Introductiedagen en studenten ov
dinsdag 29 juli 2025 om 21:02
Hallo,
Mijn dochter gaat in september beginnen met een opleiding in een andere stad. Ze heeft recht op studiefinanciering vanaf 1 september. Echter de introductie dagen beginnen op 25 augustus. Helaas zijn de jongerendagkaarten afgeschaft en een retour kost 28 euro. We zitten er nu over na te denken om haar niet naar de introductie dagen te laten gaan vanwege de kosten. Maar ik twijfel omdat ik het ook zielig vind als ze straks met haar studie begint en er al groepjes zijn gemaakt. Wat is wijsheid
Mijn dochter gaat in september beginnen met een opleiding in een andere stad. Ze heeft recht op studiefinanciering vanaf 1 september. Echter de introductie dagen beginnen op 25 augustus. Helaas zijn de jongerendagkaarten afgeschaft en een retour kost 28 euro. We zitten er nu over na te denken om haar niet naar de introductie dagen te laten gaan vanwege de kosten. Maar ik twijfel omdat ik het ook zielig vind als ze straks met haar studie begint en er al groepjes zijn gemaakt. Wat is wijsheid
woensdag 30 juli 2025 om 07:11
Alternatieve jongerenkaart?
https://www.ovmagazine.nl/artikel/trein ... deze-zomer
Edit: is het wel te doen in de daluren?
Wat wil ze zelf?
Ik merk dat ik je formulering "laten gaan" bijzonder vind. Het gaat denk ik niet om een kind van 10?
Dus: als zij wil gaan, maar jullie kunnen/willen het niet betalen, dan is het ook aan haar om een oplossing te verzinnen. Heeft ze een baantje? Zakgeld? Heeft ze wel geld om tijdens de introductie eten/drinken te kopen?
https://www.ovmagazine.nl/artikel/trein ... deze-zomer
Edit: is het wel te doen in de daluren?
Wat wil ze zelf?
Ik merk dat ik je formulering "laten gaan" bijzonder vind. Het gaat denk ik niet om een kind van 10?
Dus: als zij wil gaan, maar jullie kunnen/willen het niet betalen, dan is het ook aan haar om een oplossing te verzinnen. Heeft ze een baantje? Zakgeld? Heeft ze wel geld om tijdens de introductie eten/drinken te kopen?
sanne_a wijzigde dit bericht op 30-07-2025 07:13
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
4.17% gewijzigd
woensdag 30 juli 2025 om 07:13
Ik zou kijken of ze voor een maandje een kortingsabonnement kan nemen. 'Altijd voordeel' is nu maar 14,25 euro, dikke kans dat je dat er makkelijk uit haalt.
https://www.ns.nl/abonnementen/
https://www.ns.nl/abonnementen/
meisje85 wijzigde dit bericht op 30-07-2025 08:20
9.51% gewijzigd
woensdag 30 juli 2025 om 07:14
Ik denk dat kind (jongvolwassene) dat vooral zelf bepaalt. En grotendeels betaald. Ik denk ook dat die 28 euro maar een deel is van wat je op zo’n dag nodig hebt want ik neem aan dat er wel en drankje gedaan wordt in de stad.
Zo’n dingen regelen ze op die leeftijd toch zelf neem ik aan? (En staan ze al dan niet met het handje ophoudend bij ouders in de hoop wat extra geld mee te krijgen..?)
Zo’n dingen regelen ze op die leeftijd toch zelf neem ik aan? (En staan ze al dan niet met het handje ophoudend bij ouders in de hoop wat extra geld mee te krijgen..?)

woensdag 30 juli 2025 om 07:28
woensdag 30 juli 2025 om 07:29
Werkend in het hoger onderwijs
Bij veel hogescholen/steden staat introductie in augustus los van introductie op opleiding zelf.
Bv keiweek Groningen, INTRO enschede, bruis zwolle enz. Vinden in augustus plaats.
Groepjes ed worden pas gevormd tijdens intro opleiding zelf eerste week september.
Verder zou ik vanaf nu aan wennen dit soort dingen bij je kind te laten. Daar gaat de opleiding ook echt vanuit. Helaas zien we dat studenten steeds onzelfstandige worden, hoe zou dat nou komen.....
Bij veel hogescholen/steden staat introductie in augustus los van introductie op opleiding zelf.
Bv keiweek Groningen, INTRO enschede, bruis zwolle enz. Vinden in augustus plaats.
Groepjes ed worden pas gevormd tijdens intro opleiding zelf eerste week september.
Verder zou ik vanaf nu aan wennen dit soort dingen bij je kind te laten. Daar gaat de opleiding ook echt vanuit. Helaas zien we dat studenten steeds onzelfstandige worden, hoe zou dat nou komen.....
woensdag 30 juli 2025 om 07:47
woensdag 30 juli 2025 om 08:00
Er zijn 2 types introducties:
- die vanuit opleiding
- die vanuit het hele studentenleven eromheen
En beiden zou ze niet moeten willen missen. Ik zou me ook zeker geen zorgen maken om de kosten om heen en weer reizen, maar haar aanraden een logeeradres te zoeken. Veel van het programma vindt namelijk ook 's avonds plaats (feesten, concerten, uitprobeeravonden bij sportverenigingen)
En dan is het vreselijk vervelend om altijd rekening te moeten houden met de laatste trein terug. Is er geen camping op fietsafstand waar ze met een tentje kan gaan staan?
Kost sowieso allemaal ook klauwen vol geld. Er wordt links een ijsje gehaald met een groep, rechts een biertje, als je honger krijgt doe je samen een daghap bij een restaurantje (10 euro voor een maaltijd) en als het begint te regenen duik je spontaan een bioscoop in.
Dat hoort erbij, dat is juist de aftrap van het studentenleven. Vanaf september als de studie begint dan kalmeert dat vanzelf en komt het budgetteren (voor iedereen).
Maar een ouder die serieus overweegt haar bijna volwassen kind de intro te "laten missen" vanwege de kosten van de trein.. daarvan sta ik toch wel van met de oren te klapperen.
Jullie kunnen besluiten het wel of niet te financieren, en dan is het alsnog aan haar zelf om wel of niet deel te nemen. Maar die week is wel waar de eerste contacten en vriendschappen ontstaan.
- die vanuit opleiding
- die vanuit het hele studentenleven eromheen
En beiden zou ze niet moeten willen missen. Ik zou me ook zeker geen zorgen maken om de kosten om heen en weer reizen, maar haar aanraden een logeeradres te zoeken. Veel van het programma vindt namelijk ook 's avonds plaats (feesten, concerten, uitprobeeravonden bij sportverenigingen)
En dan is het vreselijk vervelend om altijd rekening te moeten houden met de laatste trein terug. Is er geen camping op fietsafstand waar ze met een tentje kan gaan staan?
Kost sowieso allemaal ook klauwen vol geld. Er wordt links een ijsje gehaald met een groep, rechts een biertje, als je honger krijgt doe je samen een daghap bij een restaurantje (10 euro voor een maaltijd) en als het begint te regenen duik je spontaan een bioscoop in.
Dat hoort erbij, dat is juist de aftrap van het studentenleven. Vanaf september als de studie begint dan kalmeert dat vanzelf en komt het budgetteren (voor iedereen).
Maar een ouder die serieus overweegt haar bijna volwassen kind de intro te "laten missen" vanwege de kosten van de trein.. daarvan sta ik toch wel van met de oren te klapperen.
Jullie kunnen besluiten het wel of niet te financieren, en dan is het alsnog aan haar zelf om wel of niet deel te nemen. Maar die week is wel waar de eerste contacten en vriendschappen ontstaan.

woensdag 30 juli 2025 om 08:01
https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen ... reizen.jsp
In de zomer van ongeveer midden juli tot midden augustus heb je geen recht op vrij reizen met studenten-ov-kaart. Je kunt dan wel reizen met korting.
woensdag 30 juli 2025 om 08:08
Als je het geld echt niet hebt liggen, dan kan je haar natuurlijk niet sponsoren. Als je het geld wel hebt liggen maar het simpelweg te duur vindt (en daar lijkt het op), dan vind ik het eerlijk gezegd een beetje zielig.
Wat ik wel aan het verhaal mis is een eventueel bijbaantje van kind, dus wat kind zelf kan bekostigen.
Wat ik wel aan het verhaal mis is een eventueel bijbaantje van kind, dus wat kind zelf kan bekostigen.
woensdag 30 juli 2025 om 08:12
Klopt, maar de introductie start 25 augustus, dus dat zou gewoon moeten kunnen.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑30-07-2025 08:01https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen ... reizen.jsp
In de zomer van ongeveer midden juli tot midden augustus heb je geen recht op vrij reizen met studenten-ov-kaart. Je kunt dan wel reizen met korting.
woensdag 30 juli 2025 om 08:18
De introductie van de studie zou ik wel heen gaan, de studentenweek is in mijn optiek optioneler. Ik heb ze overigens beiden niet gedaan. De eerste vond ik ‘niet cool’, de tweede ben ik na de eerste dag naar huis gegaan. Het was vooral promotie van studentenverenigingen en ik wist al dat ik daar niet bij wilde. Dat beeld werd tijdens die eerste dag alleen maar bevestigd.
Dat ik niet naar de intro van de studie zelf ben geweest heb ik wel spijt van gehad. Toen de opleiding eenmaal begon kenden veel mensen elkaar al en was het wat lastiger aansluiting te vinden.
Dat ik niet naar de intro van de studie zelf ben geweest heb ik wel spijt van gehad. Toen de opleiding eenmaal begon kenden veel mensen elkaar al en was het wat lastiger aansluiting te vinden.
woensdag 30 juli 2025 om 08:35
Op die leeftijd heeft ze vast wel een baantje lijkt me? Heeft ze zelf totaal geen spaargeld? Mijn dochter is pas 14 maar heeft al 1,5 jaar een baantje en zou het bedrag nu al makkelijk kunnen betalen.
Als het geld er bij jou en dochter allebei niet is dan houdt het op, maar anders gewoon gaan lijkt me.
Als het geld er bij jou en dochter allebei niet is dan houdt het op, maar anders gewoon gaan lijkt me.
woensdag 30 juli 2025 om 08:43
Bij MBO is de kaart volgens mij geldig vanaf 1 augustus, bij HBO/universiteit vanaf 1 september.
Ik heb zelf nog steeds contact met de vrienden die ik gemaakt heb in de introductieweek, dus ik zou zeggen natuurlijk ga je naar de introductieweek. Ook, of wellicht juist, als je niet van plan bent ergens lid te worden.
woensdag 30 juli 2025 om 08:45
Een snel rondje Google leerde mij dit idd. Ik zou haar zeker “laten” gaan. En als jullie het niet kunnen bekostigen dan moet ze dat zelf doen. Hoe gaat ze dat de rest van de studie doen dan? OV is dan wellicht gratis maar het hele studentenleven eromheen natuurlijk niet. Heeft ze geen baantje?OgenvanTijgers schreef: ↑30-07-2025 08:43Bij MBO is de kaart volgens mij geldig vanaf 1 augustus, bij HBO/universiteit vanaf 1 september.
woensdag 30 juli 2025 om 08:47
Ik zou dit zien als onderdeel van de studie. Je gaat straks (nog los van wie het bekostigt) toch ook niet zeggen: 'die boeken vind ik te duur, sla maar over'? Als de trein nu al zo'n probleem is, is de studie op zich dan wel haalbaar?
Hoeveel verdient ze met haar bijbaan en wat heeft ze al opzij gelegd voor haar studie? Zit daar ruimte?
Hoeveel verdient ze met haar bijbaan en wat heeft ze al opzij gelegd voor haar studie? Zit daar ruimte?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in