Vier handen op een buik
woensdag 26 november 2025 om 15:02
Ik en ik lees graag mee maar kijk vooruit dus wil niet gaan zitten spoileren.
Ik vind de nieuwe opzet van het programma wel mooi gedaan. En wat hebben die meiden die tot nu toe voorbij zijn gekomen toch gewoon enorm veel tegenslag in hun leven gehad. Heel jong al in instellingen, ouders die zelf ook het nodige hebben meegemaakt en echt niet in staat waren goed voor hen te zorgen. Die stonden als peuters al met 10-0 achter in het leven. En dan nu zelf verantwoordelijk voor een kind.
Ik vind de nieuwe opzet van het programma wel mooi gedaan. En wat hebben die meiden die tot nu toe voorbij zijn gekomen toch gewoon enorm veel tegenslag in hun leven gehad. Heel jong al in instellingen, ouders die zelf ook het nodige hebben meegemaakt en echt niet in staat waren goed voor hen te zorgen. Die stonden als peuters al met 10-0 achter in het leven. En dan nu zelf verantwoordelijk voor een kind.
woensdag 26 november 2025 om 15:21
Vaak zijn hun moeders ook jong moeder geworden. Daar zit wel iets. En misschien het zelf gewoon totaal anders willen doen? En de meiden tot nu toe zeiden wel de pil te gebruiken maar soms ook even niet ‘dus misschien dat het daar iets mee te maken heeft?’ Dat ik wel dacht.. voorlichting was er dus ook niet voldoende, of ze kiezen er min of meer bewust voor om zwanger te willen worden (en ik denk dat dat toch ook wel soms er achter zit hoor).Utrechtsevrouw schreef: ↑26-11-2025 15:15Maar wat maakt het dan dat deze ‘rugzak’ meisjes allemaal per ongeluk zwanger raken op zo’n jonge leeftijd?
Hoe zit dat psychisch gezien in elkaar?
woensdag 26 november 2025 om 16:09
Eén van die meiden zei gisteren letterlijk dat ze het al heel lang wou, en ook dat ze de pil niet meer slikte. Dus ‘het zat er wel aan te komen’ volgens haar. Ik denk dat het stiekem toch vaak een redelijk bewuste keuze is. Zonder oog te hebben voor de werkelijk impact van die keuze. Want ook dit meisje had zo veel al meegemaakt en die maanden van de zwangerschap waren ook zeer turbulent (een gedeelte ervan hadden zij en haar vriend geen huis en sliepen ze dus in de auto).Minik schreef: ↑26-11-2025 15:21Vaak zijn hun moeders ook jong moeder geworden. Daar zit wel iets. En misschien het zelf gewoon totaal anders willen doen? En de meiden tot nu toe zeiden wel de pil te gebruiken maar soms ook even niet ‘dus misschien dat het daar iets mee te maken heeft?’ Dat ik wel dacht.. voorlichting was er dus ook niet voldoende, of ze kiezen er min of meer bewust voor om zwanger te willen worden (en ik denk dat dat toch ook wel soms er achter zit hoor).
Misschien is het de wens om ook eens echte liefde te ervaren? En dat dus door je eigen kind te hebben en zelf zo die liefde die je al je hele leven mist te kunnen voelen? Ik weet het niet hoor, maar vind het echt schrijnend om hun verhalen te horen .
Mooi programma dus, ik kijk en volg!
woensdag 26 november 2025 om 16:19
Een vriendje blijvend aan je binden d.m.v. een kindje.
Jouw kind die jou de allerliefste vindt.
Aan je omgeving bewijzen, dat jij het beter kan dat jouw opvoeders.
Op jonge leeftijd al bij de volwassenen horen als moeder.
Jij weet als kind wat je hebt gemist: jij zult ervoor zorgen dat het jouw kind nooit overkomt.
Iemand nog iets aan toe te voegen?
Jij weet als kind wat je hebt gemist: jij zult ervoor zorgen dat het jouw kind nooit overkomt.
woensdag 26 november 2025 om 16:30
Ik kende een tienermeisje die jong moeder wilde worden want dan had ze eindelijk iets om van te houden en iets wat onvoorwaardelijk van haar hield. Veel problemen thuis, gescheiden ouders. Ze was laks met de pil en liep op haar 16e dus trots achter een kinderwagen. Als het aan haar had gelegen was ze op haar 14/15 al moeder geworden. Klasgenoot van mij had op haar 16e al jaren een relatie met haar vriend, ouders mochten hem niet waardoor er problemen thuis waren. Vroeg gaan samenwonen. Was opeens in het laatste jaar van de middelbare gestopt met school en kwam haar in de zomervakantie tegen met haar baby in de kinderwagen. Hoop voor haar dat ze later toch nog terug naar school is gegaan om diploma's te halen.GebruikerOnbekend123 schreef: ↑26-11-2025 16:09Eén van die meiden zei gisteren letterlijk dat ze het al heel lang wou, en ook dat ze de pil niet meer slikte. Dus ‘het zat er wel aan te komen’ volgens haar. Ik denk dat het stiekem toch vaak een redelijk bewuste keuze is. Zonder oog te hebben voor de werkelijk impact van die keuze. Want ook dit meisje had zo veel al meegemaakt en die maanden van de zwangerschap waren ook zeer turbulent (een gedeelte ervan hadden zij en haar vriend geen huis en sliepen ze dus in de auto).
Misschien is het de wens om ook eens echte liefde te ervaren? En dat dus door je eigen kind te hebben en zelf zo die liefde die je al je hele leven mist te kunnen voelen? Ik weet het niet hoor, maar vind het echt schrijnend om hun verhalen te horen .
woensdag 26 november 2025 om 17:58
Geen gezin hebben (dus niet "normaal" opgegroeid in een gezin) en daarom nu zelf je eigen gezin stichten wat je zo hebt gemist.loesje** schreef: ↑26-11-2025 16:19Een vriendje blijvend aan je binden d.m.v. een kindje.
woensdag 26 november 2025 om 18:24
Oh ja.
Laagbegaafd en opgegroeid in een instelling.
Zodra veel van die meisjes 18 zijn, hebben ze nog maar 1 doel: een baby krijgen.
Ik weet niet hoe het nu is, maar toen hield de begeleiding acuut op, zodat een jongere volwassen was.
Zo triest en jammer.
woensdag 26 november 2025 om 20:01
Kon ze niet beter wachten tot ze samen een goede woning hadden. Ik kan dat niet begrijpen dat je voor een kindje kiest maar niet eens een woning hebt, want bij haar moeder kon ze ook niet blijven.GebruikerOnbekend123 schreef: ↑26-11-2025 16:09Eén van die meiden zei gisteren letterlijk dat ze het al heel lang wou, en ook dat ze de pil niet meer slikte. Dus ‘het zat er wel aan te komen’ volgens haar. Ik denk dat het stiekem toch vaak een redelijk bewuste keuze is. Zonder oog te hebben voor de werkelijk impact van die keuze. Want ook dit meisje had zo veel al meegemaakt en die maanden van de zwangerschap waren ook zeer turbulent (een gedeelte ervan hadden zij en haar vriend geen huis en sliepen ze dus in de auto).
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
woensdag 26 november 2025 om 20:01
Kon ze niet beter wachten tot ze samen een goede woning hadden. Ik kan dat niet begrijpen dat je voor een kindje kiest maar niet eens een woning hebt, want bij haar moeder kon ze ook niet blijven.GebruikerOnbekend123 schreef: ↑26-11-2025 16:09Eén van die meiden zei gisteren letterlijk dat ze het al heel lang wou, en ook dat ze de pil niet meer slikte. Dus ‘het zat er wel aan te komen’ volgens haar. Ik denk dat het stiekem toch vaak een redelijk bewuste keuze is. Zonder oog te hebben voor de werkelijk impact van die keuze. Want ook dit meisje had zo veel al meegemaakt en die maanden van de zwangerschap waren ook zeer turbulent (een gedeelte ervan hadden zij en haar vriend geen huis en sliepen ze dus in de auto).
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
woensdag 26 november 2025 om 20:16
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in