Ervaringen 1-fase inductie

16-09-2025 16:09 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze oven heeft het begeven en omdat de gaskookplaat en oven 1 systeem zijn, moet de kookplaat ook vervangen worden.

In de winkel werd ons verteld dat er tegenwoordig ook goede 1-fase inductiekookplaten zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Onze meterkast is nog niet geschikt voor 3-fasen.

Er is nu natuurlijk ook de campagne van de overheid om tussen 16.00 en 19.00 uur minder stroom te gebruiken, maar ‘we’ moeten ook van het gas af.
Wat is dan wijsheid op gas blijven koken of toch inductie?
Ik heb dat al een paar jaar. inductie met normale stekker.
Kan er prima op koken.
Vind echt fijn en zeker qua schoonmaken vergeleken met gas!
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Hier ervaring met inductie. Nadeel 4 pannen kunnen bij mij niet tegelijk op vol vermogen. Max 2. Maar met een beetje slim plannen. Bijv eerst water aan de kook brengen en dan de rest aanzetten is het goed te doen.
Ik heb ook een 4 “pitter” inductie gehad op een normale stekker.
Het nadeel is inderdaad wat Mirthe zegt, als je alle 4 de pitten aan hebt, gaan ze allemaal op een laag vermogen. Naar nummer 5.
Je moet inderdaad even een beetje plannen.

Het is zeker te doen hoor voor tijdelijk! Ik heb er een jaar mee gedaan en daarna was ik het echt zat.
Dus toch nog lang volgehouden.
Wil je je ei kwijt kunnen over: EHV,vloggers,(mom) influencers,realityseries?Stuur maar pb voor info.
Ik heb het zo. Al een paar jaar.
Kan er prima mee uit de voeten en heb nog maar 1x gehad dat ik teveel platen 'hoog' had staan en ze dus in vermogen afnamen.
Maar dan zet ik er 1 lager en de ander kan weer op hoog.
Heb er iig nog nooit hinder van ondervonden. Ik vind het een super fijne optie want ik vind koken op gas/vuur echt niet prettig.
Gewoon _melon met login problemen
Dat klinkt positief! Ik begreep dat er ook kookplaten zijn die zowel op 1 als 3-fasen kunnen.
Dus dat zou dan ook een optie kunnen zijn, als het dan toch niet prettig werkt dan kunnen we alsnog de meterkast aan laten passen.

Bedankt voor de reacties!
Je kunt op je 1-fase meter in je huis ook een zogeheten "kookgroep" laten maken door een electricien. Dan maken ze 2-eindgroepen gecombineerd als 1 groep. Je hebt dan niet de nadelen van verminderd vermogen zonder noodzaak voor een 3-fase meter in je woning.
.
Hier ook inductie met gewone stekker.
Ik kan max. 2 pitten op vol vermogen zetten, maar daar houd ik rekening mee.
4 pitten, wel extra brede plaat zodat ik 4 grote pannen kwijt kan.
Wij hebben een inductieplaat voor 3 fasen maar vanwege onze meterkast zit hij tijdelijk op 1 fase. Dat gaat prima, ik kan inderdaad ook 2 pitten vol vermogen, of 3/4 pitten op lager vermogen. Ik let een beetje op wat wanneer moet koken en ik daarna laag kan zetten, dan gaat het prima.

Als ik teveel vraag knalt de stop eruit, dat is in 1,5 jaar 2x gebeurd
Dankjewel! Dit klinkt toch allemaal wel positief, fijn om te weten
stippeltjes schreef:
16-09-2025 17:26
Dat klinkt positief! Ik begreep dat er ook kookplaten zijn die zowel op 1 als 3-fasen kunnen.
Dus dat zou dan ook een optie kunnen zijn, als het dan toch niet prettig werkt dan kunnen we alsnog de meterkast aan laten passen.

Bedankt voor de reacties!
Hier weer de steeds terugkerende spraakverwarring tussen een fase en een groep.
Op één fase kan je meerdere groepen aansluiten. Voor een inductieplaat moet je voor het goede 2 groepen gebruiken wat normaal gebeurd met een kookgroep in de meterkast en een perilex aansluiting in de keuken. LET OP: Dit is dus nog steeds 1 Fase.

Elke fatsoenlijke installateur kan voor een paar honderd euro een kookgroep met bijbehorende perilex aansluiting plaatsen en vaak ook nog op korte termijn.

Voor 3 fase moet de gehele meterkast aangepast worden. Een dure grap en een lange wachttijd bij de energieleverancier.
Niet geschoten is altijd mis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven