hachevlees vraag

08-12-2010 12:30 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb gister hache gemaakt en toen ik even weg moest heeft man lief de deksel er voor de helft afgehaald maar niet geroerd nu is het een beetje aangebrand maar ik heb al het goede over kunnen doen.

Maar nu word mijn vlees niet zacht??

tips? Ik heb een zakje gebruikt met hache mix en ben het nu weer aan het opwarmen in de hoop dat het alsnog zacht word.
Een scheutje azijn wil wel eens helpen.
Heb je er al een scheutje azijn bijgedaan?
Wat voor vlees heb je gebruikt? Het zacht worden kan soms echt een paar uur duren. Op heel laag pitje zetten, deksel erop, laten stoven. Je kunt ook een beetje mosterd of azijn toevoegen, het zuur lost het bindweefsel tussen de spiervezels op, zodat het vlees zacht wordt.
meer water erbij en de hele middag laten sudderen.... als het hard aangebakken is dan ben ik bang dat het vlees toch al te droog is geworden :(
Wijn of azijn erbij. Vlees onder vocht en paar uur sudderen.
Heel lang op hele lage temperatuur. Azijn (of wijn) helpt een beetje, maar niet veel, want komt niet voorbij de oppervlakte. Als je pan in de oven past, is dat vaak beter dan op het fornuis, want je kunt dan de temperatuur veel beter controleren. Taai vlees (schouder bijvoorbeeld of fazant) krijg je superzacht na een paar uur in de oven op 90 of 100 graden. Denk aan vier tot acht uur. Deksel erop, wat vocht erbij (water of wijn), beetje olijfolie - zacht en sappig.
het is rundvlees.

ik ga eerst azijn proberen!
quote:sophie_emma schreef op 08 december 2010 @ 12:40:

Heel lang op hele lage temperatuur. Azijn (of wijn) helpt een beetje, maar niet veel, want komt niet voorbij de oppervlakte. Als je pan in de oven past, is dat vaak beter dan op het fornuis, want je kunt dan de temperatuur veel beter controleren. Taai vlees (schouder bijvoorbeeld of fazant) krijg je superzacht na een paar uur in de oven op 90 of 100 graden. Denk aan vier tot acht uur. Deksel erop, wat vocht erbij (water of wijn), beetje olijfolie - zacht en sappig.met azijn en in een glazen ovenschaal in de oven? Moet de deksel er dan op?
Ik zet mijn stoofpot altijd gewoon met pan en al in de oven. Met deksel natuurlijk!

NIet teveel azijn doen trouwens, is niet lekker. Misschien is een beetje rode wijn erbij ook lekker.
Wat naast azijn (niet scheutig! anders valt je vlees helemaal uit elkaar) ook helpt is een vlammen verdeler gebruiken. Dat kun je bij de Blokker of Marskramer kopen en zet je op je gasfornhuis. Gas op een laag pitje en het plaatje zorgt dat de warmte beter wordt verdeeld. Succes!
Als het vlees teveel doorbakken is krijg je het volgens mij niet meer zo makkelijk zacht en mals, je moet het echt heel kort aanbraden en verder laten sudderen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
If all else fails, een glas cola er bij gooien. (geen light)

Cola maakt alles mals. En echt, je proeft het niet terug.
gewone cola heb ik niet in huis (alleen light)

t staat nu met een kleine scheut azijn in de oven, ben benieuwd of t vanavond te eten is!

bedankt voor het meedenken!
Azijn idd. En ik doe na veel mislukkingen geen ontbijtkoek meer er in. Wat brand het dan snel aan zeg! Iemand daar een goede tip voor?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Speculaaskruiden ipv ontbijtkoek, en bloem op het vlees alvorens het aan te braden.
JOEHOEHOE!!!

het is gelukt en het was heerlijk!
quote:Fame schreef op 08 december 2010 @ 16:20:

Azijn idd. En ik doe na veel mislukkingen geen ontbijtkoek meer er in. Wat brand het dan snel aan zeg! Iemand daar een goede tip voor?

Als ik zie dat er niet veel jus in de pan zit dan doe ik er wat water bij en roer er de peperkoek er door heen, de deksel er nooit helemaal op leggen, maar schuin en regelmatig om roeren totdat de peperkoek weg is, het vocht verdampt tijdens het sudderen.

De peperkoek doe ik er pas het laatste halfuur in, ik weet niet of jij het vanaf het begin af aan het erin doet, maar dat mag dus niet.
quote:mimootje schreef op 08 december 2010 @ 18:11:

JOEHOEHOE!!!

het is gelukt en het was heerlijk!Goedzo!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven