hartige taart zonder melkproducten

02-10-2008 11:21 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik krijg van het weekend mijn schoonouders te eten en wil graag hartige taart maken. De recepten die ik kan vinden zijn echter allemaal met bijvoorbeeld slagroom of creme fraiche verrijkt. Mijn schoonmoeder mag alleen geen producten van de koe hebben. Bestaat er slagroom op basis van soja? Of creme fraiche op basis van geitenmelk? Zo ja, waar kan ik zoiets krijgen? En zo niet, waar zou ik het eventueel door kunnen vervangen? creme fraiche door geitenyoghurt? Slagroom door bijvoorbeeld een melkproduct? Minder romig maar hetzelfde effect toch?

Wie o wie helpt mij? Ik heb namelijk niet veel zin om op te geven. Ik bedoel, kan wel heel wat anders verzinnen, maar dat vind ik niet leuk.
Er hoeft helemaal geen room of melk door een hartige taart hoor..

Alleen eieren is al genoeg.

Room maakt het alleen maar vetter.
Alle reacties Link kopieren
Even bellen met een natuurwinkel wat voor vervangingsproducten ze hebben.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Google even op sojatoo, dat is slagroon zonder melkproducten erin. Verkrigjbaar in zowel spuitbussen als kleine pakjes. Die spuitbussen zijn echter minder lekker (muf) en niet handig (het laatste beetje wil er nooit uit), die pakjes zijn ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Slagroom of cremefraiche kun je prima weglaten in een hartige taart. Maar mocht je het perse wel willen, dan kun je ook naar bijv de natuurlijkweinkel gaan voor veganistische slagroom. Of je kijkt bij de supermakrt voor Alprosoja, die heeft ook een soort vloeiebare room. Als ze echt heel allergisch is voor koemelk, let je dan ook op het deeg van de hartige taart? En het eventueel bakken in boter van dingen? kleine tip ;)

Succes met maken!
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je het deeg van de taart maken? Ik gebruik altijd bladerdeegplakjes uit de diepvries, maar daar zal zeker boter inzitten...
Alle reacties Link kopieren
Deeg kan je simpel zelf maken van bloem, ei en plantaardige boter.



De eieren kun je losroeren met een scheutje geitenmelk of soja melk. Zelfs met een scheutje water losroeren werkt goed.
Alle reacties Link kopieren
Bij een natuurvoedingswinkel kun je geitenmelk-produkten krijgen, of soja-produkten.



Volgens mij gaat er wel melk in de eiersaus voor hartige taart, asls ik me niet vergis.....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Alpro soya heeft een soort kookroom die prima te doen is in warme en koude gerechten..



heeft ook niet zo'n vervelende bijsmaak als veel andere soya producten (vind ik dan)
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik bladerdeeg als bodem en die is plantaardig. En de boter is ook plantaardig, maar bedankt voor de tip Maimai!



Ik zal eens bij de alpro soja kijken. Ik had namelijk een super lekker recept gevonden, maar ben zo bang dat het niet lukt als ik dingen weglaat...

Ik heb al wel vaker voor ze gekookt, en ik vind meestal wel wat, maar ik heb hier gewoon mijn zinnen op gezet :)



Alvast hartstikke bedankt voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hartige taart recept waarin je helemaal geen ei toevoegt, maar de bodem van de taart bedekt met cherrytomaatjes, olijven, kappertjes, lenteui en knoflook en nog wat kruiden en er dan lekker wat klodders tamelijk zachte geitenkaas overheen gooit. En veel peper. Smaakt ook heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Zonde dat ik dit topic nu pas spot. Inderdaad: Alpro soya koksroom is dé melk/roomvervanger in dit soort gerechten! Ik bak er mijn hartige taarten mee nu, geen enkel probleem.

Als bodem (ik ben van het luie soort) gebruik ik bladerdeeg van Euroshopper, dat is koemelkeiwitvrij. Ideaal, ook voor een snel gebakje als ik ergens heen ga waar geen melk-vrije taart is(geprakte banaan ertussen, altijd in huis met een baby, suiker er overheen, even in de oven, zó klaar!).



Zonder melk of soja kan ook wel, maar ik vind de taart dan juist te machtig.



Ter vervanging van de kaas die ik er vaak door of overheen deed, gebruik ik dingen als zongedroogde tomaatjes, lenteuitjes als smaakversterker en natuurlijk een hele bult kruiden. Of als de vulling zich ervoor leent: gerookte zalm. Gebakken spekjes zou ook kunnen, maar ik kan niet tegen varkensvlees. ;-)
De roomboter kun je wel omzeilen door bladerdeeg zonder roomboter te gebruiken, maar hartige taart zonder kaas? Ik zou gewoon een zooi hartige bladerdeeg broodjes maken waarbij je degene voor de koeproductvrije persoon anders vult dan voor de rest van de mensen. Omdat er eentje geen kaas mag hoef je toch niet met z'n allen een matig alternatief te eten?
Alle reacties Link kopieren
Als je echt niet zonder kaas wilt, dan is er ook kaas op sojabasis verkrijgbaar (check de natuurvoedingswinkel!). Met name de smeltkazen zoals Mozzarella-style kaas (vooral dat style :-d ) doen het prima op een tosti of een pizza, dus waarschijnlijk ook op een hartige taart.



Maar toch... kaasliefhebber als ik ben: met voldoende kruiden en met een paar zongedroogde tomaatjes erdoor kun je een prima taart maken zonder dat je daar de kaas in mist.

Omdat er eentje geen kaas mag, hoef je toch ook niet allemaal verschillende gerechten te maken, lijkt me. Zeker niet als je gewoon met een beetje creativiteit in de keuken een koemelk-vrij alternatief neer kunt zetten dat aan smaak niet onderdoet voor de variant mét koemelk.



Overigens mag de schoonmoeder van TO wel kaas van andere dieren dan koe. Zo kun je uitwijken naar geitenkaas (harde geitenkaas, lekker!) of naar schapenkaas (van die goede griekse feta, mjammie!) door de hartige taart. Maar nogmaals: ook zonder valt voor de meeste dingen een prima alternatief te verzinnen zonder dat je daar de kaas bij mist. Matigheid hierin ontstaat slechts door gebrek aan creativiteit in de keuken.
Moet je wel van geiten/schapenkaas houden... Ik vind dat dus vies en 'n pizza of quiche zonder kaas is voor mij ondenkbaar. Zou het best wel lusten met andere hartige ingredienten, maar kaas hoort er wél op als mijn favoriete smaakmaker. En aangezien het hier slechts één persoon betreft die het niet mag, lijkt 't me zinvoller om gewoon 'n lekker gerecht te maken voor allen die het wel mogen en voor die ene iets aparts in elkaar te draaien met spullen die ze wel mag.
Ik heb van het weekend een koemelkvrije hartige taart gemaakt. Koemelkvrij bladerdeeg, ui en spek als vulling en de saus was eieren, soyayoghurt (Yofu, zie supermarkt), bouillonpoeder en paprikapoeder.



Het was zelfs best te eten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven