Entertainment alle pijlers

Mannen en hun geheimen betreft vrouwen.

19-04-2015 12:04 56 berichten






Hoe vind je een nieuwe vriendin als je geen cent te makken hebt? Vier mannen wisselen tips uit. 'Een vrouw met een Gucci-pet spreek ik natuurlijk niet aan.'

Door: Maartje Duin 19 april 2015, 11:30



Single Issue Partij



Nederland telt steeds meer alleenwonenden. Als lijsttrekker van de Single Issue Partij blogt journalist, radiomaker en ervaringsdeskundige Maartje Duin over hun leven. Volg de partij op Facebook of Twitter.





Abheek is blut. Het duurt nog zeven dagen tot zijn uitkering en huurtoeslag worden gestort. 'Ik red het wel. Mijn koelkast staat vol met rijst, kip en uien. Maar als een meisje op straat me nu zou vragen: kun je een patatje voor me kopen, zeg ik nee.'



Abheek (57) zit in de schuldhulpverlening en leeft van een paar honderd euro per maand. Imro, Rudy, Raji en Selim zijn niet veel rijker. Op een rode Marokkaanse hoekbank in het Haagse Vadercentrum zitten ze thee te drinken. Hier leren ze lassen, koken, houtbewerken. Het buurtcentrum geeft hun dagen structuur. Maar goed ook, zegt Abheek. 'Als ik de hele dag alleen thuis zit, ga ik piekeren, of val ik terug in de drank.'



Abheek, Imro, Rudy, Raji en Selim wonen alleen. Ze behoren tot de groep die demografen de 'verloren mannen' noemen: laagopgeleid, werkloos, vaak gescheiden, met een verhoogd risico op psychische problemen, verslaving en isolement. Naarmate vrouwen steeds hogeropgeleid worden en meer verdienen, zijn deze mannen als partner steeds minder in trek.

Blijf van M'n Lijf Huis



Op hun beurt omschrijven Abheek, Imro, Rudy, Raji en Selim hun ex-vrouwen als achterdochtig en respectloos. Omringd door boze moeders, zussen en vriendinnen, die met geroddel en gestook hun huwelijk kapotmaken. En dan, zonder enige aankondiging, worden zíj, mannen, op straat gezet. Of is zo'n vrouw opeens foetsie, met de kinderen erbij. Als je doorvraagt, duiken die vrouw en kinderen later op in een Blijf van M'n Lijf Huis. Blijken er nachtclubs en andere vrouwen in het spel. Maar soms ook is er geen verklaring. Hier, onder het tl-licht, zitten de mannen er maar mee.



Want vind maar eens een nieuwe vriendin als je geen cent te makken hebt. 'Een vrouw wil toch dat je iets voor haar koopt', zegt Imro (50), een gezette man met een dun staartje dat vanonder een gleufhoed vandaan komt. Door zijn optredens als zanger in een Javaanse band ontmoet hij wel eens iemand. Soms gaat zo'n vrouw mee naar huis. Maar beklijven doen die contacten nooit. Hij vermoedt dat het door zijn financiële situatie komt. 'Ik ben in vijf jaar met veel duwen en trekken twee keer op vakantie geweest. Dus een veeleisende vrouw moet ik niet hebben. En een vrouw die zelf goed verdient? Ach, dat is een speld in een hooiberg zoeken.' Er zit niets anders op, besluit hij schouderophalend, dan wachten tot hij meer geld heeft.

Zware ballen





'Dan krijg je toch zware ballen, man!' roept Selim. Hij is 36, heeft pretogen en een glimmend trainingspak. Hij wil niet op de foto: zijn vier scharrels mochten eens ontdekken dat ze niet de enige zijn. Geld is volgens Selim minder belangrijk dan een plan van aanpak. 'Ik zoek ze op internet uit', doceert hij. 'Aan de kleding en de make-up kun je al veel afleiden over het karakter. Een vrouw met een Gucci-pet spreek ik natuurlijk niet aan. Ik zorg dat ik ze zo snel mogelijk aan de telefoon krijg. ''Oh, wat heb je een zwoele stem'', zeggen ze dan. Dat gaat goed. Maar dan komt het afspreken. Wat kan ik doen? Zelfs in de McDonald's ben je zo twintig euro kwijt. Dus ik zeg: kom bij mij thuis, dan ga ik voor je koken. De eerste twee keer doe ik de boodschappen, ik zeg niks. De derde keer begin ik erover. Laatst had er eentje biologische uien gekocht. Bijna twee fokking euro! Dan zeg ik: meisje, als je een toekomst met mij wilt, moet het goedkoper.'



De andere mannen horen Selims tips instemmend aan. Niet naar Parijs, maar naar een tentoonstelling voor half geld. Geen rode rozen, maar de bloemen van Albert Heijn - aan het eind van de dag kosten die maar één of twee euro, 'en dat stickertje met 35% korting peuter je eraf.'



Abheek heeft een ander plan van aanpak. 'Je moet mikken op oudere vrouwen', zegt hij, 'die ook geen auto en geen internet hebben.' Hij heeft zijn zinnen nu gezet op een voormalige buurvrouw van 64. Hij introduceerde haar bij de Weggeefwinkel, en laatst gaf hij haar een stekje van de planten waar het huis van zijn buurman vol mee staat. Kostte hem geen cent, en ze was er erg blij mee. 'Ze is heel eenzaam', glundert hij. 'Ik denk dat het wat wordt.'



Op verzoek van de geïnterviewden zijn hun namen gefingeerd.





Ik vind het zeer vermakelijk leesvoer.



Zit er nog een lekker ding voor één van jullie tussen?
Ik vind het vooral treurig eigenlijk.

Om moedeloos van te worden, zulke uitzichtloosheid.

Nee, niks om voor mijn lol te lezen.
Zit er nog een lekker ding voor één van jullie tussen?



Nee dank je. Ben te achterdochtig voor deze 'heren'.
Zelf kunnen ze er wel om lachen, waarom zou jij het dan treurig moeten vinden.
quote:Sweet_Lavinia schreef op 19 april 2015 @ 12:17:

Zit er nog een lekker ding voor één van jullie tussen?



Nee dank je. Ben te achterdochtig voor deze 'heren'. Hoezo achterdochtig?
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:19:

[...]



Hoezo achterdochtig?Als je leest hoe ze hun ex-vrouwen beschrijven en dat icm hun eigen issues, kan ik me zo voorstellen dat elke vrouw wel achterdochtig zou worden.
Huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Ik zie de humor ook niet echt.
Ik zit niet te wachten op een man met psychische en verslavingsproblemen die je het huis doormept en als klap op de vuurpijl ook met andere vrouwen aan de haal gaat. Jij wel Cateautje?
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:17:

Zelf kunnen ze er wel om lachen, waarom zou jij het dan treurig moeten vinden.



Lachen is ook een manier om je schaamte te verbergen. Om niet te hoeven janken. Een afweermechanisme aangezien er toch niks aan te doen is en zo komt het op mij over.

Lach er vooral om.

Ík vind het alleen niet grappig, eerder treurig.
quote:Sweet_Lavinia schreef op 19 april 2015 @ 12:21:

[...]



Als je leest hoe ze hun ex-vrouwen beschrijven en dat icm hun eigen issues, kan ik me zo voorstellen dat elke vrouw wel achterdochtig zou worden.

Maar met die gedachte wordt het wel treurig. Denk je echt dat die mannen niet goed genoeg zijn voor een vrouw?

Het zijn Surinaamse mannen en Surinaamse vrouwen willen nog weleens voor een alleenstaand leven kiezen als de kinderen er eenmaal zijn, dat wil toch niet zeggen dat die mannen dan maar ook hun hele leven alleenstaand moeten blijven.
quote:Eleonora schreef op 19 april 2015 @ 12:25:

[...]





Lachen is ook een manier om je schaamte te verbergen. Om niet te hoeven janken. Een afweermechanisme aangezien er toch niks aan te doen is en zo komt het op mij over.

Lach er vooral om.

Ík vind het alleen niet grappig, eerder treurig.

Welke schaamte? Is het in jouw ogen schaamtevol om van weinig rond te moeten komen? Dan ben je blijkbaar niet veel gewend. Is het in jouw ogen schaamtevol om vrijgezel te zijn op die leeftijd?

Ik snap niet zo goed wat je nou bedoeld.
quote:Sweet_Lavinia schreef op 19 april 2015 @ 12:24:

Ik zit niet te wachten op een man met psychische en verslavingsproblemen die je het huis doormept en als klap op de vuurpijl ook met andere vrouwen aan de haal gaat. Jij wel Cateautje?

Waar lees jij dat?

Er zit een man tussen die in dat buurthuis komt en dus niet meer een drankje drinkt, omdat hij het daar beter naar zijn zin heeft. en de psychische problemen heb ik eerlijk gezegd niet voorbij zien komen.



Ook het huis doormeppen verzin je er zelf bij.
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:25:

[...]



Maar met die gedachte wordt het wel treurig. Denk je echt dat die mannen niet goed genoeg zijn voor een vrouw?

Het zijn Surinaamse mannen en Surinaamse vrouwen willen nog weleens voor een alleenstaand leven kiezen als de kinderen er eenmaal zijn, dat wil toch niet zeggen dat die mannen dan maar ook hun hele leven alleenstaand moeten blijven.Van mij hoeven ze zeker niet alleen te blijven, hoor. Maar ik hoef ze niet. Zoals ze zichzelf etaleren vind ik ze niet goed genoeg voor mij, maar dat is mijn mening.
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:30:

[...]



Waar lees jij dat?

Er zit een man tussen die in dat buurthuis komt en dus niet meer een drankje drinkt, omdat hij het daar beter naar zijn zin heeft. en de psychische problemen heb ik eerlijk gezegd niet voorbij zien komen.



Ook het huis doormeppen verzin je er zelf bij.Heb jij zelf wel goed gelezen?
Jeetje, ik had niet gedacht zoveel tragiek los te maken.
het gaat er niet om dat ze geen cent te makken hebben, maar dat ze issues hebben!
quote:Sweet_Lavinia schreef op 19 april 2015 @ 12:32:

[...]



Heb jij zelf wel goed gelezen?Er wordt gesproken over een verhoogd risico, maar dat is bij deze vier mannen niet aan de orde. Niets over gelezen in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje, wat vind je hier precies vermakelijk aan? Oprechte vraag.
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:35:

[...]



Er wordt gesproken over een verhoogd risico, maar dat is bij deze vier mannen niet aan de orde. Niets over gelezen in ieder geval.Op hun beurt omschrijven Abheek, Imro, Rudy, Raji en Selim hun ex-vrouwen als achterdochtig en respectloos. Omringd door boze moeders, zussen en vriendinnen, die met geroddel en gestook hun huwelijk kapotmaken. En dan, zonder enige aankondiging, worden zíj, mannen, op straat gezet. Of is zo'n vrouw opeens foetsie, met de kinderen erbij. Als je doorvraagt, duiken die vrouw en kinderen later op in een Blijf van M'n Lijf Huis. Blijken er nachtclubs en andere vrouwen in het spel. Maar soms ook is er geen verklaring. Hier, onder het tl-licht, zitten de mannen er maar mee.
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:35:

[...]



Er wordt gesproken over een verhoogd risico, maar dat is bij deze vier mannen niet aan de orde. Niets over gelezen in ieder geval.

*zucht*

Prima meid, ik zou zeggen; ga ervoor!
quote:Sweet_Lavinia schreef op 19 april 2015 @ 12:33:

het gaat er niet om dat ze geen cent te makken hebben, maar dat ze issues hebben!

Jij valt over dat blijf van mijn lijfhuis. Ja, daar gaan Surinaamse moeders naartoe als ze hebben besloten geen huwelijk meer te willen, maar zijn meestal met geen vinger aangeraakt.



Bijvrouwen zijn een fenomeen dat erbij hoort in die wereld, maar ik neem aan dat die mannen, op eentje na hun lesje wel hebben geleerd. Of kan dat niet?
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:28:

[...]



Welke schaamte? Is het in jouw ogen schaamtevol om van weinig rond te moeten komen? Dan ben je blijkbaar niet veel gewend. Is het in jouw ogen schaamtevol om vrijgezel te zijn op die leeftijd?

Ik snap niet zo goed wat je nou bedoeld.



Ok, ik ben niet veel gewend.

Houden we het daar op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:35:

[...]



Er wordt gesproken over een verhoogd risico, maar dat is bij deze vier mannen niet aan de orde. Niets over gelezen in ieder geval.Als je doorvraagt, duiken die vrouw en kinderen later op in een Blijf van M'n Lijf Huis. Blijken er nachtclubs en andere vrouwen in het spel. Maar soms ook is er geen verklaring. Hier, onder het tl-licht, zitten de mannen er maar mee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Jeetje, wat een treurnis...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven