Creuset pan op inductie

29-07-2025 18:09 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik mijn Creuset pan al vele jaren. Sinds een paar maanden heb ik echter een inductie kookplaat (eerder altijd op gas gekookt). En wat mij opvalt is dat de kookplaat steeds uitschakelt als ik hem op een laag pitje zet met de Creuset braadpan.
Op hoge temperatuur gaat het prima, maar ik heb bijvoorbeeld nu een soepje opstaan wat moet doorkoken op een lagere temperatuur, en dan schakelt hij dus uit…

Nu sta ik op het punt om een nieuwe (grotere) Creuset pan aan te schaffen. Nogal een investering, en ik ben dus benieuwd naar jullie ervaringen met de combinatie Creuset en inductie…
Geen problemen mee.

Kan het zijn dat de bodem toch iets is kromgetrokken na jaren gebruik op gas? Dat ‘ie niet overal goed meer contact maakt?
Doet de kookplaat dit ook als je zones koppelt?
Ook nooit problemen mee gehad.
Hier gaat het ook al jaren prima met een Le Creuset pan op inductie waarmee daarvoor meer dan twintig jaar op gas is gekookt.

Die dingen zijn van zulk dik gietijzer, die kunnen toch haast niet krom trekken?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Ik heb alleen nepcreusets van Lidl en die doen het prima op inductie. Ik zou toch inderdaad vermoeden dat de bodem wel iets kromgetrokken is.
Si abra la puerta hay lobos.
eckano schreef:
29-07-2025 18:26
Hier gaat het ook al jaren prima met een Le Creuset pan op inductie waarmee daarvoor meer dan twintig jaar op gas is gekookt.

Die dingen zijn van zulk dik gietijzer, die kunnen toch haast niet krom trekken?
Theoretisch kan gietijzer wel krom trekken maar het gebeurt zelden.
VR25 schreef:
29-07-2025 18:09

Op hoge temperatuur gaat het prima, maar ik heb bijvoorbeeld nu een soepje opstaan wat moet doorkoken op een lagere temperatuur, en dan schakelt hij dus uit…

Even een domme vraag: werkt het met andere pannen wel goed? Niet per ongeluk een timer ingesteld?
Bij mij schakelt het uit als ik mijn pan verschuif...Dan mist de kookplaat de druk van de pan. Dit heb ik niet met mijn creuset omdat deze goed blijft staan.
Dank voor jullie reacties! Fijn te lezen dat er over het algemeen geen problemen zijn.
Ik heb inderdaad de pan jarenlang op het gasfornuis gebruikt. Dat zou inderdaad het probleem kunnen zijn.
Hij zou er in principe goed op moeten staan want als ik de temperatuur lager zet zonder de pan te verplaatsen gaat hij dus soms uit.
Zones koppelen kan ik ook nog proberen, maar dat is misschien voor een echt grote pan.
In elk geval bedankt voor het meedenken. :idee:
Appletje schreef:
29-07-2025 20:11
Theoretisch kan gietijzer wel krom trekken maar het gebeurt zelden.
Nee geen timer of zo. Het gebeurt ook iedere keer als ik die pan gebruik en hem lager zet.
Is de pan kleiner dan de zone? Dan kan het zijn dat hij hem net mist.
Ik heb geen enkel probleem met gietijzer op inductie, het werkt geweldig.

Even een mythe uit de wereld houden: Kromtrekken maakt niets maar dan ook niets uit voor inductie. De energie straalt gewoon in en een pan die op gas is gebruikt kan prima.
Deze mythe komt voort uit ouderwetse kookplaten waar de plaat zelf heet wordt en dus contact met de pan moet hebben. Mensen redeneren 'een inductieplaat is ook van glas dus het is hetzelfde'.
Nope.
Inductie werkt zelfs als je er een theedoek onderlegt of de pan scheef houdt.

Hij detecteert wel zelf of er een pan op staat. Daar gaat het mis bij jou, maar het is moeilijk te zeggen waar dat aan ligt.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Het kan ook aan de techniek van je inductieplaat liggen. Niet alle inductieplaten zijn hetzelfde. De grootte van de spoelen is ook van belang.

Kromme pannen werken wel degelijk minder goed op inductie. De pannen zullen minder snel en minder warm worden
wij hebben een 7 liter creuset marmite en dat gaat gewoon perfect. wél pas gekocht toen we onze nieuwe Bora inductie al hadden (ter vervanging van de 40 jaar oude vorige creuset)

ik ben dus bang dat hij toch een beetje krom is door het jarenlange gebruik en dan op lage stand nét niet genoeg contact heeft wat je niet merkt bij hogere standen.
En doooooor!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven