De Zilveren Lepel - wie heeft hem ook?

11-12-2007 07:48 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meer mensen die dit enorme boek in huis hebben?

www.dezilverenlepel.nl

Het is een heerlijk boek met simpele (maar soms hele gekke) recepten. Denk aan zelfgemaakte pastasausen, italiaans ijs, groente en vlees op italiaanse wijze bereid, maar ook dingen als gekookte kalfskop, hart met ansjovis, duiven met olijven, salade van topinamboers.

Geen foto's bij je recepten en geen tips als 'heerlijk bij... bla bla.... op een zonnige zomeravond....enz' (nee ik ben geen Jamie-Oliver-fan )

Gewoon zoveel mogelijk recepten op 1 pagina (en dan is het boek nog meer dan 1200 pagina's dik).

Zelf heb ik o.a. de 'Melanzane Della Nonna' (Grootmoeders aubergines) en de Svizzere di Salmone (Zalmkoekjes) gemaakt.... Allebei erg lekker!

Welke recepten zijn volgens jullie nog een aanrader?
Ben er mee in m'n mond geboren.
Hier was laatst ook een topic over (of over kookboeken en dit boek kwam ook voorbij, ik weet het niet meer precies). De meningen waren hier geloof ik nogal verdeeld.

Ken het zelf niet. (wel leuk op de site trouwens, die previews uit het boek)
Ik moet zeggen dat het boek een grote hebberigheid bij mij op roept. Was blij dat er in de Volkskrant een slechte recensie over stond, dat scheelt weer een hoop geld. Maar ja, nu vind jij het weer een geweldig boek.

Wat nu?
Ik ken het boek niet maar ik wil juist altijd foto's bij de gerechten. Het spreekt dan meer vind ik. Een foto kan je al doen besluiten om het te gaan maken. Dus ik zal het boek niet kopen, ongeacht de prijs.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Hij is inderdaad heel duur, maar gelukkig heb ik hem van onze lieve Sinterklaas gekregen

Het is echter alleen een geweldig boek als je van kookboeken zonder poespas houdt. Een beetje eigen logica en kookervaring is wel gewenst.

De recepten die wij zijn gewend zijn altijd veel uitgebreider en duidelijker uitgelegd, maar ik vind dat juist irritant als je eerst door zo'n lap tekst heen moet worstelen voordat je aan het daadwerkelijke koken kunt beginnen (en dan is Jamie Oliver wel het extreme voorbeeld daarvan).

Ook heb ik de indruk dat de Italianen van flink doorkoken en bakken houden, want vaak staat er een recept in met een veel te langen kook/bak tijd. Als je daar rekening mee houdt, is het echter geen probleem (een kookboek hoeft mij niet te vertellen hoelang de broccoli moet koken, dat weet ik zelf wel).

Soms is een recept een beetje gedateerd (zo moest ik de zaadjes uit de aubergine halen???? maar de aubergines hier hebben helemaal geen zaadjes!!!) En soms zitten er producten tussen waar ik nooit van gehoord heb (barba di frate??? blijkbaar een italiaanse groente die wij hier in Nederland niet kennen.... net zoals topinamboers???)

Maar dit heeft juist wel z'n charme vind ik

Juist het idee dat dit boek al 50 jaar generatie op generatie wordt doorgegeven in Italie, maakt dit boek leuk.

Maar een beetje logisch verstand en kookervaring is wel gewenst
quote:mylenevalerie schreef op 11 december 2007 @ 09:21:

Ik ken het boek niet maar ik wil juist altijd foto's bij de gerechten. Het spreekt dan meer vind ik. Een foto kan je al doen besluiten om het te gaan maken. Dus ik zal het boek niet kopen, ongeacht de prijs.

Ik snap wat je bedoeld, het ligt er maar net aan hoe je een kookboek gebruikt. Gebruik je het als inspiratie, of als 'leermeester'.

Als ik ga koken kijk ik meestal wat ik in huis heb, of wil gaan eten (bijvoorbeeld Brocolli) en dan kijk ik vervolgens in het boek wat voor een lekkere dingen ik met dat product kan maken. (zoals vanavond dus "Broccoli Fantasia". Broccoli in de oven met een roomsausje van knoflook, prei, witte wijn en parmezaan).

Het wordt een verrassing hoe het eruit komt te zien!

Gisteren had ik een aubergine gerecht wat er niet bepaald fotogeniek uitzag (en als het zo in een kookboek zou staan zou ik het ook nooit maken) maar wel heel erg smakelijk was.
Ik heb hem ook, gekregen van Sint.

Mooi boek, heb er nog niet zoveel uit gekookt, maar wat ik heb gemaakt was zeer geslaagd.
Ik ken het boek niet, maar vind de prijs wel meevallen, voor zoveel bladzijdes. Helaas komt er bij mij de prijs van een nieuwe keukenkast bij, want ik heb besloten dat ik nu echt eerst iets moet doen aan die stapels kookboeken Nog even niet dus.

In dat digitale inkijkexemplaar zie ik trouwens wel foto's. Hele gelikte. Het eindproduct ziet er in de praktijk altijd een stuk minder gelikt uit.
quote:mylenevalerie schreef op 11 december 2007 @ 09:21:

Ik ken het boek niet maar ik wil juist altijd foto's bij de gerechten. Het spreekt dan meer vind ik. Een foto kan je al doen besluiten om het te gaan maken. Dus ik zal het boek niet kopen, ongeacht de prijs.Ja, precies, vind het ook altijd wel handig als ik een gerecht voor de eerste keer maak, dat ik dan een beetje een idee heb van hoe het eruit zou moeten zien...
Ik zou gewoon eens een boekwinkel inlopen en er in bladeren. Dat is toch veel makkelijker dan op de gok besluiten of je het misschien wel leuk zou vinden? Kun je tenminste meteen zien wat voor recepten er ongeveer in staan en of die je bevallen, hoe het geschreven is, hoe het eruit ziet enz.
Je kunt op de website pagina's inzien, (en eventueel printen).

En er staan wel foto's in, alleen niet van ieder gerecht.

En voorbeeld menu's van beroemde koks, bijvoorbeeld Mario Batali (leuk als je eens een keer echt uit wil pakken).

Maar enige basiskennis is wel handig, al staan alle technieken en materialen in het begin uitgelegd.
Vandaag de Broccoli Fantasia gemaakt.

Broccoli met een sausje van knoflook, prei, room en witte wijn en een korstje van parmezaanse kaas...

Lekker!!

in de pan:

Na 10 minuutjes in de oven:

voor herhaling vatbaar, weer een receptje goed gelukt!

Ik schrijf overigens altijd in mijn kookboeken wanneer ik het heb gemaakt, wat ik er van vond en of ik nog aanpassingen aan het recept gemaakt heb (kooktijd bv). Doen jullie dat ook altijd?
Zeker geen boek wat ik zou kopen. Ik ben juist dol op de foto's in een kookboek en op adviezen als lekker met dittemedat. Hoewel ik niet per se een grote Jamiefan ben of zo.
quote:Rhiapona schreef op 11 december 2007 @ 19:19:

Ik schrijf overigens altijd in mijn kookboeken wanneer ik het heb gemaakt, wat ik er van vond en of ik nog aanpassingen aan het recept gemaakt heb (kooktijd bv). Doen jullie dat ook altijd?Niet wanneer ik het heb gemaakt maar wel alles wat ik anders doe. De gerechten die ik hier op het forum zet is vaak het origineel en tussen haakje schrijf ik hoe ik het zelf heb aangepast. En die gerechten heb ik dan al zovaak gemaakt dat je dan wel precies weet hoe je het net even lekkerder kan maken. Of bijv bereidingstijd bijstellen.
hmm, het lijkt mij een erg leuk boek! Ik ga marktplaats in de gaten houden.
ik heb het boek ook gekocht....et is niet zo dat er helemal geen foto;s instaan alleen niet bij ieder gerecht....ik vind het een gaaf boek...
quote:Rhiapona schreef op 11 december 2007 @ 09:22:

En soms zitten er producten tussen waar ik nooit van gehoord heb (barba di frate??? blijkbaar een italiaanse groente die wij hier in Nederland niet kennen.... net zoals topinamboers???)

Topinamboers zijn aardperen, je kunt ze (in dit seizoen) bij natuurwinkels kopen. Die barba di frate ken ik niet, helaas.
Hoi,

ik heb hem ook.

Voor de mensen die benieuwd zijn kun je hier een video van de zilveren lepel bekijken.

Barba di Frate is trouwens Monniksbaard. Een 'harig' uitziende groente, die qua uiterlijk ergens tussen zeekraal en bieslook zit. Lijkt een beetje op dragon qua smaak.
Ik heb hem een tijdje geleden van een forumster mogen overkopen. Ben er wel heel erg blij mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven