Entertainment alle pijlers

Mooie en/of interessante musea?

08-08-2025 08:03 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt me leuk om hier tips te delen voor mooie, leuke, interessante of bijzondere musea.

Ook bijzondere exposities/tentoonstellingen of open lucht dingen.

Mag ook in het buitenland zijn.

Niet voor mezelf, maar voor iedereen.

Ik ben echt een groentje en wil graag meer zien. Heb een prachtig boek gekocht over kunstgeschiedenis en nu heb ik zin om op ontdekkingstocht te gaan!
Hier kom ik nog op terug
Fenix. Een nieuw kunstmuseum over migratie in Rotterdam, heel mooi, leuk opgezet en indrukwekkend.
Where is my mind?
Straat museum in Amsterdam Noord vond ik laatst erg leuk. Ik ben doorgaans niet zo van de museums, maar dit is een grote hal (voormalig scheepswerf) met ook erg grote doeken van straatkunst.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Taskmaster schreef:
08-08-2025 09:30
Het meest positief verrassende museum vond ik The museum of broken relationships in Zagreb.
Daar ben ik ook geweest. Inderdaad echt leuk verrassend. Het maakt je soms aan het lachen en soms echt verdrietig. Knap gedaan.
Openluchtmuseum, Kroller Moller Museum, Voorlinden.
Erg indrukwekkend: de Valentin Bunker in Duitsland
https://www.denkort-bunker-valentin.de/sprachen/english

En interessant, want gelegen in de monding van het Noordzeekanaal: het grote Forteiland. Vanaf de wal zie je maar een klein deel van het verdedigingswerk. Je kunt er een rondleiding krijgen door een vrijwilliger en/of zelf ronddwalen door de vele gangen. Voor fotografen ook een mooie locatie.

Eén keer per maand op zondag geopend, een aantal maanden per jaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Minimalista schreef:
08-08-2025 09:32
Ik ben dol op natuurhistorische musea en ga regelmatig naar Naturalis en in Parijs naar Muséum national d'Histoire naturelle. Ik zou graag nog naar het museum in Londen gaan :heart:

Geen museum, maar wel heel mooi is Fabrique des Lumières in Amsterdam, wij waren naar Dalí en Gaudí en dat was fantastisch.

Ik vond het glasmuseum in combinatie met de glasblazerij in Leerdam ook leuk, je kunt daar live meekijken hoe glaskunst wordt gemaakt.

Maar inderdaad, lekker een museumkaart nemen en dan overal rondkijken.
In Parijs zit Atelier de Lumières.
Op dit moment met Le petit Prince
Markiezenhof in Bergen op Zoom
Huis van Gijn in Dordrecht
Vestigingssteden zoals Willemstad of Bourtange
Kaatje_Ka schreef:
08-08-2025 08:26
Zuiderzeemuseum vond ik zelf erg leuk. En het Drents Museum verraste me aangenaam.
Ik vind het Drents Museum ook erg mooi , alleen het gebouw zelf al.

Museum More zowel die in Gorssel als die in Ruurlo.
Veluws Museum in Nunspeet.

Koloniën van Weldadigheid in Frederiksoord, een museum met fijne horeca en vele huisjes om te bekijken dus wel fijn als het droog weer is.

Openluchtmuseum Het Hoogeland in Warffum.
Maar mensen gaan voorbij
Danae schreef:
08-08-2025 09:43
Wij zijn laatst een het Voerman museum in Hattem geweest. Vond ik verassend mooi (veel langer gebleven dan gepland, we kregen ook nog gratis thee)
Ja dat is ook een mooi museum (zeer vriendelijke dames bij de entree/winkel ) en dan zou ik ook naar het bakkers museum gaan en gelijk de one man show van de bakker bekijken. De voorstelling is voor kinderen maar ook ontzettend leuk voor volwassenen kwamen wij achter.
Maar mensen gaan voorbij
Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar het Museum van de 20e eeuw in Hoorn vond ik erg leuk. Heel veel ‘oh ja, dat hadden wij/opa en oma vroeger ook thuis!’
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Rabarbara schreef:
08-08-2025 08:12
Wat ik echt de beste manier vond: een museumjaarkaart kopen en gewoon gaan. Valt het tegen? Niet erg!
Dat inderdaad. 3 bezoeken aan grote musea en je hebt de kosten er al weer uit. Bijkomend voordeel (vind ik): als er bijvoorbeeld in het Rijksmuseum een speciale tentoonstelling is, dan ga je alleen naar die tentoonstelling (al moet je soms een beetje bijbetalen met de museumkaart, maar nog altijd veel goedkoper dan losse tickets) en de rest ga je niet bekijken.

Ik heb ook vaak dat als ik ergens ben ik ongepland even in een museum naar binnen loop. Is het niks, dan ben je ook zo weer buiten. Maar vaak zie je dingen die totaal onverwachts zijn.
Joppie schreef:
09-08-2025 08:40
Ik vind het Drents Museum ook erg mooi , alleen het gebouw zelf al.

Museum More zowel die in Gorssel als die in Ruurlo.
Veluws Museum in Nunspeet.

Koloniën van Weldadigheid in Frederiksoord, een museum met fijne horeca en vele huisjes om te bekijken dus wel fijn als het droog weer is.

Openluchtmuseum Het Hoogeland in Warffum.
Als je dan toch in Drenthe bent; ik vond vroeger het Openluchtmuseum Veenpark ook erg leuk.
himalaya schreef:
09-08-2025 11:21
Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar het Museum van de 20e eeuw in Hoorn vond ik erg leuk. Heel veel ‘oh ja, dat hadden wij/opa en oma vroeger ook thuis!’
O dat is ook leuk!!
SurferRosa schreef:
08-08-2025 13:50
Fenix. Een nieuw kunstmuseum over migratie in Rotterdam, heel mooi, leuk opgezet en indrukwekkend.
Dat lijkt me interessant.

Musea waar ik graag heen ga zijn:
- Huis Marseille, als de fototentoonstelling tegenvalt kun je je altijd nog vergapen aan het mooie pand met tuin.
- Voorlinden

Graag ga ik elk jaar naar het kunstweekend in Rotterdam met museumjaarkaart zodat je overal in kan. Oa rondom het huis van Brutus (Keileweg) is genoeg te zien, vooral als je een beetje van obscure kunst houdt. Ook houden kunstenaars in een groot pand in de buurt een soort open dag, behoorlijk divers.
Foam (fotografiemuseum Amsterdam) vind ik persoonlijk ook een aanrader
https://www.foam.org/nl
Museum Kasteel Wijchen :proud:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven