Babi Pangang

26-01-2010 20:35 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand een lekker recept voor Babi Pangang? Ik heb al op verschillende site's gekeken maar overal staat iets anders.. Vooral de keuze voor het vlees is nogal anders.. Graag jullie succes recepten!
Gewoon varkensvlees nemen.
Babi betekent varken, dus de recepten met ander vlees zijn in ieder geval geen babi pangang.

Ik zal eens in mijn oma's (zij was Indisch) kookboek kijken of ik een goed recept kan vinden.
148 bij de Chinees... en lekker! Ha Ha Ha, grapje.

Zelf maken is lekkerder. Ik ben niet zo'n keukenprinses. Maar mocht je 't recept hebben... kijk anders eens op konimex.nl
Ik neem inderdaad altijd zo'n pakje van Conimex. Is erg lekker vind ik, zitten de mix voor marinade en de sausmix al in. Ik maak er dan wel stiekem ajam pangang van (kip), omdat ik dat lekkerder vind. Maar babi pangang betekent inderdaad met varkensvlees.

Ik had trouwens eigenmerk van AH van de week (omdat er geen conimex was), maar die vond ik beduidend minder lekker.
Ik doe het zonder zakje, gewoon even langs de toko of een goede supermarkt.

Ingrediënten voor 4 personen

800 gram varkenslappen

4 lenteuitjes

4 teentjes knoflook, fijngehakt

stuk fijngehakte gember (ongeveer 3 cm)

evt. 1 eetlepel fijngehakte sereh

3 eetlepels arachide olie

4 eetlepels ketjap manis (zoete ketjap)

sap van 1/2 citroen

atjar (vers of uit een potje)

4-5 dl water

2 theelepels sambal oelek

2 teentjes knoflook, fijngehakt

sap van 1/2 citroen

1 blikje tomatenpuree

stuk gember van 1 cm fijngehakt

1 eetlepel maïzena aangemaakt met water

eventueel 1-2 eetlepels suiker en 1-2 eetlepels ketchup

Bereiding

Snijd de lente-ui fijn. Meng ui, knoflook, gember, olie, ketjap en citroensap (en evt. sereh) door elkaar. Laat het vlees minimaal een uur marineren. (Ik doe het altijd in een plastic zak).

Verwarm de oven voor op 200 graden. Doe in een braadpan een eetlepel olie en stoof het vlees met de marinade gaar op laag vuur, liefst sudderplaatje. Voeg warm (belangrijk!) water toe als het vlees uit lijkt te drogen.

Als het vlees gaar is, het uit de pan nemen en in een ovenschaal leggen. Het vlees bedruipen met wat marinade en in de oven in ongeveer 10-15 minuten een krokante korst laten krijgen.

Verwarm in een steelpan het water. Los vervolgens de tomatenpuree en sambal in het water op. Voeg het citroensap toe en pers de knoflook boven het mengsel uit. Rasp de gember fijn en voeg ook toe. Als je saus heel dun is voeg dan een maïzena mengsel toe. Voor een wat dikkere en zoetere saus voeg nog suiker en ketchup toe. Zorg dat de saus niet kookt.

Leg op een schaal de atjar en leg daar het vlees bovenop. Doe de saus in een kom en serveer bij het vlees.
anoniem_53649 wijzigde dit bericht op 26-01-2010 22:17
Reden: laag vuur, anders krijg je taai vlees
% gewijzigd
Je moet het vlees eerst koken...iets van twee uur...tot het echt zacht is.
In de marinade Pannetje of anders?
Stiekem is die van 'Kies en Kook' van de Appie ook wel lekker
Ik ga jou recept proberen hermes!
Babi ketjap is lekkerder hoor.
Ik vind char sieuw (tja sieuw) zelf lekkerder
Heerlijk die babi dinges.

Kom maar een keer hier eten, wanneer het je bevalt krijg je het recept.

Groetjes,

Libi
Dat Recept van Hermes klinkt heel erg lekker.

Ikzelf gebruik ook soms Conimex, pakje of stazak. Maar koop ook wel eens voor het gemak de nasi met babi pangang kant en klaar gerecht van de Aldi. Deze wordt gemaakt door het aan Orient Plaza gelieerde bedrijf Orient foods uit Wijchen.

Maar zelfgemaakt is natuurlijk het allerlekkerst.

Trouwens voor wie het nog niet wist: Babi Pangang is niet Chinees van origine maar Indisch (als ik het goed heb) en sowieso is bij een gewone (afhaal)chinees minstens zo'n 3/4 niet van Chinese origine maar van origine uit Indonesië, Malesië en mogelijk Singapore.

Cha(r) Sieuw, meen ik van wel, en vind ik ook heel lekker en misschien wel lekkerder, mits er wel apart een zoetzure saus erbij wordt geserveerd. Het lekkerst vind ik het als het (origineel?) geserveerd wordt op zo'n hele hete bakplaat direkt van onder de grill vandaan. Lekker knapperig. (krijg spontaan zin in beide en overweeg nr.80 of 84 te bestellen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven