Gezond beleg voor broodliefhebber

16-04-2008 19:16 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal weg van mn boterhammetjes, eet er ongeveer 6 tot 8 per dag.

Over het algemeen doe ik 'r alleen kaas en pindakaas op. Maar dat is eigenlijk te vet.

Weten jullie lekker en low fat beleg?
Sandwich spread! Met stip op 1

Magere leverpastei

suikervrije jam

dun laagje honing + banaan

kalkoenfilet

kipfilet

magere smeerkaas

...
rosbief met flink peper en zout

plakjes gekookt ei (evt. met rookvlees)

fricandeau

magere ham met mosterd

aardbeien

rauwe ham (met plakjes tomaat/komkommer)
Zou gewoon lekker kaas en pindakaas blijven eten, hoor! Allebei heel gezond!

Maar nog wat andere magere belegjes;

- sandwichspread

- appelstroop

- huttenkase met peper/zout

- gestampte muisjes

- appel met kaneel in de tosti-ijzer

- aardbeien!
Het is een groot misverstand dat kaas zo gezond is! Ook ik ben, net als elke Nederlander, opgevoed met de gedachte dat je eerst een boterham met kaas of worst moet eten en dat je pas daarna zoet beleg mag. Dit idee is volledig achterhaald inmiddels! Kaas bevat veel eiwit en vooral veel dierlijk vet, voedingsstoffen waar we in ons huidige westerse voedingspatroon meestal teveel van binnen krijgen, met alle hart- en vaatziekten die daar bij horen.

Gezond beleg: die pindakaas! Levert veel energie (calorieën) maar wel door plantaardige vetten die goed voor je zijn. Bevat daarnaast ook een aantal andere waardevolle stoffen. Denk verder vooral ook aan sandwichspread (is veel gezonder dan men altijd denkt, low-fat), appelstroop, vis (een plakje gerookte zalm is veel verstandiger dan een plak boterhamworst of salami of zo) en als je dan toch kaas neemt (ben zelf ook dol op kaas) neem dan 30+ of nog magerder. Milner bijvoorbeeld is lekker, zeker als je de extra gerijpte neemt.

En weet je wat ook low-fat is? Een boterham met lekkere jam of marmelade! Bevat zelfs helemaal geen vet en levert per boterham veel minder calorieën dan een sneetje kaas of smeerworst of cervelaat of zo.

Eet smakelijk!
Fruithagel!!!! Absoluut de meest verantwoorde, zoete favoriet van mij.

Met als goede tweede appelstroop (die zag ik volgens mij al voorbij komen!)

Wat ik zelf heerlijk vindt en ook nog een beetje speciaal is een broodje met light roomkaas (bijv. philadelphia bieslook, boursin light), rosbief, beetje zout, chili saus (ook erg light verantwoord) en een gesneden bosuitje of sjalotje eroverheen.

Heerlijk!

Oja die aardbeien....
Radijsjes!

Knapperig fris, pittig, gezond en zit niks, nada caloriëen in...

Light roomkaas van Philadelphia (de bieslookvariant, met nog extra verse bieslook en een vleugje peper uit de molen erbij en hélemaal af met een plakje rookvlees) is trouwens ook een heerlijke, magere boterham.
- Milner extra gerijpt vind ik erg lekker: dan evt in combi met tomaat en komkommer, alfalfa, of lik mosterd

- Rauwe ham, evt met wat pesto

- sandwichspread

- kipfilet (gerookt of plakjes)

- ham (evt mét kaas; ook erg lekker; niete cht gezond maar goed)

- rookvlees

- salade (kan vanalles zijn: kipkerrie, vis, farmer)

- gerookte zalm en rode pesto: jamm!!!

- als je ervan houdt: honing of appelstroop (je hebt ook combistroop; bijv appel-peer)

- jam en marmelade

- huttenkase: gemengd met zo'n zakje dipsausmix. Is het niet zo flauw van smaak, en kun je er steeds een andere draai aan geven. Maar blijft erg mager

- ipv gewone pindakaas: je hebt ook cashewpasta ofzo, is volgens mij ook wel lekker.

-vegetarische spreads

-humus

-plakjes koud gehakt, kipfilet, worst

-mozzarella, met tomaat en pesto/basilicum

en ja: aardbeien! lekker pletten!
-zalm met dun laagje creme fraiche en verse bieslook

- tonijn uit blik met mayo en stukjes ananas
Komkommer doe ik er ook weleens op, zit ook niks in en lekker fris vind ik het.

Waarom heb ik nu geen aardbeien in huis?

Na het lezen van de tips heb ik daar nu zo'n zin in, van die lekkere grote zoete aardbeien in plakjes gesneden op een broodje mmm.
quote:sassafras schreef op 16 april 2008 @ 19:49:

Het is een groot misverstand dat kaas zo gezond is! [...] En weet je wat ook low-fat is? Een boterham met lekkere jam of marmelade! Bevat zelfs helemaal geen vet en levert per boterham veel minder calorieën dan een sneetje kaas of smeerworst of cervelaat of zo.

Het is trouwens ook een groot misverstand dat alles met weinig vet of minder calorieën DUS gezond is... Naast vet is suiker absoluut een grote boosdoener, en suikervervangers zijn volgens mij nog slechter. Dus of kaas gezonder is dan jam, daar wil ik nog weleens een potje over discussiëren... En sandwichspread? Kom op zeg, dat staat bol van de toevoegingen! Om over de vruchtenhagel nog maar te zwijgen!

Gezond eten is echt meer dan alleen minder calorieën (hoewel dat er wel bij hoort). En een beetje vet en suiker kunnen best in een evenwichtige voeding.
Maar goed, TO vroeg specifiek om low-fat en niet om gezond...
Bammetje met hüttenkäse, plakjes tomaat en flink peper en zout....mmmmm (vooral als het warm is, lekker fris)
magere kaas

magere smeerkaas

philedelphia light

appelstroop

light jam

kipfilet

rookvlees

fricandeau

huttenkase met jam

sandwichspread

filet americain

Hartig beleg zoals kaas, kip of vlees is altijd goed te combineren met komkommer, tomaat of sla. Maakt de bth net iets knapperiger en frisser.
quote:girl-1983 schreef op 16 april 2008 @ 21:21:

- huttenkase: gemengd met zo'n zakje dipsausmix. Is het niet zo flauw van smaak, en kun je er steeds een andere draai aan geven. Maar blijft erg mager

!

Dit vond ik zo'n goed idee dat ik het gisteren meteen gemaakt heb. Was erg lekker. Had kerriesmaak en bovenop nog plakjes radijs.

Dank je voor de tip!
Wat ook erg lekker is met huttenkase, plakjes avocado erop. Lekker fris, romig, zacht en beregezond! Een avocado bevat goede vetten dus die mag je best binnen krijgen.
Ow ik had vandaag toch zo'n lekkere sandwich: met humus, gegrilde paprika, rucola een beetje cayennepeper (dacht ik, het was in ieder geval rood poeder). Echt heerlijk, ga ik zelf ook een keer maken!
Ik ben ook een echte broodliefhebber

Ik maak vaak broodjes rosbief met komkommer en pijnboompitten. Of gewoon lekker broodje gezond met ham, gekookt eitje e.d. Lekker dubbelklappen en heerlijke boterhammen
quote:armonia schreef op 17 april 2008 @ 11:18:

Maar goed, TO vroeg specifiek om low-fat en niet om gezond...In haar topic titel vraagt ze om gezond beleg hoor!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Rauwe ham kun je best wel op je boterham eten. Zit niet veel vet in en is enorm lekker!!!! Vind ik althans.
quote:mylenevalerie schreef op 23 april 2008 @ 17:53:

In haar topic titel vraagt ze om gezond beleg hoor!ja, dat zag ik later ook. oké, dan moeten we de vruchtenhagel en de sandwichspread dus toch verbieden
Philadelphia light bieslook of naturel met rookvlees of ham erop... hmm met peper + zout en beetje sla/kappers
- Broodje tonijn uit blik met rauwkost, peper + zout en evt. wat (light ) mayo

- Champignons bakken met peper, zout en italiaanse kruiden ( en olie of course :P ), dan op boterham met boter leggen, of boterham met philadelphia : ook errug lekekr!

- Tosti-variant: Tomatensaus/puree, ham, gesneden tomaatje, kruiden en beetje kaas of mozarelle ( of magere kaas )
quote:armonia schreef op 24 april 2008 @ 12:00:

[...]

ja, dat zag ik later ook. oké, dan moeten we de vruchtenhagel en de sandwichspread dus toch verbieden , ach gezond/low fat, what's in the name. hihihi
[quote]Aradia_of_the_lost schreef op 24 april 2008 @ 16:39:

- Broodje tonijn uit blik met rauwkost, peper + zout en evt. wat (light ) mayo

Doe er wat zilveruitjes of sjalotjes en kappertjes nog door.

- Champignons bakken met peper, zout en italiaanse kruiden ( en olie of course :P ), dan op boterham met boter leggen, of boterham met philadelphia : ook errug lekekr!

Ipv philadelphia vind ik kaas die smelt lekkerder, brie, ger.kaas, cheddarkaas, mozzarella, uiteraard even in de oven . Of fetakaas en paprika op stokbroodje in de oven. Uiteraard kan dit alleen in het weekend of als je thuis lunched.

quote]

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven