De beste/lekkerste vega spekjes (en andere vleesvervangers)

20-08-2022 10:00 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Voor een etentje morgen wil ik o.a. een salade maken met vegatarische spekjes. Ik heb ooit een keer van die vega spekje geprobeerd maar dat was geen succes (qua smaak maar ook structuur) weet alleen niet meer welk merk dat was.

Hebben jullie aanraders? En mss ook wel echte afraders?

En daarnaast vraag ik me af of er nog andere tips zijn op het gebied van vleesvervangers? Welke zijn top en welke zijn flop? Smaken verschillen natuurlijk maar wellicht springen er dingen uit in positieve en/of negatieve zin …

Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind* schreef:
20-08-2022 11:08


Oh en linzen in de bolognese! Beter dan welk vega gehakt dan ook.
Jaaaahhh!

Hoewel deze vega gehakt ook meer dan prima is:

Afbeelding

Zelfs mijn man (notoir carnivoor die tegenwoordig een beetje de flexitariër uithangt) vindt hem erg lekker. En man is iemand die gillend huis en haard ontvlucht als hij ook maar één lins op zijn bord aantreft, dus dan is de keuze snel gemaakt.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Lady*Voldemort schreef:
20-08-2022 11:21
Zelfs mijn man (notoir carnivoor die tegenwoordig een beetje de flexitariër uithangt) vindt hem erg lekker. En man is iemand die gillend huis en haard ontvlucht als hij ook maar één lins op zijn bord aantreft, dus dan is de keuze snel gemaakt.
Hahaha!
Hier is mijn man juist degene die geen vlees eet. Gelukkig vindt hij elk alternatief prima :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Spekjes eet ik nooit. Bij stamppot eet ik een kaas schnitzel, en m’n favo naast de patatjes is een spinazie-kaas rondo, liefst die van Jumbo.
Alle reacties Link kopieren Quote
dierentuinthuis schreef:
20-08-2022 10:34
De vegetarische filet american van de vegetarische slager. Het ziet er precies zo uit als echte, smaakt niet als echte, maar is waanzinnig lekker. het is dat het niet goedkoop is anders zou ik het gebruiken als sandwichspread op brood iedere dag :)
Die is inderdaad lekker. Verder is het even zoeken vind ik, maar zitten wel dingen bij die ik ok vind qua smaak.
Honey, you should see me in a crown
Altea schreef:
20-08-2022 10:53
Afbeelding

Deze vinden wij heel lekker, 10 minuten in de oven en daarna kan je ze in plakjes snijden en door de salade doen. Vegetarische nuggets zijn ook lekker door salade.
Deze staat bij ons ook absoluut op 1.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
20-08-2022 11:21
Jaaaahhh!

Hoewel deze vega gehakt ook meer dan prima is:

Afbeelding

Zelfs mijn man (notoir carnivoor die tegenwoordig een beetje de flexitariër uithangt) vindt hem erg lekker. En man is iemand die gillend huis en haard ontvlucht als hij ook maar één lins op zijn bord aantreft, dus dan is de keuze snel gemaakt.
Brrrr dit had ik gisteren bij een restaurant als vegaburger. Smaakloos en een echte vleesstructuur. Vind vegadingen zelden vies maar dit heb ik laten staan. Wij gebruiken thuis graag vegagehakt (ah) en man eet graag de vega filet americain met peper. Ik vind de groentesticks uit de diepvries (iglo?) ook lekker. Verder vooral meer groente of linzen/kikkererwten door gerechten.
Ook erg lekker op brood: Vuna. Is dus vegan tonijn (tuna). Wat vegan mayo, een uitje en dille erdoor, mm. Verrassend goed van smaak. Ik dacht even dat het Tuno heette. Dat blijkt ook te bestaan als vegan alternatief, haha, moet ik ook maar eens uitproberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind de kroketburger erg lekker. Ben alleen vergeten welk merk het is.
Citroenthee schreef:
20-08-2022 11:52
Ik vind de kroketburger erg lekker. Ben alleen vergeten welk merk het is.
Die van Vivera is in elj geval superlekker.
Qua spekjes vind ik rooktofu lekker (sommige merken zijn al gezouten, anderen zelf even kruiden, dus voor je het bakt even een stukje proeven)
Meestal gooi ik gewoon iets heel anders over de salade in plaats van spekjes, gebakken champignons bijvoorbeeld, of gerookte amandelen, of andere nootjes.

De vega-spekjes van de lidl vind ik wel lekker trouwens, die zijn heel dun, en die worden lekker knapperig als je ze bakt.

Verder vind ik de vleesvervangers die echt serieus vlees vervangen meestal niet zo lekker qua structuur (kipstukjes, schnitzel, biefstuk)
De meeste soorten vega-worst, vleeswaren (nepham en leverworst enzo) vind ik wel lekker, en sommige snacks, zoals bitterballen en frikandellen.

Ik koop dat soort dingen niet zo vaak trouwens, ik kook meestal gewoon met groentes, granen en peulvruchten, aangevuld met noten, kaas en eieren.
anoniem_63680fe92b4c2 wijzigde dit bericht op 20-08-2022 12:21
0.59% gewijzigd
Je kunt ook prima zelf vleesvervangers maken, die lijken dan meestal niet exact op vlees, maar je gebruikt ze op dezelfde manier in je maaltijd.
Op internet kun je echt heel veel recepten vinden, zeker in het engels, als je zoekt op "vegetarian chicken" bijvoorbeeld kom je een boel tegen.

En qua kookboek vind ik op dat gebied "de vega optie" van Joke Boon leuk, staan toevallig geen spekjes in volgens mij, maar wel veel recepten voor huisgemaakte vleesvervangers die vlees meer symbolisch vervangen, zoals shoarma van paddenstoelen, of slavinken van bonengehakt gerold prei in plaats van spek.
anoniem_63680fe92b4c2 wijzigde dit bericht op 20-08-2022 12:50
0.83% gewijzigd
zussel schreef:
20-08-2022 11:46
Brrrr dit had ik gisteren bij een restaurant als vegaburger. Smaakloos en een echte vleesstructuur. Vind vegadingen zelden vies maar dit heb ik laten staan. Wij gebruiken thuis graag vegagehakt (ah) en man eet graag de vega filet americain met peper. Ik vind de groentesticks uit de diepvries (iglo?) ook lekker. Verder vooral meer groente of linzen/kikkererwten door gerechten.
Dat vind ik zo suf, ga je naar een restaurant en krijg je zo'n kant-en-klare burger.

De burger van dat merk lijkt meer op tartaar en heeft dus nog wat kruiden nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
20-08-2022 12:12
Dat vind ik zo suf, ga je naar een restaurant en krijg je zo'n kant-en-klare burger.

De burger van dat merk lijkt meer op tartaar en heeft dus nog wat kruiden nodig.
Ja inderdaad suf! Mn eigen halloumi burger van italiaanse bol, humus, gerookt paprikapoeder gegilde paprika en courgette + gebakken halloumi is zoo veel lekkerder :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
20-08-2022 10:09
Ik gebruik altijd zongedroogde tomaatjes uit een potje bij wijze van spekjes. Die komen qua vettigheid, zoutigheid en bite veel beter in de buurt dan die zogenaamde speckjes.
Die nepspekjes moet je allemaal flink aanbakken in flink wat olie en flink zouten. Spek bevat zelf vet en zout, ik snap niet dat ze dat in nepspek altijd zo veel minder doen.

Zongedroogde tomaten kreeg je in de jaren ‘90 echt overal bij en doorheen - grappig om die weer eens tegen te komen :-)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
20-08-2022 11:21
Jaaaahhh!

Hoewel deze vega gehakt ook meer dan prima is:

Afbeelding

Zelfs mijn man (notoir carnivoor die tegenwoordig een beetje de flexitariër uithangt) vindt hem erg lekker. En man is iemand die gillend huis en haard ontvlucht als hij ook maar één lins op zijn bord aantreft, dus dan is de keuze snel gemaakt.
Deze is heerlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
20-08-2022 12:12
Dat vind ik zo suf, ga je naar een restaurant en krijg je zo'n kant-en-klare burger.

De burger van dat merk lijkt meer op tartaar en heeft dus nog wat kruiden nodig.
Beter dan al die zaden en granen en smeersels die tegenwoordig in zijn. Heb ook een hekel aan linzen.
Alle reacties Link kopieren Quote
VallendeSterren schreef:
20-08-2022 11:59
Qua spekjes vind ik rooktofu lekker (sommige merken zijn al gezouten, anderen zelf even kruiden, dus voor je het bakt even een stukje proeven)
Meestal gooi ik gewoon iets heel anders over de salade in plaats van spekjes, gebakken champignons bijvoorbeeld, of gerookte amandelen, of andere nootjes.

De vega-spekjes van de lidl vind ik wel lekker trouwens, die zijn heel dun, en die worden lekker knapperig als je ze bakt.

Verder vind ik de vleesvervangers die echt serieus vlees vervangen meestal niet zo lekker qua structuur (kipstukjes, schnitzel, biefstuk)
De meeste soorten vega-worst, vleeswaren (nepham en leverworst enzo) vind ik wel lekker, en sommige snacks, zoals bitterballen en frikandellen.

Ik koop dat soort dingen niet zo vaak trouwens, ik kook meestal gewoon met groentes, granen en peulvruchten, aangevuld met noten, kaas en eieren.
Heel persoonlijk want wat jij als laatste schrijft heb ik juist een hekel aan.
Heb het liefst een lekkere vega burger/kip die het meest op vlees lijkt.
Voor elk wat wils.
Doorenvogel schreef:
20-08-2022 13:43
Heel persoonlijk want wat jij als laatste schrijft heb ik juist een hekel aan.
Heb het liefst een lekkere vega burger/kip die het meest op vlees lijkt.
Voor elk wat wils.
Ik schrijf toch juist dat dit is wat ik doe en wat ik het lekkerst vind?
Ik vind sommige tips van anderen ook echt niet lekker (zoals dat vega-gehakt van het plaatje hierboven) maar TO kan natuurlijk gewoon zelf de tips gebruiken die haar aanspreken ;)
En sommige van mijn tips zijn een beetje oudbollig misschien, ik ben vegetarisch gaan eten in de vroege jaren negentig, vleesvervangers waren toen nog niet echt een ding (in het dorp waar ik woonde tenminste niet) en ik wilde ook niet elke dag kaas en ei, dus ik werkte toen heel erg met geitenwollensokken ingrediënten (gierst, boekweit, tofu, linzen, etc)
Maar daar kun je met wat doorzettingsvermogen ook lekkere dingen mee maken hoor, nou ja, ik vind zelf in elk geval dat ik best lekker kook ;)
En inmiddels ben ik er aan gewend, dus ik denk ook meestal niet aan kant en klare vleesvervangers tijdens het boodschappen doen :proud:

En het scheelt wel enorm veel geld als je zelf dingen maakt, een zak linzen kost een paar euro en die dingen zwellen enorm op als je ze kookt, dus een zak van 500 gram is minstens 6 porties als je het in plaats van gehakt door je gerechten gooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
VallendeSterren schreef:
20-08-2022 13:55
En sommige van mijn tips zijn een beetje oudbollig misschien, ik ben vegetarisch gaan eten in de vroege jaren negentig, vleesvervangers waren toen nog niet echt een ding (in het dorp waar ik woonde tenminste niet) en ik wilde ook niet elke dag kaas en ei, dus ik werkte toen heel erg met geitenwollensokken ingrediënten (gierst, boekweit, tofu, linzen, etc)
Maar daar kun je met wat doorzettingsvermogen ook lekkere dingen mee maken hoor ;)
En inmiddels ben ik er aan gewend :proud:

En het scheelt wel enorm veel geld als je zelf dingen maakt, een zak linzen kost een paar euro en die dingen zwellen enorm op als je ze kookt, dus een zak van 500 gram is minstens 6 porties als je het in plaats van gehakt door je gerechten gooit.
Zo ben ik ook begonnen, eind jaren tachtig. Voor mezelf (en mijn dochter) maak ik die old school gerechten nog wel klaar, maar bij man en zoon hoef ik niet met die geitenwollensokkenprutjes aan te komen :mrgreen: En ik ben al lang blij dat de heren na jaren stug vlees eten over zijn gegaan tot flexitarisme, dus dan maar vleesvervangers. Zelf eet ik ze ook wel, want ik heb echt niet altijd zin om dubbel te koken.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Doorenvogel schreef:
20-08-2022 13:40
Beter dan al die zaden en granen en smeersels die tegenwoordig in zijn. Heb ook een hekel aan linzen.
Check als restaurant in elk geval of de burger gekruid is of doe er wat anders leuks mee. Of maak iets met tofu, tempé, seitan, whatever.

Saaie linzen boeien mij ook niet. Met kokosmelk wordt het al een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameJean schreef:
20-08-2022 12:15
Ja inderdaad suf! Mn eigen halloumi burger van italiaanse bol, humus, gerookt paprikapoeder gegilde paprika en courgette + gebakken halloumi is zoo veel lekkerder :)

Hmmm dat klinkt lekker die halloumi burger van jou! Zou je je recept willen delen?
Alle reacties Link kopieren Quote
VallendeSterren schreef:
20-08-2022 11:59
Qua spekjes vind ik rooktofu lekker (sommige merken zijn al gezouten, anderen zelf even kruiden, dus voor je het bakt even een stukje proeven)
Meestal gooi ik gewoon iets heel anders over de salade in plaats van spekjes, gebakken champignons bijvoorbeeld, of gerookte amandelen, of andere nootjes.

De vega-spekjes van de lidl vind ik wel lekker trouwens, die zijn heel dun, en die worden lekker knapperig als je ze bakt.

Verder vind ik de vleesvervangers die echt serieus vlees vervangen meestal niet zo lekker qua structuur (kipstukjes, schnitzel, biefstuk)
De meeste soorten vega-worst, vleeswaren (nepham en leverworst enzo) vind ik wel lekker, en sommige snacks, zoals bitterballen en frikandellen.

Ik koop dat soort dingen niet zo vaak trouwens, ik kook meestal gewoon met groentes, granen en peulvruchten, aangevuld met noten, kaas en eieren.
Rooktofu … lijkt me ook lekker, ga ik eens een keer naar op zoek!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mii schreef:
20-08-2022 14:41
Rooktofu … lijkt me ook lekker, ga ik eens een keer naar op zoek!
Dat kocht ik in de vorige eeuw altijd bij de biowinkel. En als ik nog wel eens bij de biowinkel kom valt me altijd op dat het assortiment daar in 25 jaar nauwelijks veranderd is dus ik heb goeie hoop voor je :D
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Citroenthee schreef:
20-08-2022 11:52
Ik vind de kroketburger erg lekker. Ben alleen vergeten welk merk het is.
Oja over kroketten gesproken...
De vegetarische draadjesvleesch kroketten van mora zijn niet te onderscheiden van een echte vleeskroket.
Groetjes!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven