De beste/lekkerste vega spekjes (en andere vleesvervangers)

20-08-2022 10:00 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Voor een etentje morgen wil ik o.a. een salade maken met vegatarische spekjes. Ik heb ooit een keer van die vega spekje geprobeerd maar dat was geen succes (qua smaak maar ook structuur) weet alleen niet meer welk merk dat was.

Hebben jullie aanraders? En mss ook wel echte afraders?

En daarnaast vraag ik me af of er nog andere tips zijn op het gebied van vleesvervangers? Welke zijn top en welke zijn flop? Smaken verschillen natuurlijk maar wellicht springen er dingen uit in positieve en/of negatieve zin …

Bedankt alvast!
Lady*Voldemort schreef:
20-08-2022 14:43
Dat kocht ik in de vorige eeuw altijd bij de biowinkel. En als ik nog wel eens bij de biowinkel kom valt me altijd op dat het assortiment daar in 25 jaar nauwelijks veranderd is dus ik heb goeie hoop voor je :D
De jumbo had laatst rooktofu van vivera, ik vond die nog erg meevallen, niet echt gezouten of gekruid, maar wel lekker rokerig.
De gewone vivera tofu zou ik niet aanraden trouwens ;)
En natuurvoedingswinkels hebben het ook inderdaad.
Voor gewone tofu ga ik het liefst naar een toko of chinese winkel.
Je kunt tofu ook zelf roken trouwens, in een wok dus je hebt geen speciale rookpan nodig: https://real-plant-food.com/home-smoked ... -a-smoker/

Nou moet ik wel toegeven dat ik dat in het holst van de jaren negentig één keer zelf gedaan heb, en daarna nooit meer.
Was wel lekker hoor, maar wel echt een beetje een gedoe en ik woon nu in een flatje met een enthousiaste rookmelder, dus laat maar ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
libe schreef:
20-08-2022 14:44
Oja over kroketten gesproken...
De vegetarische draadjesvleesch kroketten van mora zijn niet te onderscheiden van een echte vleeskroket.
AH huismerk/LIDL vegetarische ovenkroketten zijn ook meer dan prima!
VallendeSterren schreef:
20-08-2022 13:55
En sommige van mijn tips zijn een beetje oudbollig misschien, ik ben vegetarisch gaan eten in de vroege jaren negentig, vleesvervangers waren toen nog niet echt een ding (in het dorp waar ik woonde tenminste niet) en ik wilde ook niet elke dag kaas en ei, dus ik werkte toen heel erg met geitenwollensokken ingrediënten (gierst, boekweit, tofu, linzen, etc)
Maar daar kun je met wat doorzettingsvermogen ook lekkere dingen mee maken hoor, nou ja, ik vind zelf in elk geval dat ik best lekker kook ;)
En inmiddels ben ik er aan gewend, dus ik denk ook meestal niet aan kant en klare vleesvervangers tijdens het boodschappen doen :proud:

En het scheelt wel enorm veel geld als je zelf dingen maakt, een zak linzen kost een paar euro en die dingen zwellen enorm op als je ze kookt, dus een zak van 500 gram is minstens 6 porties als je het in plaats van gehakt door je gerechten gooit.
Haha niks mis met oudbollig! Ik eet zelf ook heel eenvoudig. Stoofpotjes met kikkererwten en zelfgemaakte seitan enzo. Heerlijk hoor :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding
Voor spekjes neem ik deze altijd. Ik vind ze erg goed!
may_ka schreef:
20-08-2022 13:31
Die nepspekjes moet je allemaal flink aanbakken in flink wat olie en flink zouten. Spek bevat zelf vet en zout, ik snap niet dat ze dat in nepspek altijd zo veel minder doen.

Zongedroogde tomaten kreeg je in de jaren ‘90 echt overal bij en doorheen - grappig om die weer eens tegen te komen :-)
Jaren 90 of niet, ik eet toch echt veel liever zongedroogde tomaten dan spekjes. Ik snap niet dat die dingen zo populair zijn. In elk eenvoudige recepten-topic komen ze vele malen aan bod. Vet en zout, meer is het niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beatrice1982 schreef:
20-08-2022 14:53
AH huismerk/LIDL vegetarische ovenkroketten zijn ook meer dan prima!
Oke bedankt voor de tip. Ga ik uitproberen!

iemand ook nog tips voor lekkere vega frikandellen? Ik heb ze nog niet gevonden.
Groetjes!
libe schreef:
20-08-2022 14:56
Oke bedankt voor de tip. Ga ik uitproberen!

iemand ook nog tips voor lekkere vega frikandellen? Ik heb ze nog niet gevonden.
In het vriesvak hebben ze tegenwoordig frikandellen van mora en beckers, ik vind die wel lekker, maar ik zou je eigenlijk niet kunnen zeggen of ze heel erg op de echte lijken (ik ben jong vegetarisch gaan eten, en mijn moeder luste geen frikandellen, dus misschien 5 keer de echte gehad, meer dan dertig jaar geleden :biggrin: )
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind* schreef:
20-08-2022 14:56
Jaren 90 of niet, ik eet toch echt veel liever zongedroogde tomaten dan spekjes. Ik snap niet dat die dingen zo populair zijn. In elk eenvoudige recepten-topic komen ze vele malen aan bod. Vet en zout, meer is het niet.
En vet en zout is precies waarom ik ze eet. Zo simpel is het leven soms.

O, en de nepspekplakjes van albert heijn zijn ook erg lekker met een gebakken ei of in een pannenkoek. Wel (weer) met veel meer olie bakken dan je denkt bij spek.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
20-08-2022 11:49
Ook erg lekker op brood: Vuna. Is dus vegan tonijn (tuna). Wat vegan mayo, een uitje en dille erdoor, mm. Verrassend goed van smaak. Ik dacht even dat het Tuno heette. Dat blijkt ook te bestaan als vegan alternatief, haha, moet ik ook maar eens uitproberen.
Deze is inderdaad verrassend goed geslaagd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind alles van de vegetarische slager niet te doen zo zout. Veel andere vervangers van andere merken ook trouwens. ik mijd ook dingen waar soja in zit. Blijft over sommige groenteburgers en andere dingen gebaseerd op groente en eiwitten. Ik ben erg gecharmeerd van een aantal producten van de Lidl, waarvan ik de champignonburgers echt erg geslaagd vind. Mijn tip: check altijd de ingredienten en vooral het zoutgehalte.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren Quote
may_ka schreef:
20-08-2022 15:47
En vet en zout is precies waarom ik ze eet. Zo simpel is het leven soms.

O, en de nepspekplakjes van albert heijn zijn ook erg lekker met een gebakken ei of in een pannenkoek. Wel (weer) met veel meer olie bakken dan je denkt bij spek.
Oh dat kon ik ook wel eens proberen dan. Ik gebruik wel nepham van Appie, voor bij de witlof-met-kaas in de oven. De andere vega 'vlees'waren van Appie vind ik niet lekker. De smaak is wel okee maar de structuur is een beetje slijmerig. Dan heb ik liever garden gourmet of de vegetarische slager. Hoewel er met een ouderwetsche pot tahin van de biowinkel ook helemaal niks mis is voor op brood :proud:
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
libe schreef:
20-08-2022 14:56
Oke bedankt voor de tip. Ga ik uitproberen!

iemand ook nog tips voor lekkere vega frikandellen? Ik heb ze nog niet gevonden.
Ik had laatst vegan frikandellen (stukjes) van ah huismerk, opgewarmd in de airfryer en vond ze lekker. Nou moet ik erbij zeggen dat ik al heel lang geen echte frikandellen meer gehad heb, dus qua smaak kan ik niet zeggen of ze ook naar frikandel smaken.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
20-08-2022 16:08
Oh dat kon ik ook wel eens proberen dan. Ik gebruik wel nepham van Appie, voor bij de witlof-met-kaas in de oven. De andere vega 'vlees'waren van Appie vind ik niet lekker. De smaak is wel okee maar de structuur is een beetje slijmerig. Dan heb ik liever garden gourmet of de vegetarische slager. Hoewel er met een ouderwetsche pot tahin van de biowinkel ook helemaal niks mis is voor op brood :proud:

Ik lust helemaal geen ham en spek, dus ik ga niet voor de vegetarische varianten. Qua vleeswaren vind ik de Vegan Grillworst pikant van de AH lekker. Je hebt wel gelijk qua structuur, dat slijmerige. Soms lijkt het wel of alle vega(n)vleeswaren dezelfde nasmaak hebben.

Qua kaas vind ik de violife kaas (vegan) lekker, maar helaas bestaan die alleen maar uit vet en ik zou naast de smaak ook graag de eiwitten wat vervangen, als ik wat vervang..
Later is nu
Knuddestudder schreef:
20-08-2022 16:02
Ik vind alles van de vegetarische slager niet te doen zo zout. Veel andere vervangers van andere merken ook trouwens. ik mijd ook dingen waar soja in zit. Blijft over sommige groenteburgers en andere dingen gebaseerd op groente en eiwitten. Ik ben erg gecharmeerd van een aantal producten van de Lidl, waarvan ik de champignonburgers echt erg geslaagd vind. Mijn tip: check altijd de ingredienten en vooral het zoutgehalte.

Afbeelding
Die zijn heerlijk. Mijn kinderen vinden de krokante kipschnitzel van de Lidl heel lekker.
Zelf lust ik alle vervangers, zolang ze niet te veel op vlees lijken. Ik ben 30 jaar geleden ooit vegetarisch gaan eten, omdat ik geen vlees lustte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alecta schreef:
20-08-2022 17:39
Zelf lust ik alle vervangers, zolang ze niet te veel op vlees lijken. Ik ben 30 jaar geleden ooit vegetarisch gaan eten, omdat ik geen vlees lustte.
Ik ben vegetarisch gaan eten uit oogpunt van milieu en dierenwelzijn, maar ik lust wel vlees. Dus van mij mag het best op vlees lijken. Maar soms twijfel ik wel, vooral bij afhaal. Dat ik dan denk: is dit niet gewoon stiekem toch vlees? Daarom koop ik mijn vleesgelijkende vleesvervangers toch liefst zelf bij Appie, dan kan ik de ingrediëntenlijst tenminste zien.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Ik ben als LV, man en dochter als Alecta. Dus met vleesvervangers is het wat schipperen bij ons.
Dat is een van de redenen waarom we ze niet zoveel gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
20-08-2022 17:48
Ik ben vegetarisch gaan eten uit oogpunt van milieu en dierenwelzijn, maar ik lust wel vlees. Dus van mij mag het best op vlees lijken. Maar soms twijfel ik wel, vooral bij afhaal. Dat ik dan denk: is dit niet gewoon stiekem toch vlees? Daarom koop ik mijn vleesgelijkende vleesvervangers toch liefst zelf bij Appie, dan kan ik de ingrediëntenlijst tenminste zien.
Haha, dan hebben ze het wél goed gemaakt!

ik vind de kipburger van de Mac ook lekker. Wel jammer dat ze niet een lekkere vegaburger hebben. Die hadden ze een paar jaar terug in Duitsland en Portugal wel. Heerlijk.

Ik vind vlees inderdaad ook lekker. Zo was ik bijvoorbeeld gék op filet american en hoewel m'n oudste zegt dat de vegavariant van de vegetarische slager niet hetzelfde smaakt, vind ik 'm wél ernaar smaken én lekker. Dus ik ben daar heel blij mee
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb altijd de vega filet americain van Kips. Die vind ik lekkerder dan echte. Net als vissticks trouwens: de vega variant van Appie vind ik veel lekkerder dan de echte van Iglo.

De mediterraan gekruide vega paté van Kips is trouwens ook heel lekker.

Als je een keer voor good old American fastfood gaat kun je wat mij betreft beter voor Burger King kiezen dan voor Mac.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dingen in het echt ook tegenvallen. Ik neem heel soms wel eens een hapje spek van het bord van man, omdat ik dat vroeger echt superlekker vond. Maar in mijn herinnering is het inmiddels veel lekkerder dan in het echt.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Imeams schreef:
20-08-2022 10:27
Lekkere vega spekjes (kant en klaar) heb ik nog niet kunnen vinden. Maar andere favo vega versies: de krokante kipschnitzels van garden gourmet, de shoarma van vivera & de vegetarische saucijzenbroodjes van de vegetarische slager 😋 het kant en klare rul gehakt van de vegetarische slager vind ik heel geslaagd in een spaghetti bolognese.

Als broodbeleg: filet americain van de vegetarische slager, mini smeerworst & paprika pate van kips en boterhamworst van de vegetarische slager.
Die vinden wij inderdaad ook lekker.
Alle reacties Link kopieren Quote
may_ka schreef:
20-08-2022 18:30
Ik vind dingen in het echt ook tegenvallen. Ik neem heel soms wel eens een hapje spek van het bord van man, omdat ik dat vroeger echt superlekker vond. Maar in mijn herinnering is het inmiddels veel lekkerder dan in het echt.
Oh nee dat zou ik niet meer kunnen. Ik lust wel vlees, tenminste ik heb het altijd gelust, maar intussen boezemt het me wel een soort van afkeer in. Niet vanwege de smaak, maar vanwege de implicaties. Laatst had een lieve collega soep gemaakt voor de hele club en omdat ze speciaal balletjes had gedraaid van het gehakt in plaats van de gehakt er rul doorheen te gooien (zodat ik kon vissen dus) heb ik braaf van die soep gegeten. En ja, hij was best lekker maar bij iedere hap dacht ik aan dat vlees wat erin gezeten had, en af en toe kreeg ik nog een achtergebeleven kruimel binnen ook, yuk. Dat doen we dus niet nog een keer.

Ik maak trouwens wel vlees klaar voor man en zoon, als het mijn kookbeurt is. Zo lang ik er maar niet met mijn handen aan hoef te zitten, snijden en kruiden mag man doen en dan wil ik het wel in de pan gooien en af en toe omkeren :lol:
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
20-08-2022 18:24
Ik heb altijd de vega filet americain van Kips. Die vind ik lekkerder dan echte. Net als vissticks trouwens: de vega variant van Appie vind ik veel lekkerder dan de echte van Iglo.

De mediterraan gekruide vega paté van Kips is trouwens ook heel lekker.

Als je een keer voor good old American fastfood gaat kun je wat mij betreft beter voor Burger King kiezen dan voor Mac.

Door 'verkeerd' inkopen van mijn man, had ik ooit de filet americain van Kips en de Vegetarische slager, dus kon ik een vergelijkend warenonderzoek doen. Ik vond die van de VG lekkerder. Ik zie in de winkel wel steeds meer keuze. Soms probeer ik nog een ander, want ik vind die portieverpakking toch wel weer overbodig, maar dit blijft voor mij de lekkerste.

Ik kom eigenlijk nooit bij de Burger King. En ook zelden bij de Mac. Met m'n moeder ging ik daar af en toe heen, zat tegenover haar huis, dus sja.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
20-08-2022 18:39
Oh nee dat zou ik niet meer kunnen. Ik lust wel vlees, tenminste ik heb het altijd gelust, maar intussen boezemt het me wel een soort van afkeer in. Niet vanwege de smaak, maar vanwege de implicaties. Laatst had een lieve collega soep gemaakt voor de hele club en omdat ze speciaal balletjes had gedraaid van het gehakt in plaats van de gehakt er rul doorheen te gooien (zodat ik kon vissen dus) heb ik braaf van die soep gegeten. En ja, hij was best lekker maar bij iedere hap dacht ik aan dat vlees wat erin gezeten had, en af en toe kreeg ik nog een achtergebeleven kruimel binnen ook, yuk. Dat doen we dus niet nog een keer.

Ik maak trouwens wel vlees klaar voor man en zoon, als het mijn kookbeurt is. Zo lang ik er maar niet met mijn handen aan hoef te zitten, snijden en kruiden mag man doen en dan wil ik het wel in de pan gooien en af en toe omkeren :lol:

Ik neem af en toe nog wel vlees (het is dan óf weggooien en voor mezelf wat vegetarisch maken, of opeten) maar ik snap je gevoel. En het valt me op dat vlees eigenlijk best smakeloos is.
Later is nu

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven