daarmee doet ze niet alleen vele vrouwen tekort, ze zet zich actief in om alles & iedereen die niet aan haar beeld van 'de vrouw' voldoet het leven zo naar & moeilijk mogelijk te maken.

Er is helemaal niets goeds aan J.K. Rowling en haar denkbeelden.
Ik vind wat JKR uitkraamt echt bizar maar om dan alles te boycotten gaat mij te ver. Dat toneelstuk is sowieso bagger. Verhaal is bagger. En haar uitspraken kunnen echt niet dus dat deel sponsor ik niet.

Maar Harry Potter boycotten omdat zij het geschreven heeft ? Nonsense natuurlijk. En ik ga in 2027 naar universal in de VS en reken maar dat ik naar het HP deel ga. Hypocriet ? Vast. Ik ben ouder van een non binair kind en zelfs hen boeit het niet.
MissNuada schreef:
02-09-2025 23:01
Dit. Hoe fijn ik de boeken vond en vindt, geen enkele euro gaat zij of wie van ook, er bij nog aan verdienen.
Vind ook eerlijk gezegd heel jammer dat mensen ondanks dat best openlijk gehaat wordt door deze dame en ze met het haar geld in de UK heeft gezorgd voor gevaarlijke situaties voor transmensen ( eigenlijk vooral vrouwen, trans en niet trans) in het openbare leven, gewoon lekker naar dit soort dingen gaan.
Dit inderdaad. Echt niet dat wij deze dame nog gaan sponsoren. Mijn dochter was een enorme Potterfan maar heeft 2 transvrienden en is zelf gay en was gisteren ook heel duidelijk, daar ga ik niet heen, ze is 16 en ik ben trots dat ze stelling neemt in deze zaak. Ik zie van dichtbij hoe zwaar de weg van haar transvrienden is en hoe steeds meer mensen intolerant worden door mensen zoals Trump en J.K. Rowling. Vreselijk vind ik dat.
misssunshine wijzigde dit bericht op 03-09-2025 10:33
Reden: Typfout.
0.11% gewijzigd
KooktMetKnoflook schreef:
02-09-2025 23:50
... is ook maar een mening.

Ik denk dat je het de betekenis van ''feit'' nog maar eens op moet zoeken in het woordenboek. Of J.K. Rowling 'góór' is, daar valt over te twisten, maar dat ze Rowling transfoob is dat is een feit. Het is net zo feitelijk als het feit dat de paus katholiek is en Adolf Hitler een nazi was.
CleopatraVII schreef:
Een van de dingen die JK Rowling heeft aangegeven is dat het een goed idee zou zijn om personen die er niet supervrouwelijk uitzien op het damestoilet te fotograferen. Er komen steeds meer cis vrouwen naar voren waaraan getwijfeld werd of ze wel vrouw waren en daarom lastig gevallen werden. Hoe maakt dat het leven van vrouwen in godsnaam beter?

En er zit zeker een verschil tussen JK Rowling en bedrijven die investeren in foute zaken. Zij heeft een wereld gecreëerd waarin buitenbeentjes zich volledig thuis voelden, haar hebben omarmd en schathemeltje rijk hebben gemaakt. Toen zij die buitenbeentjes een aantal jaar geleden heel hard heeft laten vallen, leek het in eerste instantie een wat ongelukkige mening te zijn, maar toen haar fanbase heeft aangegeven zich niet senang te voelen bij haar uitspraken, heeft ze het alleen maar verder benadrukt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
poldervrouw schreef:
03-09-2025 10:26
Ik vind wat JKR uitkraamt echt bizar maar om dan alles te boycotten gaat mij te ver. Dat toneelstuk is sowieso bagger. Verhaal is bagger. En haar uitspraken kunnen echt niet dus dat deel sponsor ik niet.

Maar Harry Potter boycotten omdat zij het geschreven heeft ? Nonsense natuurlijk. En ik ga in 2027 naar universal in de VS en reken maar dat ik naar het HP deel ga. Hypocriet ? Vast. Ik ben ouder van een non binair kind en zelfs hen boeit het niet.
Dat is geen nonsens. JK Rowling verdient daar nog steeds geld aan, en zij investeert in anti-transcampagnes.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
poldervrouw schreef:
03-09-2025 10:26

Als jij geniet van de Harry Potter-boeken, -merchandise, -theaterstukken en al wat daarmee samenhangt: dat kan, dat mag. Zoals iemand in dit topic al schreef: het is een vrij land.

Maar het is géén nonsens om ‘alles Harry Potter’ te boycotten. Iedere keer dat jij iets uitgeeft aan De Wereld van Harry Potter, rinkelt de kassa van J.K. Rowling. Geld dat Rowling doneert aan een reeks bijzonder onfrisse, extremistische organisaties die tot doel hebben een deel van onze samenleving te marginaliseren en in een kwaad daglicht te zetten.

Wees in ieder geval (en vooral naar jezelf) zo eerlijk om toe te geven dat je jouw Potter-genot gewoon belangrijker vindt dan de positie en rechten van hele groepen binnen de samenleving. Ook dat kan en mag. Nogmaals: het is een vrij land.

Maar ga niet roepen dat een boycot nonsens is, want dat is het niet. Er valt genoeg te pleiten - zie: bovenstaande kassa & donaties - vóór een boycot.
wel zo netjes voor TO om een apart topic te openenen over jullie mening over JK Rowling en hier alleen te kletsen over Harry Potter.

Lullig dat zo’n topic meteen zo wordt overgenomen. Maak je eigen topic.
Yildizlar2 schreef:
03-09-2025 06:56
Nee dat is een feit
nee, het is een mening die zo vaak is herhaald dat mensen niet meer weten waarom.
Het wordt als 'feit' gepresenteerd omdat men érg boos is op haar en liever niet wil dat mensen zelf uitzoeken wat ze nu eigenlijk gezegd heeft.

Het aller-allerergste is dat toen instanties begonnen te spreken over 'mensen die menstrueren' ze tweete 'goh daar was toch een woord voor?'
Nou-nou-nou wat vreselijk. Boycotten die hele Harry Potter serie.

Als je iets ergers kunt vinden van haar hoor ik het graag, ik pas mijn mening graag aan. Maar wel op basis van wat ze zelf gezegd heeft en niet op basis van hoe boos mensen zijn dat ze goed uit haar woorden komt en een grote naamsbekendheid heeft.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
SunShine35 schreef:
03-09-2025 12:03
wel zo netjes voor TO om een apart topic te openenen over jullie mening over JK Rowling en hier alleen te kletsen over Harry Potter.

Lullig dat zo’n topic meteen zo wordt overgenomen. Maak je eigen topic.
Vind ik ook. Ik ben al lang fan van Harry Potter, heb destijds de boeken met heel veel plezier gelezen. Ik ga ook naar het toneelstuk. Daar staat mijn mening over JK Rowling helemaal los van.
03-09-2025 12:17
nee, het is een mening die zo vaak is herhaald dat mensen niet meer weten waarom.
Het wordt als 'feit' gepresenteerd omdat men érg boos is op haar en liever niet wil dat mensen zelf uitzoeken wat ze nu eigenlijk gezegd heeft.

Het aller-allerergste is dat toen instanties begonnen te spreken over 'mensen die menstrueren' ze tweete 'goh daar was toch een woord voor?'
Nou-nou-nou wat vreselijk. Boycotten die hele Harry Potter serie.

Als je iets ergers kunt vinden van haar hoor ik het graag, ik pas mijn mening graag aan. Maar wel op basis van wat ze zelf gezegd heeft en niet op basis van hoe boos mensen zijn dat ze goed uit haar woorden komt en een grote naamsbekendheid heeft.
Dat was zeker niet het allerergste. Kijk gewoon op X naar haar account; dan kun je het (bijna) allemaal nalezen.
Drackie schreef:
02-09-2025 22:17
JK Rowling is een gore transfoob die een groot deel van haar vermogen doneert aan transfobe organisaties. Je draagt daar direct aan bij door kaartjes voor deze show te kopen. Dat is voor mij genoeg reden om niet te gaan.
:worship:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Kletskous11 schreef:
02-09-2025 22:57
Ik heb de boeken met veel plezier gelezen en de films gezien voor al dat begon. En het staat voor mij los van het geniale verhaal dat toen al geschreven is. En ik heb genoten van de boeken en de films, zoals nu mijn kinderen dat doen. En we gaan ook genieten van dit toneelstuk.
Really?

David Dunning
02-09-2025 23:50
... is ook maar een mening.
(6)

David Dunning
Solsol schreef:
03-09-2025 09:00
Ik vind het wel heel bijzonder dat er nu alleen maar haat is op mensen die geld uitgeven aan Harry Potter/JK Rowling terwijl er echt aan zo gruwelijk veel bedrijven bloed kleeft. Heel veel winkels en banken is echt totaal onzuiver, sponsoren oorlogen en allerlei duistere zaken (wapenhandel, maar ook diamantmijnen/kledingfabrieken met slavernij en dat soort ongein). Ik durf te wedden dat heel veel mensen die zo reageren ook gewoon bij ING/Rabo/ABN AMRO zaken doen, maar ondertussen helemaal losgaan op J.K. Rowling enzo. Vind dat altijd wel een beetje hypocriet.
Mooi staaltje whataboutisme.

David Dunning
CleopatraVII schreef:

Ik wil graag naar The cursed child in Londen. Ik vond het boek echt helemaal niks, en had dus ook nooit interesse in het toneelstuk. Maar iemand die ik ken is afgelopen jaar geweest en was helemaal lyrisch, beste toneelstuk ooit etc. dus nu wil ik het ook wel graag zien.
:rofl:

David Dunning
Solsol schreef:
03-09-2025 09:00
Ik vind het wel heel bijzonder dat er nu alleen maar haat is op mensen die geld uitgeven aan Harry Potter/JK Rowling terwijl er echt aan zo gruwelijk veel bedrijven bloed kleeft. Heel veel winkels en banken is echt totaal onzuiver, sponsoren oorlogen en allerlei duistere zaken (wapenhandel, maar ook diamantmijnen/kledingfabrieken met slavernij en dat soort ongein). Ik durf te wedden dat heel veel mensen die zo reageren ook gewoon bij ING/Rabo/ABN AMRO zaken doen, maar ondertussen helemaal losgaan op J.K. Rowling enzo. Vind dat altijd wel een beetje hypocriet.

Ah, het 'maar hunnie dan...' argument. Nee, laten we ons vooral nergens meer over uitspreken. Want het kan altijd erger, toch?

Femicide? Ach, 'die paar vermoorde vrouwen' in Nederland. Laten we het daar niet meer over hebben. Dat stelt toch niets voor in vergelijking met een Joodse / Armeense / Palestijnse / Congolese genocide? :wtf:

Dat andere personen, organisaties, landen er (ook) onzuivere praktijken op na houden betekent niet dat ik, jij of J.K. Rowling niet aangesproken mogen worden op bijvoorbeeld uitspraken en acties die individuen of groepen mensen binnen onze samenleving schade berokkenen.

J.K. Rowling promoot actief en luidruchtig bijzonder kwalijke standpunten. Daar mag ze op aangesproken worden. Ook als het om De Wereld van Harry Potter (en dus Potter-fans) gaat: ze gebruikt immers haar Potter-roem én -geld om haar opvattingen de wereld in te slingeren. Je kan Harry Potter dus niet los zien van Rowling.
MissNuada schreef:
03-09-2025 08:10
als je dit nog op welke manier steunt, met geld gooien naar dat mens, ben je zelf net zo erg.

Toe maar. We hebben weer een mooie harde norm gevonden om de goede mensen van de foute te onderscheiden.
Ik ben oud genoeg om me de culturele boycot van Zuid-Afrika nog te herinneren. Wie een liedje zong in Sun City, werd geacht net zo erg te zijn als witte agenten die zwarte demonstranten doodsloegen. En wie in Nederland bij Shell tankte of Outspan sinaasappelen at werd voor gore fascist uitgemaakt alsof hij hoogstpersoonlijk Nelson Mandela in de bak had gegooid.

Het is vrij makkelijk om langs dat soort lijnen de mensen in te delen in "jij deugt en jij deugt niet" maar dat laat onverlet dat mensen allerlei dingen doen, goed en slecht door elkaar. Ben je tegen JKR maar eet je wel vlees? Je bent een fascist want de bioindustrie. Ben je vegan maar vlieg je wel naar Peru? Je bent een klimaatverwoester. Niemand van ons is 100% goed.

Je schakelt nu mensen die een HP-boek kopen gelijk aan JKR zelf. Dat gebrek aan onderscheid kan je wel eens opbreken als de morele meetlat langs een ander onderwerp komt te liggen.
Na zevenhonderd jaren
DG2015 schreef:
03-09-2025 10:34
Een van de dingen die JK Rowling heeft aangegeven is dat het een goed idee zou zijn om personen die er niet supervrouwelijk uitzien op het damestoilet te fotograferen. Er komen steeds meer cis vrouwen naar voren waaraan getwijfeld werd of ze wel vrouw waren en daarom lastig gevallen werden. Hoe maakt dat het leven van vrouwen in godsnaam beter?

En er zit zeker een verschil tussen JK Rowling en bedrijven die investeren in foute zaken. Zij heeft een wereld gecreëerd waarin buitenbeentjes zich volledig thuis voelden, haar hebben omarmd en schathemeltje rijk hebben gemaakt. Toen zij die buitenbeentjes een aantal jaar geleden heel hard heeft laten vallen, leek het in eerste instantie een wat ongelukkige mening te zijn, maar toen haar fanbase heeft aangegeven zich niet senang te voelen bij haar uitspraken, heeft ze het alleen maar verder benadrukt.
Heeft ze dit echt gezegd? Dat mag toch helemaal niet? Kan het me niet voorstellen.

Ze wil juist vrouwen beschermen tegen seksueel geweld.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
03-09-2025 15:42
Heeft ze dit echt gezegd? Dat mag toch helemaal niet? Kan het me niet voorstellen.

Ze wil cis-vrouwen beschermen tegen geweld van trans-vrouwen. Geweld dat geen enkele substantiële omvang heeft.
Het geweld tegen trans vrouwen interesseert haar niks. En dat geweld is wel substantieel.

David Dunning
CleopatraVII schreef:
03-09-2025 15:42

Afbeelding
Die hele Rowling heeft wel een enorme smet gelegd op haar eigen boekenserie en de films die erover gemaakt zijn. Echt jammer...
Ik vind zon NL-vertaling van zon musical als deze zoo cringe. Hermelien, Marcel Lubbermans, WTF?! :@@:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven