3 gangen diner voor grote groep

09-10-2009 17:33 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
In februari gaan Lief en ik altijd een weekje skieen met 6 vrienden en omdat we in een appartement verblijven (en bek af zijn na een hele dag in de sneeuw / kroeg) koken we in beurten. Vorig jaar zijn vriend en ik begonnen met een redelijk niveau, om te voorkomen dat de anderen een blik knakworsten open trekken.

Vorig jaar had ik champignonsoep, lasagne (met salade, stokbrood en zelfgemaakte kruidenboter) en ijs na. Deze keer willen vriend en ik iets "anders" klaar maken maar omdat wij altijd voor ons tweetjes koken en vaak salades eten, hebben we geen tot weinig ideetjes.

Heeft iemand zin om mee te denken? Ik ben op zoek naar een redelijk gemakkelijk menu, dat toch indruk maakt! :P

Kleine schets:

- 8 personen, waarvan 6 grote "echte" mannen, die ook echt "mannen-eten" willen hebben.

- 'k Heb een redelijke keuken ter beschikking.

- Het koken mag ongeveer 2 uur in beslag nemen.

- Ik zit in een wintersportgebied in het noorden van Zweden, echt exotische dingen zijn vaak niet te verkrijgen.

Iemand een idee? Iemand?
Makkelijk doen: paar basis dingen meenemen uit Nederland (kruidenmixen enzo, of van die wereldmaaltijden) en dan ter plekke met de wel beschikbare groenten/vlees er een lekkere maaltijd van maken.

Ik ga er van uit dat je niet al te veel mee kunt nemen, tenzij je met de auto gaat (lijkt me wel erg ver). Dus misschien niet al te veel over nadenken en gewoon ter plekke improviseren? Tenminste, dat doen wij altijd als we met een groep vrienden weg gaan. We lopen daar de supermarkt in en bekijken wat we kunnen maken met dat wat ze daar verkopen.

Je kan ook eens zoeken in het topic koken uit de voorraadkast. Daar staan recepten in waarvan je alle ingredienten van thuis zou kunnen meenemen. Dan weet je zeker dat alles te krijgen is :-)
Is het geen leuk idee om een winterse, echt Hollandse, stamppot te maken?

Boerenkool, hutspot of andijviestamppot bijvoorbeeld. Vind ik zelf altijd erg lekker, en het vult ook erg. Echt 'mannen'eten =).

Lekker als het koud is ook.

Een salade/heldere soep als voorgerecht en een pudding als nagerecht (griesmeel met bessensaus, als je in de oud-Hollandse sfeer wilt blijven )?

Anders een grote pan couscous (ik heb zo'n wokpan van de Ikea waar echt veel mensen uit kunnen eten als hij een beetje vol zit).

Ik gebruik altijd pakjes couscous van Lassie, die al voorgekruid zijn (erg lekker ook). Eerst wok ik heel veel versgesneden groente, zoals courgette, aubergine, wortel, paprika, champignons, noem het allemaal maar op. Daar gooi ik een scheut oestersaus bij en breng het verder op smaak met peper en zout. Stukjes kipfilet apart bakken en erdoor doen, of kippenbouten klaarmaken en er apart bij serveren (dan lijkt het wat meer). Tussendoor maak je de couscous klaar (hoeft alleen te wellen in net gekookt water), die gooi je uiteindelijk in de pan en tot slot kun je nog wat cashewnoten en rozijnen door het geheel heen roeren.

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt..

Het is toch altijd een uitdaging, voor een grote groep mensen koken. Ik heb ook een keer alles in de Italiaanse sfeer gedaan, twee verschillende soorten pasta en lasagne.

Veel succes en plezier alvast!
Het volgende heb ik zelf ooit tijdens de wintersport klaar gemaakt voor 16 personen (inclusief 1 vegetariër). We waren met 3en om het eten klaar te maken. Een ervan was zo slim om een keukenmachine mee te nemen, maar voor 6 personen kan dat ook een staafmixer zijn. Kruiden die je nodig hebt zelf meenemen.

De vegetarier had een linsenschotel gemaakt.

Ik had komkommerraïta (lijkt op tzatiki) gemaakt.

Kip massala (met kruidenmix van de AH in zakje of pastaVoorbeeld recept1 of andere voorbeelden en vooraf Indiaase wortelsoep

Ook mogelijk is een zakje van Verstegen voor kip Tandoori of wok Indiaas gebruiken (of een van de andere mixen uit het rek). Dat alleen voor het vlees. Er apart rijst en 2 soorten groenten erbij serveren. Raïta kan je met rode ui en koriander (poeder) ook maken. Dan is Naan brood kant en klaar te koop. Je kunt dat helemaal opbouwen. maar ook zelf makkelijk te maken. Zie recept.

Wat ook makkelijk is om te maken is een schotel met zuurkool. Daarvan kun je een grote zak meenemen voor 4 personen en daar andere groenten aan toevoegen. Daar kan je vanalles bij eten van rookworst, spekjes tot kip en karbonade.

Altijd lekker is appeltaart....
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 11-10-2009 22:33
Reden: Ben zelf bezig met samenstellen van een menu en voeg het hier ook even toe.
% gewijzigd
Als voorgerecht antipasti, bijv zoiets:

Als hoofdgerecht Spaghetti Carbonara.

Tja, ik ben niet van toetjes dus zou een kaasplank aanraden met een lekker drankje.

Makkelijk en hartstikke lekker.

Als je het goed bereid zijn ze vast onder de indruk.
Ik heb honger.
Euhhh, ben je nu serieus al met een menu voor over 4 (vier!) maanden bezig?
quote:HEMAlover schreef op 09 oktober 2009 @ 18:37:

Euhhh, ben je nu serieus al met een menu voor over 4 (vier!) maanden bezig?

He, een goede voorbereiding is het halve werk!

Als ik mensen op bezoek krijg, maak ik bij voorkeur iets dat ik van tevoren kan voorbereiden en zonder al te veel moeite op het moment zelf af kan maken. Bijvoorbeeld een ovenschotel.

Ik breek dit bericht af, want kind moet nu achter de computer...
Wat dacht je hiervan:

- mosterdsoep / pindasoep / broccolisoep met stokbroodje

- spinaziestamppot met kip (of zalm), brie en kerstomaatjes uit de oven, met een lekkere salade erbij *

- warme banaan uit de oven met chocolade-ijs *

( * idee/recept gejat van forum(mer) )
Mariss, die stamppot klinkt heerlijk...heb je het recept?
'italiaans menu'

vooraf: Italiaanse tomatensoep

hoofdgerecht: gegrilde kipfilet + gekruide aardappelen uit de oven

nagerecht: zelf gemaakte Tiramisu
Courgettesoep (heul makkelijk te maken)

Thaise nasi (gewoon op basis van pakje Conimex echt lekker) met gebakken eitje, kroepoek en salade

Toetje kan je van alles doen, lijkt me geen probleem
Voorgerecht: Zalmpannenkoek, dit is echt heel lekker.

Soort pannenkoek uit de oven, vullen met creme fraiche, bieslook en gerookte zalm, oprollen en in plakjes snijden.

Het ziet er ook mooi uit.

Hoofdgerecht: Lasagne met shoarma ipv gehakt.

Nagerecht: Vruchtenmousse

Niet te lastig, snel klaar en je kan het van te voren doen.

Is dat misschien wat ?
Het recept van de spinaziestamppot met brie en kerstomaatjes is te vinden op het topic 'wat eten we vandaag' Het is een recept van Yette! Zij maakt het volgens mij zonder vlees/vis, ik doe er soms kip of zalm doorheen.
Bedankt voor het seintje Marriss, ik heb het gezien!
als hoofdgerecht heb ik iets heel makkelijks, tagiatelli of een ander soort pasta. Stukjes kip bakken, boursin saus erbij, stukjes tomaat erbij en pijnboompitten of champignons. Lekker met stokbroodje met kruidenboter en eventueel een salade. Is klaar in ongeveer 20 min
spinaziesoep met gorgonzolaratatouille uit de oven, risotto, speklapjesen toe een clafoutis of een grand-desert van toetjes van de super: soesjes, bolletje ijs, chocolademousse ... en koffie met een cognacje erbij

of

carpaccio, warm stokbrood, kruidenboteraardappeltjes met spek en ui uit de oven, rollade, warme en koude groentekaasplankje met Pedro Ximenez
Vooraf:

Bloemkoolsoep met zalmsnippers

Hoofd:

Rollade, aardappeltjes uit de oven (pommes dauphinois), erbij gemengde warme groente bijv peultjes, aubergine, tomaatjes en broccoli. Evt. met een jusachtig sausje erbij

Na:

Bak een taart bijv appel of chocola, serveer warm en doe er een bol ijs bij.
Vooraf: soep met wat je ter plekke kunt krijgen. Lekkere soep kun je maken met werkelijk de gekste ingrediënten. Bijv succotash is erg lekker, met diepvriesmais, gedroogde limabonen of andere grote bonen (vantevoren weken, zie verpakking), stukjes kipfilet, knoflook, uien, groentebouillon en wat melk of room erdoor, afmaken met veel peper.

Hoofdgerecht: stamppot van aardappels, wortels, prei, met braadworstjes en dan aan het bakvet een paar lepels bosvruchtenmix (diepvries) of bosvruchtenjam toevoegen voor een lekker herfstig sausje.

Toetje: Appeltaart (echt zo gemaakt) of kwarktaartpakket meenemen uit NL. Appelcrumble is ook zalig in de winter en nog makkelijker te maken dan appeltaart.

Ik ben trouwens wel geïnteresseerd in jouw wintersportervaring in Noord-Zweden. Dat is dan vnl langlaufen, sneeuwscooteren enz? En alles in het donker? En héél erg koud?
mahna mahna tuduuuudududu
Toetje:

Koop een bak goedkoop roomijs en een pak bokkenpootjes. IJs heel even zacht laten worden, door elkaar stampen en weer de vriezer in tot je gaat serveren. Echt, gegarandeerd lekker, en makkelijk

(nog lekkerder met chocolade of noten of caramelsausje)

Groetjes Croissant
quote:Feesie schreef op 12 oktober 2009 @ 11:22:

Hoofdgerecht: stamppot van aardappels, wortels, prei, met braadworstjes en dan aan het bakvet een paar lepels bosvruchtenmix (diepvries) of bosvruchtenjam toevoegen voor een lekker herfstig sausje. Dat klinkt lekker Feesie, zeker die jus. Ik ga het opslaan.
Ik had eerder iets toegevoegd, maar als alternatief voor de appeltaart: tiramisu (de enige echte) voor 6p.

en

een minder compacte, snelle variant van tiramisu.
als je toch op een iets hoger culinair niveau bezig wilt, kan je proberen om gevulde kipfilet of varkenshaas op tafel te zetten. Serveren met pasta of aardappelpurree, dat hangt natuurlijk van je vulling af en broccoli erbij.

Voor eenvoudige vulling kipfilet: gebruik roomkaas en draai bacon om de kip,

Voor iets minder eenvoudige vulling varkenshaas: gebruik parmazaanse kaas, zwarte olijven, gedroogde tomaat, versgemalen peper en verse basilicum. Pureren, paar losse blaadjes basilicum erdoor. Evt. ook ham erom heen.

Er zijn tig vullingen te bedenken, maar deze twee doen het goed.

Meest eenvoudige en wel voedende soep die ik ken (8 personen)

- 1 wortel

- 4 teentjes knoflook

- 4 uien, middelgroot

- 2 pakken gezeefde tomaten

- 2 blikken gepelde tomaten

- keukenkruiden

- gehaktballetjes

- bouillonblokjes, runder

- olijfolie

uien en knoflook in pan glazig bakken in olijfolie, wortel fijnsnijden en erbij. Dan tomatenspul erbij, bouillonblokjes en keukenkruiden. Aan de kook brengen. Pureren met staafmixer. Water naar smaak toevoegen. Balletjes erbij. 15 min koken, klaar.

Scheut room voor lekkere smaak, losse blaadjes basilicum voor garneren. Paprika toevoegen ipv wortel is ook lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven