aardappels na koken bakken in oven?

20-03-2010 17:01 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms ben ik de gekookte aardappelen zat (en de pasta en rijst ook ) ik doe dan af en toe de aardappels kort koken minuut of 8, en snijd ze dan ik blokjes en bak in de koekenpan verder af in een beetje olijfolie. Maar het duurt een eeuwigheid. Het bakken in de koekenpan duurt meestal zo'n 30 minuten wil er een mooi bruin laagje om de blokjes zitten. Daarna doe ik er op het laatst italiaanse kruiden over. Erg lekker, maar zoveel werk..

Hoe doen jullie dat? Kan dit bijvoorbeeld ook in de oven/grill?

Met rauwe aardappels? of voorgekookt?

Ook graag met baktijden/temperatuur mocht je een leuk idee of recept hebben.

Vanavond worden het in ieder geval gekookte aardappels, er wordt gekookt voor me vanavond!
Ik heb een lekker recept voor je. Kleine aardapeltjes nemen, niet schillen maar even afwassen. Door midden snijden en inwrijven met een mengsel van olijfolie en basalmico azijn. In een ovenschaaltje doen, bestrooien met wat kruiden, peper en zout. In de voorverwarmde oven (220 ongeveer) zetten en een half uurtje laten staan. Eventueel laatste 10 minuten afdekken met aluminiumfolie zodat het garen wat sneller gaat.

Je kan er ook nog wat kleine tomaatjes bij doen, ook mee de oven in. Superlekker!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Kan prima in de oven.

Aardappels in partjes snijden en voorkoken (ik doe altijd ongeveer 10 min aan de kook).

Dan het oppervlak van de partjes met een vork licht bewerken, zodat er groeven in komen (niet te diep hoor, gewoon dat het oppervlak rul is geworden). Dat zorgt namelijk voor het knapperige korstje :-)

Dan op een bakplaat leggen, olijfolie eroverheen sprenkelen en wat kruiden en eventueel een paar teentjes knoflook ertussen leggen.

In de oven op 200 graden en na ongeveer 30-40 minuten zijn ze knapperig en bruin geworden (zo niet, dan even langer laten staan en eventueel de temperatuur wat omhoog gooien).

Kan niet mislukken, ik doe het al jaren zo!
Ha bedankt! Klinkt helemaal lekker. Weet nu ook een beetje van tijden/temperaturen.

spijker, waar koop jij die kleine aardappeltjes? (soort?)
Altijd afgekoelde, koude aardappeltjes nemen, deze worden het knapperigst. Als ze al gaar zijn hoeft het niet zolang, bijvoorbeeld de restjes van gisteren, maar die kunnen ook heel goed in de pan, de truuk zit in het koude.
ik bak vaak aardappelen en ik kook ze nooit vooraf.

Gewoon rauwe aardappelen in kleine blokjes. Deksel op de pan, en op laag vuur een minuut of tien laten bakken. Af en toe omscheppen.

Daarna zijn de aardappelen al glazig, en bak ik ze nog zo'n tien à vijftien minuten op hoger vuur, terwijl ik er geregeld aardappelkruiden (van Versteegen geloof ik, zooo lekker!) overheen mik.

Binnen een half uur van rauwe blokjes naar heerlijk krokante (en supergare) aardappeltjes!

Smullen!
Ik kook mijn aardappelen zelfs 20 minuten voor ik ze ga bakken (in de koekenpan).
Wat grappig hè, iedereen heeft zijn eigen methode :-)

Zo zie je maar, volgens mij kun je met gebakken aardappels niet zo snel de mist in gaan, of je het nu in de oven afbakt of gewoon op het fornuis.
quote:Sam32 schreef op 20 maart 2010 @ 17:28:

Ik kook mijn aardappelen zelfs 20 minuten voor ik ze ga bakken (in de koekenpan).He, als ik mijn aardappels 20 minuten kook dan heb ik puree!
Kijk spruit, daar heb ik wat aan! Scheelt weer een vuile pan van het vooraf koken.

Die kruiden ga ik zeker proberen, koop je die bij de AH?
quote:winkelfanaat schreef op 20 maart 2010 @ 17:18:

spijker, waar koop jij die kleine aardappeltjes? (soort?)

Eh, dat verschilt. Markt, supermarkt, groenteboer, net waar ik toevallig boodschappen doe en wat ze hebben. Ik had laatst van die rode, die vond ik echt lekker.

Ik bedoel geen krieltjes, maar gewoon kleine aardappeltjes.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:winkelfanaat schreef op 20 maart 2010 @ 18:12:

[...]

He, als ik mijn aardappels 20 minuten kook dan heb ik puree!Dat ligt denk ik ook aan de aardappel.
Heerlijk! Aardappels met schil schoonmaken, in partjes snijden, 10 minuutjes koken, in ovenschaal met rozemarijn, zeezout en olijfolie of enkel met cajunkruiden en dan nog een half uur/3 kwartier in de oven. Staat hier regelmatig op het menu!
...
quote:queenie1 schreef op 20 maart 2010 @ 19:04:

Heerlijk! Aardappels met schil schoonmaken, in partjes snijden, 10 minuutjes koken, in ovenschaal met rozemarijn, zeezout en olijfolie of enkel met cajunkruiden en dan nog een half uur/3 kwartier in de oven. Staat hier regelmatig op het menu!

Eigenlijk precies wat ik hier wilde posten.

Ik kook mijn aardappels 5minuten in schijfjes...en dan zo de koekepan in,nog 5 minuten op hoog vuur bakken,klaar.......
quote:queenie1 schreef op 20 maart 2010 @ 19:04:

Heerlijk! Aardappels met schil schoonmaken, in partjes snijden, 10 minuutjes koken, in ovenschaal met rozemarijn, zeezout en olijfolie of enkel met cajunkruiden en dan nog een half uur/3 kwartier in de oven. Staat hier regelmatig op het menu!Even een paar vraagjes hierover. Je schilt de aardappels dus niet? Welk soort aardappel gebruik je dan/kan je gebruiken? Rozemarijn uit een potje? zeezout, is dat echt lekkerder dan gewoon zout/de moeite van het aanschaffen?
zal even antwoord geven voor Queenie.

Het maakt in principe niet uit wat voor aardappeltjes je hier voor gebruikt, maar ik vind krieltjes het lekkerste. Je hebt allerlei soorten aardappeltjes, maar ik pak altijd gewone.

Goed wassen en afborstelen en in partjes snijden. De rozemarijn kan je inderdaad gewoon uit een potje doen hoor, maar bij de AH hebben ze ook verse rozemarijn in kleinere verpakkingen in de koeling. als je over hebt gewoon in de vriezer gooien voor de volgende keer.

Zeezout smaakt het zelfde als de normale keukenzout, maar het geeft iets knapperigs aan de aardappeltjes. Je kunt het ook gebruiken voor vis uit de oven bv. ook lekker. Maar het is niet een must om te hebben hoor, met gewoon zout lukt het ook prima, wat je zelf wilt.

Wel goed de bakplaat of ovenschaal invetten met olie, want ik heb ze ook wel eens af mogen schrappen omdat ze helemaal waren aangekoekt.

Succes!
Wat juniper zegt dus

Ik gebruik zelf altijd de biologische aardappels van de AH, of aardappels uit eigen tuin.

Rozemarijn heb ik 's zomers ook vers uit eigen tuin en in de winter gebruik ik het gewoon uit een potje van de AH.

Zeezout vind ik zelf echt vele malen lekkerder dan gewoon zout. Ik gebruik dus ook enkel zeezout in mijn gerechten. Over deze aardappeltjes kun je hele korrels strooien, maar ik heb het altijd in een molen, dus dan wordt het wel fijngemalen. Anders is het best grof.
...
Oh, en in kookwinkels zijn speciale aardappelborsteltjes te koop, daar kun je ze goed mee schoonwassen.
...
O jeetje, weet je wat ik in mijn eigen tuin heb? Tegels

Mag er nog een keukenuitzet bij halen lees ik zo!

Van de week ga ik eens aan de slag. Vandaag spagetti gegeten, niks aardappelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven