Glutenvrij eten in Frankrijk

08-05-2009 10:41 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter moet glutenvrij eten. We gaan deze zomer naar Frankrijk op vakantie. Weet een van jullie waar ze glutenvrije produkten verkopen? Het gaat met name om brood. Is er misschien ook meer dan hier in Nederland en weet iemand misschien een merk wat goed te eten is?

Bij voorbaat dank voor het antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Hee! je zou eens op coeliakieforum.nl kunnen kijken. Daar staan heel veel tips! Wat ik daar gelezen heb is dat er in Frankrijk weinig glutenvrije artikelen te verkrijgen zijn en dat je zelf veel mee zal moeten nemen uit Nl. (voorverpakt brood, koekjes enz)
Alle reacties Link kopieren
En neem een lijstje mee. Als je de franse taal goed machtig ben, kan je het bespreken met de kok. Zo niet, laat het voor je vertalen en plastificeer het.... kan je het altijd laten zien in een goed restaurant en neem voldoende spullen mee.....x
Nee echt?
In Frankrijk hebben ontzettend veel glutenvrije producten in de supermarkten.

Mijn ouders nemen voor mij regelmatig een voorraad mee
Alle reacties Link kopieren
Hoi Evan,



Ik adviseer je om je vakantie goed voor te bereiden.

Op http://www.livaad.nl/ kun je bijvoorbeeld winkels in je vakantieland opzoeken die glutenvrije producten verkopen.



Hier http://www.glutenvrij.nl/ ... od%5B375%5D%5Bcat_id%5D=4 kun je dieetpasjes bestellen in de taal van je vakantieland zodat je ook daar de ingredientendeclaraties kunt ontcijferen.



Voor de rest vind je hier http://www.coeliakieforum.nl/ heel veel behulpzame lotgenoten met veel ervaring die je vragen graag beantwoorden.



Veel succes en een fijne vakantie.
Stay with me, let\'s just breathe.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Evan,

Gluten heet in het Frans ook "gluten". Glutenvrij is "sans gluten".

Ik woon in Frankrijk (heb geen glutenallergie trouwens, dus weet er niet zoveel vanaf) en heb even voor je gegoogled en heb deze site gevonden (in het Frans) :

http://www.afdiag.org/

Misschien heb je daar wat aan ? Links op de site staat een kopje "Distributeurs et Fabricants" waar verschillende glutenvrije merken op staan.

Gerblé bv. is een biologisch merk wat gewoon in supermarkten te verkrijgen is. Ze verkopen o.a. koekjes en snoepjes geloof ik (te vinden in het biologische en dieetproducten schap)

Als ik je ergens mee kan helpen qua vertalen ofzo, doe ik het graag



Fijne vakantie alvast !!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf coeliakie en moet dus ook glutenvrij door het leven. Maar Frankrijk is echt lastig. Ik zou zoveel mogelijk dingen zelf meenemen. Beter teveel mee dan te weinig :P



Ben wel benieuwd waar in Frankrijk je dan wel goed gv spulletjes kan kopen IvyRosa??
Gewoon in de super, couscous, allerlei soorten pasta's enz. Ik heb een hele voorraad liggen hier

Brood ed weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij glutenvrije couscous???

Die kan ik dus echt nergens vinden. Ben maar aan de quinoa, maar couscous is veeeeel lekkerder.
ooooooooooooo couscous...............begint spontaan te kwijlen........



Misschien mijn vakantie toch maar omboeken en toch naar Frankrijk op vakantie....



Alle tips zijn al gegeven geloof ik.........



Nou ja nog eentje dan...........als je gaat vliegen dan mag je meer kilo's mee nemen.........dus als je graag brood voor de zkerheid mee wilt nemen hoeft dat daarom geen belemmering te zijn in ieder geval......
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de tips. Computer problemen gehad dus kon hier niet komen.



Wat me met name opvalt is dat vooral het brood moeilijk verkrijgbaar blijkt te zijn. Maar om nou allemaal ingevroren brood mee te nemen lukt ook niet.

Heeft een van jullie tips (kijk ook nog op de aangegeven sites hoor) wat lekker brood(jes) is wat voorverpakt is? Dat kunnen we wel meenemen in de caravan. Mijn dochter eet op dit moment "mama's mikske", wat ze wel te eten vindt. Ze heeft ook wel eens ander brood gehad wat dus totaal niet te eten was, hartstikke hard.
Alle reacties Link kopieren
Van de voorverpakte broden vind ik tot nu toe het lekkrste:



Hammermuhle vitalbrood (per plakje verpakt, ongeveer 10 plakjes)

Schar Solena biologisch volkorenbrood (vacuum verpakt ongeveer 6 plakjes)

Terranova lijnzaad brood



Deze broden smaken allemaal een beetje naar roggebrood, dus daar moet je wel van houden.



Wat ik ook wel lekker vind is het busbrood van Procelli. Dat brood is lekker zacht en een beetje zoet (ik eet het zelfs zonder beleg als tussendoortje) maar wel vrij prijzig.

(alleenmaal verkrijgbaar op glutenvrijemarkt.com).

Succes!
Glutafin is van Nutricia.

Misschien dat zij je aan informatie over Frankrijk kunnen helpen ?



Volgens mij moet je gewoon in het "regal diétetique" kijken in de grotere supermarkten, de zogenaamde hypermarchés zoals Intermarché.
Alle reacties Link kopieren
@Journalistje1, bedankt voor de info.

Is het brood van Procelli vers of verpakt en kun je het nog invriezen. Mag aannemen dat je meestal een grote bestelling doet ivm verzendkosten. Heb je nog meer tips van produkten die je daar bestelt buiten brood.



@Moppetoet, heb op de site die Toadette me gaf gekeken en met name de grote supermarkten verkopen maar weing en al helemaal geen brood. Het wordt dus nog zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog maar een paar maanden glutenvrij en dus zelf ook nog een beetje 'zoekende'. Bij een bestelling kies ik dus vaak voor bovengenoemde producten en ik koop daarnaast nog iets wat ik nog nooit heb geprobeerd om te kijken of het lekker is.



Het brood van procelli is voorverpakt en een paar maanden houdbaar. Als je het open maakt blijft het (in de koelkast/koelbox) in iedergeval 2/3 dagen lekker. Of het langer goed blijft weet ik niet, want tegen die tijd heb ik het meestal al op.



Wat misschien voor jou dochter wel lekker is zijn de gluten vrije 'lange vingers'. Die kun je vinden bij koekjes en zijn van het merk Schar. Ze heten Schar savoiardi. Verder heb ik de kokosmacronen van het merk Damhert geprobeerd maar dat vond ik niet zo'n succes. Omdat alle glutenvrije koekjes relatief duur zijn eet ik tussendoor veel noten, chocolade, fruit & Snack A Jacks (ook handig voor op vakantie)



Er zijn trouwens ook hele lekkere glutenvrije muslie, cornflakes en chocopops op deze site te vinden! Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Oh en de glutenvrije pasta smaakt trouwens hetzelfde als 'gewone' pasta. Dus daar zou ik gewoon het goedkoopste merk van nemen. Ik heb meestal SamMills en dat smaakt prima!
Alle reacties Link kopieren
@Journalistje1.

Mijn dochter eet ook pas een paar maanden glutenvrij. Het is dus inderdaad een kwestie van proberen. Dus bedankt voor de tip van die site.

Ze is 13 maar misschien zijn die lange vingers wel iets. De kokosmakronen vindt zij dus weer wel heel erg lekker. Tja, smaken verschillen. Het lastigste is toch het brood en zeker om dat mee te nemen.

Dat van die Procelli ga ik zeker proberen. Het enige nadeel vind ik dus dat je wat bestelt en het misschien blijft liggen omdat ze het niet lekker vindt.



De muesli, cornflakes e.d. had ik bij de natuurwinkel gehaald, maar daar moet ik weer een eindje voor rijden, dus die kan ik misschien beter meebestellen.



Oh ja als tussendoortje eet ze de rijstwafels van de Aldi, die met yochurt of chocola. Zijn een stuk goedkoper dan die van Damhert of Zonnatura. Verder vindt ze gewone rijstwafels lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven