Gezond beleg voor broodliefhebber
woensdag 16 april 2008 om 19:24
woensdag 16 april 2008 om 19:49
Het is een groot misverstand dat kaas zo gezond is! Ook ik ben, net als elke Nederlander, opgevoed met de gedachte dat je eerst een boterham met kaas of worst moet eten en dat je pas daarna zoet beleg mag. Dit idee is volledig achterhaald inmiddels! Kaas bevat veel eiwit en vooral veel dierlijk vet, voedingsstoffen waar we in ons huidige westerse voedingspatroon meestal teveel van binnen krijgen, met alle hart- en vaatziekten die daar bij horen.
Gezond beleg: die pindakaas! Levert veel energie (calorieën) maar wel door plantaardige vetten die goed voor je zijn. Bevat daarnaast ook een aantal andere waardevolle stoffen. Denk verder vooral ook aan sandwichspread (is veel gezonder dan men altijd denkt, low-fat), appelstroop, vis (een plakje gerookte zalm is veel verstandiger dan een plak boterhamworst of salami of zo) en als je dan toch kaas neemt (ben zelf ook dol op kaas) neem dan 30+ of nog magerder. Milner bijvoorbeeld is lekker, zeker als je de extra gerijpte neemt.
En weet je wat ook low-fat is? Een boterham met lekkere jam of marmelade! Bevat zelfs helemaal geen vet en levert per boterham veel minder calorieën dan een sneetje kaas of smeerworst of cervelaat of zo.
Eet smakelijk!
Gezond beleg: die pindakaas! Levert veel energie (calorieën) maar wel door plantaardige vetten die goed voor je zijn. Bevat daarnaast ook een aantal andere waardevolle stoffen. Denk verder vooral ook aan sandwichspread (is veel gezonder dan men altijd denkt, low-fat), appelstroop, vis (een plakje gerookte zalm is veel verstandiger dan een plak boterhamworst of salami of zo) en als je dan toch kaas neemt (ben zelf ook dol op kaas) neem dan 30+ of nog magerder. Milner bijvoorbeeld is lekker, zeker als je de extra gerijpte neemt.
En weet je wat ook low-fat is? Een boterham met lekkere jam of marmelade! Bevat zelfs helemaal geen vet en levert per boterham veel minder calorieën dan een sneetje kaas of smeerworst of cervelaat of zo.
Eet smakelijk!
woensdag 16 april 2008 om 21:00
Fruithagel!!!! Absoluut de meest verantwoorde, zoete favoriet van mij.
Met als goede tweede appelstroop (die zag ik volgens mij al voorbij komen!)
Wat ik zelf heerlijk vindt en ook nog een beetje speciaal is een broodje met light roomkaas (bijv. philadelphia bieslook, boursin light), rosbief, beetje zout, chili saus (ook erg light verantwoord) en een gesneden bosuitje of sjalotje eroverheen.
Heerlijk!
Oja die aardbeien....
Met als goede tweede appelstroop (die zag ik volgens mij al voorbij komen!)
Wat ik zelf heerlijk vindt en ook nog een beetje speciaal is een broodje met light roomkaas (bijv. philadelphia bieslook, boursin light), rosbief, beetje zout, chili saus (ook erg light verantwoord) en een gesneden bosuitje of sjalotje eroverheen.
Heerlijk!
Oja die aardbeien....
woensdag 16 april 2008 om 21:17
woensdag 16 april 2008 om 21:21
- Milner extra gerijpt vind ik erg lekker: dan evt in combi met tomaat en komkommer, alfalfa, of lik mosterd
- Rauwe ham, evt met wat pesto
- sandwichspread
- kipfilet (gerookt of plakjes)
- ham (evt mét kaas; ook erg lekker; niete cht gezond maar goed)
- rookvlees
- salade (kan vanalles zijn: kipkerrie, vis, farmer)
- gerookte zalm en rode pesto: jamm!!!
- als je ervan houdt: honing of appelstroop (je hebt ook combistroop; bijv appel-peer)
- jam en marmelade
- huttenkase: gemengd met zo'n zakje dipsausmix. Is het niet zo flauw van smaak, en kun je er steeds een andere draai aan geven. Maar blijft erg mager
- ipv gewone pindakaas: je hebt ook cashewpasta ofzo, is volgens mij ook wel lekker.
-vegetarische spreads
-humus
-plakjes koud gehakt, kipfilet, worst
-mozzarella, met tomaat en pesto/basilicum
en ja: aardbeien! lekker pletten!
- Rauwe ham, evt met wat pesto
- sandwichspread
- kipfilet (gerookt of plakjes)
- ham (evt mét kaas; ook erg lekker; niete cht gezond maar goed)
- rookvlees
- salade (kan vanalles zijn: kipkerrie, vis, farmer)
- gerookte zalm en rode pesto: jamm!!!
- als je ervan houdt: honing of appelstroop (je hebt ook combistroop; bijv appel-peer)
- jam en marmelade
- huttenkase: gemengd met zo'n zakje dipsausmix. Is het niet zo flauw van smaak, en kun je er steeds een andere draai aan geven. Maar blijft erg mager
- ipv gewone pindakaas: je hebt ook cashewpasta ofzo, is volgens mij ook wel lekker.
-vegetarische spreads
-humus
-plakjes koud gehakt, kipfilet, worst
-mozzarella, met tomaat en pesto/basilicum
en ja: aardbeien! lekker pletten!
woensdag 16 april 2008 om 23:27
donderdag 17 april 2008 om 11:17
quote:sassafras schreef op 16 april 2008 @ 19:49:
Het is een groot misverstand dat kaas zo gezond is! [...] En weet je wat ook low-fat is? Een boterham met lekkere jam of marmelade! Bevat zelfs helemaal geen vet en levert per boterham veel minder calorieën dan een sneetje kaas of smeerworst of cervelaat of zo.
Het is trouwens ook een groot misverstand dat alles met weinig vet of minder calorieën DUS gezond is... Naast vet is suiker absoluut een grote boosdoener, en suikervervangers zijn volgens mij nog slechter. Dus of kaas gezonder is dan jam, daar wil ik nog weleens een potje over discussiëren... En sandwichspread? Kom op zeg, dat staat bol van de toevoegingen! Om over de vruchtenhagel nog maar te zwijgen!
Gezond eten is echt meer dan alleen minder calorieën (hoewel dat er wel bij hoort). En een beetje vet en suiker kunnen best in een evenwichtige voeding.
Het is een groot misverstand dat kaas zo gezond is! [...] En weet je wat ook low-fat is? Een boterham met lekkere jam of marmelade! Bevat zelfs helemaal geen vet en levert per boterham veel minder calorieën dan een sneetje kaas of smeerworst of cervelaat of zo.
Het is trouwens ook een groot misverstand dat alles met weinig vet of minder calorieën DUS gezond is... Naast vet is suiker absoluut een grote boosdoener, en suikervervangers zijn volgens mij nog slechter. Dus of kaas gezonder is dan jam, daar wil ik nog weleens een potje over discussiëren... En sandwichspread? Kom op zeg, dat staat bol van de toevoegingen! Om over de vruchtenhagel nog maar te zwijgen!
Gezond eten is echt meer dan alleen minder calorieën (hoewel dat er wel bij hoort). En een beetje vet en suiker kunnen best in een evenwichtige voeding.
donderdag 17 april 2008 om 19:18
vrijdag 18 april 2008 om 12:06
quote:girl-1983 schreef op 16 april 2008 @ 21:21:
!
Dit vond ik zo'n goed idee dat ik het gisteren meteen gemaakt heb. Was erg lekker. Had kerriesmaak en bovenop nog plakjes radijs.
Dank je voor de tip!
!
Dit vond ik zo'n goed idee dat ik het gisteren meteen gemaakt heb. Was erg lekker. Had kerriesmaak en bovenop nog plakjes radijs.
Dank je voor de tip!
woensdag 23 april 2008 om 17:53
donderdag 24 april 2008 om 16:39
- Broodje tonijn uit blik met rauwkost, peper + zout en evt. wat (light ) mayo
- Champignons bakken met peper, zout en italiaanse kruiden ( en olie of course
), dan op boterham met boter leggen, of boterham met philadelphia : ook errug lekekr!
- Tosti-variant: Tomatensaus/puree, ham, gesneden tomaatje, kruiden en beetje kaas of mozarelle ( of magere kaas )
- Tosti-variant: Tomatensaus/puree, ham, gesneden tomaatje, kruiden en beetje kaas of mozarelle ( of magere kaas )
donderdag 24 april 2008 om 16:50
donderdag 24 april 2008 om 16:56
[quote]Aradia_of_the_lost schreef op 24 april 2008 @ 16:39:
Doe er wat zilveruitjes of sjalotjes en kappertjes nog door.
), dan op boterham met boter leggen, of boterham met philadelphia : ook errug lekekr!
Ipv philadelphia vind ik kaas die smelt lekkerder, brie, ger.kaas, cheddarkaas, mozzarella, uiteraard even in de oven . Of fetakaas en paprika op stokbroodje in de oven. Uiteraard kan dit alleen in het weekend of als je thuis lunched.
quote]
Doe er wat zilveruitjes of sjalotjes en kappertjes nog door.
Ipv philadelphia vind ik kaas die smelt lekkerder, brie, ger.kaas, cheddarkaas, mozzarella, uiteraard even in de oven . Of fetakaas en paprika op stokbroodje in de oven. Uiteraard kan dit alleen in het weekend of als je thuis lunched.
quote]
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.