Harry Potter and the cursed child komt naar Nederland!
dinsdag 2 september 2025 om 21:13
En ik heb net geboekt! Ik kan niet wachten. De eerste hoofdrolspeler is gisteren bekend gemaakt. Valentijn van Hall zal Harry Potter gaan spelen.
Sinds the Phantom of the Opera heb ik alle musicals in het Circustheater gezien (behalve als het een reprise was, bij Aida).
Nu dus geen musical maar een toneelstuk. Maar laat ik nou toevallig ook een Harry Potter fan zijn! Onze dochter van 13 is nu deel 4 aan het lezen. Mijn zus, dochter en ik gaan met ons drieën. Zo'n zin in. Alleen duurt het wel nog 9 maanden.
Sinds the Phantom of the Opera heb ik alle musicals in het Circustheater gezien (behalve als het een reprise was, bij Aida).
Nu dus geen musical maar een toneelstuk. Maar laat ik nou toevallig ook een Harry Potter fan zijn! Onze dochter van 13 is nu deel 4 aan het lezen. Mijn zus, dochter en ik gaan met ons drieën. Zo'n zin in. Alleen duurt het wel nog 9 maanden.
woensdag 3 september 2025 om 16:10

Mijn kinderen vinden dat ook super "cringe" en weigeren dus ook de Nederlandse edities te lezen/films te kijken, maar ja, het lukt ook niet ieder kind van 11 of 12 om alles in het Engels te lezen.
woensdag 3 september 2025 om 16:13
woensdag 3 september 2025 om 16:42
woensdag 3 september 2025 om 22:49
Nou ja dat dus. Er wordt meer geschreven 'ze heeft gezegd dat' gevolgd door de eigen interpretatie, dan dat haar daadwerkelijke woorden worden gekwoot.CleopatraVII schreef: ↑03-09-2025 15:42Heeft ze dit echt gezegd? Dat mag toch helemaal niet? Kan het me niet voorstellen.
Ze wil juist vrouwen beschermen tegen seksueel geweld.
En als je dat terugvindt zie je dat ze reageert op iets (er is dus een context) en dat haar woorden in de mond worden gelegd die gewoon niet in het citaat staan.
Ik denk dat ze zich druk maakt over een groep mannen die denkt dat ze met van alles weg kunnen komen door een paar magische woorden ('ik identificeer me') te spreken.
En dat de trans-community dat niet wil horen omdat ze bang zijn dat daarmee onterecht alle totaal onschuldige transmensen op één hoop worden gegooid met misbruik. Daar hebben ze een punt, zo werd de homo community vroeger op één lijn gesteld met kindermisbruik.
Maar hun wijze van aanpak is "alles van nuance is transfoob en als dat woord gevallen is willen we graag dat iedereen in dolle woede ontsteekt en niet meer kijkt of het misschien genuanceerder ligt".
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
woensdag 3 september 2025 om 22:54
Die groep mannen die niet bestaat bedoel je?KooktMetKnoflook schreef: ↑03-09-2025 22:49Nou ja dat dus. Er wordt meer geschreven 'ze heeft gezegd dat' gevolgd door de eigen interpretatie, dan dat haar daadwerkelijke woorden worden gekwoot.
En als je dat terugvindt zie je dat ze reageert op iets (er is dus een context) en dat haar woorden in de mond worden gelegd die gewoon niet in het citaat staan.
Ik denk dat ze zich druk maakt over een groep mannen die denkt dat ze met van alles weg kunnen komen door een paar magische woorden ('ik identificeer me') te spreken.
En dat de trans-community dat niet wil horen omdat ze bang zijn dat daarmee onterecht alle totaal onschuldige transmensen op één hoop worden gegooid met misbruik. Daar hebben ze een punt, zo werd de homo community vroeger op één lijn gesteld met kindermisbruik.
Maar hun wijze van aanpak is "alles van nuance is transfoob en als dat woord gevallen is willen we graag dat iedereen in dolle woede ontsteekt en niet meer kijkt of het misschien genuanceerder ligt".
Zij maakt de wereld echt stukken onveiliger voor vrouwen, zeker voor trans vrouwen.
En dat gebaseerd op een incident in een gevangenis wat steeds weer van stal gehaald wordt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 4 september 2025 om 12:17
Potter genot nog wel. Miljoenen lazen de boeken en keken de film voordat zij die onzin begon uit te kramen.
Wat een overtrokken reactie zeg.
Wie zegt dat ik het belangrijker vindt dat vrouwenrechten? Of die van de LGBTQIA community ?
Je kan het ook overdrijven.
donderdag 4 september 2025 om 13:15
Wat vind je van haar citaat dat ik heb gepost? Is letterlijk wat zij heeft gezegd in de context en een concreet voorbeeld. Dat vind je wel kunnen? Foto's maken van mensen op het damestoilet en die dan verspreiden? Ook lekker genuanceerd?KooktMetKnoflook schreef: ↑03-09-2025 22:49Nou ja dat dus. Er wordt meer geschreven 'ze heeft gezegd dat' gevolgd door de eigen interpretatie, dan dat haar daadwerkelijke woorden worden gekwoot.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
donderdag 4 september 2025 om 13:57
Beste forummers,
Dit topic gaat over Harry Potter and the cursed child en niet over de uitspraken/denkwijzen van JK. Rowling. Hoewel wij het eens zijn met dat haar uitspraken walgelijk zijn is dit niet het topic om deze te bespreken. Het staat jullie uiteraard vrij een topic over haar te openen.
Alle offtopic berichten over JK. Rowling na dit bericht zullen worden verwijderd.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
Dit topic gaat over Harry Potter and the cursed child en niet over de uitspraken/denkwijzen van JK. Rowling. Hoewel wij het eens zijn met dat haar uitspraken walgelijk zijn is dit niet het topic om deze te bespreken. Het staat jullie uiteraard vrij een topic over haar te openen.
Alle offtopic berichten over JK. Rowling na dit bericht zullen worden verwijderd.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
donderdag 4 september 2025 om 18:28
En is het jou bevallen?Sunnyflower schreef: ↑04-09-2025 18:22Ik zie net op het AD dat het een record heeft verbroken op de kaarten verkoop. In 3 dagen meer dan 35.000 kaarten verkocht.
Voor de gene die gaan veel kijk plezier. Ik heb het stuk jaren geleden in Londen gezien.
Ik ben normaal gesproken helemaal niet van de toneelstukken, maar misschien heeft dit genoeg spektakel om me te boeien...
Een musical was trouwens ook erg leuk geweest, best een gemiste kans denk ik zo.
donderdag 4 september 2025 om 18:38
Maar het is natuurlijk een toneelstuk, dus raar om daar een musical van te maken. Het is geen normaal boek, maar het script van een toneelstuk.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
donderdag 4 september 2025 om 18:49
Toen vond ik het waard om te kijken, veel special effects tijdens het stuk. Ik heb er toen van genoten. Al zal ik hem niet nog een keer willen zien.
Ik ben zelf niet van musicals en had het heel raar gevonden als dit een musical was geworden aangezien het echt een toneelstuk is.
vrijdag 5 september 2025 om 01:08
U vraagt, wij draaien:
https://www.youtube.com/watch?v=wmwM_AK ... 06C9D83A3A
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
vrijdag 5 september 2025 om 08:10
Harry Potter and the cursed child heb ik in New York gezien een paar jaar geleden en het was echt FANTASTISCH!
En ik houd niet eens van Harry Potter
Maar we waren met gezin rondreis door VS aan het maken en eindigden in New York en voorlaatste avond werden we aangesproken op straat door zo'n kaartjesverkoper. Een van de kinderen was toen nog groot fan en had alle boeken tig keer gelezen. En toen dachten we, ach, deze vakantie kost toch al zoveel geld, waarom niet, leuk om de vakantie mee af te sluiten. (maar wel via website besteld, niet bij zo'n man op straat)
Mijn man heeft geen enkel HP boek gelezen, en ik alleen de gewone delen tig jaar geleden. Maar allebei vonden we de tickets echt het geld waard. Het was een enorm spektakel.
Er gebeurde zoveel waarvan je dacht, hé hoe kan dat?
Ik denk dat Hans Klok er jaloers op zou kunnen zijn qua ineens verdwijnen en heel ergens anders weer verschijnen.
En er komt regelmatig een vloer omhoog als je naar een voorstelling gaat, soms draait zo'n vloer zelfs, en als je zoiets een special effect zou kunnen noemen dan waren in dit toneelstuk de special effects echt zo verrassend. Iedereen was ook goed te verstaan en het verhaal was daarom goed te volgen ook als je het boek dus niet gelezen had. Voor onze jongste was het Engels te moeilijk maar ook die vond de show heel gaaf.
En ik weet niet of ze het hele circustheater gaan ombouwen maar ook dat theater in NY was al een hele bezienswaardigheid op zich.
Dus ik snap dat je je er op verheugt!

Maar we waren met gezin rondreis door VS aan het maken en eindigden in New York en voorlaatste avond werden we aangesproken op straat door zo'n kaartjesverkoper. Een van de kinderen was toen nog groot fan en had alle boeken tig keer gelezen. En toen dachten we, ach, deze vakantie kost toch al zoveel geld, waarom niet, leuk om de vakantie mee af te sluiten. (maar wel via website besteld, niet bij zo'n man op straat)
Mijn man heeft geen enkel HP boek gelezen, en ik alleen de gewone delen tig jaar geleden. Maar allebei vonden we de tickets echt het geld waard. Het was een enorm spektakel.
Ik denk dat Hans Klok er jaloers op zou kunnen zijn qua ineens verdwijnen en heel ergens anders weer verschijnen.
En er komt regelmatig een vloer omhoog als je naar een voorstelling gaat, soms draait zo'n vloer zelfs, en als je zoiets een special effect zou kunnen noemen dan waren in dit toneelstuk de special effects echt zo verrassend. Iedereen was ook goed te verstaan en het verhaal was daarom goed te volgen ook als je het boek dus niet gelezen had. Voor onze jongste was het Engels te moeilijk maar ook die vond de show heel gaaf.
En ik weet niet of ze het hele circustheater gaan ombouwen maar ook dat theater in NY was al een hele bezienswaardigheid op zich.
vrijdag 5 september 2025 om 11:46
Wat fijn om te lezen. Dit was het soort reacties waar ik op hoopte!_Aphia_ schreef: ↑05-09-2025 08:10Harry Potter and the cursed child heb ik in New York gezien een paar jaar geleden en het was echt FANTASTISCH!
En ben zo benieuwd naar de andere hoofdrolspelers.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in