De vega variant van...

29-06-2020 18:22 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil veel vaker vegetarisch gaan eten, maar ik loop soms tegen vleesgerechten op die ik heel lekker vind, en dan kan ik niet echt een vegetarisch alternatief bedenken.

Een van mijn favoriete zomergerechtjes is een wrap met mango, yoghurtsausje met limoensap en -rasp, basilicum, munt, komkommer en gerookte kip.

Hebben jullie suggesties hoe ik de kip in dit gerecht kan vervangen?
Alle reacties Link kopieren
Geen volwaardige vervanger voor vlees (te weinig vitamine b12 oa), maar het lijkt mij de lekkerste combinatie bij je wrap: pulled jackfruit.
Tamago schreef:
29-06-2020 18:34
Ze noemen zichzelf wel vegetariër?
Ja, en sommige viseters denken zelfs dat ze vitamine B12 moeten slikken, omdat ze zelf echt geloven dat ze vegetariër zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
29-06-2020 18:26
Afbeelding

De stukjes van tevoren bakken. Eventueel kan je elk stukje door de helft snijden en/of de stukjes marineren in ketjap en kruiden.
Vegetarische nuggets zijn ook lekker in wraps.

Heerlijk is Des ook de sateh.

Hoe makkelijk kan het zijn tegenwoordig alles is te koop in een vega variant en nog lekker ook. Dus zie geen probleem. We bbqen er ook mee. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Vega krokante kip schnitzel in reepjes in de wrap. Echt super lekker vind ik dat
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat je je favoriete vleesgerechten niet moet proberen vegetarisch te maken, het is altijd minder lekker dan de variant met vlees.

De oplossing: nieuwe recepten ontdekken! Er zijn zat lekkere vegetarische wraprecepten die van zichzelf superlekker zijn.
Alle reacties Link kopieren
RedRoseThorn schreef:
29-06-2020 18:49
Vega krokante kip schnitzel in reepjes in de wrap. Echt super lekker vind ik dat
Dit zou wel een goede kunnen zijn, ja. Of falafel.
Doorenvogels55 schreef:
29-06-2020 18:46
Hoe makkelijk kan het zijn tegenwoordig alles is te koop in een vega variant en nog lekker ook.
Dat ben ik met je eens. Toen ik vegetariër werd lang geleden hield het al snel op bij een kaassoufflé of een gebakken ei, al weet ik natuurlijk dat alle peulvruchten goede vervangers zijn.

Maar "vroeger" waren er wel champignonsoufflées, die zie ik nu nooit meer. Qua voedingswaarde zijn dat geen vleesvervangers maar ik vond ze wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Gekookte tarwegluten misschien. Seitan. https://nl.wikipedia.org/wiki/Seitan

Even bij youtube gaan kijken voor een kip-lookalike recept.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een lastig punt. Deed eerst veel met tofu (marineren en in de oven) maar op een gegeven moment gaat dat ook vervelen. Nu zoek ik vaak een alternatieve vervanging, zoals nootjes, kikkererwten, bonen, pijnboompitten, ananas of garnalen (maar die zijn niet vegetarisch). Ik voeg soms nepkip toe, of ik laat de kip gewoon weg. Soms mis ik het niet eens.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
krokante kikkererwten geven ook bite
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne tips, en wat veel tips ook, dank!

Ik vind de gewone kipstuckjes niet zo heel lekker, ik ga eerst eens voor de krokante kipstukjes, de zoete aardappel en de halloumi. De pulled jackfruit klinkt interessant, ik heb geen idee wat ik me daar qua smaak bij moet voorstellen. Heeft iemand dat wel eens gemaakt?

En over de opmerking dat je vleesgerechten niet moet willen vervangen... daar zit wel wat in natuurlijk, maar wie weet wordt deze vega-variant wel een hit:)
Ik vind het een beetje zoeken, de overgang naar helemaal vegetarisch eten. Er zijn zo veel vervangende producten, fantastisch natuurlijk, maar soms heb ik gewoon een beetje inspiratie nodig :)
Alle reacties Link kopieren
Reiwa schreef:
29-06-2020 19:10
De pulled jackfruit klinkt interessant, ik heb geen idee wat ik me daar qua smaak bij moet voorstellen. Heeft iemand dat wel eens gemaakt?

AH heeft het bij de groenteconserven staan
lekkerste wat ik ooit van at, was een broodje "tonijn"salade, met kappertjes
heeeerlijk
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er ook ijsbergsla, taugé en cashewnoten bij doen ipv een vleesvervanger.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je gerookte kipfilet wel zelf zou moeten kunnen maken. Je kunt van wortel, nori en liquid smoke nep gerookte zalm maken die heel aardig smaakt. Als je de nori vervangt door een marinade van groenteboullion en liquid smoke, denk ik dat je best een beetje in de buurt komt.
Alle reacties Link kopieren
Valess crispy sticks en gerookte amandelen.
Alle reacties Link kopieren
RedRoseThorn schreef:
29-06-2020 18:49
Vega krokante kip schnitzel in reepjes in de wrap. Echt super lekker vind ik dat
Helemaal met je eens RedRoseThorn, die zijn heerlijk en ze hebben de juiste structuur en "mondgevoel".
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Doorenvogels55 schreef:
29-06-2020 18:46
Heerlijk is Des ook de sateh.

Hoe makkelijk kan het zijn tegenwoordig alles is te koop in een vega variant en nog lekker ook. Dus zie geen probleem. We bbqen er ook mee. Heerlijk.
Ik hou ook erg van Quorn stukjes. Ik verbaas me er alleen over dat zoveel mensen die stukjes 'Des' noemen, terwijl 'en dés' gewoon de Franse term voor 'in stukjes' is. :)
Ik denk dat witte bonen ook heel lekker zouden zijn in deze wrap!
Alle reacties Link kopieren
Paddestoelen zijn nog niet genoemd. Oesterzwammen, champignons of gemengd.

En ik denk dat basilicum, yoghurt en mango ook heel lekker zijn bij linzen, warm of koud.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-06-2020 19:15
AH heeft het bij de groenteconserven staan
lekkerste wat ik ooit van at, was een broodje "tonijn"salade, met kappertjes
heeeerlijk
Hij zit in mijn bezorg-appiemandje! Heb je toevallig een recept?
aikidoka schreef:
29-06-2020 18:34
Er bestaat ook tofu met rooksmaak, dat kun je krijgen bij biologische winkels zoals de Groene weg. Dat heeft een rooksmaak.
En ook gewoon bij de Jumbo.
xynix schreef:
29-06-2020 19:47
Paddestoelen zijn nog niet genoemd. Oesterzwammen, champignons of gemengd.

En ik denk dat basilicum, yoghurt en mango ook heel lekker zijn bij linzen, warm of koud.
Oesterzwammen die je voorziet van een tempura laag en dan goed gebakken schijnt ook erg op gebakken kip te lijken! Niet geprobeerd maar Tabitha Brown (check haar instagram, ze is geweldig) gebruikt het vaak in gerechten 😁
Reiwa schreef:
29-06-2020 19:10
Wat een fijne tips, en wat veel tips ook, dank!

Ik vind de gewone kipstuckjes niet zo heel lekker, ik ga eerst eens voor de krokante kipstukjes, de zoete aardappel en de halloumi. De pulled jackfruit klinkt interessant, ik heb geen idee wat ik me daar qua smaak bij moet voorstellen. Heeft iemand dat wel eens gemaakt?
Ik!
Recept:

Jackfruit uit laten lekken. Dan met je handen alvast wat uit elkaar trekken.
Olie op het vuur zetten, niet te weinig. Neiging tot plakken, ook aan anti aanbak.

Jackfruit in de pan, beetje zout toevoegen om vocht eruit te coaxen. Middelhoog vuur. Aanbakken tot je goudgele jackfruit krijgt. Gerookte paprikapoeder, 1 eetlepel toevoegen. 2 goede squirts van je favoriete bbq saus, als je het hebt een klein beetje hp sauce, 1 eetlepel tomaten puree. Op laag vuur even laten sudderen (5 a 10 minuten). Als het te droog wordt meer bbq saus of wat water, naar smaak.

Lekker op broodjes (a la pulled pork) of met rijst.


Sorry, recepten uitschrijven niet mijn beste vak. Maar zo doe ik het.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt uit de vriezer vega kipstukjes, lijken kip nuggets, die zijn heerlijk in een wrap
Hoi

Ik volg graag!
Ik ben sinds 1 week gedurende 6 dagen vegetariër en 1 dag in de week pescotariër :mrgreen: .
Het is de bedoeling dat ik geen vlees meer eet.
Ik ga vanavond een kaasschnitzel van valess proberen.
Ben erg benieuwd of dat een beetje te doen is.
Verder eet ik veel met kikkererwten en iedere dag een handje ongebrande/ ongezouten noten en regelmatig eieren.
Maar ik volg graag :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven