Ervaringen 1-fase inductie
dinsdag 16 september 2025 om 16:09
Onze oven heeft het begeven en omdat de gaskookplaat en oven 1 systeem zijn, moet de kookplaat ook vervangen worden.
In de winkel werd ons verteld dat er tegenwoordig ook goede 1-fase inductiekookplaten zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Onze meterkast is nog niet geschikt voor 3-fasen.
Er is nu natuurlijk ook de campagne van de overheid om tussen 16.00 en 19.00 uur minder stroom te gebruiken, maar ‘we’ moeten ook van het gas af.
Wat is dan wijsheid op gas blijven koken of toch inductie?
In de winkel werd ons verteld dat er tegenwoordig ook goede 1-fase inductiekookplaten zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Onze meterkast is nog niet geschikt voor 3-fasen.
Er is nu natuurlijk ook de campagne van de overheid om tussen 16.00 en 19.00 uur minder stroom te gebruiken, maar ‘we’ moeten ook van het gas af.
Wat is dan wijsheid op gas blijven koken of toch inductie?
dinsdag 16 september 2025 om 17:17
Ik heb ook een 4 “pitter” inductie gehad op een normale stekker.
Het nadeel is inderdaad wat Mirthe zegt, als je alle 4 de pitten aan hebt, gaan ze allemaal op een laag vermogen. Naar nummer 5.
Je moet inderdaad even een beetje plannen.
Het is zeker te doen hoor voor tijdelijk! Ik heb er een jaar mee gedaan en daarna was ik het echt zat.
Dus toch nog lang volgehouden.
Het nadeel is inderdaad wat Mirthe zegt, als je alle 4 de pitten aan hebt, gaan ze allemaal op een laag vermogen. Naar nummer 5.
Je moet inderdaad even een beetje plannen.
Het is zeker te doen hoor voor tijdelijk! Ik heb er een jaar mee gedaan en daarna was ik het echt zat.
Dus toch nog lang volgehouden.
Wil je je ei kwijt kunnen over: EHV,vloggers,(mom) influencers,realityseries?Stuur maar pb voor info.
dinsdag 16 september 2025 om 17:20
Ik heb het zo. Al een paar jaar.
Kan er prima mee uit de voeten en heb nog maar 1x gehad dat ik teveel platen 'hoog' had staan en ze dus in vermogen afnamen.
Maar dan zet ik er 1 lager en de ander kan weer op hoog.
Heb er iig nog nooit hinder van ondervonden. Ik vind het een super fijne optie want ik vind koken op gas/vuur echt niet prettig.
Kan er prima mee uit de voeten en heb nog maar 1x gehad dat ik teveel platen 'hoog' had staan en ze dus in vermogen afnamen.
Maar dan zet ik er 1 lager en de ander kan weer op hoog.
Heb er iig nog nooit hinder van ondervonden. Ik vind het een super fijne optie want ik vind koken op gas/vuur echt niet prettig.
Gewoon _melon met login problemen
dinsdag 16 september 2025 om 17:26
dinsdag 16 september 2025 om 17:29
dinsdag 16 september 2025 om 20:24
Wij hebben een inductieplaat voor 3 fasen maar vanwege onze meterkast zit hij tijdelijk op 1 fase. Dat gaat prima, ik kan inderdaad ook 2 pitten vol vermogen, of 3/4 pitten op lager vermogen. Ik let een beetje op wat wanneer moet koken en ik daarna laag kan zetten, dan gaat het prima.
Als ik teveel vraag knalt de stop eruit, dat is in 1,5 jaar 2x gebeurd
Als ik teveel vraag knalt de stop eruit, dat is in 1,5 jaar 2x gebeurd
dinsdag 16 september 2025 om 23:06
Hier weer de steeds terugkerende spraakverwarring tussen een fase en een groep.stippeltjes schreef: ↑16-09-2025 17:26Dat klinkt positief! Ik begreep dat er ook kookplaten zijn die zowel op 1 als 3-fasen kunnen.
Dus dat zou dan ook een optie kunnen zijn, als het dan toch niet prettig werkt dan kunnen we alsnog de meterkast aan laten passen.
Bedankt voor de reacties!
Op één fase kan je meerdere groepen aansluiten. Voor een inductieplaat moet je voor het goede 2 groepen gebruiken wat normaal gebeurd met een kookgroep in de meterkast en een perilex aansluiting in de keuken. LET OP: Dit is dus nog steeds 1 Fase.
Elke fatsoenlijke installateur kan voor een paar honderd euro een kookgroep met bijbehorende perilex aansluiting plaatsen en vaak ook nog op korte termijn.
Voor 3 fase moet de gehele meterkast aangepast worden. Een dure grap en een lange wachttijd bij de energieleverancier.
Niet geschoten is altijd mis

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in