Culinaire hoogstandjes gezocht

12-10-2009 22:14 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai hai allemaal, we hebben binnenkort een diner met mn vriendinnen, waar ieder een gerecht maakt. Ik mag koud voor doen.

Nu heb ik een lijstje gemaakt met dingen die ik zelf lekker vind, dacht om misschien drie kleine gerechtjes mooi op een bord te presenteren.

Zalm

Tonijn

Feta kaas

Geitenkaas

Sushi?

Brie met ananas

Pijnboompitjes

Gevulde tomaatjes?

Gevulde paddestoelen?

Wie kan iets met deze ingredienten? Ze hoeven er niet allemaal in te worden verwerkt, dit zijn dingen waar ik van hou.

Kom maar op
brie met gerookte zalm

ananas carameliseren en serveren met kokosijs en warme chocoladesaus
Pasta pesto met gevulde portobello's:

Pasta Pesto:

Pasta koken daarna, zelfgemaakte pesto erdoorheen, verse knoflook, geroosterde pijnboompitjes, gehalveerde cherrytomaatjes, basilicum en rucola erdoor. Ernaast een gevulde portobello: Portobello besmeren met beetje (zelfgemaakte) pesto, plakje mozzarella en rauwe ham eroverheen, even in de oven, tot de ham knapperig is.

Niet heel erg culi, maar wel lekker met wat van je genoemde ingrediënten!
Je kunt van hele verse zalm een tartaar maken. Dus rauw in stukjes hakken, zout, peper, citroen en gehakte bieslook en dille erdoor. Dan in een vormpje aandrukken, cellofaan er overheen en in de koeling zetten. Daarna omkiepen op een bord en garneren, eventueel een mosterddressing er overheen sprenkelen.

Van gerookte zalm kun je rolletjes maken. Je neemt lange plakken en besmeert deze met roomkaas, eventueel wat verse kruiden als dille en bieslook erop doen. Strak oprollen en in cellofaan wikkelen en dan een tijdje in de koeling leggen. Daarna in dunne plakken snijden.

Zoiets?
quote:elninjoo schreef op 12 oktober 2009 @ 22:24:

brie met gerookte zalm

ananas carameliseren en serveren met kokosijs en warme chocoladesaus

Ze vraagt om koud voorgerecht

Sorry kan je niet helpen
quote:-xxx- schreef op 12 oktober 2009 @ 22:14:

Ik mag koud voor doen.

Je bedoelt toch koude voorgerechten dan?
ow sorry, die van mij was dus warm, niet goed gelezen.....
Ja, koud voorgerecht. Ik zat dus te denken aan wat kleine hapjes gecombineerd met een lekkere salade, maar ben zelf niet zo'n culinair wonder
quote:-xxx- schreef op 12 oktober 2009 @ 22:34:

Ja, koud voorgerecht. Ik zat dus te denken aan wat kleine hapjes gecombineerd met een lekkere salade, maar ben zelf niet zo'n culinair wonder Ik heb nu twee hele makkelijk voorbeeld met zalm gegeven, die kun je met salade serveren.
Toevallig op de kook en voeg ze daarom toe:

Noedels met rauwe vis.

of deze Witlofsalade met gorgonzola

en deze Aubergine parmigiano

maar als je rechts van het scherm kijkt dan kun je ook uitgebreid zoeken op voorgerecht, tapas en hapje.

Bijv. op voorgerecht.

Als je het uitgebreid weergeeft dan krijg een mooi overzicht.

Carpaccio (meerdere) en deze is wel makkelijk tomaten carrpacio of deze carpaccio van verse tonijn (uitkijken met pepertjes!)
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 12-10-2009 22:53
Reden: Link toegevoegd
% gewijzigd
Zalmpannenkoek, in de oven gebakken en daarna gevuld met creme fraiche, bieslook en gerookte zalm. Is een koud gerecht.

Als het is opgerold snij je het in plakjes, en dan 2 of 3 plakjes met persoon.

Is dat misschien wat?
Ik zou een trio van vis doen... heb laatst overheerlijke makreeltartaar gegeten, maar tonijn of zalmtartaat is ook super.

dan zalmcarpaccio en hollandse garnalensalade

of iets met geitenkaas natuurlijk, of zalmwraps..of..of...
Je kan een trio van zalm doen. Zalmtartaar, gravad lax en bijvoorbeeld een rolletje van gerookte zalm gevuld met kruidenkaas die je dan in mooie plakjes snijdt zodat je een mooie spiraalvorm krijgt op het bord.

Je zou een zelfde soort iets ook met tonijn kunnen maken, maar dat zou ik eerder met wat oosterse smaakmakers zoals sojasaus ed aanmaken..

Sushi is ook erg lekker, maar daar moet de rest dan wel van hoouden en als je het nog niet eerder hebt gemaakt zou ik eerst een keer oefenen.
Als iedereen vis lust (neem aan dat je dat weet van vriendinnen) zou ik ook voor vistrio gaan.

Kijk eens op het amusetopic (geloof helemaal onder in de index) van MV, superheldere recepten, lekkere/aparte kleine gerechtjes incl. mooie foto's (haha om je nog enthousiaster te maken).

Heb er al veel ideeën opgedaan (niet alleen van MV, van verschillende forummers).

Volgens mij is het de categorie Voorgerechten en is Amuse daar een onderdeel van.

Ook lekker (heb ik vandaar gehaald) pittig poffertje bakken, (dun) besmeren met citroenboter en plakje paling of plakje heilbotfilet.

Heb van dat topic ook een recept gehaald van borrelglaasje rucolasoep (of broccoli, ben ik even kwijt) met zalmsnippertjes. Wellicht dat je dat lauw (dus passend bij koud voorgerecht) kunt serveren. Of idd. minigarnalencocktail in amuse/borrelglaasje.

Er is bij de Vistopics een garnalencocktailtopic en daar heb ik mijn recept van vorige week met zelfgemaakte whiskeysaus vandaag gehaald.

Veel plezier met voorbereidingen en etentje!
Zalm of tonijntartaar doet het altijd goed en is eenvoudig op te maken zoals dit:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven