Mooie en/of interessante musea?
vrijdag 8 augustus 2025 om 08:03
Het lijkt me leuk om hier tips te delen voor mooie, leuke, interessante of bijzondere musea.
Ook bijzondere exposities/tentoonstellingen of open lucht dingen.
Mag ook in het buitenland zijn.
Niet voor mezelf, maar voor iedereen.
Ik ben echt een groentje en wil graag meer zien. Heb een prachtig boek gekocht over kunstgeschiedenis en nu heb ik zin om op ontdekkingstocht te gaan!
Ook bijzondere exposities/tentoonstellingen of open lucht dingen.
Mag ook in het buitenland zijn.
Niet voor mezelf, maar voor iedereen.
Ik ben echt een groentje en wil graag meer zien. Heb een prachtig boek gekocht over kunstgeschiedenis en nu heb ik zin om op ontdekkingstocht te gaan!
Hier kom ik nog op terug
vrijdag 8 augustus 2025 om 08:12
Wat ik echt de beste manier vond: een museumjaarkaart kopen en gewoon gaan. Valt het tegen? Niet erg!
Openluchtmuseum Arnhem vond ik erg leuk. Groninger Museum en het Fries Museum. Gevangenismuseum Veenhuizen. Er zijn ook heel charmante kleine musea. Museum Engelandvaarders in Noordwijk bijvoorbeeld, of de speeltoren in Monnickendam.
Openluchtmuseum Arnhem vond ik erg leuk. Groninger Museum en het Fries Museum. Gevangenismuseum Veenhuizen. Er zijn ook heel charmante kleine musea. Museum Engelandvaarders in Noordwijk bijvoorbeeld, of de speeltoren in Monnickendam.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 8 augustus 2025 om 08:18
Ja ga ik sowieso doen. Leuke tips!Rabarbara schreef: ↑08-08-2025 08:12Wat ik echt de beste manier vond: een museumjaarkaart kopen en gewoon gaan. Valt het tegen? Niet erg!
Ben inderdaad ook op zoek naar leuke of bijzondere kleine musea.
Hier kom ik nog op terug
vrijdag 8 augustus 2025 om 08:21
Expositie even opgezocht, lijkt me erg mooi idd. Ga ik ook tippen aan mensen die ik ken in Groningen.
Groningen museum ben ik al heel lang niet meer geweest dus leuk om weer eens te gaan
Hier kom ik nog op terug
vrijdag 8 augustus 2025 om 08:30
Er is op dit moment een tentoonstelling in Den Haag ‘Tot op de draad’ in het Museon-Omniversum.
Over handwerken in de Japanse kampen als daden van verzet.
(Vandaag artikel in de Volkskrant)
Daar wil ik graag heen. Houd zelf veel van handwerken en tentoonstelling lijkt me heel boeiend.
Over handwerken in de Japanse kampen als daden van verzet.
(Vandaag artikel in de Volkskrant)
Daar wil ik graag heen. Houd zelf veel van handwerken en tentoonstelling lijkt me heel boeiend.
Hier kom ik nog op terug
vrijdag 8 augustus 2025 om 08:32
Wel heel bekend, maar naturalis vond ik echt heel gaaf. Kunstmuseum in den haag heb ik nu ook 2x bezocht tijdens een expositie over mode, maar ze hebben veel meer.
In het buitenland: Dali museum in Figueres en het Prado museum in Madrid. In Londen Victoria&Albert en Natural history museum.
Oorlogsmuseum in Medemblik vond ik ook erg bijzonder. Je gaat hier doorheen in een soort escaperoom manier. Je hebt 2 versies: 1 meer voor volwassenen over de operaties richting de bevrijding, 1 meer voor kinderen over het leven tijdens de oorlog.
In het buitenland: Dali museum in Figueres en het Prado museum in Madrid. In Londen Victoria&Albert en Natural history museum.
Oorlogsmuseum in Medemblik vond ik ook erg bijzonder. Je gaat hier doorheen in een soort escaperoom manier. Je hebt 2 versies: 1 meer voor volwassenen over de operaties richting de bevrijding, 1 meer voor kinderen over het leven tijdens de oorlog.
vrijdag 8 augustus 2025 om 09:10
Hier ben ik als 15 jarige geweest en vond dat zo fantastisch! Misschien toch eens plannen om die kant op te gaan.
Verder is de Space expo in Noordwijk ook leuk en met de museumkaart kan je ook naar verschillende kastelen. Toen we nog een museumkaart hadden gingen we eigenlijk ook bijna elk jaar wel naar Het Noordbrabants museum in den Bosch. Leuke tentoonstellingen gezien daar.
Ook leuk maar heel anders is het Louwman museum in den Haag. Over de geschiedenis van de auto. Ik geef niks om auto's maar vond dat verrassend interessant.
vrijdag 8 augustus 2025 om 09:11
Huis Willet-Holthuysen aan de Herengracht in Amsterdam is een prachtig 17e-eeuws grachtenpand waar het vaak heel rustig is, je kunt er door de authentieke kamers dwalen, leuk om de luxueuze inrichting (en schilderijen, wandbekleding, plafondschilderingen etc) te zien. Slaapkamers, zitkamers, keuken en ook een geweldige tuin. Soms hebben ze binnen het museum een extra tentoonstelling, laatst zag ik er een over ‘Vrede op aarde’, met installaties en zo, maar dat had van mij niet gehoeven. Het huis op zich is bijzonder genoeg.
vrijdag 8 augustus 2025 om 09:32
Ik ben dol op natuurhistorische musea en ga regelmatig naar Naturalis en in Parijs naar Muséum national d'Histoire naturelle. Ik zou graag nog naar het museum in Londen gaan
Geen museum, maar wel heel mooi is Fabrique des Lumières in Amsterdam, wij waren naar Dalí en Gaudí en dat was fantastisch.
Ik vond het glasmuseum in combinatie met de glasblazerij in Leerdam ook leuk, je kunt daar live meekijken hoe glaskunst wordt gemaakt.
Maar inderdaad, lekker een museumkaart nemen en dan overal rondkijken.

Geen museum, maar wel heel mooi is Fabrique des Lumières in Amsterdam, wij waren naar Dalí en Gaudí en dat was fantastisch.
Ik vond het glasmuseum in combinatie met de glasblazerij in Leerdam ook leuk, je kunt daar live meekijken hoe glaskunst wordt gemaakt.
Maar inderdaad, lekker een museumkaart nemen en dan overal rondkijken.
vrijdag 8 augustus 2025 om 09:35
Ooo wat jammer dat ik dat niet wist voor wij er waren. In Wenen vond ik het Hundertwasserhuis heel leuk, daar is ook een museum bij en als je door de hal naar het restaurant loopt lijkt het wel of je Alice in Wonderland bent.
vrijdag 8 augustus 2025 om 09:44
Ik vind het Limburgs museum altijd fijne, tijdelijke, tentoonstellingen hebben naast de vaste collectie. Het wordt goed uitgewerkt en stukken ingeleend om het verhaal te vertellen dat ze willen vertellen.
Verder heb ik een grote interesse in de geschiedenis van het Limburgse plaatsje Thorn. De kerk heeft een tentoonstelling maar het gemeentemuseum ook. Dat geeft een mooi beeld van hoe dit vrouwenstaatje ooit was en hoe de adele dames (onderbelicht in de geschiedsschrijving) opgeleid werden en een netwerk vormden.
Verder heb ik een grote interesse in de geschiedenis van het Limburgse plaatsje Thorn. De kerk heeft een tentoonstelling maar het gemeentemuseum ook. Dat geeft een mooi beeld van hoe dit vrouwenstaatje ooit was en hoe de adele dames (onderbelicht in de geschiedsschrijving) opgeleid werden en een netwerk vormden.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:47
Ik heb een zwak voor Teylers museum in Haarlem. Ik moet er voor mijn werk regelmatig in de buurt zijn en als ik tijd heb loop ik er graag even binnen. Het pand, de hal, de zalen en de vitrines alleen al zijn de moeite waard. En dan is er ook nog van alles leuks, interrrants en moois te zien, heel divers.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in