Feest do’s en don’ts
woensdag 26 november 2025 om 07:46
Over een paar maanden wordt ik 50 en dan geef ik een feest. Thuis, 50-60 mensen, tent. Begintijd plusminus 20 uur tot iedereen weg is.
Alleen buiten een communiefeest 15 jaar geleden heb ik zelf nooit een feest gegeven laat staan voor mezelf. Mijn angst is een beetje een feest wat halverwege stilvalt. Ik wil muziek, dansen, plezier etc etc. Wat zijn uit jullie ervaring de do’s and don’ts voor een feest.
Alleen buiten een communiefeest 15 jaar geleden heb ik zelf nooit een feest gegeven laat staan voor mezelf. Mijn angst is een beetje een feest wat halverwege stilvalt. Ik wil muziek, dansen, plezier etc etc. Wat zijn uit jullie ervaring de do’s and don’ts voor een feest.
woensdag 26 november 2025 om 07:53
woensdag 26 november 2025 om 08:15
Een zaaltje nodigt vaak wat sneller uit tot dansen. Buiten gebeurt dat minder snel. En je kunt het vaak inclusief catering/bediening boeken. Dat geeft jezelf veel meer ruimte om mee te genieten ipv gastvrouw zijn. Zodra je het thuis doet, loop je toch vaak even mensen de weg te wijzen, drankjes in te schenken of hapjes te redden.
Je kunt mensen van te voren vragen hun drie favoriete dansnummers op te sturen en dan maak je daar een playlist van.
Je kunt mensen van te voren vragen hun drie favoriete dansnummers op te sturen en dan maak je daar een playlist van.
woensdag 26 november 2025 om 08:30
Wat voor mij een echte don't is, zijn stukjes. Je collega's die een lied voor je zingen of zo.
Dan is je feest nét lekker op gang en dan moet de boel stilgelegd worden. Zie het dan maar weer eens op te bouwen!
En een do: genoeg hapjes. Hoeft niet super-de-luxe te zijn hoor, gewoon wat te knagen.
Dan is je feest nét lekker op gang en dan moet de boel stilgelegd worden. Zie het dan maar weer eens op te bouwen!
En een do: genoeg hapjes. Hoeft niet super-de-luxe te zijn hoor, gewoon wat te knagen.
moizer wijzigde dit bericht op 26-11-2025 08:31
17.19% gewijzigd
woensdag 26 november 2025 om 08:31
woensdag 26 november 2025 om 08:34
Ja, goeie! Had ik bij mijn 70e verjaardag, die man praatte de hele avond aan elkaar ook nog, was top!
woensdag 26 november 2025 om 08:39
Een zaaltje is best kostbaar. Ik moet de kosten alleen dragen en thuis is gewoon een stuk goedkoper. Ik wil de hele tuin met een tent afdekken dus op zich ruimte genoeg. Buren krijgen een brief met een kleinigheid .
Dj heb ik zitten overwegen of ik wil een afspeellijst rondsturen dat mensen zelf muziek in de lijst kunnen zeggen.
Ik wil catering inschakelen die 4 of 5 kleine hapjes regelt.
Dj heb ik zitten overwegen of ik wil een afspeellijst rondsturen dat mensen zelf muziek in de lijst kunnen zeggen.
Ik wil catering inschakelen die 4 of 5 kleine hapjes regelt.
woensdag 26 november 2025 om 08:43
Check even bij buurthuizen/dorpskroegen, daar zijn zaaltjes vaak niet zo duur. Bij ons kun je voor €75,- bijvoorbeeld al iets huren. Dat is (ongeveer) net zoveel als een tent huren en een paar sta-tafels.
En als je de kosten alleen moet dragen, betekent dat waarschijnlijk dat je het feestje ook alleen moet hosten? Dan zou ik het helemaal niet thuis doen. Dan heb je zelf echt helemaal geen (leuk) feest.
En als je de kosten alleen moet dragen, betekent dat waarschijnlijk dat je het feestje ook alleen moet hosten? Dan zou ik het helemaal niet thuis doen. Dan heb je zelf echt helemaal geen (leuk) feest.
woensdag 26 november 2025 om 08:52
Hier bij de plaatselijke slijter kun je een tap,glazen en koelkast “lenen” als je ook daar je drank afneemt . Hij neemt ook volle flessen die over zijn terug . Misschien zoiets in je buurt ?
Informeer in je netwerk of iemand een dj kent.
Inventariseer globaal wat je denkt dat mensen drinken . Zodat je genoeg keuze hebt .
Kan iedereen lang staan zijn er eventueel wat zitplaatsen nodig .
Misschien wat wegwerp camera’s die mensen kunnen gebruiken hou je ze wat bezig .
Vraag je gasten een herinnering , foto of anekdote over jou bv hoe kennen jullie elkaar . Op papier te zetten dat je klaar hebt liggen met pennen .
Er zijn van die kleine boxjes met vragen die kun je op tafel zetten mocht het stil vallen kunnen ze die gebruiken .
Voor alles geldt het moet wel bij jou passen uiteraard
Informeer in je netwerk of iemand een dj kent.
Inventariseer globaal wat je denkt dat mensen drinken . Zodat je genoeg keuze hebt .
Kan iedereen lang staan zijn er eventueel wat zitplaatsen nodig .
Misschien wat wegwerp camera’s die mensen kunnen gebruiken hou je ze wat bezig .
Vraag je gasten een herinnering , foto of anekdote over jou bv hoe kennen jullie elkaar . Op papier te zetten dat je klaar hebt liggen met pennen .
Er zijn van die kleine boxjes met vragen die kun je op tafel zetten mocht het stil vallen kunnen ze die gebruiken .
Voor alles geldt het moet wel bij jou passen uiteraard
yildizlar2 wijzigde dit bericht op 26-11-2025 08:54
4.23% gewijzigd
woensdag 26 november 2025 om 08:53
woensdag 26 november 2025 om 08:57
woensdag 26 november 2025 om 08:58
Leg een stift neer bij de (wegwerp)glazen als je deze gebruikt. Anders gebruiken mensen het glaasje 1 keer omdat ze niet meer weten welke beker van hen was en een bekertje waar hun naam op is geschreven zullen ze sneller nog eens gebruiken.janine schreef: ↑26-11-2025 08:53Niet alleen je directe buren maar ook de buren verder in de straat. Daarbij ook een eind tijd zetten, dan weten de buren wat ze kunnen verwachten. Hoe ga je het doen met de drankjes heb je genoeg verschillende glazen. Ga jij de drankjes inschenken of mogen je gasten dat zelf doen.
woensdag 26 november 2025 om 09:00
Belangrijk is natuurlijk goede sanitaire voorzieningen bij deze grotere groep mensen. Voldoende warmte, ik weet niet wat jij over een paar maanden verstaat.
Ik zou zeker een eindtijd aanhouden als je het in de tuin viert en directe buren hebt. Muziek met niet al te zware bas, dat is echt verschrikkelijk voor de buren.
Zorg voor voldoende eten en drinken. Bij slijters kan je vaak wel dichte flessen terugbrengen.
Voldoende glaswerk is ook wel belangrijk, met zo'n grote groep heb je aardig wat nodig.
Zelfbediening kan prima, maar zorg wel dat daar toezicht is om te voorkomen dat het een rommel wordt.
Zorg vooral dat je zelf kan genieten van je feest en je niet de hele avond bezig bent om anderen te voorzien van hapjes en drankjes.
Ik zou zeker een eindtijd aanhouden als je het in de tuin viert en directe buren hebt. Muziek met niet al te zware bas, dat is echt verschrikkelijk voor de buren.
Zorg voor voldoende eten en drinken. Bij slijters kan je vaak wel dichte flessen terugbrengen.
Voldoende glaswerk is ook wel belangrijk, met zo'n grote groep heb je aardig wat nodig.
Zelfbediening kan prima, maar zorg wel dat daar toezicht is om te voorkomen dat het een rommel wordt.
Zorg vooral dat je zelf kan genieten van je feest en je niet de hele avond bezig bent om anderen te voorzien van hapjes en drankjes.
woensdag 26 november 2025 om 09:01
Als je wil dansen is muziek toch wel een minimum-eis
Stuur de buren anders ook gewoon een uitnodiging!
Ik zou ook wat jeugd inhuren om glazen op te halen en af te wassen, drank aan te vullen, hapjes rond te brengen etc. Als je daar zelf de hele avond mee bezig moet zijn heb je geen tijd om mee te feesten.
woensdag 26 november 2025 om 09:02
Ik zou zelf zorgen dat er ook wat te knabbelen op de tafels staat, nootjes, zoutjes oid. 4/5 hapjes vind ik niet heel veel over een hele avond, is een hapje per uur als je er om acht uur bent.
Misschien buurmeisjes inschakelen om kleine dingen te doen - wc even nalopen af te toe, glazen ophalen en wassen - knabbeltjes aanvullen.
Misschien buurmeisjes inschakelen om kleine dingen te doen - wc even nalopen af te toe, glazen ophalen en wassen - knabbeltjes aanvullen.
summer is a state of mind
woensdag 26 november 2025 om 09:06
Een greep uit wat ik leuk vond op feesten:
- een silent disco. De jonkies dansten op hun muziek, de ouwetjes op andere, en wie door wilde kletsen kon dat doen. In jouw geval ook wel zo vriendelijk voor de omwonenden.
- een volledig vegetarisch buffet. De jarige was niet eens vegetariër maar had rekening gehouden met zijn gasten. Ik voelde me zó welkom dat ik niet afgescheept werd met een paar groentespiesjes.
- live muzikanten met akoestische muziek. Vind het meestal heel gezellig als er liedjes zijn om mee te zingen.
- aandacht besteed aan de versiering. Ik vind het ook leuk als iemand z’n best heeft gedaan om het echt mooi te maken. (Geen ballonnen, slecht voor milieu)
- echte glazen, borden en bestek. Geen wegwepspul.
- een gastvrouw of -heer die de moeite neemt mensen aan elkaar voor te stellen.
- een silent disco. De jonkies dansten op hun muziek, de ouwetjes op andere, en wie door wilde kletsen kon dat doen. In jouw geval ook wel zo vriendelijk voor de omwonenden.
- een volledig vegetarisch buffet. De jarige was niet eens vegetariër maar had rekening gehouden met zijn gasten. Ik voelde me zó welkom dat ik niet afgescheept werd met een paar groentespiesjes.
- live muzikanten met akoestische muziek. Vind het meestal heel gezellig als er liedjes zijn om mee te zingen.
- aandacht besteed aan de versiering. Ik vind het ook leuk als iemand z’n best heeft gedaan om het echt mooi te maken. (Geen ballonnen, slecht voor milieu)
- echte glazen, borden en bestek. Geen wegwepspul.
- een gastvrouw of -heer die de moeite neemt mensen aan elkaar voor te stellen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in