Cappuccino maken met filterkoffie?

26-09-2021 13:05 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn koffiegebruik minderen en m'n dure koffieapparaat met verse bonen wegdoen. En op een eenvoudige, goedkope, zo milieuvriendelijk mogelijke manier wel nog drinkbare koffie maken. Dus sowieso geen Nespresso of Senseo vanwege al dat wegwerpmateriaal. (En ja ik weet dat je Nespressocups zogenaamd kan recyclen maar het blijft een hoop afval en extra vervoer om niks.)
Een percolator of zo'n doordruk-glas vind ik te veel gedoe.

Is mijn gedachtengang heel raar dat je met een simpel ouderwets filterapparaat gewoon extra sterke koffie kan zetten en dan apart havermelk opschuimen en zo ook cappuccino kan maken?
Of is dan zelfs gewoon een los filterhoudertje voldoende (in plaats van een apparaat met warmhoudplaat)?
Zo ja, tips voor lekkere koffiemerken/ - typen voor filter?

Andere dingen waar ik misschien niet aan denk, hoor ik ook graag van jullie! Alvast dank.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Je kan je bonen blijven gebruiken met een kofiemolentje en dan een zetapparaat en schuimer en je hebt wat je hebben wilt.
Alle reacties Link kopieren
Zo doe ik het ook :koffie:

Sterkere koffie zetten met filterkoffie (Perla van de AH) en dan een melkopschuimer gebruiken (ik heb die van Senseo). Wel doe ik het met volle melk voor de smaak/dikte schuim.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eens proberen? Wat ik of iemand anders lekker vindt, hoef jij nog niet lekker te vinden.

Het is niet zo dat je een enorm investering moet doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Oh ja dat kan ook nog inderdaad @Cateautje, en hoeft niet meteen.
En @Himalaya goed punt.

Dank je PimPom voor je ervaring. Ik vind inmiddels havermelk lekkerder en probeer koemelk (en andere dierlijke producten) ook te minderen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Cappucinno maak je met een espresso.
Doe je het met filterkoffie, dan heb je koffie met warme melk, oftewel koffie verkeerd.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Uit een filterapparaat krijg je nooit espresso.
Voor een echte espresso heb je dan toch op z'n minst een percolator nodig.

Maar het staat je vrij om filterkoffie met opgeklopte melk te drinken natuurlijk. Alleen is het dan geen cappuccino.
Als het hetzelfde smaakt, wat is dan het probleem.


Ik maar cappuccino met de Senseo en lactosevrije melk uit de magnetron, dan heb ik geen dikke schuimkraag, maar een kniesoor die daar op let.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog in een studentenhuis woonde hebben we jaren lang op deze manier (voor het hele huis) cappuccino gemaakt en ik heb daar altijd heel erg van genoten.
Door de cafestol in ongefilterde koffie is het ook niet goed om meer dan 2 kopjes per dag te drinken, terwijl dat bij gefilterde koffie geen grens heeft, want daarbij wordt de cafestol uitgefilterd.
Alle reacties Link kopieren
Nee, een cappuchino maak je van espresso. Bij een espresso wordt het water onder hoge druk door de versgemalen koffie geperst. Filterkoffie is water dat langs de koffie sijpelt. Als je daar melk bij doet heb je Koffie verkeerd. Lijkt niet op cappuchino.
Iedere dag is gehaktdag
Denk dat het er inderdaad om gaat hoe je je koffie het lekkerst vindt.
Ikzelf drink dagelijks sterke filterkoffie met opgeklopte melk en vind dat heerlijk, maar officieel is dat natuurlijk geen cappuccino. Wil je iets wat daar meer op lijkt, dan red je dat niet met je gewone koffieapparaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een percolator. Maak sterke koffie en verwarm de melk in een pannetje. Dan opschuimen en heerlijke cappucino / latte
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders doen een poging met filterkoffie, maar dat is echt te weeïg.
Alle reacties Link kopieren
De originele capuccino die je gewoonlijk in Italië krijgt is van Illy en die drink je meestal uit die lelijke lompe koppen van dik aardewerk.

Daar smaakt het prima; thuis prefereer ik filterkoffie met of zonder melk.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
26-09-2021 14:14
Nee, een cappuchino maak je van espresso. Bij een espresso wordt het water onder hoge druk door de versgemalen koffie geperst. Filterkoffie is water dat langs de koffie sijpelt. Als je daar melk bij doet heb je Koffie verkeerd. Lijkt niet op cappuchino.
Klopt, de smaakbeleving is anders. Meer een bittere brandsmaak. Wil je echt capuccino dan zou ik zo'n apparaat kopen. Vermoedelijk haalt die het niet bij de grote machines die ze in Italië hebben maar het komt daar toch dichter bij in de buurt.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
26-09-2021 15:07
De originele capuccino die je gewoonlijk in Italië krijgt is van Illy en die drink je meestal uit die lelijke lompe koppen van dik aardewerk.

Daar smaakt het prima; thuis prefereer ik filterkoffie met of zonder melk.
Nespresso is anders een heel goed alternatief.
Iedere dag is gehaktdag
Friezin71 schreef:
26-09-2021 14:19
Ik heb een percolator. Maak sterke koffie en verwarm de melk in een pannetje. Dan opschuimen en heerlijke cappucino / latte

dit inderdaad. ik ben onlangs overgestapt en het gedoe valt mij alleszins mee.
Ik denk dat ik maar eens een cappuccino ga maken.

Rottopic! :|
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
26-09-2021 15:20
Nespresso is anders een heel goed alternatief.
Misschien zijn dat leuke sinterklaascadeaus. Er was ooit een tijd dat je ze bijna gratis kreeg, maar sinds andere koffiemerken ook hun cups zijn gaan maken (en ik vernam in een test: praktisch even goed) doen ze dat niet meer.

Mijn ouders hebben gewoon een vierkant ding wat goede koffie oplevert maar na ééntje is het voorlopig wel genoeg. :)
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je die filterkoffie machine al hebt? Anders zou ik een kleine caffettiere kopen, dan heb je precies de goede espresso en de melk schuim je dan apart.

Cappuccino van filterkoffie is geen cappuccino, maar als jij het lekker vind, dan is het natuurlijk prima.
Ik doe dit! Heb ook een Senseo, maar meestal gebruik ik filterkoffie.
Kop koffie, soja melk opwarmen en opkloppen met garde en dan in de koffie.
Alle reacties Link kopieren
Andere gedachtegang: het maken van een apparaat kost ook energie en grondstof. Heb je een goede bestemming bedacht voor je huidige apparaat met bonenmaler? Want opgebruiken is misschien wel milieuvriendelijker dan het vervangen van een apparaat dat het nog doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink overigens cappucino van filterkoffie. Ik vind koffie uit een percolator veel lekkerder, maar niet zoveel lekkerder dat ik het gedoe er voor over heb.
Ik heb een filterapparaat met warmhoudplaatje, maar er bestaan ook apparaatjes met een soort thermosding voor de koffie.
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
26-09-2021 15:07
De originele capuccino die je gewoonlijk in Italië krijgt is van Illy en die drink je meestal uit die lelijke lompe koppen van dik aardewerk.

Daar smaakt het prima; thuis prefereer ik filterkoffie met of zonder melk.
Illy is 1 van de vele merken in Italië. En die "lelijke" koppen hebben een reden: die houden de warmte vast. En in Nederland kan je tegenwoordig ook gewoon een meer dan goede cappuccino krijgen bij een beetje fatsoenlijk koffiezaken. Niet die waar ze een machine hebben waar je slechts op een knop hoeven te drukken. Maar overal waar een barista staat met verstand van zaken kan je goede koffie krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven