Gerechten voor 1 persoon

13-01-2020 22:07 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb even advies nodig. Ik woon alleen en kook nu 2 dagen per week, ik kook dan altijd voor 3-4 personen, dus nadat ik gegeten heb vries ik vaak 2 of 3 porties in. Dit eet ik dan de rest van de week op. Ik maak dan vaak wokgerechten/pasta's ect. Alleen krijg ik mijn voorraad maar niet op, ik heb nu dingen al 3-4 maanden in de vriezer liggen bijvoorbeeld en dat kan ik nu gaan weggooien.

Hebben jullie tips voor maaltijden die makkelijk voor 1-2 personen te maken zijn? Op de dagen dat ik vrij (en dus kook) ben wil ik niet ook nog mijn diepvriesvoorraad eten omdat het toch net wat minder lekker is.
Waarom kook je dan niet gewoon voor 2-3 personen? Maak gewoon wat minder.
Alle reacties Link kopieren
Dag 1 gekookte aardappel, dan 2 bak je de rest op.

De Allerhande van deze maand heeft een dag1, dag2-artikel. Leuke ideeën
rumforviva schreef:
13-01-2020 22:08
Waarom kook je dan niet gewoon voor 2-3 personen? Maak gewoon wat minder.
Of je maakt je vriezer eerst leeg voordat je weer porties gaat invriezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pastasaus in de vriezer in porties verpakt. En vaak soep (bonen-, erwten-, linzen-). Ook wat vlees/vegasoorten.
Je hoeft niet perse een maaltijd in te vriezen, kan ook aan deel zijn
Waarom kook je dan zo’n grote hoeveelheid? Sowieso is pasta uit de diepvries niet lekker, vind ik.
Ik gebruik in één week dezelfde ingredienten in heel andere gerechten of bereid ze anders, dan is er genoeg afwisseling.
Stel ik heb een bloemkool, dan gebruik ik de ene helft dag 1 in een ovenschotel met aardappelpuree en gehakt of zo en dag 5 rooster ik de andere helft en maak ik een salade met linzen en kappertjes.
Heel veel andere groenten kun je prima in kleine porties kopen, dus dan haal je wat je nodig hebt.
Heb ik aan het eind van de week van alles wat over, dan is het dát wat ik roerbak voor bij rijst of bulgur enzo. Ik gooi eigenlijk zelden wat weg.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 13-01-2020 22:21
15.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of kook niet een bloemkool, maar een zak diepvries bloemkoolroosjes en gebruik de helft vandaag en de helft volgende week

Een meerweekseplanning maken is slim
Alle reacties Link kopieren
Even niet koken dus en eerst je diepvries gedeeltelijk leegeten.

Doe ik ook eens in de zoveel tijd. Vooral wanneer ik te enthousiast gekookt heb en tot de conclusie kom dat de diepvries vol is :facepalm:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Ik woon ook alleen en in snap het probleem gewoon niet. Je kunt vrijwel alles in elke gewenste hoeveelheid maken. Ja, een hele kalkoen of lamsbout misschien niet, maar bovengenoemde toch wel?

Ingevroren pasta vind ik ook niets. Vries dan alleen de saus in.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
13-01-2020 22:08
Waarom kook je dan niet gewoon voor 2-3 personen? Maak gewoon wat minder.
Maar dan hou ik ingrediënten over, en moet ik die uiteindelijk weggooien. Vandaar ook de vraag om recept ideen waar je wat makkelijker kleine porties van kan maken.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
13-01-2020 22:16
Waarom kook je dan zo’n grote hoeveelheid? Sowieso is pasta uit de diepvries niet lekker, vind ik.
Ik gebruik in één week dezelfde ingredienten in heel andere gerechten of bereid ze anders, dan is er genoeg afwisseling.
Stel ik heb een bloemkool, dan gebruik ik de ene helft dag 1 in een ovenschotel met aardappelpuree en gehakt of zo en dag 5 rooster ik de andere helft en maak ik een salade met linzen en kappertjes.
Heel veel andere groenten kun je prima in kleine porties kopen, dus dan haal je wat je nodig hebt.
Heb ik aan het eind van de week van alles wat over, dan is het dát wat ik roerbak voor bij rijst of bulgur enzo. Ik gooi eigenlijk zelden wat weg.
Omdat recepten vaak voor zoveel zijn, en je ingrediënten ook lastig kleiner kunt kopen. Dat is wel een goed idee, helaas ben ik niet zo creatief met koken en vind linzen bijv niet lekker.
Flaffy schreef:
13-01-2020 22:30
Maar dan hou ik ingrediënten over, en moet ik die uiteindelijk weggooien. Vandaar ook de vraag om recept ideen waar je wat makkelijker kleine porties van kan maken.
Ingrediënten over? Ik herken dit niet. Maar wellicht kook ik totaal anders dan jij.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
13-01-2020 22:08
Waarom kook je dan niet gewoon voor 2-3 personen? Maak gewoon wat minder.

Over het algemeen is het goedkoper en handiger om groot te koken.

Aardappels bijvoorbeeld, een kilo zakje kost €1,79 en 3 kilo kost €3,99. Omgerekend kost de 3 kilo aardappels €1,30 per kilo, ong 25% goedkoper!
En zo geldt dat voor alle klein verpakkingen versus grootverpakkingen.

Handiger is als je groente zelf kunt pakken en afwegen, dan blijft de kilo prijs hetzelfde.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Dat gaat steeds om vrij kleine bedragen. En dan koop je 3 kilo aardappelen, die lopen echt niet meteen uit hoor.

Een vriendin klaagde dat er geen halve kolen te koop waren. Een kool kost 1,50. Desnoods gooi je een derde weg. Als je niet in de bijstand zit maakt die 50 cent toch niet uit.
Flaffy schreef:
13-01-2020 22:31
Omdat recepten vaak voor zoveel zijn, en je ingrediënten ook lastig kleiner kunt kopen. Dat is wel een goed idee, helaas ben ik niet zo creatief met koken en vind linzen bijv niet lekker.
Welke ingrediënten bedoel je? Noem eens een voorbeeld van wat jij dan weg zou moeten gooien?

Hier op het forum lopen diverse topics van mensen die dagelijks posten wat ze eten. Heb je daar al eens in gekeken? Kun je wat ideeën opdoen.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
13-01-2020 22:36
Dat gaat steeds om vrij kleine bedragen. En dan koop je 3 kilo aardappelen, die lopen echt niet meteen uit hoor.

Een vriendin klaagde dat er geen halve kolen te koop waren. Een kool kost 1,50. Desnoods gooi je een derde weg. Als je niet in de bijstand zit maakt die 50 cent toch niet uit.

Steeds kleine bedragen lopen ook op. Waarom extra uitgeven en weggooien als het niet nodig is?
Als ik geen doel heb voor bijvoorbeeld die hele kool dan koop ik dat ook niet en verzin wel iets anders.
pimpom wijzigde dit bericht op 13-01-2020 22:47
47.98% gewijzigd
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Flaffy schreef:
13-01-2020 22:30
Maar dan hou ik ingrediënten over,
Daar maak je soep van. 1 bouillonblokje op een liter water, groente er in, evt staafmixer.... en dan beetje opleuken.





https://www.keukenliefde.nl/kook-koelkast-leeg/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.solo.be/nl/artikels/koken-v ... st-is-hot/


Handige app
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
PimPom schreef:
13-01-2020 22:45
Steeds kleine bedragen lopen ook op. Waarom extra uitgeven en weggooien als het niet nodig is?
Als ik geen doel heb voor bijvoorbeeld die hele kool dan koop ik dat ook niet en verzin wel iets anders.
Ik gooi zelden wat weg, ik improviseer wel wat. Maar als ik persé kool wil eten en ik kan niks met het restant verzinnen, ja, dan neem ik mijn verlies. Altijd nog goedkoper dan voorgesneden groenten.

Ik eet overigens zelden kool.
Alle reacties Link kopieren
Soep van restjes


https://culy.be/soep-van-elke-groente/

https://www.libelle-lekker.be/artikelen ... an-restjes
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 13-01-2020 22:54
46.48% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als ik bijv. vandaag ( al gekookte ) sperziebonen over heb dan gooi ik die morgen koud door een salade of ik roerbak ze mee met de nasigroente.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
13-01-2020 22:48
Ik gooi zelden wat weg, ik improviseer wel wat. Maar als ik persé kool wil eten en ik kan niks met het restant verzinnen, ja, dan neem ik mijn verlies. Altijd nog goedkoper dan voorgesneden groenten.

Ik eet overigens zelden kool.

Ik eet ook zelden kool :rofl:
"I love not Man the less, but Nature more..."
rumforviva schreef:
13-01-2020 22:36
Dat gaat steeds om vrij kleine bedragen. En dan koop je 3 kilo aardappelen, die lopen echt niet meteen uit hoor.

Een vriendin klaagde dat er geen halve kolen te koop waren. Een kool kost 1,50. Desnoods gooi je een derde weg. Als je niet in de bijstand zit maakt die 50 cent toch niet uit.

Wat zonde, dit vind ik serieuze verspilling van goed voedsel. Je kunt een heleboel groenten blancheren en dan in porties invriezen. Zo heb je kant en klaar voor gebruik liggen om mee te doen wat je er op dat moment ook mee wilt doen.
Gewoon 1 stukje vis of vlees bakken en afgepaste hoeveelheid aardappel/rijst/pasta en wat geroerbakken groen of salade.
En maak aardappelpuree voor 3 dagen zodat je er dagelijks groen bij kan roerbakken voor stamppot en je stukje vlees/vis. Dat kost echt geen uren. Binnen 20-30 minuten kun je zoiets op tafel hebben.
Alle reacties Link kopieren
Flaffy schreef:
13-01-2020 22:30
Maar dan hou ik ingrediënten over, en moet ik die uiteindelijk weggooien. Vandaar ook de vraag om recept ideen waar je wat makkelijker kleine porties van kan maken.
Gewoon eens bij een boekenvoordeel of zo iets binnenlopen. Vaak hebben ze daar kookboeken voor kamerbewoners, en boekjes voor 2 personen heb ik trouwens ook wel gezien.
En verder gewoon durven. Omdat je moeder de combinatie van spinazie en paprika, of rijst met rode kool (potje) niet zag zitten, kun jij dat wel doen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven