Entertainment alle pijlers

Prins Harry en Meghan Markle zijn getrouwd! Deel 3

09-01-2020 14:09 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het vorige topic vol is hebben we een nieuw topic aangemaakt.

Zie hieronder de link naar het vorige topic:

entertainment/prins-harry-en-meghan-mar ... ges/416653
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moeten we officieel navraag doen:

Uwe Majesteit,

De dames van het Viva Forum kunnen het niet eens worden over uw achternaam. Zoudt u het verlossende woord willen spreken alstublieft ?
Alle reacties Link kopieren
We beginnen bij Beatrix (Wikipedia)

Beatrix Wilhelmina Armgard, Prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, Prinses van Lippe-Biesterfeld[1] (Baarn, 31 januari 1938) was van 30 april 1980 tot en met 30 april 2013 Koningin der Nederlanden.[2] Zij is het oudste kind uit het huwelijk van koningin Juliana der Nederlanden en prins Bernhard van Lippe-Biesterfeld en sinds 2002 weduwe van prins Claus der Nederlanden.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Willem-Alexander: Willem-Alexander Claus George Ferdinand, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, Jonkheer van Amsberg (Utrecht, 27 april 1967) is sinds 30 april 2013 Koning der Nederlanden. Hij is het oudste kind uit het huwelijk van Beatrix, Prinses der Nederlanden, en Claus, Prins der Nederlanden, Jonkheer van Amsberg.

Maxima: Máxima Zorreguieta (Buenos Aires, Argentinië, 17 mei 1971) is de echtgenote van koning Willem-Alexander der Nederlanden. Máxima draagt sinds haar huwelijk bij Koninklijk Besluit de naam Máxima, Prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, mevrouw van Amsberg.[1] Sinds het koningschap van Willem-Alexander wordt zij informeel aangeduid als 'koningin Máxima der Nederlanden'. Máxima is rooms-katholiek, van Argentijnse afkomst en ze bezit de Argentijnse en de Nederlandse nationaliteit.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
https://www.vernoeming.nl/de-achternamen-van-de-oranjes
Alle reacties Link kopieren
Iemand heeft uitgezocht hoe de leden van het koninklijk huis ingeschreven staan bij de burgerlijke stand.

En guess what? Ik heb gelijk, de prinsessen hebben geen achternaam maar een namenreeks.

https://www.vernoeming.nl/de-achternamen-van-de-oranjes
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Prinses Irene noemt zichzelf vaak 'van Lippe-Bisterveld'.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-04-2020 20:36
Iemand heeft uitgezocht hoe de leden van het koninklijk huis ingeschreven staan bij de burgerlijke stand.

En guess what? Ik heb gelijk, de prinsessen hebben geen achternaam maar een namenreeks.

https://www.vernoeming.nl/de-achternamen-van-de-oranjes

Er staat ook bij dat het namenrecht bij hen flexibeler is. Ook zij kunnen gewoon terugvallen op het vangnet “Van Oranje-Nassau”, zoals de Britse royals kunnen terugvallen op Windsor of Mountbatten-Windsor.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-04-2020 19:24
Tuurlijk wel. Of dacht jij dat de kinderen van WA op school staan ingeschreven puur onder hun voornaam? De koninklijke familie heeft gewoon een achternaam en ook al gebruiken ze die niet onder alle omstandigheden, wil dat nog niet zeggen dat ze die niet hebben.
De kinderen van Prince William staan op school ingeschreven als 'George Cambridge' en 'Charlotte Cambridge'. Toch is Cambridge echt absoluut niet hun achternaam.

Dat je een titel invult onder de noemer 'achternaam', omdat je nou eenmaal iets moet invullen, betekent nog niet dat het een achternaam is.

En als ik het me goed herinner staat Amalia ingeschreven in het bevolkingsregister op dezelfde manier als immigranten die uit een land zonder achternamen komen.
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
18-04-2020 20:58
Er staat ook bij dat het namenrecht bij hen flexibeler is. Ook zij kunnen gewoon terugvallen op het vangnet “Van Oranje-Nassau”, zoals de Britse royals kunnen terugvallen op Windsor of Mountbatten-Windsor.
Dat heb ik toch ook niet ontkend?

Het hele punt was dat de kranten doen alsof Harry gestopt is een achternaam te gebruiken terwijl de realiteit is dat hij die nooit gebruikt heeft. Net zoals ons koninklijk gezin nooit een achternaam gebruikt, behalve als ze incognito aan de Elfstedentocht willen meedoen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
18-04-2020 20:13
Dat is niet anders dan ik heb geschreven en hiervoor geschreven. De afstammelingen van Philip heten Mountbatten-Windsor maar als ze een titel hebben gebruiken ze die boven een achternaam.

Toen prins William (samen met Kate) een zaak begon tegen het Franse blad Closer bij de Franse rechter deed hij dat wel als Mountbatten-Windsor omdat de Fransen de titel Hertog van Cambridge niet als achternaam erkennen (in juridische aangelegenheden), en stond Catherine vermeld onder haar meisjesnaam Middleton. Alles volgens de Franse procesregels.
Het was bedoeld als aanvulling op jouw post.

Dat onderste wb William weet ik, ik schreef niet voor niks dat het 'zelden' gebeurt. Naar mijn weten is het zelfs de enige keer ooit dat William dat zo heeft gedaan, dus echt de uitzondering. Het is gebruikelijk voor Britse Royals om geen achternaam te voeren. Het staat niet voor niks niet op hun geboortecertificaat.
Alle reacties Link kopieren
koreana schreef:
18-04-2020 20:45
Prinses Irene noemt zichzelf vaak 'van Lippe-Bisterveld'.

Ja volgens mij doet ze dat omdat ze geen toestemming voor haar huwelijk had en daarmee de titel “prinses der Nederlanden “ verloor. Volgens mij is zij nog steeds een prinses van Oranje-Nassau, maar ook een prinses van Lippe-Biesterveld.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-04-2020 21:04
Dat heb ik toch ook niet ontkend?

Het hele punt was dat de kranten doen alsof Harry gestopt is een achternaam te gebruiken terwijl de realiteit is dat hij die nooit gebruikt heeft. Net zoals ons koninklijk gezin nooit een achternaam gebruikt, behalve als ze incognito aan de Elfstedentocht willen meedoen.
Precies! En dan maken ze er ook nog eens van dat iets heel treurigs en naars is voor zijn familie, 'bewijs' van een familie vete etc etc. Terwijl het voor hen totaal normaal is, hetzelfde als William en ook niks anders dan voorheen.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
18-04-2020 21:05
Het was bedoeld als aanvulling op jouw post.

Dat onderste wb William weet ik, ik schreef niet voor niks dat het 'zelden' gebeurt. Naar mijn weten is het zelfs de enige keer ooit dat William dat zo heeft gedaan, dus echt de uitzondering. Het is gebruikelijk voor Britse Royals om geen achternaam te voeren. Het staat niet voor niks niet op hun geboortecertificaat.
Oh dan zijn we het eens. Grappig detail: conservatief iemand op forum quora wil niet van mij aannemen dat Kate na haar huwelijk ooit nog de naam Middleton heeft gebruikt. Wel dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedenk me nu dat de prinsessen op Instagram vast ook een incognito-achternaam gebruiken.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-04-2020 21:11
Ik bedenk me nu dat de prinsessen op Instagram vast ook een incognito-achternaam gebruiken.
Dit klopt. Alexia heeft een insta over mode en trends. Is niet zo te vinden.
Niet alleen een cognito achternaam.
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
18-04-2020 21:07
Ja volgens mij doet ze dat omdat ze geen toestemming voor haar huwelijk had en daarmee de titel “prinses der Nederlanden “ verloor. Volgens mij is zij nog steeds een prinses van Oranje-Nassau, maar ook een prinses van Lippe-Biesterveld.
Alle dochters van Juliana en Bernhard zijn inderdaad ook prinses van Lippe-Biesterveld.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-04-2020 21:04
Dat heb ik toch ook niet ontkend?

Het hele punt was dat de kranten doen alsof Harry gestopt is een achternaam te gebruiken terwijl de realiteit is dat hij die nooit gebruikt heeft. Net zoals ons koninklijk gezin nooit een achternaam gebruikt, behalve als ze incognito aan de Elfstedentocht willen meedoen.
Ik heb overigens nooit begrepen waarom Willem van Oranje opeens graaf van Buuren werd omdat hij trouwde met Anna, gravin van Buuren. Die titel is namelijk overgegaan op hun zoon, en die stierf zonder (wettige) kinderen. Je zou verwachten dat de titel daarmee was uitgestorven.

Totdat ik begreep dat in de middeleeuwen mannen wel vaker de titel van hun echtgenotes gebruikten. De beroemde graaf van Warwick (de Kingmaker) is van zichzelf geen Warwick maar hij trouwde de gravin van Warwick.
hamer wijzigde dit bericht op 18-04-2020 21:16
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
18-04-2020 21:14
Dit klopt. Alexia heeft een insta over mode en trends. Is niet zo te vinden.
Nee, dat weet ik, maar ik bedoelde het meer als grapje omdat ik net had geschreven dat de leden van het koninklijk gezin geen achternaam gebruiken. De prinsessen zullen dat op social media ongetwijfeld wel doen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
18-04-2020 21:15
Ik heb overigens nooit begrepen waarom Willem van Oranje opeens graaf van Buuren werd omdat hij trouwde met Anna, gravin van Buuren. Die titel is namelijk overgegaan op hun zoon, en die stierf zonder (wettige) kinderen. Je zou verwachten dat de titel daarmee was uitgestorven.

Totdat ik begreep dat in de middeleeuwen mannen wel vaker de titel van hun echtgenotes gebruikten. De beroemde graaf van Warwick (de Kingmaker) is van zichzelf geen Warwick maar hij trouwde de gravin van Warwick.
Oh wat grappig. Wist ik niet van de graaf van Warwick. Interessant wel. Is er dan een reden dat men daar later mee stopte?

Volgens mij is het met het graafschap van Buuren zo dat de titel van de zoon met alle andere titels naar zijn halfbroer ging. Niet per sé logisch maar titels werden ook vaker samengeklonken dus ik dacht eigenlijk dat het daarmee te maken had.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-04-2020 14:47
En sowieso, voor iedereen geldt dat ze elke achternaam die ze willen mogen gebruiken, dat mogen wij ook. Als ik mezelf morgen wil voorstellen als mevrouw Mountbatten-Windsor dan mag dat gewoon, maar dat wil verder niet zeggen dat dat ook mijn officiële achternaam is. Je officiële, wettelijke naam is de naam die op je geboorteakte en in je paspoort staat.

Je mag je zelfs 'pipo de clown' noemen.
Maar als jij morgen een sollicitatie hebt of een bedrijfje opent met een valse naam dan is dat valsheid in geschrifte.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-04-2020 14:55
Jawel hoor, dat doen honderdduizenden vrouwen die werken onder hun getrouwde naam ipv hun eigen naam al jaren.

Dan is dat voor de wet geregeld.

Bij mijn baas worden vrouwen wel aangesproken met de achternaam van hun echtgenoot ALS ze dat zelf willen, maar in de administratie staan ze altijd met hun meisjesnaam vermeld. Al jaren.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Ambrozijn schreef:
18-04-2020 15:12
Het is natuurlijk wel gewoon bij wet geregeld dat je die achternaam (en soms zelfs titel) dan mag gebruiken, ook in de UK.

Dit dus.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
18-04-2020 17:10
Alle afstammelingen van prins Philip hebben de achternaam Mountbatten-Windsor (als besloten door de koningin). Alle andere leden van de koninklijke familie hebben als achternaam Windsor (de neven van de koningin en hun nazaten).

De nazaten van prinses Anne, prinses Margaret en die van prinses Alexandra hebben de achternaam of titel van hun vader.

Ik geloof dat je gelijk hebt.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-04-2020 18:05
Ieder mens heeft een achternaam. Ook een koninklijk persoon. Daarmee staan ze gewoon ingeschreven in het bevolkingsregister. Net zo goed als dat ander adellijke mensen ook onder hun adellijke achternaam ingeschreven staan. Gravin van Limburg Stierum van Hoefft tot Velsen heeft ook gewoon een officiële achternaam. Prinses Amalia ook. Dat je ervoor kiest die wel of niet te gebruiken, is een tweede, maar hij bestaat wel degelijk.

Ik hoorde gisteren in een documentaire dat Beatrix zich vroeger "Beatrix van Oranje" noemde.

Beatrix, Margriet, Irene en Christina zijn: prinses der Nederlanden, prinses van Oranje-Nassau, en prinses van Lippe-Biesterveld, naar hun vader Bernard van Lippe-Biesterveld. Maar officieel is hun aanspreektitel "Hare koninklijke hoogheid prinses Irene der Nederlanden"

De zoon's van Beatrix heten Willem-Alexander, koning der Nederlanden, prins van Oranje-Nassau, Jonkheer van Amsberg,
Constantijn, prins der Nederlanden, prins van Oranje Nassau, Jonkheer van Amsberg.
en Friso was prins van Oranje Nassau, graaf van Oranje-Nassau en Jonkheer van Amsberg. Niks meer over Lippe-Biesterveld
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven