Cold brew, welke koffie?

12-10-2019 17:57 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gek op ijskoffie en heb daarom net een KitchenAid Cold Brew besteld. Ik had al begrepen dat ik het best grof gemalen filterkoffie kan gebruiken, maar welk merk is nou het lekkerst voor ijskoffie? Ik vind bijvoorbeeld de (ijs)koffie van Starbucks heerlijk, maar als ik hun cups in mijn Nespresso doe, dan vind ik er maar weinig aan. Hebben jullie tips?
Wat leuk dat het met oudere bomen ook werkt Zaza, dan hoef je ze niet weg te gooien. Ik ben inmiddels echt helemaal verslingerd aan mijn cold brew en drink elke dag 1 of 2 flinke glazen.
Nummer*Zoveel schreef:
26-11-2019 07:01
Wat leuk dat het met oudere bomen ook werkt Zaza, dan hoef je ze niet weg te gooien. Ik ben inmiddels echt helemaal verslingerd aan mijn cold brew en drink elke dag 1 of 2 flinke glazen.

Het is wel veel werk, dat zagen eerst :biggrin:

Ja, lekker is het, hè. Welke koffie gebruik je nu?
Ik heb nu een pak Braziliaanse bonen van de Hema klaarstaan, zo gauw de oude zijn weggewerkt wil ik die proberen.
nounou
Zazamaenade schreef:
26-11-2019 10:36
Het is wel veel werk, dat zagen eerst :biggrin:

Ja, lekker is het, hè. Welke koffie gebruik je nu?
Ik heb nu een pak Braziliaanse bonen van de Hema klaarstaan, zo gauw de oude zijn weggewerkt wil ik die proberen.
Hahaha! Leuke tikfout!

Gek genoeg is de ouderwetse rode Douwe Egberts (grove maling) nog steeds mijn favoriet. Ik vind het totnogtoe het lekkerst in smaak, en het werkt ook het prettigst (niet vettig, geen klontjes, enz).
Ik ben ook pas begonnen met experimenteren en heb ook als eerste de rode DE geprobeerd. Die was lekker! Aangelengd met water of melk en evt een druppel zoetstof, maar ook zonder iets erbij vond ik hem lekker (terwijl ik nooit warme koffie drink..)

Nu bezig met Perla origins ethiopie en die lijkt een stuk zuurder. Maar misschien verandert dat nog als ik hem in de koelkast bewaar.

Ik heb trouwens geen apart apparaat naar gebruik een glazen pot om te laten trekken (ongeveer 16uur buiten koelkast) en daarna eerst een zeef om de grote prut eruit te halen en daarna een koffiefilter. Ondanks dat ik eerst zeef, vind ik doorloop met koffiefilter wel erg lang duren, dus daar moet ik nog beetje mee experimenteren.

Ga ook nog decafe proberen, want vind het drankje zo lekker dat ik het savonds ook vaker wil drinken.

Iemand nog tips voor koffiesmaken uit de supermarkt? (geen bonen want heb niks om te malen)

Merken jullie verschil met laten trekken binnen of buiten koelkast? Ik las dat je hem langer moest laten staan in de koelkast dan daarbuiten dus daarom doe ik die manier maar.
Ik gebruik trouwens al steeds nieuwe koffiefilter (4-5 om in totaal ongeveer 1 liter koffie te filteren). Dus dan giet ik er wat in maar halverwege lijkt ie al verstopt te zitten en dan gaat het echt per druppel. Dus dan telkens maar weer nieuwe filter.

Maar als je gewone koffie zet dan doet men er toch ook meerdere schepjes koffie in en dan in 1 keer veel water, om een pot per keer te zetten? (zoals ik al zei, ik heb geen verstand van warme koffie dus geen idee). Of duurt dat dan ook een half uur voordat het klaar is...
Het klopt dat het buiten de koelkast sneller klaar is dan in de koelkast. Ik zet het altijd in de koelkast omdat het in de koelkast langer houdbaar blijft.

Maak je de filters eerst nat voordat je ze gebruikt? Dat zou anders misschien nog kunnen helpen.

Als je de koffie zet in een speciaal daarvoor bedoelde pot/fles met filter er al in, dan gaat het sneller. Ik haal het filter er na het “zetten” uit en laat het een minuut of 5 uitlekken, en dan is het goed. Misschien een idee om anders toch eens naar een cold brew maker uit te kijken als je zoveel koffie maakt? Ze zijn er al vanaf een paar tientjes.

Het valt me trouwens wel op dat de filters van de flessen/potten die ik zo snel online vind wel een stuk kleiner zijn in verhouding tot de fles/pot dan bij het systeem dat ik gebruik. Bij de KA Cold Brew wordt bijna de hele pot door het filter gevuld. Er gaat ook een heel pak koffie (500 gr) in het filter op 1.25 liter water (en daar houd je dan ca 840 cl cold brew van over).
Ja filter natmaken doe ik ook al inderdaad. En als ik fanatiek blijf zal ik toch eens naar zo’n apparaat gaan kijken (en er op letten dat hij groot genoeg is dan).

Gebruik jij nog steeds DE of inmiddels wat anders?
Spoken schreef:
29-11-2019 11:38
Ja filter natmaken doe ik ook al inderdaad. En als ik fanatiek blijf zal ik toch eens naar zo’n apparaat gaan kijken (en er op letten dat hij groot genoeg is dan).

Gebruik jij nog steeds DE of inmiddels wat anders?
Ik vind DE nog steeds het lekkerst.
Nummer*Zoveel schreef:
29-11-2019 07:16

Bij de KA Cold Brew wordt bijna de hele pot door het filter gevuld. Er gaat ook een heel pak koffie (500 gr) in het filter op 1.25 liter water (en daar houd je dan ca 840 cl cold brew van over).

Zo, pittig! Van 500 gr koffie maak ik meer dan 80 espresso's (cappuccino's meestal).
Bij de laatste keer dat ik cold brew maakte voor een paar dagen vond ik het de eerste dag het lekkerst, de dag erna niet meer zo geweldig.
Hoe is dat bij jou?

De Braziliaanse koffie van de Hema is (voor die prijs) erg lekker.
nounou
Spoken schreef:
28-11-2019 16:31

Nu bezig met Perla origins ethiopie en die lijkt een stuk zuurder. Maar misschien verandert dat nog als ik hem in de koelkast bewaar.

Ik heb trouwens geen apart apparaat naar gebruik een glazen pot om te laten trekken (ongeveer 16uur buiten koelkast) en daarna eerst een zeef om de grote prut eruit te halen en daarna een koffiefilter. Ondanks dat ik eerst zeef, vind ik doorloop met koffiefilter wel erg lang duren, dus daar moet ik nog beetje mee experimenteren.

Ik lees weleens dat Afrikaanse koffie (Kenia, Ethiopië) veel fruitiger van smaak is, met meer zuren, terwijl Midden- en Zuid-Amerikaanse koffie meer richting chocolade en vanille gaat, met meer bitter. Of je dat zo algemeen kan stellen weet ik ook niet trouwens, misschien schrijf ik nu iets heel doms en oppervlakkigs :proud:

Zou het niet zo kunnen zijn dat juist omdat je de 'grote prut' er eerst uitzeeft de fijne prut het filter snel verstopt?
Ik maak zelf maar kleine porties dus dan loopt het filter niet zo gauw dicht.
nounou
Zazamaenade schreef:
29-11-2019 16:31
Zo, pittig! Van 500 gr koffie maak ik meer dan 80 espresso's (cappuccino's meestal).
Bij de laatste keer dat ik cold brew maakte voor een paar dagen vond ik het de eerste dag het lekkerst, de dag erna niet meer zo geweldig.
Hoe is dat bij jou?

De Braziliaanse koffie van de Hema is (voor die prijs) erg lekker.
Oh jee, ik had het fout. Er zit geen 500 maar 250 gram in zo’n pak.

Leuk dat de Hema koffie je zo goed bevallen is. Waren dat bonen of al gemalen?
Zazamaenade schreef:
29-11-2019 17:52
Ik lees weleens dat Afrikaanse koffie (Kenia, Ethiopië) veel fruitiger van smaak is, met meer zuren, terwijl Midden- en Zuid-Amerikaanse koffie meer richting chocolade en vanille gaat, met meer bitter. Of je dat zo algemeen kan stellen weet ik ook niet trouwens, misschien schrijf ik nu iets heel doms en oppervlakkigs :proud:
Ik weet niet precies welke smaken uit welke regio komen, maar het klopt inderdaad dat ze verschillende smaken hebben in de verschillende regio’s.
Ja ik had ook gelezen dat je ‘het beste’ Afrikaanse bonen kon gebruiken voor cold brew en niet veel verder gelezen. Maar als dat betekent dat die zuurder zijn dan zijn die voor mij niet de beste keus haha. Das dan misschien voor echte die-hard koffiedrinkers. Ik krijg de batch wel op hoor, want doe er soms meer melk bij of soms twee druppels vloeibare zoetstof.

Ik filterde eerst niet de grote prut eruit, maar dan duurde het nog langer voordat 1 volle filter was doorgelopen. Het gaat wel iets sneller als ik meer spul in 1x in de filter doe, dus bijna helemaal tot bovenaan. Ik had ergens gelezen dat een koffiefilter bovenaan de vloeistof makkelijker doorlaat. Dus nu hoop erin en dan als ie halfleeg is weer vullen. Dan wat niet doorloopt weer teruggieten, nieuwe filter er indoen en alles weer opnieuw.
Ik kan niks in de keuken maar dit soort dingen vind ik dan altijd wel weer leuk om mee te experimenteren gelukkig :-D

Die Perla heeft trouwens ook een andere kleur (als eindproduct). Iets lichter dan de heerlijke motoroliekleur van DE en ligt ook soort romig laagje op. Maar dat klinkt dus lekkerder dan dat het is :)

Ben aan het kijken naar Hario Mitsudashi, dat is gewoon een kan met daarin een filter, beetje waar er ook theepotten van zijn voor verse thee. Is niet zo duur als de KA (die er trouwens wel echt heel mooi uitziet). Reviews zeggen dat je het 2 dagen in de koelkast kan bewaren in die pot, maar volgens mij is die niet afgesloten.
Tot nu toe blijft het makkelijk een ruime week lekker in de koelkast (heb er zelfs speciaal glazen flessen voor gekocht..). Maar die zijn dus wel afgesloten.

Weet niet waar jij het in bewaard, misschien niet goed afgesloten? Na 2 dagen al minder lekker is jammer van alle moeite natuurlijk.

Ga morgen maar weer DE koffie kopen. Kan ik ook meteen weer ergens punten van gaan sparen om over 10 jaar een paar kopjes te kopen die ik niet nodig heb :P

O en goed om te weten dat dan dus 250gr koffie ongeveer 40 cappuccino’s zijn o_o
Dan weet ik nu zeker dat ik geen energie krijg van cafeïne.
Btw quoten werkt niet momenteel bij mij, dus sorry als mijn lap tekst wat onoverzichtelijk is.
Spoken schreef:
29-11-2019 19:39

Die Perla heeft trouwens ook een andere kleur (als eindproduct). Iets lichter dan de heerlijke motoroliekleur van DE en ligt ook soort romig laagje op. Maar dat klinkt dus lekkerder dan dat het is :)

Dit was bij Illy ook, en ik vond het niet lekkerder dan DE.

Ben aan het kijken naar Hario Mitsudashi, is gewoon een kan met daarin een filter, beetje waar er ook theepotten van zijn voor verse thee. Is niet zo duur als de KA (die er trouwens wel echt heel mooi uitziet). Reviews zeggen dat je het 2 dagen in de koelkast kan bewaren in die pot, maar volgens mij is die niet afgesloten.

Het filter van die Hario lijkt me in verhouding erg klein. In de KA wordt echt bijna de hele pot gevuld door het filter.

Deze heeft volgens mij een iets groter filter en de koffie zou 2 weken goed moeten blijven volgens de beschrijving:
https://www.fruugo.nl/takeya-deluxe-tri ... gIf_fD_BwE
Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken!
Spoken schreef:
29-11-2019 19:39
Ja ik had ook gelezen dat je ‘het beste’ Afrikaanse bonen kon gebruiken voor cold brew en niet veel verder gelezen. Maar als dat betekent dat die zuurder zijn dan zijn die voor mij niet de beste keus haha. Das dan misschien voor echte die-hard koffiedrinkers. Ik krijg de batch wel op hoor, want doe er soms meer melk bij of soms twee druppels vloeibare zoetstof.

Weet niet waar jij het in bewaard, misschien niet goed afgesloten? Na 2 dagen al minder lekker is jammer van alle moeite natuurlijk.

O en goed om te weten dat dan dus 250gr koffie ongeveer 40 cappuccino’s zijn o_o
Dan weet ik nu zeker dat ik geen energie krijg van cafeïne.

Die 40 cappuccino's van mij per 250 gr schijnt trouwens nogal aan de zuinige kant te zijn, 30 à 35 koppen schijnt reëler te zijn. Ik rekende mezelf rijk :D
Ik heb gisteren wat blogs over koffie gelezen, Ethiopië is de bakermat van de koffiestruik en schijnt erg goede koffie te produceren, al zegt dat natuurlijk weer niets over de Ethiopische koffie die jij in huis hebt.

Hebben jullie de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over koffie en 'single origin' al eens gezien? Erg vermakelijk, en informatief. Oa een uitgebreid verslag van een koffieplantage op Sumatra en het gesprek met een 'koffiemakelaar' vond ik interessant.
https://www.youtube.com/watch?v=cypOC0X4jsE

De Braziliaanse koffie die ik nu heb (bonen) bevat een code waardoor het te herleiden is naar een koffieplantage. Het was zelfs op Google Earth te vinden, de ingang van de plantage en het bovenaanzicht. Of het allemaal klopt kun je als consument niet checken.
Ik koop wel altijd koffie die minstens het keurmerk 'rainforest alliance' heeft, en eigenlijk het liefst biologische koffie.
Toen ik nog gemalen koffie kocht nam ik bij de natuurvoedingswinkel altijd de Biocafé Arabica, die vond ik lekker en betaalbaar. Misschien is die wel te fijn gemalen voor coldbrew, dat weet ik niet meer.

Ik doe mijn coldbrew in een glazen jampot met metalen deksel, dat is goed af te sluiten. Daar ligt de smaakverandering niet aan, denk ik.
Op de site van SimonLevelt zag ik de tip om eerst een beetje (30 ml) warm water op de koffie te gieten, even te laten weken, en daarna het koude water. Ga ik ook eens proberen.

Hier een verhandeling over de verschillende smaken en variëteiten van Arabica, en over de verschillen tussen Arabica en Robusta.
https://enjoyjava.com/arabica-coffee/
Robusta bevat dubbel zoveel cafeïne als Arabica.
En nu weet ik ook wat het betekent dat die Braziliaanse koffiebonen van het Bourbon-type van de Arabica zijn.

Mijn god, ik word nog eens een koffiesnob o_o
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven